• 10.506 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Budd Boetticher

Met onder meer: Randolph Scott, Richard Boone en Maureen O'Sullivan

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Plot The Tall T

"Taut! Torrid! Tremendous! T Is for Terror!"

Omdat hij zijn paard bij een weddenschap heeft verloren, moet Pat Brennan te voet verder reizen. Onderweg kan Pat meereizen met een postkoets, die gehuurd is door een pasgetrouwd koppel. Bij het volgende paardenuitwisselstation wordt de postkoets echter overvallen door een bende outlaws. Deze outlaws vernemen van de doodsbange man dat zijn jonge echtgenote de dochter is van een rijke mijneigenaar en ze ontvoeren haar. Ook de toekomst van Pat is zeer onzeker.

Dogie Hogan

DVD release op 4 nov. 2008.

avatar van Wouter

Wouter

Dogie Hogan schreef:

DVD release op 4 nov. 2008.

Alleen in die box?

• 19229 berichten

Boetticher en Scott waren een team dat garant stond voor kei-goede westerns.

In 'The Tall T' deed ook Richard Boone, als de bandiet Frank Usher, nog een flinke duit in het zakje.

Geweldige screen presence had die man toch.

En dat was nog niet alles, want ook de rollen van de twee overige schurken in het verhaal waren sterk bezet met Henry Silva en Skip Homeier.

Neem daarbij nog de uitstekende film locaties en een duidelijk verhaal en je hebt een prima western.

Mooi te zien hoe Scott in de loop van het verhaal verandert van de vrolijke opgewekte kerel, wiens lach de eerste twintig minuten zowat niet van zijn gezicht te branden is, naar de ijzige en vastberaden figuur later in de film.

Maureen O'Sullivan speelt een tuttige oude vrijster, maar ondergaat ook een soort van metamorfose.

Wel even iets anders dan de rol van Tarzan's sexy levensgezellin 'Jane', die ze aan de zijde van Johnny Weissmuller in zes films ooit speelde.

Het viel me wel op dat haar stem mij onaangenaam in de oren klonk.

Top western naar mijn smaak.

avatar van Barfly

Barfly

Korte, krachtige western, met in het tweede gedeelte flink wat spanning. Scott vind ik beter te pruimen als hij serieus is, in plaats van die eeuwige grijns in het eerste gedeelte. De gevechten zien er realistisch uit.

Boone is erg goed als onberekenbare schurk, die tegelijkertijd jaloers is op de mannelijkheid en het eergevoel van Scott.

Geschoten in een prachtig, hard landschap.

Eén van de betere Scott-films van wat ik tot nu toe van hem heb gezien.

• 19229 berichten

Gisteravond nog een keer in mijn DVD speler gestopt, om een bepaald fragment te bekijken.

Dat liep echter uit op de komplete film opnieuw bekijken, terwijl ik hem nog maar twee maanden geleden voor 't laatst zag.

Ik kon me er gewoon niet van losmaken, boeide weer net als de vorige keren...

Al leek de film mij nog korter dan ik in herinnering had.

Volop genoten van het goede verhaal en de uitstekende acteurs.

Wát een duo die Scott en Boone!

Fascinerend!

Dogie Hogan

Locaties The Tall T: Youtube.

stinissen (crew films & series)

De beste van Scott die ik gezien heb de film was gelukkig lekker serieus en met de cast was ook niks mis.

Richard Boone is al zo vaak erg goed en ook rol van een erg jonge Henry Silva als de meedogenloze killer.

Alleen Maureen O'Sullivan vind ik niet erg goed gecast wat er met die vrouw is gebeurt is ongelofelijk in de vroege jaren was ze een best aantrekkelijke vrouw maar op haar 46 ste is hier niets meer van over... Terwijl de regel is dat de meeste vrouwen mooier en mooier worden en nog veel sexapeal hebben.

stinissen (crew films & series)

Iemand anders een poster voor deze aardige western?

avatar van Paalhaas

Paalhaas

stinissen schreef:

Da's jouw persoonlijke regel dan geloof ik.

kappeuter (crew films)

stinissen schreef:

Iemand anders een poster voor deze aardige western?

Poster from The Tall T - movieposterdb.com

• 19229 berichten

De niet-Amerikaanse posters voor deze film zijn mooier dan de originele.

Bijvoorbeeld de Belgische (die hier niet gebruikt mag worden)

Maar hierbij ook een originele, in de oorspronkelijke kleuren.

