The Core (2003)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada / Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Amiel
met Aaron Eckhart, Hilary Swank en Delroy Lindo

Door een ramp verandert de temperatuur van de kern van de aarde, waardoor het voortbestaan van het mensenlijke ras in gevaar komt. Een team van NASA-terranauten krijgen de instructie om een experimenteel voertuig naar de kern van de aarde te leiden, om het probleem met een nucleair apparaat te verhelpen.

Typische rampenfilm.

Probleem met dit soort filmpjes is dat ik de opbouw vaak het leukst vindt. Zolang het onzeker is wat er juist gaande is, er van alle kanten wetenschappers geronseld worden en de waarheid langzaam aan het ligt komt (gepaard gaand met wat voorrampen) vind ik het een geweldig genre.

Maar wanneer de hoofdmoot begint verlies ik al snel interesse. Vaak wordt er dan gefocusd om een groepje saaie personages die één voor één het onderspit delven. Vaak ook met heroische opofferingen. En vaak ook met ridicule ontsnappingen, rechtstreeks uit de pen van een ongeïnspireerde schrijver.

The core voldoet zo'n beetje aan alle cliché, extra probleem is wel dat het budget blijkbaar niet zoveel voorstelde want de kitscherige CG die de binnenkant van de Aarde moet voorstellen is niks minder dan hilarisch. Echt brakke effecten die één van de weinige positieve punten aan de klassieke afwenteling van het verhaal volledig teniet doet.

Rest een matig genrefilmpje dat genreliefhebbers matig zal boeien. Jammer dat dit soort filmpjes steeds (of toch erg vaak) op een teleurstelling uitdraaien.

aSMoDeuS schreef:

Je draait de boel om. Meneer Boozebelly heeft volkomen gelijk en mensen die dit soort films een 4 geven, zouden hier niet moeten stemmen!
Dat is onzin. Het is belangrijk dat alle mensen mogen stemmen. Anders klopt het stemresultaat gewoon niet.

Dit was een leuke 'wegkijker'.

avatar van IH88
“M.A.D. Mutually Assured Destruction. A perfect acronym if ever there was one.”

The Core moet je niet kijken om het realisme. Het uitgangspunt is belachelijk en de uitvoering is soms pure komedie. Met matige special effects. Maar de film heeft een aardige cast en de chemie onderling is plezierig om naar te kijken. De humor werkt en als je The Core als een gezellig en soms spannend schooluitje ziet kun je er wel van genieten. Onder andere Tucci, Eckhart en Swank zijn allemaal sterk op dreef. Maar niet te series nemen, want anders ga je je vanzelf ergeren aan allerlei dingen.

avatar van Lovelyboy
Lieve hemel, bij het zien van de trailer springen de tranen me al in de ogen. Ik sla maar over denk ik.

avatar van teigertje
Steengoede film en onder gewaardeerde film , wat jammer, deze zo laag scoort hier.
Geweldige rol van Aron Eckhardt.

Wat een film budget! 115mil

avatar van Shadowed
Oei.

Toch wel een teleurstelling in het genre van de rampenfilms. Vooral omdat ik het genre echt wel graag kijk, maar dan doe ik het vooral voor de grote verwoestingen. Helaas waren die in deze film zo goed als minimaal aanwezig, helaas.

Het is wel opmerkelijk als je naar het budget kijkt, hoe weinig Amiel ermee gedaan lijkt te hebben. Alles ziet er echt belabberd uit, zeg maar het niveau SyFy. En aangezien het budget zal ik zelfs zeggen nog een niveau eronder. Maar goed, als de film zich meer op verwoesting had geconcentreerd had ik dat nog wel een beetje door de vingers gezien.

De film wordt vooral overeind gehouden door enkele leukere scenes en de cast. Eckhart probeert er hert beste van te maken bijvoorbeeld. Tucci (had hem niet herkend), Lindo en Qualls zijn ook gewoon goed. Swank wat minder, en dat had vooral met haar rol te maken.

Het gaat allemaal ook wel wat simpel eigenlijk. Hoe makkelijk ze zo'n bizar idee voor elkaar krijgen is best opmerkelijk en wat lui geschreven. Het gaat te soepel, en te simpel natuurlijk. Daarbij komen we alle rampenclichés ook weer tegen die er maar zijn.

Enkele scenes zijn trouwens nog wel ok, Golden Gate Bridge verwoesting bijvoorbeeld. Maar in het algemeen voor een rampenfilm concentreert de film zich verrassend veel op de "astronauten" onder de grond, en vermengt met slechte effecten brengt dat vaak niet al te veel spanning mee.

Ze hadden eigenlijk gewoon een ander team voor dit project moeten zoeken, want zo zie je maar dat met het verkeerde team ook een film eruit komt rollen die op alle vlakken (op acteerwerk na) tekort schiet. Vooral de effecten hadden echt beter gemoeten. Maarja.

avatar van roger queen
te slecht voor woorden