• 10.582 nieuwsartikelen
  • 8.966.125 stemmen

Cuando Acecha la Maldad (2023)

Horror | 99 minuten

Genre: Horror

Alternatieve titel: When Evil Lurks

Oorsprong: Argentinië / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Demián Rugna

Met onder meer: Ezequiel Rodríguez, Demián Salomón en Luis Ziembrowski

Gesproken taal: Spaans

Plot Cuando Acecha la Maldad

"There's no point in praying."

De broers Pedro en Jimmy ontdekken dat er in hun gemeenschap een epidemie van demonische bezetenheid plaatsvindt. In een nabijgelegen boerderij bevindt zich mogelijk de boosdoener. Als ze een bezeten slachtoffer aantreffen en deze proberen te helpen, houden ze zich niet aan de juiste uitdrijvingsrituelen. Door hun roekeloze actie worden vele andere mensen ook bezeten door demonen. Nu moeten de broers niet alleen zien te ontkomen aan een oprukkend kwaad, ook moeten ze de hulp inroepen van de enige persoon die de bovennatuurlijke plaag kan stoppen.

mcdaktari

Een nieuwe horrorfilm van Demián Rugna, dan word ik meteen nieuwsgierig. Die Argentijnse horror zie ik wel zitten. Ik dacht dat deze in october uitkomt.

mcdaktari schreef:

Hopelijk Pathé ook. Via hun app niets over de film te vinden nog.

mcdaktari

Vanavond kijken, echt benieuwd of het weer een horrorfilm is die ik verwacht.

avatar van John Milton

John Milton

mcdaktari schreef:

Vanavond kijken, echt benieuwd of het weer een horrorfilm is die ik verwacht.

wilde je net tippen gezien je eerste comment hier, maar je had het al door

John Milton schreef:

wilde je net tippen gezien je eerste comment hier, maar je had het al door

Ja klopt, ik kwam de film vanochtend tegen vandaar. Maar toch bedankt

avatar van Hejira

Hejira

Pfoe...heb me hier echt een beetje doorheen moeten worstelen.

Had hoge verwacht door alle de goeie kritieken, maar ik vond het een puinhoop van een film.

De 1e helft was aardig. Sfeervol, gory en redelijk onvoorspelbaar met hier en daar echt wel intense momenten, maar dan stort de hele boel in elkaar en wordt het moeilijk om te volgen, irritant en langdradig. Heb me echt een beetje zitten opvreten, no pun intended.

Goeie effecten en gore, maar dat maakt een film niet eng naar mijn mening.

avatar van james_cameron

james_cameron

Na het sterke en vooral doodenge Aterrados uit 2017 een lichte tegenvaller van de argentijnse regisseur Demián Rugna, al valt er ook ditmaal behoorlijk wat te griezelen en beschikt de film over enkele behoorlijk verontrustende scenes. Het eerste uur is erg sterk, daarna zakt de boel helaas een beetje in richting de finale. Jammer, want hier had zeker meer ingezeten. Niettemin is Rugna absoluut een talent om in de gaten te houden.

avatar van joolstein

joolstein

"Green apple ice-cream"

Krachtig, freaky, verontrustend en het mooiste van alles niets is veilig voor de chaos. Want deze film houdt zich niet aan de norm; zwangere vrouwen en kinderen ontkomen ook niet aan een gruwelijk lot. Het kwaad is een lelijke, opgeblazen infectie die maar moeilijk is uit te roeien! De film bevat een aantal scènes die je niet snel zult vergeten!

Toepasselijk genoeg begint de film ergens rond middernacht met de twee broers Pedro en Jimi. Deze wonen in een afgelegen boerderij en horen die avond geweerschoten. Ze gaan op onderzoek uit, en vinden eerst iets wat ze een "cleaner" met vreemde instrumenten (een soort exorcist ) en later iets wat ze een ‘rotte’ noemen.

Oh....het is zeker bewonderenswaardig wreed! Had zelfs misschien nog verder en vaker dingen kunnen tonen. Maar gore om de gore, nee zo'n film is het niet! Het is ook geen “simpel” pandemie filmpje. De film voegt nog een laag toe met een zeer pessimistische en grimmige reflecties op de mensheid. Volgens mij zag de regisseur/schrijver Demián Rugna zelfs maar nog heel weinig hoop! Maar is daar opzettelijk ook vaag in!

