The Tall T (1957)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, Richard Boone en Maureen O'Sullivan

Omdat hij zijn paard bij een weddenschap heeft verloren, moet Pat Brennan te voet verder reizen. Onderweg kan Pat meereizen met een postkoets, die gehuurd is door een pasgetrouwd koppel. Bij het volgende paardenuitwisselstation wordt de postkoets echter overvallen door een bende outlaws. Deze outlaws vernemen van de doodsbange man dat zijn jonge echtgenote de dochter is van een rijke mijneigenaar en ze ontvoeren haar. Ook de toekomst van Pat is zeer onzeker.

avatar van Dogie_Hogan
DVD release op 4 nov. 2008.

Dogie_Hogan schreef:
DVD release op 4 nov. 2008.

Alleen in die box?

avatar van Brix
Boetticher en Scott waren een team dat garant stond voor kei-goede westerns.
In 'The Tall T' deed ook Richard Boone, als de bandiet Frank Usher, nog een flinke duit in het zakje.
Geweldige screen presence had die man toch.
En dat was nog niet alles, want ook de rollen van de twee overige schurken in het verhaal waren sterk bezet met Henry Silva en Skip Homeier.
Neem daarbij nog de uitstekende film locaties en een duidelijk verhaal en je hebt een prima western.
Mooi te zien hoe Scott in de loop van het verhaal verandert van de vrolijke opgewekte kerel, wiens lach de eerste twintig minuten zowat niet van zijn gezicht te branden is, naar de ijzige en vastberaden figuur later in de film.
Maureen O'Sullivan speelt een tuttige oude vrijster, maar ondergaat ook een soort van metamorfose.
Wel even iets anders dan de rol van Tarzan's sexy levensgezellin 'Jane', die ze aan de zijde van Johnny Weissmuller in zes films ooit speelde.
Het viel me wel op dat haar stem mij onaangenaam in de oren klonk.

Top western naar mijn smaak.

Korte, krachtige western, met in het tweede gedeelte flink wat spanning. Scott vind ik beter te pruimen als hij serieus is, in plaats van die eeuwige grijns in het eerste gedeelte. De gevechten zien er realistisch uit.
Boone is erg goed als onberekenbare schurk, die tegelijkertijd jaloers is op de mannelijkheid en het eergevoel van Scott.
Geschoten in een prachtig, hard landschap.
Eén van de betere Scott-films van wat ik tot nu toe van hem heb gezien.

avatar van Brix
Gisteravond nog een keer in mijn DVD speler gestopt, om een bepaald fragment te bekijken.
Dat liep echter uit op de komplete film opnieuw bekijken, terwijl ik hem nog maar twee maanden geleden voor 't laatst zag.
Ik kon me er gewoon niet van losmaken, boeide weer net als de vorige keren...
Al leek de film mij nog korter dan ik in herinnering had.
Volop genoten van het goede verhaal en de uitstekende acteurs.
Wát een duo die Scott en Boone!
Fascinerend!

avatar van Dogie_Hogan
Locaties The Tall T: Youtube.

De beste van Scott die ik gezien heb de film was gelukkig lekker serieus en met de cast was ook niks mis.
Richard Boone is al zo vaak erg goed en ook rol van een erg jonge Henry Silva als de meedogenloze killer.
Alleen Maureen O'Sullivan vind ik niet erg goed gecast wat er met die vrouw is gebeurt is ongelofelijk in de vroege jaren was ze een best aantrekkelijke vrouw maar op haar 46 ste is hier niets meer van over... Terwijl de regel is dat de meeste vrouwen mooier en mooier worden en nog veel sexapeal hebben.

Iemand anders een poster voor deze aardige western?

avatar van Paalhaas
stinissen schreef:

Da's jouw persoonlijke regel dan geloof ik.

stinissen schreef:
Iemand anders een poster voor deze aardige western?

Poster from The Tall T - movieposterdb.com

avatar van Brix
De niet-Amerikaanse posters voor deze film zijn mooier dan de originele.
Bijvoorbeeld de Belgische (die hier niet gebruikt mag worden)

Maar hierbij ook een originele, in de oorspronkelijke kleuren.
Ziet er al beter uit m.i.

Mooiere kleuren idd. Ik heb 'm geplaatst!

avatar van Brix
Net zo snel als een revolverheld met zijn 'schietijzer'

Klopt en deze is een stuk beter

Wordt toch tijd dat de jeugd ook eens keer aan wat oudere films toekomt.

avatar van simonvinkie
Uitstekende film (weer) van Budd Boetticher. Maar na het goeie Ride Lonesome en het zeer goeie Seven Men from Now kijk ik daar zeker niet meer van op. Die Budd Boetticher wist absoluut hoe hij sterke westerns moest maken. The T Tall was misschien een heel klein beetje minder dan Seven Men from Now, maar ik heb nog steeds genoten hiervan. Randolph Scott bewijst hier opnieuw dat hij een erg goeie acteur was, al weet ik wel meteen dat ik hem niet zo graag in een komische rol zie spelen...

