Bleach (2018)

Japan
Actie / Avontuur

geregisseerd door Shinsuke Sato
met Sôta Fukushi, Hana Sugisaki en Miyavi

De middelbare scholier Ichigo Kurosaki heeft de gave om geesten te zien. Op een dag wordt zijn familie aangevallen door een demonische geest, een Hollow, die menselijke zielen eet. Er verschijnt een mysterieuze vrouw, Rukia Kuchiki, die zichzelf een 'Soul Reaper' noemt. Ze spoort Ichigo aan de ultieme keuze te maken. Zal hij samen met zijn familie worden gedood of zal hij een Soul Reaper worden die alle mensen ter wereld beschermt tegen Hollows? Gebaseerd op de gelijknamige manga.

Vanaf a.s. vrijdag te zien op Netflix.

avatar van balosa
Aangezien ik de hele anime plus de films heb gezien stond deze uiteraard op mijn lijstje, en net zoals altijd kan de speelfilm de anime niet evenaren, desondanks was het toch leuk om de personages nog een keer voorbij zien te komen, ook de hollows zagen er goed uit, ik had graag meer gevechten gezien en misschien ook al een stukje van Zangetsu maar dat is natuurlijk al veel te vroeg in het verhaal, deel 2 laat maar komen.

Wel aardig.

Ik ken de manga/anime niet, ik hou me sowieso niet echt bezig met van die "eindeloze" reeksen. Als het meer dan 12 afleveringen heeft denk ik er zelfs al niet eens aan om het een kans te geven. Maar veel kennis van de franchise is niet nodig voor deze film.

Enerzijds omdat alles netjes vooraan begint. Het is geen vervolg op een serie, geen film-als-einde of spin-off, alle introducties met personages, verhaal en setting worden gewoon in de film gedaan. Anderzijds ook gewoon omdat het niet zo héél veel nieuws te bieden heeft. Wie al wat anime achter de kiezen heeft kent het allemaal wel.

Sato is ondertussen een regisseurs met al wat kilometres op de teller. Ook iemand die gezien eerdere films een project als dit perfect tot een goed einde moet kunnen brengen. En dat doet hij ook gewoon. Film ziet er netjes uit, verloopt vlot, af en toe een coole bad guy en een leuk gevechtje ertutssen.

Het is wat te hip en te bekend voor mijn smaak, maar vermaken doet het wel. Leuk tussendoortje, fijn om te zien dat Netflix toch wel dit soort filmpjes blijft vooruitduwen.

avatar van Samsara1992
Ik heb een bloedhekel gekregen aan anime verfilmingen. Vaak word het verhaal niet goed uitgewerkt (L), speelt te cast te overdreven zodat het op anime gaat lijken, maar veel te irritant is (Attack on Titan), is de film ge-americaniseert (Ghost in the Shell) of is het gewoon ronduit slecht (Death Note). Dat ik deze titel voorbij zag komen, moest ik wel een beetje huilen. Vooral met een anime als Bleach, die oneindig lang door gaat, willen ze misschien wel teveel in één film proppen. Nu krijgt ook bleach de reputatie van slechte verfilming...
Toch maar de trailer gekeken... De trailer was prachtig! Mooie beelden, geen overdreven gedoe... Toch maar de film kijken. Als het niets is, ben ik met een half uurtje klaar. De start van de film was erg trouw aan de anime. Het treurige verhaal van Ichigo en zijn moeder. Je voelt het gelijk.. De rest van de film was trouwens ook heel trouw aan de anime, op een paar scenes na, die er uit zijn gehaald, vanwege tijd natuurlijk.
Naarmate de film vorderde, viel mij op dat ze duidelijk voor één verhaallijn hebben gekozen, namelijk de eerste, en hier hun tijd voor namen. Dit was echt onwijs prettig. Geen geransel, omdat ze de toffe shit erin willen, maar gewoon een uitwerking van een verhaallijn. Open einde? Maakt niet uit.. Neem de tijd. Heel fijn.
Verder vond ik het acteerwerk overdreven genoeg om als een anime over te komen, maar niet zo overdreven dat het irritant werd. Een heel goede balans tussen 'over de top' en subtiel. De karakters waren allemaal iets aangepast, vooral voor de looks, maar ten goede. Dit gaf een realistisch beeld. Geen stomme speelgoedwinkelpruiken (Attack on Titan*ahum), maar gewoon mooi gemaakt.
Het camerawerk was ik ook erg over te spreken. Hele mooie close-ups, met de nodige typische anime plaatjes. De special-effects waren prachtig, misschien wel het beste van de gehele film. De hollows waren prachtig in elkaar gezet, met name de Grand Fischer.