De regels over hoe om te gaan met de geïnfecteerde of hoe je besmet raakt, komen ook met geheel eigen kennis. En niemand is te vertrouwen! Een best verfrissende invalshoek want het zijn geen wandelende doden (zombies) maar worden bezeten door een demon (zo'n beetje als de Deadites in Evil Dead) Ja....ik kan niet anders concluderen dan dit wederom een uitstekende film en een "Waar heb ik net naar gekeken?" van regisseur Demián Rugna was!

avatar van tattoobob

tattoobob

Lekker filmpje hoor.

avatar van mrkos

mrkos

When Evil Lurks

Wat was dit nou weer voor een film?

Deze film had amper een opbouw nodig en begon direct met de 2 broers die 's nachts buiten schoten hoorde en de volgende ochtend ontdekken dat er iemand in hun gemeenschap bezeten blijkt te zijn. Pedro maakt gedurende de film niet de beste beslissingen, onder andere omdat hij de regels niet volgt en daardoor brengt hij zijn familie steeds meer in gevaar. De film had een aardig tempo en was het eerste uur echt leuk, maar daarna kakte het helaas wat in en werd het steeds vager.

Er zaten een paar hele toffe en gore scenes in, bijvoorbeeld wanneer ze de eerste bezetene willen verplaatsen. Ik heb gedurende deze scene de zak chips die naast me lag niet aangeraakt, bah bah wat goor. Ook de scenes met de geit en het dochtertje van Pedro met de hond waren tof en best shocking.

Verder was de sfeer gedurende de film duister en veelal somber. Ik was vooral positief verrast door het goede acteerwerk. Op de één of andere manier komen sommige Spaanstalige films veel natuurlijker over dan Engelse films. Misschien vond ik ze daarom wel zo goed acteren, haha.

Uiteindelijk blijf ik met een gevoel zitten waar joolstein het ook al over had in zijn review: waar heb ik naar zitten kijken? Nogmaals jammer dat het tegen het einde niet zo heel spannend meer was en het nogal vaag werd.

3 sterren.

Na nogal wat hype verhalen van horror fans op social media had Ik toch iets meer verwacht. Qua sfeer zit het wel goed, qua effecten ook absoluut wel. Maar qua verhaal blijf je met onnodig veel vragen zitten.

Waar komen de Rotten vandaan en hoe? Hetzelfde kan gevraagd worden over de Possessed. Waarom mag je geen vuurwapens gebruiken tegen dit kwaad? Wat is een cleaner en wat is dat metalen voorwerp wat zij gebruiken? Waarom mag elektriciteit niet gebruikt worden? Waarom doet de politie vrijwel niets? Je zou verwachten in een wereld als dat, dat er toch al wat meer aan de gang gezet zou zijn qua politie, leger?

Maar het is wel eens wat anders, en dat is ook te waarderen. Ook dat er alles behalve een happy end is, kan ik ook waarderen.

avatar van joolstein

joolstein

MosquitoSmasher schreef:
Hoe het allemaal precies zit weet ik natuurlijk ook niet...het is geen film die alles haarfijn uitleg. Dit is zoals ik het een en ander interpreteerde

"Rotten" waren bezeten door demonen. Iedereen heeft een goede en kwade kant dus simpelweg de bezeten persoon doden zal zorgen dat het kwaad zich verspreidt in de hoofden van degenen in de buurt. Demonen kunnen makkelijker door elektriciteit en elektrische apparaten heen reizen. De "Cleaners" zijn mensen die zelfbeheersing bezaten en toegewijd waren, gewone mensen zijn vaak te hebzuchtig, lui of impulsief. Wat apparaat betreft; we zien het nooit aan het werk maar ik denk dat het, het kwaad had moeten wegsnijden..? .Dat de politie,, leger niets deed tja...het was denk ik een soort ziekte (het kwaad is alom aanwezig) en ze leefde al lang met de "Rotten" Het kinderliedje dat oma zong, en ze zeggen dat; steden er meer last van hadden dan het platteland en misschien was het ook gewoon politieke onverschilligheid, instanties in films laten het nogal eens afweten...

Theunissen

Deze Argentijnse Horror film deed me qua plot denken aan de Amerikaanse Horror / Mystery film "It Follows (2014)", waarbij ook iemand steeds achtervolgt wordt door een kwaadaardig persoon. "When Evil Lurks" is een film zonder enige hint en dat maakt deze film zowel uniek als verfrissend. Deze film is niet alleen anders maar ook gewoon goed. Regisseur Demián Rugna legt in het begin niets uit en laat het verhaal m.b.t. "rotten" en bezetenheid zichzelf vertellen. Als dit alleen al je niet weet te overtuigen, dan kun je deze Argentijnse film gerust overslaan.

