• 10.595 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 1 juli 2021

Plot Tina

"Her life. Her story."

Documentaire over het bewogen leven en de carrière van de zangeres Tina Turner. De film begint in het najaar van 1981 met een interview in People, vijf jaar nadat ze echtscheiding van Ike had aangevraagd. Naast interviews met Tina komen haar echtgenoot Erwin Bach, Oprah Winfrey en actrice Angela Bassett, die haar in 1993 in de film 'What's Love Got To Do With It' speelde, aan het woord. Voorts zitten er nooit eerder vertoonde beelden, audiotapes en persoonlijke foto's in, die het verhaal van Tina illustreren.

avatar van GordonShumway

GordonShumway

Zelfs voor een niet-fan als ikzelf (mijn partner wilde de docu graag zien) zeer kijkenswaardig.

Wat een leven heeft die vrouw gehad zeg; een niet-liefhebbende moeder, een mishandelende echtgenoot, etc.

Waar menig artiest maar door-en-door lijkt te gaan, begrijp je aan het einde van de docu maar al te goed dat ze gestopt is. Ik betrapte me er op, dat ik haar alle rust gunde en blij was dat ze de liefde heeft gevonden.

Een meeslepende documentaire.

avatar van John Milton

John Milton

Qua vorm best standaard (doch prima gemaakte) documentaire over het leven en de muziek van Tina Turner. En GordonShumway heeft wat mij betreft volledig gelijk dat dit ook voor de niet-fan uitstekend te pruimen is. Het helpt als je iets met de rock ‘n roll muziek uit deze periode hebt, maar Turners levensverhaal an zich is ook allesbehalve saai.

Voor mij waren de foto’s en opnames van een (piep)jonge Turner on stage het indrukwekkendst, het talent spat er inderdaad van af; wat een presence.

avatar van james_cameron

james_cameron

Uitstekende documentaire over de lange carrière en het tumultueuze privéleven van Tina Turner. De traumatische tijd met Ike wordt niet uit de weg gegaan, maar gelukkig ligt de focus vooral op de succesvolle doorstart na de split. Openhartige interviews met Turner zelf (opgenomen in 2019) vormen de basis van de documentaire, aangevuld door interessant archiefmateriaal en uiteraard veel muziek. Een mooi document ter afsluiting van een glorieuze carrière.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Tina Turner heb ik altijd een prachtvrouw gevonden. Een moordwijf, een vakvrouw en wat een talent. Daar was er maar eentje van en dat was zij. De documentaire was ook indrukwekkend, omdat het laat zien dat Tina Turner door diepe dalen is gegaan en nog steeds trouwens. Bewonderenswaardig dat ze er toch steeds weer in geslaagd is om uit die diepe dalen te kruipen en dat toont haar kracht, doorzettingsvermogen en vooral niet blijven hangen in het verleden. Respekt voor deze topvrouw en ondanks alle ellende en shit die ze heeft meegemaakt hoop ik dat ze nog heel wat mooie jaren zal hebben, want dat verdient ze gewoon.

avatar van Mr. Chiel

Mr. Chiel

Helaas werd de laatste 20 jaar totaal overgeslagen. Net als veel hits. Het verhaal met Ike leek wel 40 minuten te duren. Verder erg goed.

avatar van Capablanca

Capablanca

Aardige docu met een iets te zwaar accent op de beginjaren met Ike. Het grappige is dat Tina continu uitlegt dat ze moe wordt van die nadruk.

avatar van mrklm

mrklm

In 2019 besloot de bijna 80-jarige Anna Mae Bullock, beter bekend als Tina Turner, haar teruggetrokken leven in Zwitserland nog één keer te verruilen voor een bezoek aan de VS waar Tina, The Tina Turner Musical in première gaat. Ze wil daar definitief afscheid nemen van haar Amerikaanse fans en besluit ook nog één keer (en voor de allerlaatste keer) haar levensverhaal te vertellen. Wie Tina Turner enigszins heeft gevolgd sinds de succesvolle start van haar solocarrière met het album 'Private Dancer' uit 1984 is waarschijnlijk redelijk op de hoogte van haar haat/liefde-verhouding met haar mentor en eerste echtgenoot Ike Turner en het feit dat het haar heel veel moeite heeft gekost om uit diens schaduw te komen. Deze documentaire levert vrijwel geen nieuwe feiten op tafel over het leven van Tina Turner, maar scoort wel door haar levensverhaal en haar persoonlijkheid als artiest in een cultuur-historische context te plaatsen. Een eerbiedig portret van een vrouw die haar iconische status absoluut verdient, maar enkele lange muzikale intermezzo’s hadden Lindsay en Martin beter weg kunnen laten.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