Al met al denk ik dat Bleach een prachtig voorbeeld is dat een anime verfilming heel erg fijn kan zijn en heel goed gedaan kan worden. Bedankt hiervoor! Kan niet wachten tot het volgende deel.

P.S. ik kan me voorstellen als je de anime niet kent, het verhaal minder waarde krijgt. Dus de eerste 20 afleveringen van Bleach kijken en dan deze film, maakt het iets beter.

Een ruime 8! Misschien een 8,5, voor de persoonlijke waarde.

Zoals acteurs bij Bollywoodfilms elke paar minuten gaan zingen, weten we dat Japanse films vaak gepaard gaan met een overdreven acteerstijl. Als je hier niet van houdt is Bleach waarschijnlijk ook niet je ding (alhoewel ik het met Samsara eens ben dat het in deze film erg meevalt)...

Vergeleken met andere Japanse films en verfilmingen van manga/anime, vind ik Bleach erg op een internationaal publiek gericht. Veel dingen kloppen aan deze film. Ze hebben een mooie verhaallijn uitgekozen en de karakters zijn herkenbaar. Ik las dat de mangaka aan de film heeft meegewerkt en ik denk dat je dat ten positieve merkt. Het mooie is dat ook mensen die Bleach niet kennen het aardig kunnen waarderen, aldus mijn huisgenoot.

Ik vond deze film heerlijk wegkijken en wacht met smart op (hopelijk meer dan) een vervolg.

Het enige wat ik een beetje freaky vind is de stem van Ichigo. Volgens mij is dit dezelfde als in de anime (correct me if I'm wrong) en op de een of andere manier blijf ik me afvragen hoe de stem van deze acteur écht klinkt. Zo, ook een negatief puntje gevonden

avatar van mjk87
Niet helemaal overtuigend. Opzich wel een geinig film met een aardig sfeertje en leuke locaties, maar die me toch niet helemaal wist mee te trekken. Vooral het acteren was me te schreeuwerig en de film mist af en toe wat tempo. Zeker het einde wordt maar gerekt en gerekt. De film raakte nogal eens de aandacht kwijt. De actie is verder wel oké in beeld gezet, ook de special effects zien er prima uit en een paar mooie stadspanorama's, maar net te weinig. 2,5*.

Eindelijk een fijne anime verfilming.

Bij anime verfilmingen is het tegenwoordig volledig terecht om sceptisch te zijn over de uitvoering ervan. Wat worden die toch vaak verpest. Bleach doet dat voor de verandering eens een keer niet. Er wordt duidelijk één subplot uit de anime gekozen om uit te werken tot een film. Verstandige keuze ook, aangezien het gros van de verhaallijnen in de anime aan alle kanten wankelt.

In tegenstelling tot de anime, gaat het allemaal wat trager. Zodoende is er voldoende tijd om de personages zorgvuldig te introduceren. Nu was het hier niet nodig om iedereen te introduceren. Met name Chad, Inoue en Urahara voegen in deze film eigenlijk niet zo heel veel toe.

Opvallend is dat het wel heel erg trouw blijft aan de anime. Zelfs de manier van filmen lijkt in een soort anime-stijl gedaan te zijn. Acteerprestaties lijken ook een beetje in diezelfde strekking te zijn. Dat is niet slecht, maar voelt ook niet helemaal natuurlijk aan.

De gevechten lieten minder indruk achter dan die in de anime, maar zijn daarmee niet slecht. Voornamelijk de hollows vond ik er mooi uit zien.