In dit verhaal schrikken de broers Pedro (Ezequiel Rodríguez) en Jimmy (Demián Salomón) in de nacht wakker van pistoolschoten in het bos. Hun boerderij staat aan de rand van het bos en het is meteen duidelijk dat ze afgelegen leven en dat ze volledig op zichzelf zijn aangewezen. Als ze de ochtend erna op onderzoek gaan, stuiten ze in het bos op de helft van het lichaam van een man en een vreemd metaalachtig voorwerp. Verder onderzoek brengt ze bij een nabijgelegen hut van een arm gezin, waar ze de oudere moeder María Elena (Isabel Quinteros) en haar twee zonen aantreffen.

De oudste zoon, te weten Uriël, ligt op bed en is een "rotten" geworden. Hij is niets meer dan een etterende, opgeblazen berg rottend vlees dat nog vaag iets weg heeft van een mens. Pedro en Jimmy zijn geschokt, maar vooral om wat hij is. De "rotten" zijn hoogst besmettelijke bezetenen en dienen koste wat het kost gemeden te worden. Hun enige hoop zijn "cleaners” in de vorm van clandestiene exorcisten. Als zij niet ingeschakeld worden, komt een demon via de bezetene in onze wereld. Het lijk in het bos was dat van een "cleaner", die door María was ingeschakeld om Uriel te doden en de demon in hem te stoppen.

Maar omdat de zowel de politie (die hen ook niet geloven) als ook de politieke macht in de dorpskern er niets aan willen doen, nemen de broers zelf een besluit. Tegen alle adviezen in gaan ze dan samen met landeigenaar Ruiz (Luis Ziembrowski) op pad, om Uriël via een pick-up truck zo ver mogelijk van hun landgoed te dumpen. Dit verloopt natuurlijk niet helemaal volgens plan als ze onderweg Uriël verliezen uit de bak van hun pick-up truck door een bijna aanrijding met een schoolgaand kind op een fiets en wat ze later pas ontdekken als ze stoppen om Uriël ergens op een afgelegen plaats te dumpen (en die er dan niet meer is).

Ondanks dat Ruiz denkt dat het probleem zo ook is opgelost, heeft het natuurlijk grote gevolgen en zeker als Ruiz en zijn zwangere vrouw Jimena (Desirée Salgueiro) op hun landgoed stuiten op een bezeten geit die Ruiz doodschiet om vervolgens vermoord te worden door zijn vrouw met een bijl (ze slaat Ruiz ermee in het gezicht), die vervolgens zelfmoord pleegt door meerdere keren met de bijl in haar gezicht te slaan. De volgende ochtend vertrekken Pedro en Jimmy met spoed naar de stad om hun moeder Sara (Paula Rubinsztein) en Pedro's ex, te weten Sabrina (Virginia Garófalo), en haar drie kinderen (waarvan er twee, de zonen, van Pedro zijn) mee te nemen, waaronder de autistische zoon Jair (Emilio Vodanovich). Ze willen namelijk zo ver mogelijk weg van het gevaar!

"When Evil Lurks" is een film die je als kijker veelal in het ongewisse laat. De regels die binnen deze filmwereld gelden, worden beetje bij beetje duidelijk gemaakt. Maar het hoe en waarom blijft giswerk. En dat is prima in het eerste gedeelte van de film. Al snel neem je dat aan en ga je erin mee, net als Pedro en Jimmy. De actie is snel op niveau en dan gaat "When Evil Lurks" er volledig voor en zeker na de dood van Ruiz en zijn vrouw na circa 28 minuten. Die scène wat best schokkend om te zien, maar wel gaaf voor een horrorliefhebber.

En zo zitten er wel meer van dit soort schokkende scènes in deze film, zoals de familiehond , van Sabrina en haar nieuwe man Leo (Federico Liss), die bezeten raakt (doordat hij ruikt aan de uitgetrokken kleding van Pedro) en daarna die hun dochtertje Vicky (Lucrecia Nirón Talazac) op brute wijze te grazen neemt (bijt o.a. in haar gezicht), terwijl Sabrina ruzie maakt met Pedro, en haar mee naar buiten sleept, Leo die de hond doodschiet en daarna in zijn pick-up truck hard en dodelijk tegen Sabrina botst (een bezeten en ongeschonden Vicky is daar ook bij en danst dan van plezier), de bezeten Sabrina die haar zoontje Santino (Marcelo Michinaux) in haar armen lopend op de weg opeet als een soort van snoepzak, bezeten schoolkinderen die Mirtha (Silvina Sabater), een voormalige "cleaner" en vriendin van Jimmy, met een hamer op het gezicht doodslaan en Jair die zijn oma Sara heeft opgegeten (dat laat men wel niet in beeld zien).

