Genre: Misdaad / Muziek
Speelduur: 130 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / België
Geregisseerd door: Jacques Audiard
Met onder meer: Karla Sofía Gascón, Zoe Saldana en Selena Gomez
IMDb beoordeling: 6,9 (13.380)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 oktober 2024
On Demand:
- Te koop op iTunes vanaf 3 januari
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
- Vanaf 10 december in 14 bioscopen
Plot Emilia Pérez
De advocate Rita is werkzaam voor een groot bedrijf waar haar talenten worden onderbenut. Op een dag krijgt ze het aparte voorstel om een gevreesde kartelleider te helpen verdwijnen opdat hij een nieuw leven kan beginnen. De man beraamt het plan om een geslachtsoperatie te ondergaan en eindelijk de vrouw te worden die hij al jarenlang wil zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Emilia Pérez / Juan “Manitas” del Monte
Rita Mora Castro
Jessie del Monte
Epifanía
Gustavo Brun
Dr. Wasserman
London City Boy
Berlinger
Reviews & comments
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 1794 berichten
- 426 stemmen
Vanaf 17 oktober 2024 in de bioscoop (Paradiso Entertainment)
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30696 berichten
- 5299 stemmen
Een nogal aparte en daardoor ook boeiende mix van musical, misdaad en drama. Het verhaal draait rond een kartelleider die op papier, maar ook lichamelijk een 2e leven begint. Dat geeft een strijd op vele vlakken met het verleden. Sterk neergezet door hoofdrol Karla Sofía Gascón die in Cannes alvast een prijs kreeg (net als de regie). Maar ook Zoe Saldaña en Selina Gomez zorgen voor voldoende peper en zout. En dan gieten ze alles nog eens in een musical, wat het geheel visueel een niveau omhoog tilt. Mooie nummers en visueel meer dan wat je zou verwachte van dit type verhaal. Regisseur Jacques Audiard heeft ondertussen een interessant palmares opgebouwd en levert opnieuw een mooie film af.
ibendb
-
- 4568 berichten
- 2773 stemmen
Een spannende en onverwachte mix van genres, die het hele maffia-genre op zijn kop zet.
Emilia Pérez verlegt grenzen op meerdere manieren, door muzieknummers te verwerken in een Mexicaans kartelverhaal en er een gewaagd queer aspect aan toe te voegen. Het is verbazingwekkend hoe de nummers niet de standaard muzikale showtunes zijn en je meerdere malen kippenvel bezorgen.
De hele cast is geweldig, met Karla Sofía Gascón en Zoe Saldana als het hart van de film. Ik was verbaasd en ontroerd door hun optredens. Selena Gomez is ook geweldig, maar ze had meer te doen mogen hebben. De film voelt aan als een absurde telenovella in alle opzichten: dramatisch, spannend, over de top en bij vlagen zelfs grappig. Het was precies wat ik nodig had, maar niet verwachtte.
Sommige creatieve keuzes begreep ik niet. Sommige shots zijn ronduit lelijk en misplaatst maar worden gelukkig onmiddellijk gevolgd door een scène die je aan het scherm gekluisterd houdt.
Emilia Pérez is een van de grootste verrassingen van het jaar. Ik zou het vreselijk vinden als deze ondermaats zou presteren.
Fisico (moderator films)
-
- 9534 berichten
- 5187 stemmen
Hmm, ik twijfel. Hoe aanwezig is het musical-gedeelte? Gewaagd met dit genre film, maar het kan werken zoals bij Rebel van Adil El Arbi.
ibendb
-
- 4568 berichten
- 2773 stemmen
Hmm, ik twijfel. Hoe aanwezig is het musical-gedeelte? Gewaagd met dit genre film, maar het kan werken zoals bij Rebel van Adil El Arbi.
Het is best wel aanwezig. Het uit zich echter niet in uitgebreide dansscènes of irritante blijdoenerij. Het is ingetogen en zorgt voor een ietwat unieke kijk op het genre.
Zelf ben ik wel fan van musicals maar ik denk niet dat mensen met een aversie ervoor dit erg fijn gaan vinden. Ben je eerder casual kijker van het genre denk ik dat het wel kan meevallen.
Fisico (moderator films)
-
- 9534 berichten
- 5187 stemmen
Het is best wel aanwezig. Het uit zich echter niet in uitgebreide dansscènes of irritante blijdoenerij. Het is ingetogen en zorgt voor een ietwat unieke kijk op het genre.
Zelf ben ik wel fan van musicals maar ik denk niet dat mensen met een aversie ervoor dit erg fijn gaan vinden. Ben je eerder casual kijker van het genre denk ik dat het wel kan meevallen.
Casual, moet dus wel lukken. Bedankt
Fisico (moderator films)
-
- 9534 berichten
- 5187 stemmen
Ik denk niet dat het grote publiek storm loopt voor deze film. Mooi zo, want ik vrees voor heel wat negatieve commentaren. Is het niet voor het transgender gegeven, dan wellicht voor de musical. Zeer gewaagd wel dit laatste, maar uitermate geslaagd wel. Af en toe met een dans, maar veeleer met krachtige songs met een boodschap. Het konden evengoed losse dialogen geweest zijn, maar de teksten zijn sterk en de song zorgt ervoor dat de inhoud extra hard blijft hangen.
