Ride Lonesome (1959)

Western

geregisseerd door Budd Boetticher
met Randolph Scott, Karen Steele en Pernell Roberts

Ex-sheriff Ben Brigade is nu een premiejager. Hij heeft succes: de gezochte moordenaar Billy John is in zijn handen. Ben en Billy gaan op weg naar Santa Cruz, waar Billy overhandigd zal worden aan het gerecht. Onderweg sluiten de knappe weduwe Carrie Lane en de deserteurs Sam Boone en Whit zich bij hen aan. Maar de rit naar Santa Cruz is niet zonder gevaren. Mescalero's willen Carrie Lane, Billy's outlaw vrienden, onder leiding van zijn oudere broer Frank, willen hem bevrijden en Sam heeft ook wel trek in Carrie Lane, maar vooral in de premie voor Billy.

neo (crew)
Het script werd gescheven door Burt Kennedy, die ook vele (western) films regisseerde. Het tracht een psychologische western te zijn, maar slaag daar niet echt in, mede door de warrigheid. Uiteindelijk is de zogehete ontrafeling ook niet al te best. Met deze film maakte James Coburn zijn debuut. 2.5 sterren

avatar van Brix
Een western zoals ik hem graag zie, met verrassende plot-wendingen en alle rollen uitstekend gecast.
Randolph Scott in zijn vertrouwde 'harde westerner'- rol, maar met een soft-spot, blijkt achteraf.
Pernell Roberts is uitstekend in de rol van 'bad guy, turned good'.
Karen Steel zag er nooit beter uit dan hier.
Lee van Cleef duikt ook nog even op als broer van Billy John (een leuke 'bonus'!)
Indrukwekkende, oogstrelende natuuropnamen ook.
Al met al een film die ( net als zovele andere Randolph Scott films) niet mag ontbreken in de collectie van een echte western fan.

avatar van Dogie_Hogan
Ai, zie ik net in gids staan, dat ie vanmiddag komt, vervelende uitzendtijd. Moet ik meteen maar ff opnemen.
Wordt m'n 2e Randolph Scott -Western.

avatar van The One Ring
Mijn kennismaking met westernlegendes Randolph Scott en Budd Boetticher. Ze zijn niet zo bekend als Wayne en Ford of Stewart en Mann, maar hebben toch duidelijk hun liefhebbers. Mij viel de film echter tegen. Met name juist dankzij de grote ster van de film, Scott.

De film doet ergens wel denken aan de westerns van Mann, omdat ook hier de psychologie belangrijker lijkt dan de actie. Helaas pakt het in deze film gewoon niet zo goed uit. Het draait allemaal om een groep (waarom de film dan Ride Lonesome heet is een raadsel) waarin ieder tegengestelde belangen heeft. Als één iemand een actie onderneemt, gaat een ander ertegenin en zo komen de personages steeds met elkaar in botsing. In principe een prima uitgangspunt voor een goede film, maar het werkt niet om twee redenen.

De eerste is de matige cast. Voor een psychologischer ingestelde film heb je gewoon betere acteurs nodig. Alleen het duo Pernell Roberts en James Coburn overtuigd. Randalph Scott is de grootste miscast en lijkt überhaupt niet het acteur dat geschikt is voor een western. Hij speelt ook gewoon erg slecht. Lee Van Cleef komt ook even voorbij maar is hier veel slechter dan in Leone's films.

Het tweede minpunt is dat het uitgangspunt niet helemaal deugt. De personages van Coburn en Roberts willen de schurk naar de gevangenis brengen omdat ze dan amnesty krijgen die al hun misdaden in het verleden ongedaan maken, terwijl Scott de bijbehorende premie wil krijgen. Waarom kunnen ze dan niet met zijn drieën samenwerken en zo de beloning delen (Scott het geld en Roberts en Coburn de amnesty)? Ja, het draait bij Scott natuurlijk ook om wraak, maar het blijft vreemd dat personages elkaar hier zouden moeten doden, terwijl ze in principe niets tegen elkaar hebben.

