Mowgli (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Drama

geregisseerd door Andy Serkis
met Rohan Chand, en de stemmen van Christian Bale en Cate Blanchett

De film vertelt het verhaal van Mowgli die, omringd door een wolvenroedel, in de jungle van India opgroeit. Zijn familie en vrienden, waaronder Baloo de beer en de panter Bagheera, leren hem hoe zich te handhaven in de vaak wrede omgeving. Alle dieren weten het mensenkind te aanvaarden buiten de tijger Shere Khan. Bovendien is de jungle niet zonder gevaren en moet Mowgli zijn menselijke origine accepteren.

avatar van Zwolle84
Onderhond schreef:
al het gemelk over welke film dan "duisterder" of "volwassener" is dan de andere

Ik begrijp ook niet waarom iedereen dat steeds aangrijpt. Ja, hij is duisterder, maar het blijft fucking Jungle Book, een verkapte cartoon. Toch niet het soort film waar je naar grijpt als je zin hebt in iets duisters.

avatar van fritsy
Maakt niet uit welk sausje je er over heen gooit, het blijft gewoon Jungle Book verhaal lijn dat we allemaal al 20 keer hebben gezien.

avatar van john mcclane 2
tja,,,mijn vriendin en ik waren ook een beetje in tegenstrijd .
Ik vond het niet ( eigenlijk bijna niks toevoegen aan die andere jungle book uit dit jaar ) zij vond hem totaal anders en niet kon vergelijken .
Hij was inderdaad duisterder , en totaal anders van stijl , maar volgt wel degelijk het zelfde verhaal .
Persoonlijk vond ik hem erg mooi maar was niet flabbergasted van de CGI , die was niet slecht , maar het vorige deel ( of beter versie ) was allemachtig mooi , echt ! Wat een beeldschone wereld was dat .

Ik ben ook totaal geen voorstander van real life de remakes van disney , die totaal spelen op safe , en waar zelfs dezelfde liedjes soms gewoon herhaald worden .
Maar eerlijk is eerlijk , jungle book was voor het oog een lust .
Maar die verrassing is er ook wel af nu .
Helaas is voor de kassa de verrassing er niet af , en zitten we er nu mee opgezadeld .

Dit was dus mooi , ietsje duister , ziet er best mooi uit met wat haken en ogen .
Maar blijft een raadsel om dit in het zelfde jaar uit te brengen .
redelijke voldoende toch wel .

avatar van Fisico
Mowgli is onlosmakelijk verbonden met de film The Jungle Book (2016) van twee jaar terug. Aanvankelijk zijn de parallellen aanwezig, maar naarmate de film vordert gaat deze Mowgli zijn eigen weg op. Mowgli is een film in twee delen. Het eerste deel is het sterkst met het leven in de jungle en het opgroeien van Mowgli.

Ook aan mooie beelden en CGI-effecten ontbreekt het aan deze Mowgli niet. Alles ziet er piekfijn uit, al vind ik Baloe er wel erg oud uitzien. Dat typische Disney-sfeertje (zeker met de gekende songs) ontbreekt hier , maar dat zal wel met rechten te maken hebben. Ook geen koning Louie te bespeuren in Mowgli, een personage die ik wel kon waarderen in The Jungle Book.

Het tweede gedeelte is geheel nieuw en speelt zich af in de mensenwereld waarin Mowgli uiteindelijk terechtkomt. Uiteraard zie je het van mijlenver aankomen dat hem de vraag zal gesteld worden om terug te keren, hij zal weigeren, uiteindelijk zal twijfelen om dan tenslotte toch zijn hart te volgen. Het dilemma speelt pas op wanneer Mowgli vaststelt dat hij te maken heeft met een trofeejager die trots zijn recentste prooi Booth voorstelt. Jammer wel dat het einde vluchtig wordt afgehaspeld. De scènes met de olifant voelen vreemd aan en ook het gevecht met Shere Khan verloopt redelijk stereotiep. Voor de rest meer dan degelijk al geef ik de voorkeur aan de film uit 2016.

avatar van Sergio Leone
Meh.

Bijzonder matig filmpje over Mowgli. Het voelt sowieso niet echt vlot aan, met zeker dat tweede gedeelte dat afgehaspeld aanvoelt. De toon is niet duister genoeg - kan het überhaupt duister zijn? - om het harde kantje tot zijn recht te laten komen, al worden er wel pogingen gedaan.

