• 10.523 nieuwsartikelen

Met onder meer: Ryunosuke Kamiki, Minami Hamabe en Yuki Yamada

Gesproken taal: Japans en Engels

Releasedatum: 1 december 2023

Plot Gojira -1.0

"Postwar Japan. From zero to minus."

Japan, na de Tweede Wereldoorlog. Door de vele gevechten is er weinig over van het land. Tot overmaat van ramp krijgen de inwoners van Japan te maken met een nieuwe terreur: het grote monster Godzilla. Zal het verwoeste volk in staat zijn om te overleven tijdens de meest wanhopige situatie in de geschiedenis van Japan?

Social Media

Tadayuki Saito

Alle Media

avatar van Phantasm

Phantasm

Ik heb wel betere Godzilla films, ik vond dit maar niks.

Onderhond

• 11929 stemmen

Leuk om deze in de bios gezien te hebben. Toch niet écht de beste Godzilla. Drie minpuntjes:

- Teveel melodrama. Tussen de actiescenes door is het allemaal net iets te sappy, had wel een half uurtje korter gekund.
- Er zijn drie grote actiescenes, maar de laatste is de minste van de drie. Dat maakt dat het einde wat teleurstelt (inclusief die laatste onnodige twist, maar die hoort bij puntje 1.
- Er zitten qua muziek/geluid best veel verwijzingen naar het origineel, maar waar is Godzilla's typerende schreeuw naartoe? Die typische high-pitched roar is volledig weg, toch één van de meest iconische Godzilla kenmerken.

De grote actiescenes zijn gelukkig wel op niveau, en Godzilla zelf ziet er ook een stuk beter uit. Heeft volgens mij vooral veel grotere ogen, waardoor z'n gezicht en uitdrukking heeft (en veel creepier is). Amusant was het wel, maar geef mij toch maar Kitamura's versie.

clubsport

Na het zien van deze Godzilla film uit japan moet je toch tot de pijnlijke conclusie komen dat hollywood al een tijdje niet meer in staat is om een goede big budget blockbuster film te maken .

En als je dan ook nog eens weet dat deze film nog niet eens 10% nodig heeft gehad qua budget van bijv de laatste marvel mislukking dan staat hollywood toch flink voor schut .

Bijna elk aspect in deze film is superieur , de karakters die goed uitgewerkt zijn en waar je als kijker echt om geeft ,de spanningsopbouw die goed is gedaan , het verhaal dat redelijk solide in elkaar zit , ja zelfs de special effects zijn op momenten superieur ( cgi is relatief minimaal gehouden , hier zie je ook goed dat practische effecten mits vakkundig gedaan gewoon veel beter zijn ) , vergelijk dat met bijv de laatste ant man film waarin de cgi effecten gewoon genant slecht zijn .

En hoera eindelijk een film zonder woke boodschap , geen gescheiden moeder , geen diversiteit , geen feminischtische mannenhaat , en geen politiek correct gepredik .

clubsport schreef:

Beetje gekke stelling, wetende dat de afgelopen 2 jaren oa Top Gun Maverick, Avatar 2, Oppenheimer, Guardians of the Galaxy 3, M:I - DR en nog vele andere titels zijn verschenen die behoorlijk succesvol en geliefd werden.

Wat deze Gojira wel aan weet te tonen is dat Hollywood onnodig veel met geld smijt, terwijl het veel goedkoper ook kan overtuigen. Hoeveel films floppen de laatste jaren wel niet aan de box office en dan zie je dat ze toch zo 400 miljoen ophalen, behoorlijk veel dus. Maar wel floppen omdat de kosten en de marketing zo debiel hoog liggen.

The Oceanic Six schreef:

daar tegenover staan weer titels ( met name dit jaar ) Indiana jones , the marvels , de laatste ant man film , the eternals , die qua verhaal maar zeker ook cgi totaal niet weten te overtuigen .

volgepropt met identity politics teren deze films op het succes van hun veel betere voorgangers in veel gevallen

al is dat nu ook tanende omdat de kwaliteit maar blijft dalen .