Indrukwekkende en onthullende docu/biografie over deze rasartieste / performer en dat zeg als iemand die niet een groot fan is of zo. Uiteraard was het persoonlijk verhaal van haar bij mij oppervlakkig bekend (de mishandelingen door Ike etc) maar om het zo duidelijk en expliciet uit haar mond te horen komt wel even binnen. Verder prachtige beelden plus uiteraard muziek van het begin van haar carriere tot de internationale superster die ze uiteindelijk zou worden. Geen vrouw kon zo prachtig en goed -bijna schreeuwend- zingen als zij.

avatar van DragQueen

DragQueen

Uitstekende documentaire omtrent Tina Turner. Ik heb altijd bewondering voor haar gehad. Zowel als muzikante, maar ook zeker voor hoe ze in het leven stond en hoe weerbaar ze was. Wat mij betreft is ze de definitie van een echte powervrouw.

Ze heeft een tumultueus leven geleid. Met vele hoge pieken, maar helaas ook de laagste dalen. De docu schuwt gelukkig niet haar traumatische tijd met Ike, en geeft een oprecht beeld over haar als artieste en mens.

Het is genieten van de prachtige muziek en archiefbeelden. Tina en andere relevante gezichten komen ook aan het woord. Mooie documentaire. Onderhoudend op elk vlak en het kijkt hapklaar weg.

Jammer dat ze ons recentelijk ontvallen is. Ze wordt zwaar gemist.

4 Sterren.

avatar van Killkong

Killkong

Ik zie niet in wat er nog beter kon aan deze documentaire.

Tina Turner werkt er ook op een waardige en intelligente manier aan mee, zonder ook maar iets van posterallures ten toon te spreiden.

Ze is perfect opgebouwd, in vijf hoofdstukken denk ik.

De mishandeling door haar partner Ike, die (bijna) haar hele leven zal bepalen wordt in het eerste stuk op een open manier behandeld maar blijft als een plaaggeest terug opduiken in de documentaire, net zoals het in het echte leven was.

De documentairemakers nemen de tijd om bijna ganse liedjes live uit te zenden maar toch word de film op geen enkel moment langdradig.

Het is het verhaal van een overlever. Van een tijd waarin mishandeling en verkrachting binnen het huwelijk niet als een misdrijf werd gezien. Ik vind het wrang dat Ike nooit gestraft is voor zijn zware misdaden.

Ik ben een grote muziekliefhebber en hoewel ik wel minstens één cd van haar moet liggen hebben in mijn collectie kan ik niet zeggen dat ik een super fan ben.

Ze heeft verschillende mooie hits die voor altijd een stuk van de popgeschiedenis zullen vormen.

Buiten het verhaal van die jarenlange mishandeling en het feit dat ze met veel andere legendes het podium heeft gedeeld wist ik niet zo veel van haar leven.

Zoveel spectaculaire rock-'n'-roll verhalen zijn er ook niet gebeurd in haar leven.

Maar nogmaals wil ik de perfectie van de opbouw van de reportage beklemtonen.

Haar ster die samen met Ike rijst, de mishandeling, de breuk, het blijven knokken om uiteindelijk voor 180.000 (!) mensen op te treden in Rio de Janeiro en...

Uiteindelijk de liefde die ze vond.

Ontroerend, triestig, prachtig!!!

avatar van Killkong

Killkong

mrklm schreef:

Er was helemaal geen haat/liefde verhouding. Zij is als jong meisje even verliefd geweest op hem en is daarna bij hen gebleven uit medelijden, angst en omdat ze het beloofd had. En Ike is een psychopatische sadist die niet kon liefhebben. Iemand elke avond met een kleerhanger op haar vagina ranselen tot ze gezwollen stond, dan verkrachten en dan het podium opsturen heeft niets te maken met een verhouding.

Ik reageer zo fel omdat zo'n opmerkingen mist spuien is. Alsof ze er ook schuld aan heeft, of dat er ook goede kanten aan hem zaten, of omdat ze bij hem bleef,...

avatar van clairest

clairest

Voor de tweede keer bekeken. Wat een leven heeft Tina geleefd, welk een indruk heeft zij gemaakt op de hele wereld. Wat een fijnzinnige nalatenschap is deze documentaire. Geweldig om te mogen meemaken hoe open Tina over alles vertelt. Door het kaliber van haar ziel en door het boeddhisme weet zij zich met ongelofelijk veel wijsheid en liefde te verhouden tot alle elementen van het door haar geleefde leven.