Une Vie Meilleure (2011)

Alternatieve titel: A Better Life

Frankrijk

geregisseerd door Cédric Kahn
met Guillaume Canet, Leïla Bekhti en Slimane Ketthabi

De kok Yann en serveerster Nadia, moeder van een negenjarige, besluiten een groot risico te nemen met de aankoop van een restaurant. Ze hebben voldoende talent, geestdrift en liefde om het geheel te doen slagen, alleen financieel hebben ze hulp van buitenaf nodig. Het aanbod van leningen overweldigt hen zodanig dat het ze duizelt voor de ogen. Nadia neemt uiteindelijk een baan aan in Canada die hen enige financiële zekerheid geeft. Yann blijft achter om het restaurant tot een succes te maken. Samen met het kind ziet Yann een oneindige rij van schuldeisers aan zich voorbij trekken. Daarbij opgeteld komt een systeem dat zich niets van hun problemen aantrekt en de dagelijkse sleur waar ook niet aan te ontkomen valt.

Vanaf 23 augustus in de bioscoop (Filmfreak)

avatar van Spiekercoen
De release is uitgesteld tot waarschijnlijk januari 2013.

Spiekercoen schreef:
De release is uitgesteld tot waarschijnlijk januari 2013.

Klopt; 10 januari 2013 om precies te zijn.

Sterke film, weinig op aan te merken.

avatar van sterboz
Vanaf 7 mei te huur!

avatar van Movie-Addicted
Wat begint als een kort sprookje wordt al gauw lange nachtmerrie. De cast is voor mij geheel onbekend, maar wat zag ik weer wat acteertalent voorbij komen! (vooral dat jochie)

Erg sterk neergezet drama.

*3.75

Geweldige film!

Het is echt een film met veel gevoel erin, er gebeuren erge dingen.. maar ook leuke en romantische dingen en er zit ook humor in de film. Die mix maakt het een hele mooie film om te zien.
Het verhaal gaat over een stelletje dat een restaurant koopt, wat ze eigenlijk niet kunnen betalen maar ze willen hun droom waarmaken... en wat er dan verder gebeurd met hun...
Het acteerwerk is erg sterk en de film wist me vanaf het begin tot het eind helemaal te grijpen.

Het enige minpuntje vond ik het open einde, ik snapte dat niet helemaal... Iemand die deze film ook gezien heb en mij het einde miss kan uitleggen?

maar ondanks het open einde maakt dat de film niet ''veel'' minder, het blijft een geweldige en indrukwekkende film en echt een aanrader om te zien

avatar van Movie-Addicted
_Casper_ schreef:
Geweldige film!

Het enige minpuntje vond ik het *spoiler*, ik snapte dat niet helemaal... Iemand die deze film ook gezien heb en mij het einde miss kan uitleggen?

Zie PM

Het verhaal van dit sociale familiedrama, spelend ten tijde van de hedendaagse crisis, is wat onlogisch en ongeloofwaardig, maar de sfeer is grauwsomber en realistisch. Een film over armoede, gemiste kansen en het nemen van verkeerde besluiten. De personages zijn puur, naturel en de regisseur focust vooral op de ontwikkeling van hun karakters. Vooral Guillaume Canet en de jonge Slimane Ketthabi spelen een goede rol. "Het zijn vooral momenten, waarin Kahn te midden van alle misère, de laatste restjes liefde en tederheid vindt, die van een subtiele schoonheid zijn", las ik in een recensie. Daar kan ik het mee eens zijn.

Tegen de achtergrond van de huidige economische en financiële crisis een bijzonder actuele film, waarin bovendien voortreffelijk geacteerd wordt. Van Leïla Bekhti (Le Cose che Restano) verbaast mij dat niets, maar Guillaume Canet (zou een broer van Patrick Dempsey kunnen zijn) en de kleine Slimane Ketthabi zijn enorme verrassingen. De manier waarop zij naar elkaar toegroeien is ontroerend.
Uitstekend, pakkend drama.

Redelijk goede Franse film.
Dramatisch verhaal, goede vertolkingen.
En zeer actueel in deze tijd.