Je stelling klopt wel( met weinig geld kan je een hele goede film maken ) maar vraag jezelf dan af , hoe kan je in godsnaam zo'n wanproduct afleveren ( the marvels) met een meer dan 10 keer zo hoog budget .

Dat kan alleen maar als je wantalent gecombineerd met ideologische dwazen aan het roer hebt staan .

Onderhond

• 11929 stemmen

Anders sleur je bij een film als deze ook nog eens dat anti-woke gejengel erbij. 't Is te hopen voor sommigen dat ze daar in Hollywood nog lang doorgaan met hun identity politics, anders gaan een aantal mensen hélemaal niks meer te vertellen hebben.

avatar van krosnicky

krosnicky

Dit is zonder twijfel de beste Godzilla film die er is ik moet Final Wars , de laatste 3 van de Monsterverse/Legendery era en die Trilogy anime films van Netflix nog zien maar ik denk dat die niet veel meer gaan bijdragen aan wat ik hier gezien heb een goeie dramatische Godzilla film met een goed verhaal goed acteerwerk cgi mocht er ook wezen Godzilla zag er echt eng uit en alle goeie Godzilla elementen zoals The Gojira theme song en zijn lazer Beam straal zijn goed aanwezig ik vind dat ze Godzilla echt heruitgevonden hebben een welverdiende 4

avatar van krosnicky

krosnicky

Onderhond schreef:

De iconische roar was aan het einde van de credits te horen

avatar van Thorongil

Thorongil

Gisteren bekeken. Zeker geen slechte film, maar wordt wel een beetje opgeklopt in sommige recensies online.

avatar van Fluvver

Fluvver

Prima film. Onbegrijpelijk wat de kosten van deze film zijn tegenover de kwaliteit, daar heb je in Hollywood net een acteur voor. Vond wel iets teveel overacting. Muziek was ook super. Voor mij de beste Godzilla die ik gezien heb.

avatar van Ste*

Ste*

• 1954 berichten

Leuke film, had er alleen gezien het gemiddelde misschien net iets meer van verwacht. Alle actiestukken met Godzilla zijn erg goed gedaan en heel vermakelijk. Vond alleen de scènes tussendoor, en dan vooral die waar de tactiek besproken werd net wat te lang doorgaan en te traag. Het 'menselijk drama' had ik dan weer wat minder moeite mee.

Erg verbaasd te lezen dat het zo'n laag budget heeft, was er absoluut niet aan af te zien.

avatar van N00dles

N00dles

Ik vond het wel verfrissend om te zien hoe in een Japanse blockbuster veel intensiever wordt gefocust op het menselijk drama, en soms zelfs even de actie en spektakel 'on hold' wordt gezet om het verhaal wat diepgang te geven. Natuurlijk is het geen complete karakterstudie of bijzonder diepgravend, bij vlagen zelfs melodramatisch, maar het voelt al meteen tien keer beter dan een gemiddelde Hollywood-rampenfilm.
Ik heb zelf weinig tot niets van de Godzilla-films gezien, dus geen idee hoe Gojira -1.0 zich verhoudt tot zijn broertjes.

De actie en special effects zijn prima te pruimen, als je bekijkt met welk budget ze moesten werken is het onderste uit de kan gehaald. De film is verder redelijk voorspelbaar omdat -tot vervelens toe- dat hele battle plan wordt uitgelegd en we ook Shikishima's schuldgevoel en bewijsdrang niet bepaald subtiel krijgen doorgespeeld.
Dus het kakte hier en daar wel even in, maar overall was het zeker een leuke kijkervaring.

De plottwist op het eind (dat Noriko toch nog leefde) had niet gehoeven, iets te feel-good naar mijn smaak.

avatar van dimi303

dimi303

Wat een sterke film is dit en een prachtige soundtrack. Had al hoge verwachtingen door de Buzz rond deze film en zijn zeker ingelost en misschien wel overtroffen. Kan er wel mee instemmen dat het laatste uit de film niet hoefde maar het stoorde mij deze keer niet echt.

avatar van Beun de Haas BV

Beun de Haas BV

Om te beginnen is het razendknap hoe met een budget van minder dan 15 miljoen dollar je zulke VFX kunt presenteren (Hollywood, letten we even op?). Daarnaast geeft het naoorlogse getraumatiseerde Japan, worstelend met schuldgevoel, de film wat meer body. Alle schaamteloze melodrama gaat wel wat ten koste van de actie. Dat mag de pret echter niet drukken. Hoewel Gojira -1.0 niet in alles verpletterend is, heb ik me prima vermaakt met deze zoveelste adaptatie.