De climax voelt dan ook flauw aan. Shere Khan is met zijn manke poot nooit een intimiderende slechterik en de rol van Akela en Bagheera zijn best lamlendig.

Andy Serkis bekoort mij evenmin als regisseur. Sowieso voelt het wat rommelig aan, komt zijn "duistere toon" er niet uit en bovenal ben ik teleurgesteld in het visuele. Van Serkis, toch een beetje bekend geworden door zijn mocap-werk e.d., had ik veel meer verwacht wat betreft de look en CGI van de dieren. De dieren zien er menselijk, zelfs wat kinderlijk uit, en zeker als ze praten vloekt het gewoon met de bedoelde toon.

avatar van Zeriel
Wat een rotjoch! En dan vermoordt hij ook nog eens de tijger...wtf! Sinds wanneer doden kinderen medeschepsels in wat toch een kinderfilm is......Is deze film gesponsord door China ofzo?
Verder vond ik de film nogal saai, gezapig zelfs ondanks dat het anders bedoeld is en bovenstaande gebeurd.
Het hele karakter van Mowgli vond ik nogal onevenwichtig en totaal ongeloofwaardig hoe hij zich ontwikkeld.
Een rommelt al met al.

avatar van Thomas83
Je wist eigenlijk van tevoren al dat deze film maar moeilijk zou kunnen tippen aan The Jungle Book, die super vermakelijk was en memorabel om de zowaar echt goede en massaal gebruikte computereffecten. Die zijn in deze film wel mooi gedetailleerd, maar je ziet toch overduidelijk dat je naar CGI loopt te kijken. Haastige film ook best wel, en je hebt zo sterk het gevoel dat je alles al eerder hebt gezien. Waarschijnlijk omdat er zo leentjebuur bij andere films wordt gespeeld.

Waarom iedereen de film zo duister en volwassen noemt is mij echt een raadsel. Bijna alles wat impact kan hebben gebeurt toch vooral buiten beeld. Dat vond ik trouwens nog wel juist effectief toen Mowgli die opgezette albinowolf zag. Op zich een standaard manipulatief verhaallijntje, maar dat hebben ze toch nog wel aardig onverwacht afgehandeld. Die scène waarin Shere Khan het bloed van zijn snuit wast vond ik ook best sterk. 3.0*.

avatar van james_cameron
Een meer duistere, grimmige vertelling van The Jungle Book, prima geregisseerd door Andy Serkis. Het jochie in de hoofdrol doet het goed en de stemmencast om hem heen is eersteklas. Er wordt soms iets te veel geleund op opzichtige CGI-effecten en- omgevingen, een euvel waar meer hedendaagse films last van hebben, maar overwegend ziet de film er fraai uit. De meer volwassen aanpak van het materiaal werkt daarnaast verrassend goed.

avatar van jolineelgersma9
Weet iemand in welke tijd deze film zich afspeelt ik maak hier namelijk een filmverslag over. Alvast bedankt.

avatar van Noodless
Mijn score is zeker nog behoorlijk, maar eigenlijk is deze film gewoon overbodig.
Het verhaal heeft gelukkig wel wat andere ideeën, maar deze zijn vaak wat knullig uitgewerkt en kunnen totaal niet aan het originele verhaal tippen. Het oogt wel mooi en het is wat ruwer uitgewerkt, maar ook qua beelden is zeker een stap terug in vergelijking met die van 2016. Het eerste deel is sowieso beter dan het tweede deel want de scènes met de mensen en wat daarna komt schiet gewoon tekort : te vlug afgerateld en zelfs een beetje flauw. In deze film mis je natuurlijk de humor, de liedjes...zelfs de aap.
Nu, snap totaal ook niet dat deze film na twee jaar al komt na het geweldige Jungle Book van 2016. Joost mag het weten. Ik geef toch nog 7/10 want Jungle Book 2016 vond ik fantastisch.

avatar van Fisico
jolineelgersma9 schreef:

De film(s) zijn gebaseerd op de verhalenbundels van Rudyard Kipling, geschreven eind 19e eeuw in of over India.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Jungle Book van Disney - dat voor velen de blauwdruk is van dit verhaal - stond ver af van het originele boek, dat veel harder was. Andy Serkis heeft dan ook duidelijk een grotere liefde voor dit boek, terwijl die andere recente verfilming van The Jungle Book eerder een - weliswaar goed gemaakte - reboot is in de reeks films van Disney om haar klassiekers te recycleren en opnieuw langs de kassa te passeren.

