Godzilla: Monster Planet (2017)

Alternatieve titels: Godzilla: Planet of the Monsters | Gojira: Kaijū Wakusei | Godzilla | Godzilla 怪獣惑星

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Hiroyuki Seshita en Kôbun Shizuno
met de stemmen van Yuki Kaji, Mamoru Miyano en Takahiro Sakurai

In het jaar 2048 wordt het menselijk ras gedwongen om de aarde na tientallen jaren te verlaten nadat ze de strijd hebben verloren tegen Godzilla en andere reusachtige monsters. Zij ondernemen een reis van twintig jaar naar een andere planeet genaamd Tau Ceti e, maar bij hun aankomst ontdekken ze dat de planeet onbewoonbaar geworden is. Naarmate de leefomstandigheden op hun ruimteschip verslechteren, plant een jonge man genaamd Haruo een terugkeer naar de aarde waar ze het opnieuw zullen opnemen tegen de monsters. Het schip landt succesvol, maar de bemanning beseft dat er ondertussen 20.000 jaar zijn verstreken en dat het ecosysteem van de aarde ontwikkeld is om zich te concentreren op Godzilla.

Aangekocht door Netflix. Releasedatum nog niet bekend, maar na bioscooprelease Japan (november).

Featurette

avatar van Kondoro0614
HALVE TAMME., misschien word dit wel wat!

avatar van HALVE TAMME.
Kondoro0614.

Ik ben wel nieuwsgierig naar de trailer.

Vanaf 17 januari te zien op Netflix.

avatar van mikey
Saaiste manga ooit waarin het monster met louter technisch (en onbegrijpelijk) geneuzel moet worden vernietigd .Verwacht veel geouwehoer, geen actie maar wel een totaal geflipte muzikale soundtrack. Die manga tekenstijl was toch al nooit echt best, maar had soms wel zijn charme, met name in de jaren 80. Het verschrikkelijk zakelijke wacom-tablet tekenwerk van dit gebeuren heeft, net als Gojira, een verwoestende werking.

Zoveelste Netflix misser op rij

avatar van horizons
Nu vind ik dat Netflix ook leuke dingen financiert maar de eerste twintig minuten waren best wel snooze...

Het blijft geweldig dat Netflix niet zomaar wat jan en alleman films produceert. Dat er allicht een hoop mensen zijn die liever de popcorn uit hun tanden vissen dan naar deze film te kijken zal best, maar dat maakt het er absoluut niet slechter op.

avatar van Lennert
Geen grote problemen mee. Ik ben het eens met de kritieken dat er erg veel opbouw zit en erg weinig Gojira, maar helemaal de laatste helft is spectaculair. Het monster ziet er goed uit en de afsluiting stelt me gerust dat de tweede film waarschijnlijk nog een tandje beter wordt. Ik heb moet ik toegeven niet zo heel erg veel met deze animatiestijl, iets wat me bij de nieuwere Berserk-reeks ook licht tegenstaat, maar alsnog kon ik me er ook niet genoeg aan ergeren om er een probleem van te maken. Kon beter, maar zeker leuk en geeft me hoop op een tweetal gave vervolgen!

Lennert schreef:

Wel ja, da's één van de kenmerken van een typische Gojira film De opbouw is inderdaad wel wat doortastender, doet wat meer denken aan de geekier 90s anime shows, op zich vond ik dat eerder een meerwaarde dan een kritiekpunt.

avatar van Lennert
Onderhond schreef:

Zit wat in, al zal dit vooral komen omdat Gojira tai Mekagojira een van de laatste Gojira-films is die ik heb gezien en deze echt vol met over the top actie zat. Maar alsnog, ik had weinig echte problemen met deze film, ga er vanuit dat de volgende twee net iets meer zullen bieden qua vermaak.

Ik zou er toch niet al te veel vanuit gaan, de post-credits scene introduceert nog een nieuw element waar men tijdens het eerste deel van deel 2 in alle rust op kan voortborduren. Qua gewichtigheid deed het mij wat terugdenken aan oudere animes (jaren 90 vooral), dus ik denk dat het eerder bewust traag is qua tempo, eerder dan dat de introductie gewoon veel tijd nodig had.

Maar puur feitelijk gezien vond ik deze film toch nog serieus actievol. Eigenlijk is de hele tweede helft van deze film toch bijna pure actie? Alleen heb je inderdaad niet veel Gojira, zeker niet gezien die laatste onthulling

Heerlijk!

Ik heb me ontzettend vermaakt met dit filmpje. De opbouw is wat traag, maar dat werkte prima hier. De spanning voor het uiteindelijke gevecht wordt hierdoor prima opgevoerd. En wat was dat uiteindelijke gevecht mooi weergegeven. De tweede helft van de film haalt ruimschoots de actie in die in de eerste helft van de film ontbreekt. Ik ben wel een fan van deze animatiestijl, monster zag er gelikt uit.

Erg benieuwd naar de sequels.

Erg fijn.

Seshita is stilaan één van de betere anime regisseurs aan het worden. Hij brengt weer wat hardcore scifi terug in het genre en stoort er zich niet aan als dat eigenlijk niet helemaal binnen de franchise past. Dat maakt deze Gojira film een buitenbeetje, maar meteen ook wel de beste film in de gehele reeks.

