The Core (2003)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Jon Amiel
met Aaron Eckhart, Hilary Swank en Delroy Lindo

Door een ramp verandert de temperatuur van de kern van de aarde, waardoor het voortbestaan van het mensenlijke ras in gevaar komt. Een team van NASA-terranauten krijgen de instructie om een experimenteel voertuig naar de kern van de aarde te leiden, om het probleem met een nucleair apparaat te verhelpen.

avatar van yacoub
een vermakelijke film! special effects zijn ontzettend slecht. maar ik heb genoten, misschien hadden de biertjes hier ook een aandeel in. Maarjah, ik zou de film niet nog een keer kijken.

avatar van $mit$
Heb hem gister avond gezien. Was best amusant, maar ook niet meer dan dat. Geef hem 3 sterren !

Ajax&Litmanen1 schreef:
Het begint ook wel sterk als de electriciteit overal wegvalt en dus ook de pacemakers bij mensen wegvallen hehe.

Volgens mij kwam er juist een enorme lading elektriciteit vrij in plaats van dat het wegviel.

avatar van DeCol
De wereld vergaat weer. Verhaaltje kennen we allemaal, uitwerking is iets anders en is ook best redelijk hier. Zitten een aantal interessante dingen in en hij kijkt best lekker weg. Wel is het allemaal best cliché en soms nogal heroïsch. De special effects vond ik vrij beroerd, iets wat ik toch beter had verwacht hier en waar zo'n film het eigenlijk van moet hebben. Best vermakelijk, meer niet.

avatar van mnrk
Een redelijke film die wel aangenaam is om naar te kijken, dit komt mede door de acteurs die gebruikt worden ( Stanley Tucci , DJ Qualls, Delroy Lindo, Aaron Eckhart ).

Het verhaal is niet zo heel erg sterk. Ze hadden best wel wat meer aandacht mogen besteden aan de special effects.

Maar leuk om weer eens gezien te hebben.

Redelijk goede SF Actiefilm met een sterke cast.
Een goed verhaal dat spannend is opgebouwd en prima wordt gebracht door een cast met grote namen.
Het grote minpunt aan de film zijn toch wel de belabberd slechte special effects, de film verdiende toch beter.
Maar al met al heb ik de film toch geboeid uitgekeken, en is het zeker geen slechte prent.

avatar van erreper
Goodfella schreef:
Jezus Christus, wat is dit lachwekkend slecht...... On-voor-stel-baar zo slecht.....

Misselijkmakend goedkoop sentiment zonder enkele uitwerking, veel te veel zeer matige special effects en onmenselijk slecht acteerwerk door 'acteurs' zonder enkele vorm van charisma die totaal een-demensionale flat-characters spelen en de meest inhoudsloze dialogen uitkramen. Ongeloofwaardig, niet spannend, niet-leuke grapjes, totaal onzinnig en belachelijk.

Diep en diep triest

En daar sla je de spijker op z'n kop!

Gewoon leuk voor op tv zo nu en dan. Effects dramatisch, verhaal best grappig. Karakters zijn ook leuk, alhoewel ze niet altijd evengoed ingevuld worden door de acteurs. Desalniettemin 3*.

avatar van Emma'
Aardige film, jammer van het einde. Met een beter einde had ie 3* gekregen.

avatar van sofripa
Lekker filmpje. Beetje actie, beetje spanning en floep je bent weer 135 minuten verder. En weer wijzer wat er allemaal in de aarde steekt. En das best een hoop

avatar van xxc
xxc
Een lekker weg-kijk-filmpje..

Ik had hier al vaak van gehoord, maar omdat ik Armageddon en Deep impact wel goed vond en ik niet behoefte had om meer 'einde van de wereld' films te zien (tenminste geen oudere) heb ik deze lang laten liggen.. Vandaag heb ik hem dan eindelijk eens opgezet om te kijken of het wat was..

En dat viel gelukkig reuze mee! De film keek óntzettend lekker weg. Pas toen hij afgelopen was merkte ik dat hij iets meer dan 2 uur duurde.. Tijdens de film dus helemaal niks.
En ja, de special effects. Ze zijn niet enorm goed en sterk, maar vooral ook niet slecht. De momenten dat ze echt door kern aan het reizen zijn vond ik zelf wat minder, maar de effects op de aarde zelf, bijvoorbeeld de stervende duiven, de brug.... daar vond ik absoluut niks op aan te merken.

Aan Hilary Swank heb ik nooit veel gevonden.. Elke keer, bij elke film waar ze in speelt, krijgt ze me gewoon niet te overtuigen. Aaron Eckhart en Delroy Lindo kwamen goed over, as always. Ook Stanley
Tucci speelt een leuke rol.

