Next Gen (2018)

China / Canada / Verenigde Staten
Animatie / Actie

geregisseerd door Kevin R. Adams en Joe Ksander
met de stemmen van Jason Sudeikis, Michael Peña en David Cross

Mai is een eenzaam meisje dat een supergeheim laboratorium ontdekt. Ze brengt er een robot tot leven en sluit er vriendschap mee. Daardoor beleeft ze een groot avontuur. Ze strijden samen tegen pestkoppen, slechte robots en een sluwe gek.

avatar van Esteban
Tijdens een zogenaamde biedingsoorlog na de vertoning in Cannes, legde Netflix zo maar even 30 miljoen dollar op tafel voor deze Next Gen. Tangent Animation, een Chinese studio, maakte dit voornamelijk met Blender software, wat volledig open source is. En dit voor een relatief klein budget. De kwaliteit van de animatie op zich verrast mij dan ook aangenaam.

avatar van Esteban
Nu beschikbaar op Netflix.

avatar van Baggerman
Zo? Ben ik hier warempel de eerste stemmer? (anders meestal bij één of andere vage Tsjechoslowaakse film!)

Nu moet ik hier als animatieleek een gefundeerde mening over geven in plaats van wat losse oneliners. Voor mij doet dit niet echter onder voor een gemiddelde Pixar of Disney animatie. Gemiddeld dus ook. De film is best leuk om te bekijken, maar zal niet beklijven, vrees ik. Dit komt vooral door het matig verhaal dat totaal niet origineel is. Lijkt ook erg op het eerdere Big Hero 6 (2014). De toekomstwereld ziet er wel best fraai vormgegeven uit en de hond vond ik dan wel weer grappig.

Ik heb me er best mee vermaakt, dus een voldoende is evengoed wel op zijn plaats.

avatar van zoutzak
Geinige animatiefilm van Chinese stal. Visueel loopt men niet heel ver achter bij de grote Amerikaanse studio's. Het verhaal over killer robots is genoegzaam bekend en baart geen opzien maar levert wel voldoende leuk materiaal voor een geslaagde scifi.

avatar van EVIL '84
Leuke SF/animatie film. De animatie is mooi gedaan, al is het verhaal niet zo veel bijzonders. De futuristische wereld ziet er goed uit en is erg kleurrijk gemaakt, er zijn ook een paar leuke momenten en grappen door het verhaal heen verwerkt. Uiteindelijk is het toch niet zo'n kindvriendelijke animatiefilm als verwacht, omdat tegen het einde vd film de uitvinder van de vriendelijke robot door de bad guy wordt verpulvert met een lasergun, dat zul je bij een Pixar animatie niet snel tegenkomen. Ik vond het jammer dat er niet uit de doeken werd gedaan wat er met de vader van het meisje is gebeurd. Verder prima film, dat heeft Netflix goed gedaan!

avatar van huppelepup
Mooie, kleurrijke animaties, maar vol vals sentiment en voor een jeugdfilm veel te destructief en gewelddadig.
Het koste me moeite om hem af te kijken.

avatar van nathaniel177
Lijkt mij een kopie van big hero 6. Ik zal hem binnenkort wel kijken

avatar van joolstein
Deze film is het debuut van de Visual Effects- veteranen Kevin R. Adams (art director, Free Birds, 9) en Joe Ksander (animation director, Yogi Bear, 9) De film trok vooral de aandacht omdat streamingdienst Netflix in Cannes $ 30 miljoen betaalde voor de wereldwijde rechten, behalve voor China. Next Gen is gebaseerd op een online comic 7723 van Wang Nima. (een zeer andere stijl en lijkt totaal niet op de film) De reden waarom er zoveel geld is betaald ontgaat me?

