The Angel (2018)

Israël / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Ariel Vromen
met Marwan Kenzari, Toby Kebbell en Waleed Zuaiter

'The Angel' vertelt het waargebeurde verhaal over het leven van Ashraf Marwan. Ashraf was de schoonzoon van de Egyptische oud-president Gamal Nasser. Als spion van Israël wist hij cruciale informatie te vergaren die politiek verregaande gevolgen had.

Vanaf 15 juni te zien op Netflix.
EDIT: release tot nader order uitgesteld

avatar van knusse stoel
kappeuter schreef:
Vanaf 15 juni te zien op Netflix.
EDIT: release tot nader order uitgesteld

Is inmiddels wel aanwezig op Netflix.

Ja klopt, sinds gisteren!
Bijzonder laag IMDb gemiddelde. Misschien ook deels (politieke getinte) anti-stemmen?

avatar van Night's Watch
kappeuter schreef:
Ja klopt, sinds gisteren!

Overduidelijk. 19% stemt 1*. 2*, 3*, 4* krijgen respectievelijk maar 3, 6 en 4% v/d stemmen.

Lijkt me wel interessant. Ik ga er meteen werk van maken

avatar van Pazmaster
Een interessante, waargebeurde spionagethriller over Ashraf Marwan, een schoonzoon van de Egyptische president Nasser, die aan de vooravond van de Jim Kipoeroorlog in 1973 in zee gaat met de Mossad.

Ashraf Marwan wordt door sommigen gezien als de grootste spion van de twintigste eeuw. Anderen beweren dat hij werkte als dubbelspion voor Sadat. In 2007 overleed hij onder verdachte omstandigheden.

De lage stemmen lijken me onterecht, de film is een interessant geschiedenislesje met spannende momenten en een prima spelende cast. Ik heb me geen moment verveeld.

Redelijke film waarin de schoonzoon van de Egyptische president in het geheim informatie uitwisselt met Israël. Misschien wat droogjes vertelt, maar toch wel een interessant stukje historie over het conflict tussen Egypte en Israël begin jaren '70. De film wordt langzaam steeds beter en tegen het einde ook wel spannend. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Night's Watch
Ik sluit me aan bij Pazmaster. Als het onderwerp je aanspreekt zul je je niet vervelen!

Geen engeltje wat over je tong piest, deze The Angel. Typische Netflix productie misschien: heel erg degelijk, maar ook saai en zonder veel dynamiek, het echte leven van deze spion zal ongetwijfeld spannender zijn geweest. Niveau van een zeer gemiddelde tv film. Marwan als Marwan is net als de film zelf: technisch weinig aan te merken op zijn acteerwerk, doet zijn best, maar geen man die een film met een hoofdrol meerwaarde geeft. Zal niet de nieuwe Rutger Hauer worden(mocht hij dat al willen), daarvoor heeft deze sympathieke jongen te weinig uitstraling, maar een carrière als bijrolacteur in wat grotere producties moet zeker kunnen.

avatar van Big Chris
Hele aardige Netflix film. Het waargebeurde verhaal wordt redelijk goed verteld. Marwan Kenzari zet zijn rol goed weg als Ashraf Marwan, de schoonzoon van de Egyptische president.
In alles geen topper, maar een ruime voldoende.

avatar van Norman Mailer
In de regel mijd ik dat Netflix spul, maar vond dit wel een érg fraai verzorgde film. Die bovendien, ondanks zijn lage tempo en best forse speelduur, nauwelijks ging vervelen. Een verdienste an sich me dunkt.
De thematiek moet je - inderdaad - wél een beetje aanspreken.

Spannende film
Wel gek dat de hoofdrolspeler als een soort held wordt neergezet omdat hij veel doden voorkomen zou hebben of zoiets?
Dat terwijl hij gewoon een verrader van zijn eigen land en volk was en dat voor motief geld.

avatar van missl
Degelijke spionagefilm, zeker onderhoudend maar bij vlagen wat saai, had wat meer jus in gemogen.

avatar van Agent47
Jammer dat ze zich zo hebben ingehouden. Het kon zeker spannender. Het zal ongetwijfeld in de werkelijkheid ook complexer en zenuwslopender zijn geweest. Het is maar net wat Netflix wilde overbrengen en de manier waarop.
Eempag (zie twee berichten boven) interpreteerde de film toch anders dan ik wat mijn kijk is na de film te hebben gezien v.w.b. het werk wat Ashraf heeft volbracht. Of Netflix daarin heeft gefaald laat ik in het midden...

Zeker wel een film die je gezien moet hebben als je van spionage houdt.

avatar van Atheistus
Begon leuk, tot er 'Drie jaar eerder' in beeld kwam.
Wat is dat toch met films die moeten beginnen met het einde. Deze irritante afleiding en het saaie stuk daarna maakte dat het kijken onmogelijk werd.