Aan het begin van hun reis merken ze al iets aan de zeedieren, dat ze, of juist het schip, hun toezingen. Zoiets vind erg mooi.. En ook aan het eind van de film zijn zij eigenlijk degen die Josh en Beck gered hebben..

Ja, leuk filmpje. Jammer dat er zoveel van zijn en de originaliteit weg is... Anders had ik hem misschien wel een hoger plekje in mijn lijst gegeven.

avatar van _Moonwalker
Wat een lage score zeg. Ik vond het een fantastisch film!

Heb het vooral gezien na het doodvallen van verschillende vogels in het begin van dit jaar. Had op een ander website vernomen dat dit ook gebeurt in deze film. Mooi verhaal, goed geacteerd en het zet ons ook aan het denken.

Heb me er meer dan prima mee vermaakt.

avatar van DonOswaldo
Onvoldoende.

Geen straf om een keer te kijken, maar ook zeker niet bijzonder. Het idee is best ok, maar weet echt geen dikke 2 uur te boeien. Ook is het acteerwerk niet opmerkenswaardig, visueel oke maar niet bijzonder. Spanning is er een beetje, maar wordt ook een beetje opgefokt door het morele gezeur. Wannabe hero gebeuren mocht weggelaten worden en de film moest zich wat minder serieus nemen zodat het wat vermakelijker kon zijn.

Opvallend kleurloos voor een rampenprent: 1.50 (1.60)
Slap avontuur dat nergens spannend wordt en behoorlijk inspiratieloos overkomt. Het plot zakt meer dan eens als een plumpudding in elkaar door de weinig van karakter doorspekte personages en is het gros van de actiemomenten tamelijk voorspelbaar, wat ook al niet echt mee helpt. Ik snap de casting dan ook niet echt, want zowel Eckhart als Swank zijn allesbehalve geschikt voor hun rollen, en denk ik zelfs dat beiden in geen enkele rampenfilm goed zouden passen. De rol van regisseur Amiel is evenals in Entrapment die ik gister zag vrij beperkt en valt er cinematografisch bar weinig te likkebaarden. De special effects hebben weinig om het lijf, als ook de decors en de earthdigger. Een tegenvaller, en niet eens zo zeer omdat het een rampenfilm is, want er valt gewoon niet zo heel veel te genieten.

avatar van witboek
Een film zoals vele. Niets speciaals en niets vernieuwend. Heeft mij niet geboeid en het acteren van de figuranten vond ik totaal benedenmaats.

avatar van code9
Half puntje erbij vanwege de werkelijk fantastische soundtrack (aftiteling) van 30 Seconds to Mars.

avatar van Dennissssss
Leuke film, maar er waren een aantal dingen niet goed. De special effects waren behoorlijk slecht, je zag bepaalde plot wendingen al van ver aankomen en sommige dingen klopte niet. Bijvoorbeeld: Aaron Eckhart die lijkt zijn schouder te breken als die kernbom op hem valt, hij kruipt vervolgens ook met 1 hand onder die deur door, die dicht gaat. En in de scene daarna is er niks meer aan de hand!??

Het was gewoon allemaal een beetje simpel, maar wel vermakelijk. Wel een toffe cast! Dat was wel goed.

avatar van sinterklaas
Tja, weer zo'n typische Amerikaanse rampenfilm waarbij je bij het zien van de hoes al weet hoer het afloopt. Natuurlijk weer met een hoop vette special effects en weer een eigenaardige thema van hoe de wereld nu weer eens aan zijn einde komt. Amerikaanse helden gaan ff naar de aardkern om het probleempje op te lossen enz enz. De film verveeld naderhand toch wel een beetje en er lijkt ook maar geen vaart in te komen. Een soort deja vu weer als het ware en al helemaal waneer ze een paar 1000 meter onder in de aarde zitten begint de irritatie en de verveling op te wekken. Dan komen we weer bij het sentimentele heldendom en flauwe grapjes en de o zo spannende momenten. Tja,

Wat wel weer vet was was die vernietiging van de Golden Gate en Rome. Het begin leek overgens wel een beetje op The Happening.

Deja vu.

2,5* voor de effectjes

avatar van Spetie
Enorm dik aangezette rampenfilm in de stijl van Armageddon, die op sommige momenten gewoon te onrealistisch overkomt.

De personages in de film zijn ook allemaal zo stereotiep, als het maar zijn kan. Als je een beetje ervaring hebt met dit soort films, is het ook niet zo moeilijk om te voorspellen wie de trip zal overleven en wie niet. Maar goed, meestal drijven dit soort films vooral op actie en special effects, en vaak is het verhaal enigszins bijzaak. Maar het grote probleem met deze film is echter dat de effecten ook niet altijd even goed zijn. Vooral op de reis richting de aardkern, zien sommige zaken er soms behoorlijk nep uit.

