Au Nom de Ma Fille (2016)

Alternatieve titel: Kalinka

Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Vincent Garenq
met Daniel Auteuil, Marie-Josée Croze en Sebastian Koch

Op een dag in juli, 1982, hoort André Bamberski dat zijn dochter is gestorven. Zij was 14 jaar oud en op vakantie in Duitsland bij haar moeder en stiefvader, dokter Krombach. Al snel blijkt dat er verdachte omstandigheden rondom haar dood spelen. Bamberski is ervan overtuigd dat Krombach een rol speelt in de dood van zijn dochter en start een zoektocht die 27 jaar zal duren.

avatar van blurp194
Het lijkt er af en toe op dat er in de filmwereld en dan vooral in Hollywood geen enkel creatief idee meer te vinden is. Remake na remake, reboot, hetzelfde verhaal in een andere setting. En dan ineens weer zo’n film als deze, die aantoont hoe volstrekt bloedeloos dat allemaal is, en dat de werkelijkheid af en toe behoorlijk wat absurder is dan de scriptschrijvers uit hun pen kunnen krijgen.

Want wat een volstrekt absurd verhaal krijgen we hier te zien. Hulde aan de acteurs dat zij tamelijk onzelfzuchtig hebben willen deelnemen, want ze staan buitenspel in dit drama - hoe goed je ook zo’n rol neerzet, niemand die daar iets van onthouden zal. Want het gaat over de volstrekt absurde echte wereld, waarin sommige mensen zich kennelijk aan elke vorm van gerechtigheid kunnen onttrekken, en daarin gesteund worden - actief of passief - door de maatschappij die we gevormd hebben juist om dat soort excessen onmogelijk te maken.

Wat ik even niet snap is dat dit verhaal in Nederland kennelijk nauwelijks de media gehaald heeft. Stonden die ook aan de kant van de brave dokter? Of heb ik zitten dutten…

Docudrama over de justitiële beerpunt inzake een kinderverkrachter annex –moordenaar, die —dankzij de vaak frustrerende, maar niet aflatende zoektocht van een vader naar gerechtigheid— in de loop van drie decennia steeds verder opengetrokken wordt.
Nog afgezien van het waargebeurde, rechttoe-rechtaan verhaal maakt vooral Daniel Auteuil indruk als de verbeten vader. Het resulteert in een meeslepende film over gerechtelijke miskleunen, zo’n beetje een specialiteit van regisseur Vincent Garenq zo lijkt het.