Ziet er al beter uit m.i.

kappeuter (crew films)

Mooiere kleuren idd. Ik heb 'm geplaatst!

• 19229 berichten

Net zo snel als een revolverheld met zijn 'schietijzer'

stinissen (crew films & series)

Klopt en deze is een stuk beter

stinissen (crew films & series)

Wordt toch tijd dat de jeugd ook eens keer aan wat oudere films toekomt.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Uitstekende film (weer) van Budd Boetticher. Maar na het goeie Ride Lonesome en het zeer goeie Seven Men from Now kijk ik daar zeker niet meer van op. Die Budd Boetticher wist absoluut hoe hij sterke westerns moest maken. The T Tall was misschien een heel klein beetje minder dan Seven Men from Now, maar ik heb nog steeds genoten hiervan. Randolph Scott bewijst hier opnieuw dat hij een erg goeie acteur was, al weet ik wel meteen dat ik hem niet zo graag in een komische rol zie spelen...

...maar goed, dat weet je dan ook weer. Verder waren de landschappen (weer) prachtig en lag het tempo erg hoog. De film vloog dan ook voorbij. Over Maureen O'Sullivan ben ik ook niet zo positief. Ik herkende haar niet eens, terwijl ik toch al twee tarzan films met haar heb gezien! Maar verder heb ik wel zo'n beetje gezegd wat ik gezegd wou hebben. Trouwens ook nog een goeie rol van Richard Boone in deze heerlijke western. Buchanan Rides Alone, Decision at Sundown en Comanche Station zijn films van Boetticher die binnenkort zeker zullen volgen.

3,5 ster voor deze zeer goeie film. Aanrader (weer)!

avatar van madmax1

madmax1

Herzien,niet heel bizonder , mooie kleuren, korte tijds duur, standaard verhaal,Boone ook wel eens beter gezien

Nee niet de beste van Scott.

avatar van Justinw

Justinw

Sterke weer van Boetticher, deze The Tall T. Opnieuw kleurrijk en prachtige locaties in het Lone Pine gebied. Waar The Alabama Hills liggen waar recentelijk nog Iron Man en Gladiator scenes hebben gefilmd.

Wat deze western ook mee heeft zoals Brix al zei is dat de schurken in deze film erg sterk zijn en zelfs de show van Scott zelf weg stelen. Dat maakt dat ik weer genoten heb van deze western die door zijn aangename speelduur ook nog eens kan worden opgezet als de avond al ver in gang is gezet.

***½

avatar van madmax1

madmax1

Wel een verassing de Tall T in het register Library of Congres (USA)..

Net de hele western nog eens afgekeken ,doe er een half ster bij ,zie hier echter geen reden waar de eer aan te danken is ,blijft middelmatig standaard .

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Brix schreef:

Dat had de film ook zeker nodig. Eerst vond ik Scott toch wat misplaatst en oud voor de rol als makkelijke prater met zijn glimlach. Maar dat draaide dus goed bij. Oud geworden ineens - vijf jaar voor zijn pensioen. Al vond ik de tegenstanders ditmaal wel wat minder gewetensloos en makkelijk beïnvloedbaar. Dat voelt wat makkelijk, maar past wel in de stijl van Boetticher.

Ik kijk op zijn tijd (zeg: 1x per jaar) een Boetticher-western en het is toch altijd fijn. 'Het kleine' van verhaal, karakters en plaats geven het die aangename sfeer. Niet zo episch wat veel westerns hebben (of be-ogen) en mischien daarom juist nu nog goed het aankijken waard. Gescript door Elmore Leonard, zag ik. Zal ook wel hebben bijgedragen aan het puntige verhaal. Dat bevalt me elke keer weer.

Viel me nog een grappig taaldingetje op: Chink (Henry Silva) zegt op een gegeven moment 'The well is chock-full' (ik keek de films met Engelse subs). Dat herinnerde me aan het Nederlandse 'tjokvol' dat blijkbaar ook in het Engels precies zo bestaat. Het is dus juist andersom het Nederlandse tjokvol komt juist uit het Engels.

avatar van LuukRamaker

LuukRamaker

• 2002 berichten

Bijzonder sterke western met een mooie rol van Randolph Scott, die me als acteur altijd wat aan John Wayne doet denken, in die zin dat Scott het net als Wayne niet echt van zijn veelzijdigheid moet hebben. Maar wanneer ie zo veel mogelijk zichzelf mag blijven en een niet al te ingewikkelde rol heeft, is ie altijd erg overtuigend. Zo ook hier in The Tall T, waarin het allemaal om hem draait en hij de ruimte krijgt om zich zijn bijzondere rol eigen te maken. Het is met name de inbreng van Richard Boone die hierin een belangrijke rol speelt en ook de aanwezigheid van Maureen O'Sullivan doet deze film mijns inziens niets dan goed.

avatar van mr rumson

mr rumson

Deze western waar de fraaie kleuren van het tv scherm vanaf spatten .