Het gaf de film soms onbedoeld iets clownesk mee. Hetzelfde geldt voor de dialogen. Die zijn ook allemaal zo standaard als maar zijn kan, maar daardoor is het onbedoeld nog wel vermakelijk. Het acteerwerk tenslotte is redelijk. De acteurs doen het niet heel goed, maar ook niet echt slecht. Daarnaast worden ze ook niet bepaald door het script geholpen.

The Core is een matige film, die onbedoeld nog best vermaakt, maar waarbij duidelijk slecht is omgesprongen met het grote budget dat de makers voor handen hadden.

avatar van boozebelly
Voorgekauwde koek.

Deze film is werkelijk één groot cliché en zo voorspelbaar als de tafel van 1. Er is wat dat betreft geen spoortje creativiteit te vinden van de regisseur. Hierdoor is het allemaal volkomen spanningsloos.
Het acteerwerk is nog wel redelijk, ware het niet dat de personages ook allemaal zo vlak zijn als een pannenkoek.
De special effect's vond ik trouwens ook vrij beschamend voor een film uit 2003.

Slecht. 1,0*

avatar van tilburg_city
heb deze film een aantal jaar geleden voor het eerst gezien....super film.

Dit zijn nu nou echt van die mysterieuze verhalen die de menselijke onwetenheid over de kracht en onmogenlijk berijkbare gebieden van de natuur ik kaart brengt....Dit komt overeen met de zelfde kennis als wat de mensen denken te weten over de kosmos!

Heerlijk om over na te denken!....en een super sfeer tijdens het kijken!

avatar van tilburg_city
boozebelly schreef:
Voorgekauwde koek.

Slecht. 1,0*

Ik kan alleen uit je bericht opmaken dat je absoluut niet van sciencefiction houd
en jezelf totaal niet in het verhaal kunt plaatsen

Dan kijk dit soort films gewoon niet en geef geen mening op movie meter....dat brengt de eerlijke score omlaag en is de uitslag van het forum veel minder waard!!
Deze film 1* geven en gewoon vermelden dat deze erg slecht is past totaal niet in het plaatje...

dus ik zeg......NIET DOEN....:):)

goede film. Zeker niet slecht.
Verhaal is goed. alleen erg voorspelbaar.
Bij dit soort rampenfilms is het verhaal altijd vrij het zelfde.
Blijft wel spannend van begin tot het einde.
Acteurs deden het niet slecht.

avatar van aSMoDeuS
tilburg_city schreef:

en jezelf totaal niet in het verhaal kunt plaatsen

dus ik zeg......NIET DOEN....:):)

Je draait de boel om. Meneer Boozebelly heeft volkomen gelijk en mensen die dit soort films een 4 geven, zouden hier niet moeten stemmen!

avatar van Timothyvdmeer
wat waren de special effects om te huilen zeg! Verder zeer voorspelbaar. tuurlijk lukt het Rat om net voor het inzetten van het wapen het systeem plat te leggen

avatar van Mr. Chiel
Totdat ze onder de grond gingen kon het verhaal me boeien, daarna ECHT niet meer. Heb 'm na ruim een uur dan ook afgezet. Niet 'mijn soort' rampenfilm, terwijl ik toch fan ben van het genre.

avatar van Strangelove72
Ik ben een groot liefhebber van SF. En natuurlijk bestaat een belangrijk deel van SF uit verzonnen toekomstbeelden en technologische vooruitgang. Maar SF moet voor mij wetenschappelijk wel een beetje kloppen. Als een SF hier en daar iets te ver de ongeloofwaardigheid inschiet hoeft niet per se een slechte film op te leveren. Echter de Core schiet volledig uit de bocht. Misschien was het concept om naar de kern van de aarde te reizen ten tijde van Jules Verne geloofwaardig voor het publiek. Vandaag de dag weten we beter. Het verbaast mij werkelijk dat toch veel mensen zich kunnen vermaken met een film met zo'n onnozel concept. Ik vraag mij verder af of de makers de fantasie van de kijkers overschatten of de intelligentie onderschatten.

avatar van Left4Dead
Een doos vol met bekende acteurs is hier destijds voor aangetrokken. Dat dat meteen niet garant staat voor een perfecte film is vaker bewezen, het scenario is daar meestal een grote boosdoener in.