Redelijk goede film gebaseerd op ware feiten.
De film duurt bijna 2 uur, maar is geen moment saai, tenminste als je van dit soort spionageverhalen houd, want veel actie zit er dus niet in.
Ik vond hem prima, evenals de vertolkingen.

Docu-achtige film over een spion. En saai, saai, saai, saai, saai , en saai, saai saai....saai dus. Gaaaaaap.Nergens spannend, boeiend...

Tenminste, volgens deze film.

Spannend???/ waar dan?? 1 lange gaaaaap.

Tenminste, volgens deze film.

Je hebt het personage en film niet begrepen. In Egypte en Israel wordt hij als held beschouwd.

missl schreef:

Twee uur lang saaaaaaaai

frans123 schreef:

Als hij als held beschouwd wordt is het hoe en waarom daarvan eerder heel slecht in deze film uitgewerkt
Maar goed dat jij het dan wel begrepen hebt.
Ook goed dat jij graag aan veel mensen duidelijk wil maken dat jij het saai vond.
Nou dat weten we dan.

eempag schreef:

Maar goed dat jij het dan wel begrepen hebt.
Nou dat weten we dan.

Hij wilde een zinloos bloedvergieten voorkomen.Zowel voor Egypte als voor Israel. De oorlogen waren gebaseerd op haat. Niets anders...Zinloos. Ook besefte hij dat Egypte zelfs gesteund door andere Arabische landen, Israel nooit verslagen zou worden , want mocht dat wel het geval worden/zijn, dan zou de VS en Europree landen Israel steunen.

avatar van Donkerwoud
Met enig voorbehoud opgezet omdat ik iets weet over het Egypte tijdens Gamal Abdel Nasser en dan kan een gesimplificeerde weergave ervan storend worden. Maar hoe kan ik een film overslaan waarin Marwan Kenzari (onze Haagse trots!) de hoofdrol heeft!? 'The Angel' (2018) vertelt het merkwaardige verhaal van Ashraf Marwan, de schoonzoon van Nasser, die als enige persoon ooit zowel in Israël als in Egypte een heldenstatus verkreeg. Maar pleegde Marwan als dubbelspion ordinair landverraad uit wrok en opportunisme, of had hij inderdaad nobelere motieven om tot zijn discutabele handelen te komen? 'The Angel' (2017) is een ietwat tandeloze biopic die (zoals vaker met dit soort biografische verfilmingen) een erg schematische versie geeft van de werkelijkheid. Echt veel recht doet het niet aan de complexe geopolitieke spanningen waartegen het zich afspeelt, met oriëntalistische tierelantijntjes om er vooral een geromantiseerd Hollywood-heldenverhaal uit te halen. Waar Ashraf Marwan tegen wil en dank betrokken raakt bij gevaarlijke intriges, maar met lede ogen aanziet hoe zijn huwelijksleven met Mona (Maisa Abd Elhadi) lijdt onder diens jongensboekavonturen. Het is allemaal zo afgevlakt en volgens het boekje, dat zelfs de controversiële insteek te veilig en te tam blijft.

avatar van cor1946
Goede film, met goed verhaal en acteur(Nederlandse). Wat een gezeur over deze film ik vond hem prima. Al dat geweld in films tegenwoordig. Eindelijk een film zonder dat.

avatar van snarfje5508
Waargebeurd en om die reden alleen al interessant te bekijken. De oorlog van 1973 staat mij nog goed bij en nooit geweten dat hier een dubbelspion aan het werk is geweest. Kleine 2 uur heeft deze film mij beziggehouden, En dat verdient 4 sterren.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik nog eens een spionagefilm heb gezien (ten tijde van de Koude Oorlog was dat genre heel populair). Deze film doet een aardige poging om dat gemis goed te maken. Naar verluidt is het verhaal gebaseerd op de waargebeurde activiteiten van de schoonzoon van de Egyptische president Nasser in de aanloop naar de Jim Kippoeroorlog van 1973.
Regisseur Marwan Kenzari heeft daarover een degelijke film gemaakt met een spannend verhaal en een puike hoofdrol van Marwan Kenzari als Ashraf Marwan. Diens gespannen relaties met vrouwen zorgen af en toe voor een aardig intermezzo.

Goede film geeft een.beeld weer waarom Israël en andere Arabische volken altijd conflict hebben

BBarbie schreef:
(...)Regisseur Marwan Kenzari heeft daarover een degelijke film gemaakt (...)

Correctie: 'Regisseur Marwan Kenzari' moet zijn 'Regisseur Ariel Vromen'.