Wat wel werkt zijn de prachtige beelden en het einde, dat uitstekend uitpakt. Maar als geheel is Ride Lonesome maar een matige western, waarin veel meer had gezeten dan eruit komt.

The One Ring schreef:
Hmmm.. Scott dankt toch zijn hele bestaan aan genre Western; volgens mij zijn 95% (of zelfs meer) van zijn rollen, Western-rollen geweest.
Alleen in de Western '7 Men from Now' schittert deze houten klaas Scott.
Tja, en Pernell Roberts (Adam uit 'Bonanza') was weer getype-cast als de playboy. James Coburn had als sidekick van Roberts weinig te doen.

Voor mij ook een teleurstellende, matige Western; alleen het te vroeg overleden fotomodel Karen Steele was eigenlijk de moeite van 't afkijken waard (maar dat vonden de Mescalero's en Pernell Roberts ook).
Krap IMDB 5/10.

avatar van The One Ring
Dogie_Hogan schreef:

Dat weet ik en daarom is het extra jammer om te zien dat hij daar ook gewoon niets te zoeken heeft.

The One Ring schreef:
Mee eens.
Ook met verbazing de vrij hoge IMDB-score, de reviews en het messaboard bij de IMDB gelezen. Blijkbaar maakt de showdown ( Spoiler: Scott, die ophangboom in de fik steekt ), veel indruk in de Angelsaksische landen.

Ik kan er nogmaals niet meer dan een *2,5 uithalen voor Karen Steele en de land- schapopnames.

avatar van filmfan1967
Western fans die niet van Randolph Scott houden, zelfs niet van films uit zijn periode met Budd Boetticher? Opmerkelijk, nee onbegrijpelijk. Na John Wayne was Randolph Scott de bekendste western ster en de meeste western fans zijn er over het algemeen toch wel over eens dat de films met Boetticher, hoewel wat low budget, tot zijn beste films behoren.

avatar van Ramon K

Een dubbele beloning? Dat kan toch niet!? Slechts 1 partij kan met de eer gaan strijken. Heerlijke western trouwens! De beste uit de dvdbox die onlangs op regio 1 is uitgebracht. Het laatste beeld (dat shot van Scott die de hanging tree verbrandt) is formidabel. Veel te laag gemiddelde. Dikke 4*

edit: ik verbaas me over de recensies hier.

Anders ik wel.

Een bijzonder sterke Boetticher film (samen met the Tall T de beste uit de box), waarin hij weer uitblinkt in efficiëntie. De widescreen composities zijn erg sterk en ook de finale is bijzoner goed. Het eind shot van deze film is 1 van de sterkste die ik ooit gezien heb. 4.5* van mijn kant.

Prima western met mooie eindscène. Groot pluspunt aan de film is dat de hoofdpersoon niet de enige is die de film draagt: Roberts, Coburn en Steele zijn minstens evenwaardig.
Hoe meer ik van Scott zie, hoe meer ik de man ga waarderen overigens. Hij speelt altijd in zeer traditionele westerns zonder hoogstaande verhalen of met een diepere boodschap, maar wel degelijk gemaakt naar de aard van de western: entertainment zonder opsmuk.

avatar van Dogie_Hogan
Die 'hangtree' zien we terug in Boetticher's laatste Western 'Comanche station' (1960), waar ie in doorwaadbare water staat...Waarom is mij nog onduidelijk.

avatar van simonvinkie
Ik ben een groot fan van westerns dus dan kom je op begeven moment vanzelf wel uit bij een bekende western regisseur als Budd Boetticher. Ride Lonesome is dan ook de eerste film die ik van die man zie, en dit was een prima film om te beginnen. Ride Lonesome duurt kort, daarom verveelt deze film geen moment. Randolph Scott doet het uitstekend, maar zoals Barfly al zegt is hij zeker niet de enige acteur die hier een goeie rol neerzet. Ook de andere acteurs zetten stuk voor stuk sterke rollen neer. Jammer dat het middenstuk van de film wat minder interessant was, want het eerste half uur en het laatste kwartier zijn erg sterk. Vooral de landschappen waren erg mooi. Heb van Budd Boetticher nog The Man From the Alamo, The Tall T en Seven Men from Now liggen. Ben erg benieuwd daar naar!