De broers zijn overigens geen helden, ook al rijdt Jimmy met zijn pick-up truck de bezeten Sabrina tegen een boom als hij haar ziet lopen op de weg etend van Santino. Ze is daarna niet dood en zegt dan zwaar gewond liggend op de motorkap tegen Jimmy.

"Jimmy. Je vertelde me dat je van me hield."

Jimmy teert ook op de zak van zijn broer en Pedro heeft een straatverbod van zijn ex. Zijn ex belt hem op een gegeven moment ook op (zijn ex is op dat moment ook bezeten) en zegt o.a. tegen hem:

"Realiseer je dat je zonen niet van je houden. Ze kunnen je niet zien. Ze willen nooit naar je huis, ze willen niet bij je wonen. Begrijp je het niet? Daarom heb ik je bedrogen. Daarom heb ik iedereen geneukt. Jij bent niemand. Een kleine man, een kleine man."

Gedurende de film komen we meer te weten over de twee broers en het is al snel duidelijk dat het geen hoogvliegers zijn. Dat zien we ook terug in de keuzes die ze maken en de consequenties die daarbij horen.

Later in de film tast je als kijker misschien iets teveel in het duister, en zeker als Pedro samen met Mirtha opzoek gaan naar Uriël en daarbij stuiten op bezeten jonge kinderen in een schoolgebouw, waar Uriël zich bevindt onder de toneelvloer, en maken de personages keuzes die vaak iets te mystiek lijken. Maar ook dan blijft "When Evil Lurks" gewoon goed en ook de ontknoping in het schoolgebouw mocht er wezen, waarbij Pedro uiteindelijk Uriël doodslaat met het in het begin gevonden vreemde voorwerp en kort daarna wordt de demon in Uriël geboren in de vorm van een jong jongetje die onder het bloed zit. Die markeert daarna Pedro's voorhoofd met bloed (dat krijgt Pedro er zelfs onder de douche niet meer vanaf) via een hand en loopt daarna de ochtendzon in, gevolgd door de kinderen die van te voren Mirtha hebben doodgeslagen met een hamer (daarbij moest ik gelijk denken aan de "Cannibal Corpse" klassieker "Hammer Smashed Face"). Daarna keert Pedro terug naar huis naar Jimmy, Jair en zijn moeder (niet wetende wat met haar gebeurt is).

Regisseur Demián Rugna trekt in ieder geval alle registers open en zijn sterke regie zorgt voor een aantal schokkende scènes, aan elkaar geregen met meer emotionele stukken die misschien nog wel schokkender zijn. De cinematografie van Mariano Suárez onderstreept dit door het grauwe, grimmige landschap zeer ingetogen in beeld te brengen met gebruik van veel statisch camerawerk. "When Evil Lurks" mag dan misschien niet heel spannend zijn (het spannendste moment vond ik de scène waarbij de bezeten Sabrina in de nacht bij het huis van Mirtha aankomt en iedereen ligt te slapen), maar weet wel te boeien en is ook lekker mysterieus.

Van de cast had ik nog nooit van gehoord, maar ze deden ze het wel gewoon goed en vooral hoofdrolspeler Ezequiel Rodríguez als Pedro. Natuurlijk is hij een irritatiefactor en ook een grote sukkel, maar hij wordt wel ontzettend goed gespeeld door Ezequiel Rodríguez. Hij heeft al snel door waar hij mee te maken heeft en hoe het werkt, maar is door zijn egoïstische handelen vooral een gevaar voor iedereen. Hij kan vermoeien en irriteren, maar je kunt er ook in meegaan. Pedro is niet voor rede vatbaar, luistert niet en kan geen keuzes maken onder stress. Gelukkig maar, want daardoor kan je als kijker genieten van deze bloederige horrorfilm met redelijk veel gore.

Ook Emilio Vodanovich als de autistische Jair (die op een gegeven moment ook eventjes normaal is en dan o.a. tegen zijn oma zegt "Ik heb honger") is het benoemen waard. Net zoals Ezequiel Rodríguez is hij ook een irritatiefactor, maar ook hij deed het gewoon goed en hij is ook belangrijk in het verhaal (zo waarschuwt Mirtha Jimmy dat Jair tekenen van bezetenheid vertoont) en zeker op het einde als hij eindelijk zijn lievelingseten, te weten appel-ijs, krijgt van zijn vader Pedro. Als hij dat namelijk begint te eten met een lepel, komt die vast te zitten in zijn mond en begint hij te stikken. Als zijn vader hem dan helpt, ontdekt Pedro tot zijn schrik dat zijn zoon zijn moeder Sara heeft opgegeten (iets wat de jongere broer van Uriël overigens ook gedaan heeft met zijn moeder en de oorspronkelijke "cleaner", oftewel het lijk in het bos) en ook dus bezeten is (hij hield dus zijn vader voor de gek onder de sluier van zijn autisme). Pedro haalt dan o.a. haren en een kettinkje uit zijn mond en dat was best walgelijk om te zien.

