Mon Roi (2015)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Maïwenn
met Vincent Cassel, Emmanuelle Bercot en Louis Garrel

Na een ernstige knieblessure is Tony gedwongen om opnieuw te leren lopen in een revalidatiecentrum. Haar fysieke lijdensweg wordt bemoeilijkt door haar herinneringen aan de lange jaren die ze besteed heeft om zich proberen te ontdoen van de invloed van een man, een charismatische oplichter die haar stukje bij beetje vernietigt en met wie ze een zoon had...

Vanaf 12 november in de bioscoop (Cinéart)

Fragment (YouTube)

Typische, maar redelijk sterke Franse film. Soms iets te langdradig, maar over het algemeen een prima verteld triest verhaal waar je vaak om kan lachen.

avatar van Brabants
Dit stukje drama/romantiek geeft ons een kijkje binnen een zeer ongebruikelijke relatie, maar wijst ons tevens op problemen die een ieder van ons kan overkomen. Het grote vraagstuk of Tony uit de ban kan geraken van Georgio(haar charismatische en egocentrische partner) is mede door subliem acteerwerk een prachtig neergezet verhaal. Als je van dramatische liefdesverhalen houdt is dit de juiste film.

avatar van knusse stoel
Zoals de emoji's al aangeven, een film met van alle emoties voorzien! Ook ongeveer in deze volgorde.
Heerlijke film waarbij je niet in de gaten hebt dat je er ruim 2 uur voor uit hebt getrokken als de film voorbij is! Wij hebben deze een 8/10 als waarderingscijfer gegeven, zo goed vonden wij deze film!
Het begint zoals zo vaak met de kennismaking onderling en met de hoofdrolspelers en dan krijgen we langzamerhand als de dame en heer elkaar wat beter hebben leren kennen, het spektakel.
Als dat het huwelijk zou verbeelden wat deze twee hebben, dan begrijp ik weer heel goed waarom ik nooit verder kom dan een LAT-relatie!!!

Goeie film over een vrouw die revalideert van een skiongeluk en haar huwelijk overdenkt. Dit liefdesdrama is onderhoudend gemonteerd, maar het verhaal zelf kent soms iets te veel ellende wat de geloofwaardigheid wat in gedrang brengt. Twee sterke rollen van Vincent Cassel en Emmanuelle Bercot die hier twee boeiende personages neerzeten.

avatar van Noodless
Brabants schreef :

Inderdaad, sterk acteerwerk en een dramatisch boeiend verhaal. 7/10

avatar van Rickyman
Een sterk romantisch drama inderdaad, met een aangrijpend verhaal dat ook erg grappig uit de hoek kon komen. Hier en daar misschien een beetje traag of langdradig, maar had van mij gerust nog wel wat langer mogen duren, zeker na dat open einde.
Vincent Cassel vind ik zowiezo een fijne acteur en met z'n karakteristieke trekjes weer uitstekend gecast.

Vincent Cassel is perfect als de charmeur die met zijn persoonlijkheid en vlotte humor in staat is veel vrouwen te bekoren, terwijl Emmanuelle Bercot - mij alleen bekend van "Polisse" en met deze "Mon Roi" toch in Cannes verkozen als beste actrice - de rol speelt van de jonge vrouw die haar hoofd op hol laat brengen en wiens liefde eigenlijk gestoeid is op bewondering.
Het feit dat "Georgio" ook minder aangename, zeg maar egoïstische kanten heeft en "Tony" ook minder naïef kan zijn, leidt naar een film die heel wat aspecten en toestanden van de relatie/huwelijk naar voren schuift.
Herkenbare en ongewone situaties volgen elkaar op als een rauwe schets van wat er zo al tussen twee mensen, die hoe dan ook emotioneel verbonden zijn, kan bestaan. Emmanuelle Bercot, vooral, overtuigt in het laatste gedeelte van de film dat in een significante slotscène een zekere ontroering inhoudt en de titel wettigt. Tony kijkt nog steeds met ontzag en bewondering naar Georgio.
Goed dat de film in feite in flashbacks is opgebouwd. Met dit thema, een welkome en verademende stijloefening.

avatar van jadolino
knusse stoel schreef:

Jouw laatste zin is erg herkenbaar. Herkenbaar is ook de zin in de film dat ze naar een stabiele relatie verlangde. Het ging als een cardiogram op en neer. Van belofte naar verraad, van liefde naar haat en van waarheid naar leugen. Niet te bevatten in een gesmeerde relatie. Hoewel wel herkenbaar voor mij. Vandaar dat lat de rust in de tent geeft. Als je die zin zo bedoelt , dan begrijp ik die.

Verder vind ik het een juweel van een film.