UFO (2018)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Ryan Eslinger
met Alex Sharp, Ella Purnell en Gillian Anderson

De briljante student Derek heeft in zijn jeugd een UFO gezien, een ervaring die hem nog steeds achtervolgt. Nu, jaren later, gelooft hij dat de waargenomen projectielen nabij meerdere luchthavens leiden naar UFO's. Met de hulp van zijn vriendin Natalie en zijn wiskundelerares Hendricks poogt hij het mysterie te onderzoeken. Zelfs als dit betekent dat de FBI-agent Franklin Ahls hem op de hielen zit.

avatar van EVIL '84
Lijkt/klinkt bijna als een X-files spinn-off. Ik denk dat Gillian Anderson sowieso nooit meer van die stempel afkomt.
Binnenkort eens even kijken of het wat is.

avatar van zoutzak
Geen hoogvlieger maar gemaakt met voldoende gevoel voor het scifi genre en er passeren genoeg wiskunde feitjes de revue dat het toegewijde fans niet teleur zal stellen.

avatar van saintinel
Ik vond het echt een geweldige film! ...maar verwacht geen enorme special effects en dergelijke.
Wel kippenvel omdat het zeker raakvlakken met de werkelijkheid heeft. (lees: Chicago Airport 2006, Hangzhou Airport 2010, Bremen Airport 2014 etc)

avatar van max cady
Nietszeggende slaapverwekkende film zonder ook maar enige vorm van spanning.

Was er benieuwd naar en zeker geen slechte film, mss niet voor iedere sf kijker, maar kijken en zelf beoordelen zou ik zeggen. 3 sterren

avatar van cdman19800
IK vond deze zeer goed, geen traditionele sf. Het zet je wel aan het denken.

Een (wiskundig) onderhoudende film. Geen glanzende ruimte schepen maar een vaag silhouet van een muizenkeutel tussen de wolken. Vervolgens een opgenomen pieptoon in het radioverkeer die een wiskundige berekening laat zien. Geen laser stralen geen ontploffingen maar wel een verhaal die uitnodigd te blijven kijken. Goed gespeeld en geregistreerd. Ben je een star wars fan ga dan niet kijken want je zal je snel vervelen. Anderson paste precies in dit verhaal.

avatar van Mickey b
Rustig wegkijkende sf zonder special effects. Wel doorspekt met wiskunde, veel wiskunde. En wat de wiskunde betrof, snapte ik er niets van, maar dat is ook niet nodig in deze film. Inhoudelijk weinig om het lijf en de karakters zijn ook niet uitgediept. Maar op één of andere manier verveelde de film ook niet. En uiteraard duwt de aanwezigheid van Gillian Anderson het een beetje richting X-files, maar die vond ik toch iets beter.

avatar van Graaf Machine
Flauwe film. Hoop quasi-wiskundig genachel, zelfs wiskunde-problemen in het beeld geschreven, maar uiteindelijk een domper. Hoop mysterieus gedoe, maar niets dat ik zelf al niet eens meegemaakt heb.

avatar van schumacher
Ben van vroeger al gefascineerd door ufo stuff en je kan erin geloven of niet, ik geloof dat niet dat wij hier als enige zijn of dat er vroeger ook geen ander leven was. Ufo's dat weet ik niet al blijf ik het raar vinden wrm er in de VS dan een plaats is (ben vergete waar juist) waar niemand mag komen, zelfs nog niet in de buurt ervan, wat mogen wij allemaal niet weten, wat verbergen die dan daar? Stof tot nadenken. .

De film zelf gaat heel de tijd over een jong genie die heel de tijd zit te rekenen en dergelijke meer, daar versta ik weinig van maar toch kon het me op 1 of andere manier wel boeien, vooral omdat die gast het zo overtuigend speelde dat die je er echt in mee sleepte door als een bezetene erop te springen en er alles voor moest wijken.
De personages werden niet echt uitgediept maar dat hoefde voor mij niet omdat het vooral ging over het uitpluizen ivm dat geluid enz...

Deze film hier zal niet iedereen goed vinden, je bent voor of tegen. Het is sci/fi maar geene popcorn sci/fi, dus verwacht geen 5 ufos en meer te zien of schietpartijen of weet ik veel wat want dat is het absoluut niet.