3,5 * Beestachtig jubileum

The Oceanic Six

Deze bekende regisseur noemt 'Godzilla Minus One' de "beste Godzilla-film die ik ooit heb gezien" | FilmTotaal filmnieuws

Heel terecht, dit lovende bericht van Kevin Smith.

Kan niet wachten tot dit op Bluray of 4K te koop is.

avatar van schnoetsz

Graaf Machine

Goede film.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Dat was natuurlijk even snel, vlak na het zien. Maar de motivatie is dat ik, hoewel niet heel bekend met de hele Godzilla-vertelling (Ja, mythe of legende is het ook niet, dus noem ik het maar wat) bekend ben. Toffe van dat monster is dat het niet direct goed of slecht is, maar gewoon boos is. En dan vooral op die arme Japanners, die net een oorlog verloren hebben. Klote voor hen. Maar in dit specifieke verhaal wordt dat wel mooi verweven. Misschien iets te romantisch of te klef, maar ik kon het er wel goed bij hebben. Alleen had ik liever dat die hoofdpersoon (ja, ik kan al die Japanse namen niet goed onthouden helaas) wat mij betreft beter zijn kamikaze had kunnen voltooien, in plaats van met een springstoel toch nog het vege lijf redden. Dat vond ik wel wat jammer. Niet voor hem natuurlijk, maar wel voor het verhaal.

schnoetsz schreef:

Anti-woke omdat..

Je onzeker bent?

Zoals je hierboven kunt lezen weet ik precies wat ik wel wil zien en niet wil zien in een film, en waar logica in zit in een verhaal en in karakters , daar hoort geen geforceerde woke en of feministische opgedrongen boodschap tussen.

ik weet dus precies wat ik wil ( het tegenovergestelde van onzekerheid ) .

kennis over psychologie is niet je sterkste punt lijkt me .

avatar van schnoetsz

schnoetsz

clubsport schreef:

ik weet dus precies wat ik wil ( het tegenovergestelde van onzekerheid ) .

kennis over psychologie is niet je sterkste punt lijkt me .

lol.

schnoetsz schreef:

lol.

Heel goed, als je jezelf voor schut zet met zo een bericht mag je jezelf gerust ook wel uitlachen .

avatar van Richardus

Richardus

Leuk. Net zo genoten van de karikaturale Japanners en hun gedrag als van de absurdkomische actie. Best gaaf gemaakt maar wel potje idioterie natuurlijk, naast de serieuzere oorlogsverwerking-thematiek. Prima vermaak.

avatar van Richardus

Richardus

MosquitoSmasher schreef:

Mooie film. Maar waarom draait deze zo godsgruwelijk kort in de bioscoop? Althans Pathé Groningen. Vorige week draaide ie voor het eerst als ik me niet vergis, of nog week weekje terug en zo te zien draait ie deze week nog één laatste keer.

]

Oh net hier nog in Forum gezien, draait sws volgende zondag nog een keertje. Draait alleen niet heel vaak, maar zo nog best prima tijdje toch zodat ik 'm ook nog ff mee kon pikken (ben niet al te happig op actiefilms)

Edit; oh Pathé had jij het over, daar kom ik vrijwel nooit

avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

Richardus schreef:

Edit; oh Pathé had jij het over, daar kom ik vrijwel nooit

Yep. Ik heb al heel wat jaar een abonnement en heb vele films kunnen kijken. Maar laatst keek ik Monster bij het Forum, en ik moet zeggen dat het me prima beviel. Beeldkwaliteit beduidend scherper dan Pathé vooral. Jammer dat lang niet elke film daar draait, niet zoals bij Pathé en Kinepolis.

avatar van Shinobi

Shinobi

"Godzilla?"