We zijn wat verwend tegenwoordig en minder onder de indruk bij effecten als in deze film. Knap gemaakt, maar dat mag anno 2018 niet voldoende zijn om je publiek in te palmen. Het verhaal is niet slecht en de stemacteurs doen het ook niet slecht. Maar het mist de nodige chemie en gaat ook niet voldoende voluit om echt op te vallen tussen de andere Jungle Book films. Bagheera, Tabaqui en Baloo vallen best nog mee, maar bvb Kaa, Hathi en de wolven komen amper uit de verf. En Shere Khan loopt er ook nog rond zullen we maar zeggen. De mensen zijn ook nogal weinig interessant.

Niet bepaald een boeiende film, wel goed gemaakt en het verhaal maakt gelukkig nog wel veel goed. Hier had meer ingezeten.

avatar van Zeus.
Werd er niet warm van. Cinematografisch meer dan goed, maar de verhaallijn is oppervlakkig. Einde is afgeraffeld.

**1/2

Zwolle84 schreef:
Vooraf vroeg ik me al af of dat wel leuk is, twee keer in krap een jaar tijd dezelfde film zien. Het antwoord is een ferme 'nee, er is geen klap aan'. Ik begrijp ook echt niet waarom deze film gemaakt is, want het voegt helemaal niets toe aan de meest recente Disney-versie die bovendien veel beter is. Met name op grafisch vlak scoort Mowgli een flink stuk lager.

Zonde van m'n tijd, achteraf.

Mee eens!! Vooral de wolven en de beer waren echt heel slecht gemaakt. De wolven leken meer op dingo’s dan op wolven.

Ik vond los van de andere verfilming van The Jungle Book, deze gewoon niet attractief. Wel komt deze versie dichter bij de boeken.

avatar van Brix
Rouge schreef:

(De kwaliteit van de animatie even buiten spel gelaten)

Het is een feit dat de wolven in de Disney versie helemaal niet op de in India voorkomende wolvensoort lijken, maar op de Europese en Amerikaanse.
De wolven die we in "Mowgli" zien lijken veel beter op de Indische soort.

Wat de beer betreft, die ziet er in beide films niet uit als een in India voorkomende soort.

avatar van Brabants
Ik vond deze adaptie op het boek van Rudyard Kipling zeer indrukwekkend. Niet dat Disney dit in het verleden niet heeft waargemaakt, maar het was gewoon anders. Eigenlijk basaal hetzelfde maar qua uitwerking een totaal andere richting. De cinematografie was verbluffend en het verhaal blijft(hoe dan ook) pakkend. Heb me zeer vermaakt.

avatar van tattoobob
Aardige verfilming van A jungle Book...maar toch vond ik de laatste The Jungle Book (2016) beter,beter kwa animatie vooral want die was niet te overtreffen.
Deze kijkt ook zeker lekker weg dus een ruim voldoende is zeker op zijn plaats.

Noodless schreef:

Dat we de humor en die fucking liedjes missen dat is nou juist het beste van deze goede film.

Goede film. Vond hem beter dan de remake.

Leuk.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit filmpje heb gezien. Was eigenlijk in de veronderstelling dat dit The Jungle Book was en wilde deze film rond kerst met de schoonfamilie kijken. Ik heb hard geroepen dat dit zo'n leuke familiefilm was, maar dat bleek toch wat anders uit te pakken.

Enfin, iets minder dan de film van een paar jaar terug, maar nog wel vermakelijk. Waar deze prent vooral punten laat liggen, in tegenstelling tot die andere versie, is de animatie. Dat zag er af en toe echt belabberd uit.

Aan de andere kant is het wel wat rauwer, en dat is wel tof om te zien. Ook Kaa heeft een interessantere rol, maar King Louie is daarentegen weer afwezig. Ondanks dat er zeker wat verschillen zijn, voelt dit toch aan als hetzelfde riedeltje, maar dan dus wat slechter geanimeerd.