De film zelf is best leuk om te kijken en tovert een glimlach op het gezicht van de kijker. De animatie is mooi om te zien maar verder ook niet heel erg bijzonder. Afgezien dan dat men dit blijkbaar wel met een open source programma voor elkaar hebben gekregen. Het verhaal is vooral bekend terrein (Disney's Big Hero 6) en er zijn een aantal scènes die een beetje slepen. Doordat de twee Canadese creatievelingen
dit project voor een Chinees bedrijf maakte, is er wel een leuke integratie van westerse en oosterse invloeden in deze futuristische wereld. Maar meer dan solide entertainment kan ik er niet van maken!

avatar van JTV-kijker
Leuke film en meer dan degelijke animatie. Het is nergens echt origineel (heel wat geleend van films als Terminator, Big Hero6 en I robot), maar het is ook nergens echt saai. Geen enkel personage schiet er bovenuit en maar er zijn ook geen irritante personages. Niet te hard nadenken bij dit soort films denk ik

Te geweldadig voor kinderen en te saai verhaal voor volwassenen.

avatar van Dennisj
Te kinderachtig voor volwassen? Vind ik wel. Te gewelddadig voor kinderen? Vind ik niet.
Het is een duidelijke kinderfilm en daarom wil ik deze film daar ook op beoordelen anders was ik lager uitgekomen. Dat andere mensen dat misschien niet vinden dan zou je je kinderen Bambi of iets dergelijke voor moeten schotelen. Ik ben vroeger met actie animatie series opgegroeid evenals films en dit vind ik echt een onschuldig filmpje met die robots.
Het verhaal is wel een beetje 13 in een dozijn maar de animaties zijn prima gedaan. 2,5*

Deze film heeft me aangemaan verrast. Het is een kinderfilm maar dan wel een rauw randje, zeker niet geschikt voor de al te jonge kijkers. De film heeft humor, de animaties zijn echt goed gedaan. Het verhaal heeft ook wel een aardig moraal. De actie spettert van het scherm, zeker op het einde. Zeker het kijken waard, als je van animatie films houdt en beetje Sci-Fi

avatar van missl
Deze film is doordrenkt van het moraal en dat is jammer want het is best een leuk verhaaltje.

avatar van Fisico
Toch wel een degelijke animatiefilm van Chinese makelij zowaar. Deed in vele opzichten wat denken aan het iets betere Big hero 6, maar deze Next gen viel ook wel in de smaak. Veel gewelddadiger ook, meer actie en vooral een spectaculair einde dat dan meer wegheeft van een Transformers overkill aan suspense en explosies.

Voor de rest een degelijk verhaal, weliswaar voorspelbaar en al meerdere keren gezien waarbij een soort van vriendschap ontstaat tussen 2 figuren waar dit op het eerste zicht niet mogelijk is. Liefde, vriendschap, ontgoocheling en zelfopoffering staan dan ook centraal. Filmpje wel ok voor volwassenen, maar eveneens voor kinderen. De toekomstwereld ziet er prima uit, maar ik snap de houding van Mai wel ten aanzien van robots. Best beangstigend om overal om je heen robots te zien. De afhankelijkheid is groot, maar de controle des te meer. Ook ik zou het in zo'n wereld moeilijk hebben ...

avatar van mjk87
Mwoh. Visueel best oké, vooral het set design en dan vooral de stadspanorama's zijn fraai gemaakt met fijn kleurgebruik. Het verhaal zelf deed me minder, te veel moraal, te weinig bijzonder en soms nogal lawaaierig gebracht. Stemmenwerk wisselt, van het meisje is het wel prima, van de robot mist het leven en daarmee ook chemie met het meisje en daarmee mist de film een hart waardoor die mij niet wist mee te slepen. 2,0*.

avatar van huiguh
Met mijn zoontje van 7 jaar gekeken, en aangenaam verrast.
Animatie ziet er goed uit, en een interessant verhaaltje.

sanne12345 schreef:
Te geweldadig voor kinderen en te saai verhaal voor volwassenen.

Niet mee eens.
De kijkwijzer 9+ snap ik wel, er zitten een paar grove scenes in.
Maar menig computerspelletje die kinderen rond deze leeftijd spelen zijn veel gewelddadiger en bloederiger.
Mijn zoontje heeft in ieder geval heerlijk geslapen na de film.

dikke 3,5 ster