De animatiestijl heeft z'n voor- en tegenstanders, maar wie Gojira met zoveel impact wil neerzetten heeft gewoon nood aan een computer. Daarnaast blijven Seshita en z'n team zich ook per film verbeteren, waardoor dit toch zo'n beetje het beste is wat ik al in deze stijl gezien heb.

Qua opbouw is het vooral een film in twee delen, met een einde dat als springplank dient naar twee volgende delen. Heb links en rechts wat kritiek gezien daarom, maar dit soort geplande trilogieën zijn niet bepaald nieuw, films met open eindes ook niet. En wie echt geen cliffhanger wil, wacht gewoon tot de andere twee delen beschikbaar zijn natuurlijk.

Heerlijk van genoten en kijk alvast uit naar de sequels. Mooie zet van Netflix om dit team te steunen, ze vullen met veel verve een gaatje in het anime-aanbod dat al een tijdje halsstarrig genegeerd werd.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van mikey
Weet je wat ik ook niet snap aan de motivaties in deze godzilla? Stel hij zit in zweden, waarom ga je dan niet naar chili? Dan kom je elkaar ook niet tegen.

Omdat hij na verloop van tijd ook Chili komt verwoesten. Maar als je met zo'n instelling films kijken begrijp ik niet hoe je ooit een horrorliefhebber zou kunnen zijn.

avatar van mikey
Dit is toch geen horror? Just asking.

Dat hangt er vanaf aan wie je het vraagt. Het Kaiju genre wordt door sommigen onder horror geplaatst, het gaat uiteindelijk over grote monsters. Ikzelf zou het er niet echt onder schuiven, zeker niet deze film. Maar een film als Cloverfield valt bijv. wel onder horror, terwijl die ook tot deze niche behoort.

Maar daar gaat het niet om, het gaat om de instelling waarmee je een film aanvat. Als logica een vereiste is, dan begrijp ik hoe je overleeft binnen het horrorgenre.

avatar van mikey
Het is me nogal moeilijk verweren tegen zo’n algemene ‘aanval’. Als je vraag waarom wel King Kong 33 en niet deze anime? zou ik eens een poging kunnen wagen.

Toch is het gek. Je zit 10 jaar in een doos in de ruimte. Vermoeid door ziekten, voedseltekort, stress, rare religies, schrale lucht. En het eerste wat je doet als je landt, is tegen een monster vechten met als gevolg :30 doden. Hoe ambitieus ben je. Vraag ik als horrorliefhebber. Ga eerst eens bijkomen in chili, sticht een dorpje, en wacht dan 10 jaar af aangezien het beest nogal traag is.

Godzilla verplaatst zich redelijk snel in het water, dus of je 10 jaar veilig zit in Chili is maar een gokje. Daarmee win je er ook niks mee, behalve 10 jaar overleving. Om dan in Chili genadeloos afgeslacht te worden. Dus als oplossing is dat ook niet meteen logisch/optimaal.

Maar ik vind het verder niet zo'n boeiende discussie, dat mensen weg van de Aarde moesten is een essentieel element in de opzet van de film en leidt uiteindelijk tot een dubbele Gojira onthulling, meer dan reden genoeg. Zeker aangezien alternatieven al even onlogisch zijn.

Onderhond schreef:
Haastige spoed he... des te meer reden om eens te bezinnen.

Het spijt me uwe grootsheid, dat ik zo'n onzinnge discussie ben begonnen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Visueel is dit echt een aantrekkelijke film, met veel details, een imposante Godzilla en een hoop toffe felle kleuren. Maar inhoudelijk vond ik het bijzonder saai, met een hoop gepraat over niks en in een sci-fi setting die me niet zo heel veel deed. Godzilla heeft ook grotendeels een bijrol in zijn eigen film en als 'ie dan eens aanwezig is, dan is zo'n scène vooral kort en krachtig en weinig bevredigend. Hopelijk is het vervolg dat vermoedelijk gaat verschijnen wat sterker en toont het vooral het monster dat ik hier miste.

avatar van mjk87
Best geinig dit, leuk idee ook om 20.000 jaar te laten verstrijken. Film vermaakt constant, art direction is prima en het monster ziet er goed uit (zeker de echte Godzilla aan het eind die echt bad ass is en doet verlangen naar het volgende deel). Animatie is op momenten fraai, al ben ik niet altijd even groot liefhebber van die combinatie met computeranimatie. Dat oogt te nep en is soms gewoonweg lelijk. 3,5*.

avatar van RuudC
Tof begin van de reeks! Ik ben blijkbaar een van de weinigen die kickt op het verhaal. Wellicht meer dan de animaties zelf. Het hele plot, alle sci-fi elementen, de lange opbouw. Het kluisterde me moeiteloos aan de buis. Er had misschien wel iets meer actie in mogen zitten, maar al met al ben ik heel tevreden. Het achtergrondverhaal en de trauma's waarmee sommige mensen lopen, kwam wel oprecht op me over. Misschien ging Godzilla me wel iets te makkelijk neer, maar met de grotere versie is er iets waarmee we weer kunnen uitkijken naar het vervolg.

avatar van horizons
Zal wel aan mij gelegen hebben maar hele film kwam als ingezakte pudding op mij over. Zelfs de actiescènes waren geen smaakvolle saus.

En Godzilla zelf mocht dan groot en sterk zijn indrukwekkend vond ik hem niet.

Jammer.