• 8.233.263 stemmen

Geregisseerd door: Andy Byatt en Alastair Fothergill

Met onder meer: Michael Gambon

Releasedatum: 20 mei 2004

Over Deep Blue

Hoewel meer dan tweederde van onze planeet bedekt is met water weten we meer over het maanoppervlak dan over de zeebodem. 'Deep Blue' is een reis naar de wereld van de zee. Ongekende diersoorten die leven op dieptes waar de mens nooit eerder kwam, de geboorte van krabben, het gevecht van de sardienen tegen roofdieren uit het water en uit de lucht, de wat onhandige pinguïns, de wrede spelletjes van de orka's om nog maar het ballet van de dolfijnen of de majestueuze bewegingen van de met uitsterven bedreigde walvissen niet te vergeten.

imageimageimageimageimageimage

Narrator (stemrol)

avatar van Just relax!!

Just relax!!

FillumGek schreef:

Ik had er meer van verwacht. Een aantal erg mooie, en soms grappige beelden begeleid door de saaie stem van Gambon. Gelukkig zegt hij in de hele documentaire hooguit 25 zinnen. Op informatief gebied scoort deze docu ondermaats, wat mij betreft.

Aan de andere kant spreken een aantal beelden voor zich en is het erg mooi om te zien. Bijvoorbeeld het loopje van de pinguins, het muziekje bij de krabben en de orka die een dode zeeleeuw tientallen meters de lucht in lanceert met z'n staart Leuk voor een keertje.

Drie sterren.

Idd informatief ondermaats.

avatar van soom

soom

Erg Imax-achtig, dit heeft vast en zeker in het Imax in Den Haag gedraaid, ik ben er zeker van. Prachtig dit, doet bijna soap-achtig(of politieserie-achtig) aan. En dan die muziek erbij, poe, daar krijg je mij wel mee onder de tafel, en dat was eigenlijk ook wel wat er gebeurde. Nooit geweten dat de zee zoveel prachtigs herbergde, en dat orka's zo wreed kunnen zijn. Je weet het wel, maar staat er nooit bij stil, laat ik het zo zeggen.. Ik zal nooit meer hetzelfde naar Free Willy kunnen kijken . Een vriend van me vertelde wel ooit dat zijn zusje naar een zelfde soort programma/film als dit zat te kijken. Ze vond orka's heel lief. Tot het moment dat de orka hetzelfde deed als wat de orka in deze film deed.. 4 verdiende sterren. Bij de ene film ben ik stiller dan bij de andere, en hier was ik toch wel héél erg stil.

avatar van Phoenix

Phoenix

Vanmorgen Earth gezien en nu wel heel erg benieuwd naar deze film (al zal het waarschijnlijk wat bleek afsteken tegen het spektakel uit Earth).

avatar van Twilight

Twilight

Deze nog niet gezien, maar wel The Blue Planet, waar deze film een soort 'samenvatting' van lijkt te zijn (aan de trailer te zien).

Na het zien en de teleurstelling van Earth en het daarna zien van Planet Earth (serie) denk ik dat ik hier dezelfde mening bij ga hebben. Namelijk dat de series gewoon veel beter zijn.

8 afleveringen (50 minuten per aflevering) van prachtige onder water natuur kunnen niet in 83 (!!) minuten gepropt worden.

Al met al zal ik misschien binnenkort wel een poging wagen.

avatar van katteke

katteke

Mooi hoor. Ik hou echt van natuurfilms!

avatar van Nomak

Nomak

Deze komt zondag om kwart na 3 op één.

Ga ik zeker kijken.

avatar van Nomak

Nomak

Geweldig, een film waar je stil van wordt. De natuur is ongeloofllijk mooi en tegelijk enorm wreed. Het is in veel gevallen de wet van de sterkste, eten of gegeten worden. Woorden schieten tekort.

avatar van lucdecoster

lucdecoster

Nomak schreef:

Net als Earth is dit een Meesterwerk.

Inderdaad, de natuur is wreed, zeker die Orca's : wat een verschrikkelijk beest !

avatar van Veruca

Veruca

Ik had deze film in mijn klas gezien, ik herriner me nog, dat toen die Orka's die zeehonden opaten, dat een meisje uit mijn klas keihard moest lachen en dat ze zei dat ze het wel een coole circusact vond (wat hard). En toen moest de hele klas lachen, ja, goede herrineringen aan deze film, vooral omdat mijn klas er verschrikkelijk melig ervan werd en er allemaal flauwe grappen werden gemaakt en op een gegeven moment iedereen al dubbel lag als een vis gewoon al bewoog.

(ik herriner me dat, toen die krabbetjes van die zandballetjes gingen maken, dat iemand zei, 'djeez, get a life' )

- maar over de film, heel erg mooi, écht mooi. Kippenvel van gehad(eigenlijk alleen het eerste deel.. )

avatar van Frankeermachine

Frankeermachine

Nomak schreef:

Net als Earth is dit een Meesterwerk.

Ik vind deze film toch iets beter. Sommige shots van Earth zijn beter, maar de muziek van Deep Blue is veel beter.

avatar van Diesel

Diesel

Uitermate interessant en prachtig geschoten. Deep Blue is een zeer prettige belevenis. De film is een verkorte versie van Alastair Fothergill's briljante achtdelige (400 minuten) serie The Blue Planet. The Blue Planet zou ik zeker 4* geven, Deep Blue krijgt 3,5*

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Diepzee-aquarium.

En zeker in dit geval, is dat geen straf om naar te moeten kijken. Met name de "rare" vissen zijn een feest voor het oog. Vooral wanneer men echt in de diepte gaat met de speciale camera's kunnen we genieten. De makers zouden later ook verantwoordelijk zijn voor het knappe "Earth".

Goed.

avatar van pjutter

pjutter

Zinema schreef:

Diepzee-aquarium.

Goed.

Helemaal mee eens! Erg mooi die lichtgevende vissen

avatar van Peterke!

Peterke!

Prachtige documentaire over de oceaan. Zo zie je toch hoe mooi de aarde eigenlijk is. Ik vond vooral de bodem van de oceaan waanzinnig. Hoe diep je ook gaat... overal leeft wel iets. Het is echt een beleving om zoiets te kunnen zien. Complimenten voor de mensen die dit gefilmd hebben. Het is naar mijn mening echt magisch!

avatar van keimpeS

keimpeS

Mooie docu over het leven in de oceaan, bijzondere beelden van de mooie en vreemde wezens die de oceaan kent. De soundtrack is ook erg goed, de dvd heeft helaas wel wat grain in beeld, zou mooi zijn als de docu een 4K re-mastering zou krijgen. Ik denk dat deze docu ooit nog weleens een stukje geschiedenis zal worden zou het zo doorgaan met het verlies van het koraal etc.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Minstens even indrukwekkend dan die andere documentaire over het leven boven het water, Earth (2007). Kwalitatief zijn er weinig verschillen, toch lijkt deze minder gekend en minder gequoteerd. Onterecht volgens mij.

De beelden onder water zijn adembenemend mooi en knap. Je vergaapt je aan al het leven van bekende en minder bekende dieren. Fascinerend om te zien van wat er allemaal leeft diep in de zee, zelfs daar waar het zonlicht niet komt.

Fijne soundtrack, knappe montage en aangename voice-over zorgen ervoor dat de docu in één ruk voorbij vliegt. Mooi!