Heel even was ik bang dat ik deze film op het witte doek zou gaan missen, maar ik heb toch nog een voorstelling kunnen meepakken. En ik moet zeggen dat het meer dan de moeite waard is geweest.

Dit is blijkbaar alweer de zevenendertigste film over deze uit de kluiten gewassen monster. Hiervoor gaan we terug naar de afloop van de Tweede Wereldoorlog. In deze opzet krijg je te maken met Kōichi, een gefaalde kamikazepiloot die worstelt met schuldgevoelens. Bij terugkeer naar zijn geboortestad stuit hij op de jonge Noriko en een baby, waarmee hij een geïmproviseerd gezin vormt. Lang kan hij niet genieten van het gezinsleven, want Godzilla zorgt al gauw weer voor veel chaos en destructie.

Het is duidelijk te merken dat men meer inzet op de personages en hun trauma's. Ten opzichte van de - gelikte - Amerikaanse films werkt dat wonderwel; als kijker ga je ook daadwerkelijk om hen geven. Hier en daar had het qua verloop wel iets gedurfder gemogen, maar alleen een kniesoor die daarop let. Daarvoor zijn deze karakters ontzettend goed geschreven.

Je zou daardoor bijna het monster der monsters vergeten. Gelukkig zorgt Godzilla voor lekker veel vernietiging. De actie wordt uitstekend in beeld gebracht en gaat gepaard met de nodige spanning en een overdonderende score, heerlijk! Het is simpelweg genieten geblazen als je Godzilla in zijn volle glorie tekeer ziet gaan. En dan te bedenken dat er slechts een budget van 15 miljoen dollar(!) voorhanden was. Een klein minpuntje is soms wel de editing die bepaalde momenten niet al te lekker in elkaar laat overlopen.

Al met al is 'Godzilla Minus One' een sterke masterclass voor Hollywood geworden, want zo maak je namelijk wel een toffe Kaiju-film. Ik ben nu al benieuwd naar het vervolg.

Dikke 4,0 sterren.

alfredh

Wtf? 8,3 rating op imdb! Voor een Godzillafilm!? Dat moet ik zien, ondanks dat ik niet veel heb met de Godzillafranchise. Maar ik moet toegeven dat ik meer dan aangenaam verrast was. Een blockbuster die adem en speelruimte geeft aan de acteurs, prachtige en spannende actiescènes en een werkelijk fabuleuze soundtrack. En dat gemaakt met een schamele 15mio? Dit is gewoonweg een Japanse middelvinger uitsteken naar het half in puin liggende Hollywood. Toho rules, bitch!

alfredh

Waarom kan ik in godsnaam niet één professionele recensie van deze film terugvinden in een Vlaams medium? Niet in Knack, Humo, De Standaard, maar ook niet op allerhande filmsites als K.U.T-film, Vertigo, Fast Forward, noem maar op , het is echt een mysterie. Willen de heren/ dames criticasters zich misschien niet verlagen tot het bekijken van 'pulp' of zo ?

alfredh schreef:

Heeft de film wel een Belgische release gehad? In Nederland hebben tig sites en kranten de film gereviewed. Iedereen met een dikke voldoende ook.

The Oceanic Six schreef:

Ja, er is een Belgische release , zij het gelimiteerd tot 2 weken, maar blijkbaar was er geen officiële persvoorstelling en er werd ook niet over gecommuniceerd. Gewoonweg zondermeer in de bios gepleurd. Raar.

Je zou toch verwachten van zo'n criticus dat hij of zij dan buiten zijn 'werkuren' naar deze opmerkelijke film gaat kijken. Maar nee, hoor. Noppes. Geef maar eens de trefwoorden

Vlaams , recensie en Godzilla in in Google en je komt alleen maar Nederlandse websites tegen (waarvoor hulde, Nederland). Of ze zijn lui, gierig of whatever maar tis triestig.

alfredh schreef:

Godzilla Minus One (Gojira -1.0) - enola.be

Dit is de enige review uit België die ik kan vinden.