Un Sac de Billes (2017)

Alternatieve titel: A Bag of Marbles

Frankrijk / Canada / Tsjechi√ę

geregisseerd door Christian Duguay
met Dorian Le Clech, Batyste Fleurial en Patrick Bruel

Het verhaal speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog in het bezette Frankrijk. Maurice en Joseph zijn twee jonge broers van Joodse afkomst. Ze getuigen van een grote dosis volharding, moed en vindingrijkheid om te ontsnappen aan de vijandelijke invasie en hun familie weer te ontmoeten.

Vanaf donderdag 18 mei in de bioscoop (Cinéart)

avatar van Mac Hammer Fan
Maurice en Joseph, twee broers uit een Joods gezin moeten in de Tweede Wereldoorlog vluchten voor de vervolging door de Nazi’s in het bezette Frankrijk. Hun vader is kapper en bang dat zijn zonen zullen gevangen genomen worden. Hij geeft hen een grote som geld en de opdracht de demarcatielijn bij Dax over te steken. Hij zegt dat ze nooit mogen erkennen dat ze Joods zijn.
De titel van de film verwijst naar een fragment waarbij de tienjarige Joseph zijn gele Joodse ster ruilt voor een zak knikkers. De vertolking van de twee jongens is zeer goed, ze is altijd perfect uitgemeten, zelfs op de meest dramatische momenten. De film is tegelijk spannend en poëtisch. Enerzijds is er de brutale realiteit en anderzijds de poëzie ervan gezien door de ogen van een dappere knaap. Alles is heel stijlvol in beeld gezet. Prachtige fotografie van fraaie landschappen en decors. Tweede verfilming bij mijn weten van de gelijknamige roman van Joseph Joffo. Een aanrader.

Mooie gevoelige film met een prachtige setting en prima acteer prestaties na het boek van Joseph Joffo en gebaseerd op ware gebeurtenissen.

avatar van Alathir
Schitterend!

Dit is zo'n emotioneel pakkende film waarin het complete plaatje gewoon klopt. Het is een film die de typische crowdpleasende clichés vermijd door bij de waargebeurde feiten te blijven (hoe erg die ook zijn). De kleding, de landschappen, de prachtige soundtrack, de erg sterke acteerprestaties (zeker de jonge hoofdrolspeler die subliem zo'n rol weet neer te zetten). Echt chapeau! Kortom een juweel van een film. Heb ik het al gezegd? Schitterend!

avatar van Filmkriebel
Tweede verfilming van de autobiografische literatuurklassieker van Joseph Joffo. Zeker het acteerwerk van de kinderen is indrukwekkend te noemen; een Joods gezin wordt door de oorlog uit elkaar gerukt en de jongste kinderen proberen in deze ellende te overleven. Mooi gefilmd, met een verhaal in de traditie van Au Revoir les Enfants en Oorlogswinter. Het verhaal speelt duidelijk op sentiment maar dit maakt het daarom nog geen draak. De verfoeilijke rol van de collaborateurs wordt zonder genade aangepakt. Ruime 3,5*.

avatar van K. V.
Deze film eens meegepikt en vond hem heel geslaagd. Een toegankelijke film die weet te boeien van begin tot einde. De cast deed het prima en hij zag er goed uit. De speelduur was ook goed, niet te lang en niet te kort.
Niet echt minpuntjes bij deze film, vond het wel een aanrader.
Het enige nadeel was dat de bijhorende documentaire op de dvd geen ondertitels had en het in het Frans was.

avatar van LikeMovies
top, zeer mooie film!

Aangrijpend oorlogsdrama waarbij vooral het wedervaren van de kleine Jo ontroering opwekt. Overtuigende vertolking trouwens.
Niet de eerste film over de vlucht van Joodse kinderen voor het nazigeweld tijdens WO II en natuurlijk valt men met dergelijke films onvermijdelijk in de gekende toestanden van vervolgingen, arrestaties, deportaties, verzet, collaboratie en represailles, maar dergelijke gebeurtenissen zijn in de geschiedenis te belangrijk om ze in een, overigens goede film, als clichés te beschouwen.