Als Pedro daarna naar buiten loopt, waar dan ook Jimmy komt aangelopen, en op de grond gaat zitten en begint te schreeuwen en te jammeren, omdat hij iedereen behalve Jimmy heeft verloren, is de film na circa 96 minuten afgelopen.

Hoewel me niet alles in "When Evil Lurks" helemaal duidelijk is, vond ik het wel een goede, unieke en verfrissende Argentijnse horrorfilm t.o.v. de vele weinig originele Hollywood meuk die de laatste tijd uitkomt (velen daarvan laat ik ook bewust links liggen, zoals de dertien in een dozijn films "Insidious 5", "Scream 6" en "The Nun 2"). "When Evil Lurks" gaat in ieder geval niet over exorcisme, maar wel over bezetenheid.

avatar van umbra

umbra

Ik had deze toch al even in mn bezit, maar met al die keuzestress ook

Zeer fijn mysterie horrorfilmpje van Argentijnse makelij. Ik vond de sfeer er vrijwel onmiddellijk goed inzitten en ook de setting was een match. Ook goede tot zeer goede acteerprestaties, oa de broers Pedro en Jimmy.

Ook weer uitgebracht door Shudder, wisselen af met heerlijk top spul (oa laatste 2 seizoen van de serie Slasher en matige werkjes.

avatar van ibendb

ibendb

Een zeer originele bijdrage aan het horrorgenre die zeker je aandacht verdient.

When Evil Lurks is een brutale en sombere film. Het begint nogal vaag maar evolueert geleidelijk naar een wilde rollercoaster van een film. Gorehounds zullen zeker tevreden zijn, want er zijn een paar momenten waarop zelfs ik - een fervent horrorfan - fysiek ongemakkelijk werd. Het is expliciet en extreem, maar nooit wansmakelijk.

Niet alles is perfect, want bij de derde akte kakt het nogal in. Het leunt op een meer traditionele setting en opbouw en ik bleef een beetje teleurgesteld achter.

Aan de oppervlakte is deze film echt gestoord, maar kijk naar de diepere lagen en je zult een aantal metaforen vinden die je misschien zullen verrassen.

Kijk alsjeblieft naar deze film en laten we hopen dat Hollywood niet probeert om dit te remaken.

avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

ibendb schreef:

Een zeer originele bijdrage aan het horrorgenre die zeker je aandacht verdient.

Trailer ziet er wel goed uit.maar dat zeg ook niet alles natuurlijk.

avatar van Shadowed

Shadowed

De Argentijnse regisseur Demián Rugna gooide met Aterrados al de nodige oogjes tussen de horrorliefhebbers en alhoewel die film zeker spannend en sfeervol was, levert hij met When Evil Lurks het echte werk af: een lekker doordenderende en harde horrorfilm met veel nagelbijtertjes erin verwerkt. Verfrissend is het gespeel met verhaalstructuur. In plaats van een korte inleiding begint Rugna meteen met de horror zelf en geeft de personages evenals het concept gaandeweg door middel van dialoog hun achtergrond mee. Een uiterst originele en vooral erg vlotte manier om iedereen te voorzien van de nodige kleur en het mysterie op boeiende wijze uit de doeken te doen, al levert Rugna toch net wat beter werk door de rustigere momenten ideaal te vermengen met de chaotische momenten. Uiteindelijk is het vooral de ongeremde natuur van de film die de kers op de taart levert. Het eerste uur kent meerdere, opvallend gemene stukken die de kijker wel even bij zullen blijven en eenmaal de achtbaanrit definitief begint heeft Rugna een beheerste controle over zijn tempo. Jammerlijk is dat de personages wel heel snel naar agressieve en met enige regelmaat stompzinnige handelingen grijpen, maar verder is When Evil Lurks een uiterst originele, spannende horrorfilm.

avatar van Antonev

Antonev

Lastige prent.

De insteek is niet slecht, er is geen gebrek aan bruto scenes én er wordt best leuk geacteerd. Ik vond het alleen zo ontzettend stroperig aanvoelen, dat het na een tijdje wel voelde als een lange zit. Was het wat lichtvoetiger geweest, dan had het zeker een mooie score verdiend.

Ik ga de laatste 20 minuten nog eens terug kijken om tot een goed oordeel te komen.