Deze prima western krijgt drie mooie sterretjes. De eindscene was inderdaad erg sterk!

avatar van madmax1
Een van de betere van scott, maar zoals hierboven ergens vermeld, waarom de titel Ride Lonestone ,voor mij was beter , Burning Hanghin Tree beter,

avatar van trebremmit
Niemand hier die de soundtrack nogal over the top vond? Man, man wat een bombastisch getetter.
Vond deze Boetticher/Scott ook weer matig, het verhaal was redelijk en de natuur mooi maar de film mist een goede hoofdrolspeler want dat is Scott niet.
Pernell Roberts en James Coburn redden de film nog enigszins door hun uitstraling en acteertalent.

Netjes geconstrueerde western, eenvoudig en duidelijk, met toch meerdere sterren die hun strepen in dit genre verdienden.
Muziek bij nakende onheil al te overstemmend.

avatar van LuukRamaker
Vrij kort, maar bijzonder krachtig, zijn ze, de westerns van Budd Boetticher. Ride Lonesome is daarop geen uitzondering. Randolph Scott steelt weer de show en doet dat ook dit keer met verve. Verder zijn er prima rollen van onder anderen James Coburn, Lee Van Cleef en Pernell Roberts en mag Karen Steele's bijdrage zeker niet onvermeld blijven. De film is prachtig geschoten, sfeervol gekleurd en van prima muzikale ondersteuning voorzien. De zinderende ontknoping, waarbij een man zijn broer van de galg moet zien te redden (waar hebben we dat - ondanks de andere afloop - eerder (of eigenlijk: later) gezien?...), mocht er ook wezen, wat maakt dat de film zich vanaf het begin, richting het einde, naar een mooi hoogtepunt richt.

avatar van Spetie
Een korte western van Budd Boetticher en tevens de eerste, die ik van hem zie.

Het is wel een fijn filmpje moet ik zeggen. Vrij rechttoe rechtaan, maar mooi geschoten, met een fris en helder kleurgebruik en prima acteerwerk. Randolph Scott is misschien niet de acteur met de meeste uitstraling, maar houdt zich hier prima staande. In de bijrollen zitten echte sterke westernacteurs, zoals James Coburn en Lee Van Kleef. Karen Steele is naast een mooie verschijning ook een degelijke actrice.

Verder is het verhaal best aardig en heeft het een aangenaam tempo. Als het ene personage iets doet, moet er telkens weer een ander op reageren, en zo gaat dat eigenlijk de gehele film door. Het mooiste is nog dat Ride Lonesome eindigt op zijn hoogtepunt, met een prachtig gefilmde eindscène.

Prima western dus, die zeker tot de betere films in het genre behoort.

Een sterke en vakbekwaam gemaakte klassieke western. Het verhaal met een kat en muisspel was simpel, maar was voorzien van een dosis psychologische spanning. De gecreëerde sfeer was somber met mooie beelden van het troosteloze oude westen en zijn eenzame bewoners. De cast speelde goed.

avatar van mr rumson
Prima western zonder poespas erom heen.
Het middenstuk is even wat minder en de aanval van de vijandige indianen die met het bekende rondje om hun tegenstanders heen galopperen had van mij ook niet zo gehoeven .
Maar het einde wat hier al meerdere malen is aangehaald is zeer sterk gedaan.
Na wat meer westerns te hebben gezien met Scott, is deze acteur voor mij ook steeds beter te pruimen.
Al moet ik er hier wel bij vermelden dat de rest zeker niet onder doet voor hem.
Wel had de film voor mij een wat meer broeierige sfeer mogen uitstralen dit had gekund omdat er onderling nogal wat spanning was.
Alles bij elkaar genoten van deze western .

