• 10.973 nieuwsartikelen
  • 9.000.810 stemmen

La Source des Femmes (2011)

Komedie / Drama | 135 minuten

Gesproken taal: Arabisch

Releasedatum: 14 juni 2012

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot La Source des Femmes

In een kleine dorpje ergens tussen Noord-Afrika en het Midden-Oosten is het de traditie dat de vrouwen in de brandende zon het water gaan halen bij een afgelegen bron aan de top van de berg. De jonge bruid Leila vindt het maar niets dat de mannen niets doen en de vrouwen alle taken op zich nemen. Ze besluit samen met de andere vrouwen van het dorp in staking te gaan. De mannen krijgen geen seks meer totdat ze een pijpleiding hebben aangelegd naar het dorp.

logo tmdbimage

kappeuter (crew films)

avatar van gondwana

gondwana

Het humanisme waarmee Mihaileanu zijn verhaal vertelt valt op. Niet altijd even subtiel maar wel genuanceerd zet hij traditie en moderniteit tegenover elkaar. De communicatie tussen mannen en vrouwen en tussen ouderen en liberalen verloopt zowel verbaal, in zang als lichamelijk. De personages zijn goed uitgewerkt en hebben elk hun rol in de strategieën en beslissingen en illustreren de verschillende meningen in elk kamp zonder dat de film zichzelf verliest in zijverhalen. De clash tussen de minder en meer gematigde islam blijft een gevoelig onderwerp, maar tegen dan is het publiek al zodanig gefamiliariseerd met de personages en de manier waarop de hierarchie van het dorp werkt dat het nergens stoort.

Te prekerig? Teveel thema’s voor 140 minuten? Misschien, maar wél heel mooi en menselijk verpakt. Vlaamse cameraman Glynn Speeckaert (Ex-Drummer, 22 mei) kon werken met de adembenemende berglandschappen en de kleurrijke Maghrebijnse klederdracht en brengt het geheel heel dynamisch in beeld. Mihaileanu heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt door samen te werken met acteurs waarvan hij de taal niet sprak, maar blijkbaar waren de over te brengen emoties universeel genoeg want de acteerprestaties zijn heel geloofwaardig.

Voeg daarbij een prachtige, exotische soundtrack aan toe en je hebt een zeer volledig filmisch pareltje over sterke vrouwen en hoe die hun realiteit willen veranderen op een geweldloze manier.

Ik vraag me wel af wat het moslimpubliek ervan zal vinden, op franse fora is de toon redelijk agressief...

@gondwana

Het mooie aan de film is dat het juist laat zien dat wat er in de Koran staat, het tegenovergestelde is van de manier waarop de mannen handelen in het dorp. Op die manier krijgt het Westerse publiek ook een beeld uit een ander perspectief dan wat er in de dagelijkse eenzijdige media, voorgeschoteld word.

avatar van voskat

voskat

Deze mogen ze aan alle Moslims ter wereld eens voorschotelen.

Weer een toppertje van Mihaileanu, hoewel de toon deze keer een stuk soberder is. Altijd fijn ook om Hafsia Herzi in beeld te zien.

voskat schreef:

Deze mogen ze aan alle Moslims ter wereld eens voorschotelen.

Wat bedoel je daarmee?

avatar van voskat

voskat

Dat Hafsia Herzi een bijzonder geil actrice is?

tottenham89

Voorpremiere in Filmhuis Den Haag, i.s.m. Het Arabische Huis voor de Kunsten op 8 maart:

Filmhuis Den Haag - Filmdetail - filmhuisdenhaag.nl

avatar van Prudh

Prudh

Heee wat leuk, Hafsia Herzi! Zij stal als debuterend actrice de show in het formidabele La Graine et le Mulet. Benieuwd of ze haar onschuldige en natuurlijke schoonheid behouden heeft.

gauke

Geen bijzonder origineel thema: in 1972 verscheen de film Lysistrati (Lysistrata), naar een komedie, in 411 voor Christus in Athene opgevoerd, al was daar de reden oorlogsvoeren. 'La Source des Femmes' is een melodramatisch verhaal over liefde, verantwoordelijkheid, individele seksuele identiteit en intriges, goed van aard en vaak grappig, maar ook onsamenhangend, kitscherig en warrig. Net als in 1972 worden ook hier (traditionele) liederen opgevoerd. Sommigen leggen een link met de revoluties die momenteel in de Arabische wereld plaatsvinden; ik denk dat de regisseur slechts een moraliserende film heeft willen maken over onbaatzuchtigheid en liefde.

stinissen (crew films & series)

Prachtig mooi ingetogen drama met een werkelijk adembenemende Hafsia Herzi en de mooie Leïla Bekhti , totaal geen komedie maar een sterk en mooi drama met uitstekende acteerprestaties. Als je deze film kunt waarderen ga dan beslist ook deze kijken La Graine et le Mulet (2007) ook met de sensuele Hafsia Herzi .

avatar van christophel

christophel

aardige film, wel op waarheid, maar te kleinschalig, met weinig spelers..