Ook hier in deze film wordt weer flink volgens de wetten van Hollywood gewerkt, vet aangedikt Amerikaans laag mierzoete emofilm. Het begint redelijk tot het ruimteveer een knappe landing maakt, daar knap je al bijna van af zo slecht. Ik weet niet of jullie dat wel eens hebben maar er schoot een pijnscheut en daarna een lichtflits door mijn hoofd veroorzaakt door de knulligheid. Alsof mijn lichaam het niet meer aankon en me waarschuwde.

De mensheid moet weer gered worden en dit keer gaat een team naar aardkern. Deze had er geen zin meer in en moet opnieuw een zetje te krijgen zodat het magnetisch veld rondom de aarde weer intact wordt. Ga daar maar eens aan staan, het is geen sinecure, en hoera!!!! er is een machine ontworpen voor deze klus. Na een bumpy ride en een klusje onderweg komen de helden op de plek waar ze willen zijn, de aardkern.

Wat zal ik zeggen, ik ben dan wel geen geoloog maar dat hier duimzuigerij wordt verkocht is zo klaar als een klontje. Strangelove72 hierboven mij schreef:

Dit vraag ik mij dus ook af maar aangezien het een Amerikaans product is voor de Amerikaanse bevolking dan rest me te denken dat het het laatste is. Laat mij dan niet intelligent zijn, ik wil ook graag een wandelingetje maken op die diepte .

Het is amusement petit. Een heel erg klein beetje vermaak is er uit te halen en dat uit maar liefst 136 minuten beeldmateriaal. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het menigmaal saai en traag begon aan te voelen. Nee voor een donkere regenachtige dag met echt geen film meer te liggen of op tv zou ik eventueel kunnen overwegen om deze weer eens te gaan zien. Mijn 2** staan nog steeds, meer is ie niet waard.

avatar van filmfan0511
De effecten zijn erg slecht, maar wel nog redelijk vermakelijk. Het is geen moeite om de film af te kijken, maar aan de special effects hadden ze best wat meer aandacht mogen schenken

Nu op rtl7 aan t kijken, al eens eerder gezien op bluray. Erg vermakelijk, leuk concept, een scifi die niet de ruimte in gaat maar juist de aarde in, sommige elementen lijken daardoor verder gezocht dan n scifi in space maar dat mag natuurlijk. Prima cast met acteurs die het verhaal nog bijna geloofwaardig maken. Alleen die special effects..... Zoals anderen al zeiden, ondermaats voor deze productie. Ligt dat aan de regisseur die voornamelijk tv producties maakt (scala aan diverse soorten series) of was het budget ontoereikend? Ik kijk deze film dus voor n tweede keer en t verveelt geheel niet. Betwijfel echter of ik deze n derde maal wil zien. 3 sterren, vooral voor t leuke verhaal en de moeite die de cast doet om goed werk te leveren.

Typische rampenfilm.

Probleem met dit soort filmpjes is dat ik de opbouw vaak het leukst vindt. Zolang het onzeker is wat er juist gaande is, er van alle kanten wetenschappers geronseld worden en de waarheid langzaam aan het ligt komt (gepaard gaand met wat voorrampen) vind ik het een geweldig genre.

Maar wanneer de hoofdmoot begint verlies ik al snel interesse. Vaak wordt er dan gefocusd om een groepje saaie personages die één voor één het onderspit delven. Vaak ook met heroische opofferingen. En vaak ook met ridicule ontsnappingen, rechtstreeks uit de pen van een ongeïnspireerde schrijver.

The core voldoet zo'n beetje aan alle cliché, extra probleem is wel dat het budget blijkbaar niet zoveel voorstelde want de kitscherige CG die de binnenkant van de Aarde moet voorstellen is niks minder dan hilarisch. Echt brakke effecten die één van de weinige positieve punten aan de klassieke afwenteling van het verhaal volledig teniet doet.

Rest een matig genrefilmpje dat genreliefhebbers matig zal boeien. Jammer dat dit soort filmpjes steeds (of toch erg vaak) op een teleurstelling uitdraaien.

aSMoDeuS schreef:

Dat is onzin. Het is belangrijk dat alle mensen mogen stemmen. Anders klopt het stemresultaat gewoon niet.

Dit was een leuke 'wegkijker'.

avatar van IH88
“M.A.D. Mutually Assured Destruction. A perfect acronym if ever there was one.”

The Core moet je niet kijken om het realisme. Het uitgangspunt is belachelijk en de uitvoering is soms pure komedie. Met matige special effects. Maar de film heeft een aardige cast en de chemie onderling is plezierig om naar te kijken. De humor werkt en als je The Core als een gezellig en soms spannend schooluitje ziet kun je er wel van genieten. Onder andere Tucci, Eckhart en Swank zijn allemaal sterk op dreef. Maar niet te series nemen, want anders ga je je vanzelf ergeren aan allerlei dingen.