Inrang (2018)

Alternatieve titels: Jin-Roh: The Wolf Brigade | Illang: The Wolf Brigade | In-rang | 인랑

Zuid-Korea
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Woo-sung Jung, Hyo-Joo Han en Ye-ri Han

In het jaar 2029 beslissen Noord- en Zuid-Korea een gezamenlijk staatsapparaat op te zetten, na jarenlange voorbereidingen. Niet iedereen is voor deze eenwording en demonstranten laten van zich horen. De protesten worden steeds gewelddadiger en er ontstaat zelfs een terroristische organisatie genaamd Sect. De buurlanden antwoorden hierop met de vorming van een speciale politie-eenheid, maar ze krijgen ook weerstand van een machtige inlichtingendienst.

Ik zag er laatst al iets van voorbijkomen. Kim is niet de slechtste regisseur, maar ik verwacht er niet al te veel van.

avatar van John Milton
Lijkt me handig om je verwachtingen inderdaad iets getemperd te houden

avatar van mcdaktari
Ik moest eigenlijk meteen aan Darth Vader denken bij het zien van de teaser.

avatar van O.M.M.H.
Lijkt wel op de playstation game Killzone ( Helghast ) personages

Goeie film waarin de hereniging van Noord en Zuid Korea veel onrust onder het volk creëert. Een redelijk ingewikkeld plot en de relatie tussen de twee hoofdpersonages is wat voorspelbaar. Maar ondanks dat en de lange speelduur blijft de film onderhoudend. Het is allemaal mooi in beeld gebracht en dankzij een aantal uitstekende actiescenes (zoals de opening en de scene met de toren), nog net 3.5 sterren.

avatar van Gi-Force
Al jaren zeg ik dat Korea goede films maakt. Maar dit genre is totaal nieuw voor mij dat ze dit ook eventjes erbij doen. Je kan het geen Sci-Fi noemen want het ligt te dicht bij het nu en het hier. Maar een beetje de vrije loop heeft deze film wel. Ik heb me geamuseerd. Ondanks de soms ingebakken verwachte patronen. Gewoon een lekkere wegkijk film.

avatar van james_cameron
Ik ken het japanse animatie-origineel niet, maar naar verluidt is die erg goed, zij het nogal deprimerend. Deze zuid-koreaanse live action remake is ook niet bepaald vrolijk, maar de toon is overwegend niet al te zwaar. De setting is meteen ook maar verplaatst naar Korea, iets dat qua plot best goed uitpakt. Visueel is de film indrukwekkend, met fraai licht futuristisch production design en prachtige belichting. De aktiescenes overtuigen daarnaast ook, met veel ingenieuze camerashots en kunstige choreografie. De personages blijven helaas wat aan de oppervlakkige kant en de plotlijntjes zijn sporadisch nogal verwarrend. De film zeurt ook wat te lang door. Ietwat wisselvallig dus en van regisseur Jee-Woon Kim een lichte tegenvaller, maar al met al zeker oké.

Vreemd.

Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die al bekend is met de verschillende filmdelen in dit nogal vreemde universum. Zo heel consistent is ze niet en naast verscheidene langspeelfilms bestaan er ook nog comics en als ik me niet zelfs een radio drama. En ik heb uiteraard als sinds jaar en dag een avatar van de animatiefilm. Daarnaast ziten er ook nog twee van die films zitten in m'n 5* lijst verstopt, dus de kans dat deze ging tegenvallen was redelijk groot.

Vooral ook omdat het een Zuid-Koreaanse film is. Niet mijn geliefde filmland en qua toon niet echt een directe match. Het gaat hier namelijk om een remake van Okiura's animatie, een eerder kille en hardvochtige thriller met wat poetische randjes. Kim schaaft dat netjes gaaf tot een makkelijker genrefilmpje, waardoor een hoop van de kracht van het origineel verdwijnt.

Vele van de iconische scenes zijn gekopieerd, maar geen enkele weet het origineel te evenaren. De muziek is ook een stukje minder, wat vooral opvalt wanneer ze dat éne prachtige nummer (dat gespeeld wordt tijdens de roodkapje vertelling) wel gewoon integraal overgenomen hebben.

Het pijnlijkste is echter het laffe einde. Waar het origineel een taai maar krachtig einde kende, is dit netjes voor een commerciëler publiek herschreven. 't Is een beetje karaktermoord, gelukkig komt het op een moment dat toch al duidelijk was dat deze film voor een ander publiek geproduceerd was.

Het ziet er verder wel verzorgd uit, er zitten enkele aardige scenes in en ondanks dat het eigenlijk weer veel te lang duurt, verveelt het ook nergens. Maar uiteindelijk is het enige wat deze film doet het genie van Okiura onderstrepen.

avatar van John Milton
die 3* valt me dan nog mee, OH.

Zo brak als een Ghost in the Shell was het bijvoorbeeld niet, maar opboksen tegen 5* werk is gewoon taai

Dat geloof ik.

Ik heb die handicap niet bij deze film (en GitS was voor mij ook lang genoeg geleden dat ik zelfs van dat broddelwerkje nog wel wat kon genieten )...

avatar van Prudh
Wat deze film eigenlijk gewoon bevestigt is hoeveel potentie er in het idee van die Wolf Brigade zit. Dit is een geijkte en gepolijste actiefilm - meer praatgraag en minder subtiel dan de anime. Duurt te lang, maar is geen onaardige zit. Goede actiescènes zijn Jee-woon Kim wel toevertrouwd. Erg veel verlangen om de anime weer terug te kijken, al was het maar om de slotscène.

P.S. Het einde van deze film is inderdaad een grote sof.

avatar van Shadowed
Prima.

Ik keek een beetje op tegen de speelduur, maar gelukkig was dit alles behalve ellendig lang saai. Althans, de actie was absoluut niet saai. Voor de rest had de film helaas wel een boel saaie momenten in de te lange speelduur.

Het theatrale Koreaanse acteerwerk is gelukkig beperkt hier, maar net als ik een film soms te Amerikaans vind, vind ik dit ook weer iets te Koreaans op sommige momenten, en dat was dan wel vervelend, maar gelukkig mag dat allemaal de pret niet drukken.

Niet al te sterk acteerwerk en een iets te lang en saai middenstuk, maar de actiescenes zijn bijvoorbeeld erg geslaagd en daar moet de film het van hebben. Lekker harde, lange en vette actie die haast geen moment verveelt.

Het ziet er visueel ook prima uit, de actiescenes zijn leuk maar de film is wat saai soms en duurt ook zeker wat te lang. Voor de rest een prima filmpje.

avatar van Xeeno
Prima film, hoewel er momenten waren dat ik dacht "zal ik em een andere keer verder kijken?" heb ik em toch in een keer afgekeken. De openingsscène vond ik sterk, de scène in het restaurant in de toren ook. Scène vlak voor het eind vond ik ook goed. Deze scènes compenseerden de mindere momenten genoeg. Wat mij betreft vier sterren.