BBarbie

Ou ailleurs, où coule une source d'eau et où l'amour se tarit...

(Of elders, waar een waterbron opborrelt en waar de liefde opdroogt...)

Met deze treffende volzin begint deze hartstikke leuke feministische film, die het verhaal vertelt over de strijd van de vrouwen in een afgelegen woestijndorpje tegen hun mannen. Die mannen doen overdag niet veel meer dan een beetje rondhangen bij het plaatselijke cafeetje en ’s avonds willen ze neuken. Als de vrouwen een “vrijstaking” afkondigen tot het moment dat de mannen tenminste voor een fatsoenlijke watervoorziening gezorgd hebben, is de paniek onder de mannen binnen de traditionele islamitische gemeenschap groot.

Het op zich dramatische verhaal - met veel onverwachte wendingen - wordt op verrassend luchtige wijze en met veel gevoel voor humor verteld (o.a. met leuke geïmproviseerde liedjes) en omlijst door prachtige beelden van het dorpje en de woestijn.

Bovendien wordt er heel natuurlijk geacteerd door een uitstekende cast onder aanvoering van de mooie Leïla Bekhti en “Vieux Fusil” Biyouna. Ook Hafsia Herzi speelt mee, maar is minder nadrukkelijk aanwezig dan in La Graine et le Mulet en L’Apollonide.

avatar van Akama

Akama

christophel schreef:

aardige film, wel op waarheid, maar te kleinschalig, met weinig spelers..

Welke waarheid?

avatar van Akama

Akama

tottenham89 schreef:

@gondwana

Juist daar ben ik het mee eens, de mensen proberen altijd de leuke stukjes van de heilige boeken te halen om van te profiterne maar willen niet de andere delen gebruiken de ze verplicht om hun plichten na te komen maar jah alleen mensne met open verstand begrijpen het grootte plaatjes en jij bent ereen van

Akama schreef:

Waar gaat dit over?

Dat er ook een andere kant is aan de gangbare opvatting over de Koran. Gok ik.

avatar van Zeriel

Zeriel

Mooi geschoten wat te lange film, die venijn mist.

De film wil iets te nadrukkelijk een punt maken, dit gaat ten koste van realisme.

De mannen maken een nogal fletse indruk.

Zoals die dame die nieuw is in het dorp even de de imam de les gaat lezen met 2 regels uit de koran....terwijl die imam als een schaap blijft zitten...lijkt me niet erg realistisch.

De film mist spanning en echt drama, daarvoor zijn de karakters te flets.

Vergeleken met andere films over Islam en vrouwen zoals The stoning of Soraya M. enA separation is dit een vrij brave exercitie zij het mooi in beeld gebracht en met leuke musical elementen.

Zeriel schreef:

De film mist spanning en echt drama, daarvoor zijn de karakters te flets.

Ik vermoed dat de humor en de satirische toon van de film jou helemaal ontgaan zijn. De twee films die je op het laatst noemt zijn van een totaal ander genre. Dat zijn echte drama's. Je kunt deze film veel beter vergelijken met het eveneens luchtige en feministische Et maintenant on va où?,

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

Film die een goed punt onder de aandacht brengt. Ik stapte een beetje fout de film in, omdat hier boven bij de genre aanduiding 'komedie' staat aangeduid, maar naast wat (logisch) gegiechel over seks vind ik dit alles behalve een komedie.

Zal gelijk is kijken of ik dat weg kan laten halen.

Verder erg goed en overtuigend gespeeld, en zonder dat er erg veel gebeurd is La Source des Femmes een sterk drama dat constant weet te boeien.

scorsese

Goeie film waarin een groep vrouwen in vrijstaking gaan zodat de mannen ook eens water gaan halen. Zeker boeiend om de cultuur, tradities en positie van de vrouw t.o.v. de man. De toon van de film is zowel serieus als luchtig te noemen. Wel wat veel zij-plotjes, die wel leuk zijn om te volgen, maar de film ook een stuk langer maken. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Decec

Decec

Een mooie dramafilm...

Is geen komedie...

Prima verhaal...

Prima acteerwerk...

Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Breken met oeroude tradities is geen makkie, zeker niet als vrouw in een door mannen gedomineerde dorpsmaatschappij. Een groep vrouwen besluiten uit protest tegen de luilakkerij van hun mannen om hen seks te weigeren. Naarmate de ballen van de mannen uitdrogen, gaat het dorpje op zijn kop staan. Mihaileanu raakt thema's als scholing, emancipatie, vooruitgang in achtergebleven gebieden, gelijkheid en moslimextremisme aan. Dat laatste is er voor mij net iets teveel aan wegens te vanzelfsprekend om dit door een "arabische" film te verweven. Al gebeurt er niet bijster veel, toch weet de film de hele lengte te boeien door de onderhuidse spanningen tussen mannen en vrouwen en oprechte, onpretentieuze acteerprestaties.

avatar van stefan dias

stefan dias

Aangenaam kijkstuk met mooie mensen op een mooie locatie. Ook de (voor mij) soms wat springerige vertelvorm: halve musical vermengd met een aaneenschakeling van flarden links en rechts kwam in deze film goed tot zijn recht.

Anderzijds blijft het natuurlijk wel een sterk deprimerende story. Ik besef ook wel dat we hier op honderd jaar een hele weg hebben afgelegd op emancipatorisch vlak en dat we nog een hele weg te gaan hebben, maar toch…

Ik vond het dus intriest dat deze dappere dames en vooral Leila in kwestie ondanks alles toch op de goodwill moest rekenen van 3 welwillende, breeddenkende mannen: haar man, haar schoonvader en de imam. Verder konden de heren duchtig blijven afranselen, ontvoeren zelfs, verstoten, hun vrouwen zichzelf laten afbeulen en de enige prijs die ze daar voor moesten betalen, was een beetje schaamrood op de jaarmarkt.

De 'oplossing' was uiteindelijk dan ook nog eerder een waterleiding, zonder dat (op Sami na) één man zichzelf verwaardigde om water te gaan halen.

De enige echt vrije vrouw was 'Oud Geweer' (is dat zoiets als 'oude tang'?) die haar rol met verve vervulde.

avatar van hel1

hel1

Heerlijke film in een prachtige omgeving die je meeneemt in het leven van een Arabische stam.

het feminisme deed afbreuk aan de film, het leek alsof een morele boodschap verteld moest worden, namelijk dat bij een zuivere interpretatie van de islam een vrouw een gelijke van de man is. Een nobel streven maar op de wijze waarop deze in de film is weergegeven, totaal waardeloos. De Koran wordt slechts twee keer gereciteerd. Een breekpunt in de film is het moment waarop een paar vrouwen de imam de les lezen door wat zinnen uit de Koran te reciteren: onrealistisch en makkelijk weerlegbaar met andere zinnen en hadiths. Los hiervan staat dat de vrouwen nog niet eens hun doel bereiken. Er is water maar niet omdat de mannen het gingen halen in hun plaats. De erkenning is nooit gekomen
. Wanneer je je niet laat leiden door het feministische gebrabbel maar mee laat leiden in het leven, dan voel je je niet zoals de toeristen die het dorp bezoeken, zoals die in de film, maar als een bewoner van het dorp. Geen commercie, kapitalisme, tijd of facebook. Leuk ook aan de film is het gebruik van de Arabische taal met haar prachtige poëtie: de kern van het leven gevat in twee of drie zinnen, die je aan het denken zetten

avatar van Dievegge

Dievegge

Een Franse productie die zich volledig in een Marokkaans dorp afspeelt, Arabisch gesproken. Het Lysistrata-thema is een luchtige invalshoek, maar leidt naar een ernstig thema: de positie van de vrouw binnen de islam. Gearrangeerde huwelijken, verkrachting binnen het huwelijk en de hoofddoek komen ter sprake, met citaten uit de Koran en de Hadith. Er is een conflict tussen de traditionele, patriarchale interpretatie van de islam en een moderne, vrouwvriendelijke. Het getuigt van moed om zoiets aan te kaarten.

De sfeer in zo'n Marokkaans dorp wordt uitstekend weergegeven, ook dankzij de muziek. De acteurs zijn goed, Hafsia Herzi is me al meermaals opgevallen. Het geheel mist wel een beetje schwung.

avatar van Robi

Robi

Al vrij snel in het begin van de film had ik het al door. Dit gaat een lange film worden. En dat klopte ook.

Een film over een klein traditioneel dorpje in Noord-Afrika waar de vrouwen in opstand komen tegen de mannen. Dat is daar een revolutionair onderwerp, maar ik kijk daar toch een stuk objectiever naar. Zo bijzonder is dat toch niet? De film bouwt wel mooi op en het verhaal wordt goed uitgewerkt. Ook de vormgeving met de gezongen liederen die weergeven waar het allemaal echt om gaat is mooi gedaan.

Maar het blijft toch een lange film.

Ten slotte heb ik ook altijd moeite met films die je een mening in de strot willen douwen. Je bent het ermee eens of niet. Maar dat is bij dit onderwerp waarschijnlijk ook onvermijdelijk.