Prachtige film waarin een koppel een restaurant begint, maar de financiering maar moeilijk rond krijgt. Dit sociaal drama met wat romantische- en zelfs thriller-elementen zakt geen moment in. Ook al wordt hun situatie van kwaad tot erger, het blijft wel realistisch en geloofwaardig. Schrijnend en aangrijpend, met hier en daar toch een sprankje hoop.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Problemen over zijn financiering...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van rep_robert
Une Vie Meilleure moet het vooral van de casting hebben. De man en vooral het "stief"zoontje overtuigen enorm en weten deze film met gemak te dragen. Vooral omdat er een enorme berg puinhoop op hun pad komt.
Het plot lijkt wel een beetje samengeraapt en gedurende de film redelijk stuurloos, waarbij ik ook nog eens op het eind eigenlijk ook het gevoel kreeg dat de makers er niet fatsoenlijk een eind aan hebben kunnen breien.

avatar van cantforgetyou
Deze film is net een lange aflevering van 'Ik vertrek'. Een beetje naïeve mensen, die een pand gaan kopen om er een restaurant van te maken, dat totaal mislukt door allerlei (bij) zaken. Het stel kent elkaar ook nog helemaal niet lang. Maar goed. De film is aardig, maar soms erg langdradig. Op het einde wordt het dan weer wat interessant.

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt.

Mooi en sterk realistisch drama met een glansrol van Guillaume Canet als de kok Yann met het hart op de juiste plek. Het geluk zit hem echter niet mee want eigenlijk al vanaf het begin kent hij alleen maar tegenslagen, financiële problemen en wordt hij ook nog opgezadeld met het kind van zijn vriendin die vertrekt naar Canada met het doel daar financieel beter te worden. Hierdoor is het eigenlijk vooral een sober drama maar sluit het toch nog positief af. De rol van het jochie Slimane Ketthabi was ook best goed en Leïla Bekhti mocht er best wezen maar had wel maar een kleine rol.

Na een tweede kijkbeurt verhoogd naar 4* minpuntje, jammer van het open einde!

Heel mooie film waarvan de kijker wellicht in het slot een verdere afhandeling van het verhaal had verwacht, maar die daarvoor toch op vele vlakke voldoening schonk.
Film toont hoe een weinig voorbereid opstarten van een zaak desastreuze gevolgen kan hebben, zekerlijk op financieel vlak, waar een keiharde, onbewogen zakenwereld heerst, maar ook een relatie gevoelsmatig en fysiek de grond inboort.
Guillaume Canet zet een verbluffende en vooral natuurlijke vertolking neer. Ook die kleine Slimane is zeer goed en dit in een film die emotionele momenten kent en bij mij een stevige indruk naliet.
Eerste film die ik zag van die Cédric Kahn. De man zit nochtans reeds een kwart eeuw in de business en werd ook reeds enkele malen gelauwerd.
Dergelijke Franse films bereiken ons doorgaans veel te weinig.

avatar van Robi
Je kan niet zeggen dat er niets gebeurt in deze film. Het gaat ook allemaal, zeker in het begin, erg snel. Werkloze man raakt bevriend met serveerster in restaurant die ook een negen jarig zoontje heeft. En de volgende scene hebben ze al een serieuze relatie alsof ze elkaar al jaren kennen. Dan zien ze bij toeval een bouwval van een restaurant en ze steken zich impulsief in de schulden om een restaurant te gaan beginnen. En zo volgt de ene slechte beslissing na de andere en raken ze steeds meer in de problemen. Uiteindelijk gaat moeder naar Canada en mag zoon achter blijven bij de man. Echt geloofwaardig is het in dat tempo allemaal niet. Je weet niets over de achtergrond van de hoofdpersonen en ze komen nu ook weer niet zo sociaal zwak over dat je je kunt voorstellen dat ze er niets aan kunnen doen dat ze de ene verkeerde beslissing na de andere nemen. Uiteraard worden de schulden en de situatie steeds nijpender. De beginsituatie viel nog best mee, dus waarom het allemaal zo moest lopen blijft een raadsel. Het lijkt er meer op dat de film op een geforceerde manier wil dat het steeds maar slechter gaat, zodat het uiteindelijk weer beter kan worden. Maar nogmaals, zo slecht was de beginsituatie niet. De laatste slechte beslissing die ze nemen is dan weliswaar iets geloofwaardiger. De man berooft zijn huisbaas en persoon die hem uitbuit en gaat met de jongen (weliswaar heel onverantwoord) van het geld naar Canada om de moeder te zoeken die al een jaar niets meer van zich heeft laten horen. Uiteindelijk wordt alles beter lijkt het, al is het nog steeds een open einde. Maar goed, als je voor ogen blijft houden wat de beginsituatie was, blijft het onwaarschijnlijk hoe het zo heeft kunnen lopen en waarom je naar deze film gekeken hebt. Al werd er wel prima geacteerd.