Cold Skin (2017)

Spanje / Frankrijk
Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Xavier Gens
met Ray Stevenson, David Oakes en Aura Garrido

Op het randje van de Antarctische cirkel, in de jaren na de Eerste Wereldoorlog, arriveert een stoomschip op een desolaat eiland. Er is een jonge man aan boord die op weg is om zijn taak als weerobservator te vervullen. Maar eenmaal aangekomen vindt hij geen spoor van de man die hij hoorde te vervangen, enkel een ontspoorde vreemdeling die iets vreselijks heeft gezien. Ondertussen breekt langzaamaan de nacht aan op het eiland...

avatar van Noodless
Wie ook met monsters vecht, zorgt ervoor dat hij zelf een monster wordt.
Als je lange tijd in de afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook in jou.

Verrassend goed !
De link met The Shape of Water is snel gelegd, maar deze vond ik gewoon beter.
Knappe beelden van het vulkanisch eiland met zijn geweldige kliffen en golven. Daarbij een vuurtoren die mooie sfeerbeelden en leuke shots weet weer te geven. Het verhaal is ondanks 3 hoofdpersonen interessant van begin tot het eind. En de acteurs spelen hun rollen zonder meer degelijk. Er zitten heel wat toffe actiescènes in de film die mooi en duidelijk in beeld worden gebracht. Een paar scènes zijn best creepy en spannend. De creaturen zien er best degelijk uit en bepaalde dingen blijven wat vaag, maar dat werkte niet storend voor mij. Je kunt de meeste dingen na de aftiteling wel zelf invullen of een bepaald idee erover vormen. Niet alles moet altijd haar fijntjes uitgelegd worden. Klein toppertje ! 8/10

avatar van Diederik58
Opvallend zijn de prachtige natuuropnames van een desolaat eiland.
Verlatingsangst van Gruner vormt de basis van een psychologisch drama. Het amfibie-mens is zijn vervanging van een verloren liefde. De nachtelijke aanvallen van de soortgenoten maakt het enigszins spannend. Uitroepen van wat het menselijk bezit bedreigt is ons mensen niet vreemd, Horror is het zeker niet.
De acteurs doen het prima.
Het einde is niet echt verrassend. Maar dat doet er niet toe.
Aangename film.

avatar van blurp194
Super mooie beelden, mooie vormgeving en fijn stemmig koud blauw in beeld, en op een super mooie locatie - niet alleen voor de natuur, maar ook de prima in dat barse landschap passende vuurtoren. Leuk mysterieus verhaal om het geheel aan op te hangen, met voldoende ruimte om daar van allerlei filosofische discussies over potentiele diepgang aan op te hangen. Misschien moet je daar dan voor in de stemming zijn, maar dat was ik kennelijk - en zulke mooie beelden hebben altijd al een goeie kans om me in zo'n stemming te krijgen.

avatar van EVIL '84
De film heeft een goede mix van Thriller/fantasy/survival/mistery/creatureflick met mooie beelden van het rotsachtige eiland en de eenzame vuurtoren. Het verhaal is best oké, en de beschrijving van moviemeter is eigenlijk alles wat je moet weten voordat je de film gaat kijken. De film speelt zich alleen niet af net na de 1e wereldoorlog, wat in de beschrijving vermeld staat, maar als deze net begonnen is in 1914. Komt verder weinig terug in de film alleen aan het einde, als het verhaal zich eigenlijk weer gaat herhalen... Ik was benieuwd of deze film wat zou worden, maar ben positief verrast, zeker de moeite waard!

avatar van Filmkriebel
Darwin was wrong...

In de kern vond ik dit meer een drama (+fantasy)- en eerlijk gezegd maakte de film me enorm droevig. Eenzaamheid en angst halen het slechtste in de mens naar boven en dan heeft men iets nodig om te haten, om de frustratie op bot te vieren. Deze schepsels vond ik niet zozeer "monsters" maar andere levende wezens die verschillend van ons zijn; monsters, dat is wat een man als Gruner erin wil zien om een excuus te hebben om ze af te maken. Terwijl die zeewezens niet meer dan hun eigen primitieve beschaving en leefomgeving willen beschermen en niet zoveel verschillend zijn van ons. En Gruner meer monster is dan hen (de quote van Nietsche)

En zo maakt Gens een heel mooie maar wrede film, die door velen te simplistisch zal geïnterpreteerd worden vrees ik. Het is ook wat zijn eigen schuld: hij geeft wat een moreel drama is een bijna horror-achtige opsmuk terwijl dat helemaal niet nodig was. Toch vond ik het een sterke film die het zeker verdient om door een breder publiek gezien te worden.

avatar van leatherhead
Leuke mix van genres. De wisselwerking tussen horror, drama, fantasy en een vleugje mystery houdt de film fris en ik vond het juist wel fijn dat Gens er niet een puur moralistisch drama van maakte. Het hele 'de mensen zijn eigenlijk de échte monsters' riedeltje kennen we inmiddels wel.

Lanzarote wordt bij momenten mooi in beeld gebracht al kan het lang niet tippen aan wat Manuel Dacosse ermee deed in Evolution. Soms erg sfeervolle plaatjes, maar dat is dan vaak meer vanwege de setting an sich. Had meer mee gedaan kunnen en zoals reeds gezegd wordt er soms wat te vaak teruggegrepen op cgi. De wezens zelf vond ik wel vrij overtuigend. Al met al een leuk filmpje. Eerste helft is vooral lekker mysterieus en doordat er telkens wel een genreverschuiving plaatsvindt blijft de film boeiend. Kleine 3,5*.

Nou dit is een fantasie dus niet al te serieus nemen maar de diepere betekenis ontgaat me.