Ik heb trouwens ook al ooit een ufo gezien toen ik vd voetbalkantine kwam en te voet naar huis ging en toen ik aankwam zag ik ook iets in de verre verte iets over en weer vliegen, wit kleur, net een ufo, wel bijzeggen dat ik goed gezopen had toen

avatar van clubsport
Wel intrigerend , weer eens een hele andere sf benadering over het fenomeen UFO , daar worden er weinig van gemaakt .
Deze probeert het fenomeen serieus te benaderen en ik vind dat ze daar behoorlijk goed in zijn geslaagd
met het verhaal van een jonge wiskunde student die zich vastbijt in een waarneming op een vliegveld .
Je zou dit bijna als een hele sobere versie van CONTACT kunnen zien gestript van alle sf elementen .

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had door de combinatie van de titel UFO en X-Files actrice Gillian Anderson meer verwacht dan een wat droge wiskundige benadering van het fenomeen buitenaards leven. Maar toch wist het me nog wel redelijk te boeien, mede doordat de cast me wel is bevallen. Maar het blijft maar een gemiddelde film met weinig memorabele momenten.

een thriller kan ik dat echt niet noemen het is meer een drama. en met behulp van zijn vriendin is ook al niet juist want zijn vriendin laat hem ver tegen het einde van de film gewoon in de steek. en ver naar het einde toe krijg zijn professor x Gillian Anderson opeens een inval en samen zitten ze dan over te praten en hij verlaat de school en ga bij een vriend en leent zijn wagen om naar die ufo te gaan kijken. dan kom de FBI of zo en nemen hem mee bij een man met grijs haar en dan praten ze ook. en dat is alles

Veel theorie en weinig actie in deze film.
Wel een interessant gegeven, maar veel te wiskundige uitleg, meer iets voor bollebozen...
Heb me er niet met verveeld maar had toch graag wat meer 'gezien' van de Ufo's...
Gillian Anderson altijd goed, heeft echter maar een kleine rol in deze film.

avatar van knusse stoel
Misschien dat dit niet een film is voor degenen die van actie aan de lopende band houden?
Zoals Tarkus hier al eerder schrijft, het is een film met theorieën over de ruimte en weinig actie. Ik heb mij niet verveeld en vond sommige wetenswaardigheden wel interessant.
Onze jonge vriend, de briljante student Derek wordt geconfronteerd met een verhaal over een vliegend object boven een vliegveld, waarbij na enige gereken van zijn kant hij tot de conclusie komt dat de overheid een fantasieverhaal ervan maakt om de geschiedenis te verdoezelen.
Als je van wiskunde en gereken geen hoofdpijn krijgt, is deze film best interessant.
Sommige beweringen heb ik even nagekeken omdat dit in de loop der jaren weer uit het geheugen was verdwenen maar veel is correct.
Aardig geheel, een 7+!

avatar van Thomas83
De link met The X Files is snel gelegd met zo'n plot en Gillian Anderson in een bijrol, maar dit is een totaal andere film. Er is een paranoïde sfeer, maar geen actie, en wiskunde speelt een nadrukkelijke rol. Dat vond ik wel aardig nog, ook al heb ik geen idee hoeveel het allemaal steek houdt. Ondanks het vrij droge onderwerp zit het tempo er nog vrij goed in. Denk dat de fijne muziek daar ook echt een bijdrage aan levert.

Minder vond ik de wat onuitgewerkte sociale kant van het verhaal. Het wordt wat eentonig, Derek die door zijn obsessie zijn sociale leven en studie verwaarloost. Ook zijn hele motivatie is wat onhandig verteld. Maar goed, Sharp is prima en het onderwerp intrigeerde me genoeg om mijn aandacht vast te houden. Het einde kon me ook echt bekoren. De conclusie dat we niet alleen zijn in het heelal is natuurlijk al groot genoeg. Er hoeft geen ontmoeting met de aliens te zijn of zo. 3.5*.

avatar van nadrin
Helemaal mijn dada. Maar kan me gerust voorstellen dat dit voor andere dan weer saai is. Want er is veel theorie en echt veel gebeurd er niet. Maar de wijze waarop alles uitgelegd wordt vond ik boeiend.

avatar van arno74
Begint op zich heel aardig, spanning wordt goed opgebouwd, maar verzandt vervolgens in het wiskundige van de kwestie, zonder echt vooruitgang te boeken. Jammer, want het begin was echt veelbelovend, maar na een half uurtje leek de inspiratie op. Wat voor mij ook niet werkte is de uiterst secuur en serieuze aanpak van iets wat pure fictie is. 2*

avatar van mixmaster
Interessant om een keertje te zien, deze film is niet een spektakelstuk maar wel een film die mijn aandacht vast heeft gehouden.

Leuk om te zien hoe Derek met behulp van wiskundige cijfers het mystery van de ufo's probeert te ontrafelen.

Een van de slechtste films die ik heb gezien