Godzilla: Monster Planet (2017)

Alternatieve titels: Godzilla: Planet of the Monsters | Gojira: Kaijū Wakusei | Godzilla | Godzilla 怪獣惑星

Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Hiroyuki Seshita en Kôbun Shizuno
met de stemmen van Yuki Kaji, Mamoru Miyano en Takahiro Sakurai

In het jaar 2048 wordt het menselijk ras gedwongen om de aarde na tientallen jaren te verlaten nadat ze de strijd hebben verloren tegen Godzilla en andere reusachtige monsters. Zij ondernemen een reis van twintig jaar naar een andere planeet genaamd Tau Ceti e, maar bij hun aankomst ontdekken ze dat de planeet onbewoonbaar geworden is. Naarmate de leefomstandigheden op hun ruimteschip verslechteren, plant een jonge man genaamd Haruo een terugkeer naar de aarde waar ze het opnieuw zullen opnemen tegen de monsters. Het schip landt succesvol, maar de bemanning beseft dat er ondertussen 20.000 jaar zijn verstreken en dat het ecosysteem van de aarde ontwikkeld is om zich te concentreren op Godzilla.

avatar van Lennert
Geen grote problemen mee. Ik ben het eens met de kritieken dat er erg veel opbouw zit en erg weinig Gojira, maar helemaal de laatste helft is spectaculair. Het monster ziet er goed uit en de afsluiting stelt me gerust dat de tweede film waarschijnlijk nog een tandje beter wordt. Ik heb moet ik toegeven niet zo heel erg veel met deze animatiestijl, iets wat me bij de nieuwere Berserk-reeks ook licht tegenstaat, maar alsnog kon ik me er ook niet genoeg aan ergeren om er een probleem van te maken. Kon beter, maar zeker leuk en geeft me hoop op een tweetal gave vervolgen!

Erg fijn.

Seshita is stilaan één van de betere anime regisseurs aan het worden. Hij brengt weer wat hardcore scifi terug in het genre en stoort er zich niet aan als dat eigenlijk niet helemaal binnen de franchise past. Dat maakt deze Gojira film een buitenbeetje, maar meteen ook wel de beste film in de gehele reeks.

De animatiestijl heeft z'n voor- en tegenstanders, maar wie Gojira met zoveel impact wil neerzetten heeft gewoon nood aan een computer. Daarnaast blijven Seshita en z'n team zich ook per film verbeteren, waardoor dit toch zo'n beetje het beste is wat ik al in deze stijl gezien heb.

Qua opbouw is het vooral een film in twee delen, met een einde dat als springplank dient naar twee volgende delen. Heb links en rechts wat kritiek gezien daarom, maar dit soort geplande trilogieën zijn niet bepaald nieuw, films met open eindes ook niet. En wie echt geen cliffhanger wil, wacht gewoon tot de andere twee delen beschikbaar zijn natuurlijk.

Heerlijk van genoten en kijk alvast uit naar de sequels. Mooie zet van Netflix om dit team te steunen, ze vullen met veel verve een gaatje in het anime-aanbod dat al een tijdje halsstarrig genegeerd werd.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van Ajax&Litmanen1
Visueel is dit echt een aantrekkelijke film, met veel details, een imposante Godzilla en een hoop toffe felle kleuren. Maar inhoudelijk vond ik het bijzonder saai, met een hoop gepraat over niks en in een sci-fi setting die me niet zo heel veel deed. Godzilla heeft ook grotendeels een bijrol in zijn eigen film en als 'ie dan eens aanwezig is, dan is zo'n scène vooral kort en krachtig en weinig bevredigend. Hopelijk is het vervolg dat vermoedelijk gaat verschijnen wat sterker en toont het vooral het monster dat ik hier miste.

avatar van mjk87
Best geinig dit, leuk idee ook om 20.000 jaar te laten verstrijken. Film vermaakt constant, art direction is prima en het monster ziet er goed uit (zeker de echte Godzilla aan het eind die echt bad ass is en doet verlangen naar het volgende deel). Animatie is op momenten fraai, al ben ik niet altijd even groot liefhebber van die combinatie met computeranimatie. Dat oogt te nep en is soms gewoonweg lelijk. 3,5*.

avatar van RuudC
Tof begin van de reeks! Ik ben blijkbaar een van de weinigen die kickt op het verhaal. Wellicht meer dan de animaties zelf. Het hele plot, alle sci-fi elementen, de lange opbouw. Het kluisterde me moeiteloos aan de buis. Er had misschien wel iets meer actie in mogen zitten, maar al met al ben ik heel tevreden. Het achtergrondverhaal en de trauma's waarmee sommige mensen lopen, kwam wel oprecht op me over. Misschien ging Godzilla me wel iets te makkelijk neer, maar met de grotere versie is er iets waarmee we weer kunnen uitkijken naar het vervolg.