Had voor mij een sterk begin dit is vooral te danken aan de kleuren en de omgeving die voor deze film gebruikt zijn .

Maar ook het station en het stadje maakt op mij een goede indruk .

Het verhaal had echter niet zo veel om handen op zich is dat geen probleem .

Alleen vond ik het minder worden toen ze op de schuilplaats waren van de outlaws .

De manier waarop Randolph Scott zich bevrijd van de outlaws ging voor mij wat te gemakkelijk .

De acteurs acteren naar behoren al zal Richard Boone er later in de western Hombre waar hij zowat dezelfde rol in speelt nog een schepje er boven op doen .

Want in Hombre zet hij toch wel een eerste klas schurk neer.

Tot nu toe een dikke 3 sterren voor deze film maar dit zou de volgende kijkbeurt misschien nog wel eens hoger zijn .

Dogie Hogan

'T' komt van de 1e letter in 'Tenvoorde,' de eigenaar van de ranch waar Randy naar toe gaat om de Brahma stier te kopen. Bron: Budd Boetticher.

Volgens de trailer staat de T ook voor Terror

scorsese

Goeie film waarin een man betrokken raakt bij de ontvoering van een pas getrouwde vrouw met een rijke vader. Op zich een vrij standaard verhaal voor een western als deze. Het begin is behoorlijk luchtig, maar hierna wordt de toon een stuk serieuzer. De personages komen goed uit de verf en zijn minder zwart/wit dan je in eerste instantie zou vermoeden. Het vlotte tempo en de korte speelduur maken dit een gemakkelijke wegkijker. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van as

as

Weer een leuke low budget western van Boetticher. Zijn films doet me wel een beetje denken aan het werk van Anthony Mann. Met minimale middelen het maximale er uit persen. Ook hier weer met een minimaal aan locaties en lekker strak vertelt in een uurtje en 17 minuten. Begint lichtvoetig maar ergens onderweg slaat de toon om en wordt het allemaal wat serieuzer. Dat werkt wonderwel goed. Randolph Scott is prima maar het is Richard Boone als de schurk die echt indruk maakt. Leuk ook die jonge Henry Silva in een bijrol. Ik herkende hem bijna niet.

3 1/2 *en

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Een film waar men met het minimum aan middelen het maximum weet uit te halen. Daarvoor heb je dan weer een goed scenario en geloofwaardige acteurs nodig. Het scenario is gebaseerd op een kortverhaal van Elmore Leonard, één van de groten. Het gaat om een interessante studie van moraliteit in een situatie van ongelijke machtsverhoudingen. Het is dus een film die het moet hebben van psychologie en dialoog al valt er ook wel wat gewelddadige actie te ontwaren (het tegendeel zou verbazen in een setting waar de wapens steeds bij de hand zijn). Sterke rollen van de hele cast, en fijn om de legendarische Maureen O’Sullivan hier ook aan het werk te zien. Naar het einde toe valt op hoe stoer en hard het karakter van Randolph Scott eigenlijk wel is. Na de moordpartij wil hij niet weten van de tranen van O’Sullivan en focust hij op een ‘nice day’ die eraan komt. Fijne film waarin het ook genieten is van de Alabama Hills.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Uitstekende en heel strak gemaakte b-western. B in de zin van weinig budget (zichtbaar door weinig personages, geen enorme sterren en korte speelduur). Deze is naar een verhaal niemand minder dan Elmore Leonard. Die schreef veel uterst verfilmbare en sterke pulpromans. Het fijne aan deze film is juist die strakke no nonsense-aanpak met een zeer sterk verhaal en een prima cast. Ben geen fan van het einde (had de film fraaier gevonden als de film was gestopt met Pat die de bad guy niet kan vermoorden en hem weg laat rijden. Had ook goed gepast bij de spiegeling van beide karakters die in het verhaal zit, maar de hays-code was er in 1957 nog en bad guys mochten er niet mee wegkomen dus dat kon sowieso niet. Maar ook met een imperfect einde beviel dit zeer goed.