lezertje
Net als ‘Comanche station’ (1960) voor een groot deel opgenomen in het majestueuze decor van de Alabama Hills, waarschijnlijk het favoriete gebergte van regisseur Budd Boetticher om zijn westerns te lokaliseren, net als Monument Valley in Utah altijd op bezoek van John Ford kon rekenen. ‘Ride lonesome’ kan echter niet concurreren met het eerder genoemde ‘Comanche station’. Het verhaal is nogal slapjes en ook de karakters zijn niet echt sterkt uitgewerkt, terwijl Karen Steele’s aanwezigheid niets anders lijkt dan zinloze beeldvulling.

avatar van Dogie_Hogan
Deze Western heeft dezelfde bombastische soundtrack als "Comanche station".

Ik zei het al eerder: westerns zijn niet echt mijn ding, uitzonderingen daargelaten. Regisseur (en in dit geval ook producer) Budd Boeticcher zorgde voor een van die uitzonderingen. Hij benut het Cinemascope-formaat fenomenaal om dit gruwelijke verhaal van wraak met Randolph Scott, Lee van Cleef en James Coburn in de hoofdrollen neer te zetten. Het moet zeker een van de inspiratiebronnen van Sergio Leone (en dan met name 'Once Upon A Time In The West') zijn geweest.

avatar van W.V.
Eindelijk deze western dan eens gezien, als western liefhebber zijn films van Scott en natuurlijk Boeticher verplichte kost. Dit is een aangename film, niet meer dan dat. De film probeert een beetje psychologische diepgang te tonen, maar dan heb je acteurs van een ander kaliber nodig die ook die diepgang over kunnen brengen. De z.g. wendingen zag je al ver van te voren aan komen, dat het niet tot een showdown tussen Scott en Roberts zou komen en dat uiteindelijk Scott zou toegeven aan de wens van Roberts, werd al duidelijk toen van Cleef aangaf wat de werkelijke reden van Scott was met de arrestatie van zijn broer, dat was wel even een wending die je niet aan zag komen.
Ondanks dat de film er niet in slaagt wat meer diepgang te vinden blijft dit wel een aangename western, er is niet al te veel actie, maar dat stoort niet, vanaf het moment dat van Cleef de werkelijke reden prijs geeft ging ik mijzelf afvragen hoe dat laatste duel er dan zou uit zien. Gelukkig niet te langdradig en fel zoals het hoort.
Scott was ook in deze film de rechtschapen, harde no nonsense, law man/premiejager, die uiteindelijk toch nog een zachte binnenkant bleek te hebben, hij werd daarbij goed ondersteund door met name Roberts, die zet een geweldige bijrol neer, evenals, jawel James Best als in de rug schietende smeerlap. Gelijk vanaf het begin herkende ik de stem uit de rol waar hij jammer genoeg wereld beroemd mee is geworden, die van sheriff Roscoe uit de Dukes of Hazard. De man heeft veel goede bijrollen op zijn naam staan waarvoor hij misschien wel nooit de credits heeft gekregen die hij daarvoor verdiende. Coburn debuteerde na televisiewerk met deze rol op het witte doek, maar het script gaf hem niet de ruimte om op te vallen. Steele was alleen aanwezig om de verplichte rol als mooie vrouw in de problemen te spelen, ook zij kreeg niet de ruimte om iets van haar rol te maken. Van Cleef vond ik een tegenvaller, zelfs de kleine rol die hij had kon hij niet met overtuiging brengen, jammer want hij had wel een belangrijke rol, ook al was hij maar kort in beeld.
Boeticher begreep heel goed waar een gedegen western aan moet voldoen, mooie natuurplaatjes, een mooie vrouw, aangename muziek en een mooie showdown, Ride lonesome voldoet aan die criteria.

lezertje schreef:

Nou, zo zou ik het geenszins willen noemen.
Mijn zinnen wist ze met haar zinderende verschijning alleszins te activeren.
Ik vind haar aanwezigheid dan ook zeer zinvol.

avatar van Brix
De Blu-ray eindelijk kunnen bekijken...man man, die landschappen alleen al, grandioos !!!