...maar goed, dat weet je dan ook weer. Verder waren de landschappen (weer) prachtig en lag het tempo erg hoog. De film vloog dan ook voorbij. Over Maureen O'Sullivan ben ik ook niet zo positief. Ik herkende haar niet eens, terwijl ik toch al twee tarzan films met haar heb gezien! Maar verder heb ik wel zo'n beetje gezegd wat ik gezegd wou hebben. Trouwens ook nog een goeie rol van Richard Boone in deze heerlijke western. Buchanan Rides Alone, Decision at Sundown en Comanche Station zijn films van Boetticher die binnenkort zeker zullen volgen.

3,5 ster voor deze zeer goeie film. Aanrader (weer)!

avatar van madmax1
Herzien,niet heel bizonder , mooie kleuren, korte tijds duur, standaard verhaal,Boone ook wel eens beter gezien
Nee niet de beste van Scott.

avatar van Justinw
Sterke weer van Boetticher, deze The Tall T. Opnieuw kleurrijk en prachtige locaties in het Lone Pine gebied. Waar The Alabama Hills liggen waar recentelijk nog Iron Man en Gladiator scenes hebben gefilmd.

Wat deze western ook mee heeft zoals Brix al zei is dat de schurken in deze film erg sterk zijn en zelfs de show van Scott zelf weg stelen. Dat maakt dat ik weer genoten heb van deze western die door zijn aangename speelduur ook nog eens kan worden opgezet als de avond al ver in gang is gezet.

***½

avatar van madmax1
Wel een verassing de Tall T in het register Library of Congres (USA)..
Net de hele western nog eens afgekeken ,doe er een half ster bij ,zie hier echter geen reden waar de eer aan te danken is ,blijft middelmatig standaard .

avatar van Mochizuki Rokuro
Brix schreef:

Dat had de film ook zeker nodig. Eerst vond ik Scott toch wat misplaatst en oud voor de rol als makkelijke prater met zijn glimlach. Maar dat draaide dus goed bij. Oud geworden ineens - vijf jaar voor zijn pensioen. Al vond ik de tegenstanders ditmaal wel wat minder gewetensloos en makkelijk beïnvloedbaar. Dat voelt wat makkelijk, maar past wel in de stijl van Boetticher.

Ik kijk op zijn tijd (zeg: 1x per jaar) een Boetticher-western en het is toch altijd fijn. 'Het kleine' van verhaal, karakters en plaats geven het die aangename sfeer. Niet zo episch wat veel westerns hebben (of be-ogen) en mischien daarom juist nu nog goed het aankijken waard. Gescript door Elmore Leonard, zag ik. Zal ook wel hebben bijgedragen aan het puntige verhaal. Dat bevalt me elke keer weer.

Viel me nog een grappig taaldingetje op: Chink (Henry Silva) zegt op een gegeven moment 'The well is chock-full' (ik keek de films met Engelse subs). Dat herinnerde me aan het Nederlandse 'tjokvol' dat blijkbaar ook in het Engels precies zo bestaat. Het is dus juist andersom het Nederlandse tjokvol komt juist uit het Engels.

avatar van LuukRamaker
Bijzonder sterke western met een mooie rol van Randolph Scott, die me als acteur altijd wat aan John Wayne doet denken, in die zin dat Scott het net als Wayne niet echt van zijn veelzijdigheid moet hebben. Maar wanneer ie zo veel mogelijk zichzelf mag blijven en een niet al te ingewikkelde rol heeft, is ie altijd erg overtuigend. Zo ook hier in The Tall T, waarin het allemaal om hem draait en hij de ruimte krijgt om zich zijn bijzondere rol eigen te maken. Het is met name de inbreng van Richard Boone die hierin een belangrijke rol speelt en ook de aanwezigheid van Maureen O'Sullivan doet deze film mijns inziens niets dan goed.

avatar van mr rumson
Deze western waar de fraaie kleuren van het tv scherm vanaf spatten .
Had voor mij een sterk begin dit is vooral te danken aan de kleuren en de omgeving die voor deze film gebruikt zijn .
Maar ook het station en het stadje maakt op mij een goede indruk .
Het verhaal had echter niet zo veel om handen op zich is dat geen probleem .
Alleen vond ik het minder worden toen ze op de schuilplaats waren van de outlaws .
De manier waarop Randolph Scott zich bevrijd van de outlaws ging voor mij wat te gemakkelijk .
De acteurs acteren naar behoren al zal Richard Boone er later in de western Hombre waar hij zowat dezelfde rol in speelt nog een schepje er boven op doen .
Want in Hombre zet hij toch wel een eerste klas schurk neer.
Tot nu toe een dikke 3 sterren voor deze film maar dit zou de volgende kijkbeurt misschien nog wel eens hoger zijn .

avatar van Dogie_Hogan
'T' komt van de 1e letter in 'Tenvoorde,' de eigenaar van de ranch waar Randy naar toe gaat om de Brahma stier te kopen. Bron: Budd Boetticher.

Volgens de trailer staat de T ook voor Terror