Emilia Perez is zowat een misdaadfilm gehuld in een drama- en musicaljasje. Geen evidentie en Audiard slaagt erin deze moeilijke en ongewone balans te vinden. Het is meteen ook de troef van deze film. Wederom slaagt Audiard erin een sterke onafhankelijke film neer te zetten, The Sisters brothers misschien daargelaten.
In de prijzen gevallen in Cannes waar onder meer de Juryprijs werd gewonnen. Een film over identiteit, loslaten, vergevingsgezindheid en boetedoening. Karla Sofia Gascon en Zoe Saldana spelen de pannen van het dak. Sowieso een opmerkelijke film en één van blikvangers van 2024.
IH88
-
- 9286 berichten
- 3133 stemmen
Un Prophéte, Rust and Bone, Dheepan en Les Olympiades smaakten allemaal zeer goed. Het verhaal klinkt ambitieus, origineel en veelbelovend. Verschillende genres die samenkomen in een overvolle film kan zeer slecht uitpakken, maar blijkbaar weet Audiard alle ballen wel in de lucht te houden.
mrklm
-
- 9328 berichten
- 8751 stemmen
Assistent-advocaat Rita [Zoe Saldana] is het beu om mannen met criminele koppen te verdedigen voor een appel en een ei. Maar voor 2 miljard Mexicaanse peso’s is ze wel bereid kartelleider Manitas Del Monte [Karla Sofía Gascón] (die honderden doden op zijn geweten heeft) te helpen om een geslachtsoperatie te regelen, zodat hij als Emilia Pérez een nieuw leven op kan bouwen. Vier jaar later roept Emilia opnieuw Rita’s hulp in, deze keer om haar weduwe Jessi [Selena Gomez] en haar zoons te kwellen en op hypocriete wijze haar eigen straatje schoon te vegen. Een bespottelijk verhaal dat misschien dienst had kunnen doen als komische opera, maar Audiard neemt deze onzin volstrekt serieus en probeert zelfs sympathie op te wekken voor een hypocriete massamoordenaar! De enorme ironie van de slotscène is hem blijkbaar volledig ontgaan! Paul Guilhaumes camerawerk en Damien Jalets choreografie zijn uitstekend, maar hun moeite is verspild. Voer voor het Cannes Film Festival, waar het (niet geheel verrassend) twee keer in de prijzen viel.
Graaf Machine
-
- 9096 berichten
- 1181 stemmen
Assistent-advocaat Rita [Zoe Saldana] is het beu om mannen met criminele koppen te verdedigen voor een appel en een ei. Maar voor 2 miljard Mexicaanse peso’s is ze wel bereid kartelleider Manitas Del Monte [Karla Sofía Gascón] (die honderden doden op zijn geweten heeft) te helpen om een geslachtsoperatie te regelen, zodat hij als Emilia Pérez een nieuw leven op kan bouwen. Vier jaar roept Emilia opnieuw Rita’s hulp in, deze keer om haar weduwe Jessi [Selena Gomez] en haar zoons te kwellen en op hypocriete wijze zijn eigen straatje schoon te vegen. Een bespottelijk verhaal dat mogelijk dienst had kunnen doen als komische opera, maar Audiard neemt deze onzin volstrekt serieus en probeert zelfs sympathie op te wekken voor een hypocriete massamoordenaar! Zelfs de enorme ironie van de slotscène is hem blijkbaar volledig ontgaan! Paul Guilhaumes camerawerk en Damien Jalets choreografie zijn uitstekend, maar hun moeite is verspild. Voer voor het Cannes Film Festival, waar het (niet geheel verrassend) twee keer in de prijzen viel.
Altijd goed jouw recensies te lezen, Martin. Soms ben ik het er mee eens, soms niet, maar ze komen in elk geval uit een goed hart, en zijn goudeerlijk.
Richardus
-
- 1934 berichten
- 1006 stemmen
Mwoah. Slecht valt het niet te noemen; de filmambacht is onmiskenbaar. De keus voor muzikale intermezzo's is onverklaarbaar, maar ook niet echt ergerlijk en zeker niet slecht. Narratief probeert het best iets inhoudelijks te zijn maar slaagt er nergens voldoende in. Paar kleine echt sterke momentjes maar maakt uiteindelijk allemaal te weinig indruk.
Flipman (redacteur)
-
- 6761 berichten
- 1120 stemmen
Ik kan me voorstellen dat mensen emotioneel nogal op afstand blijven vanwege het verhaal, maar de manier waarop het verteld wordt is toch echt wervelend te noemen. Het is ook best knap te noemen dat geen enkel genre verzuipt in het ander, maar dat er sprake is van een totale synergie. Lees mijn volledige recensie hier.
Ja, als je wil, natuurlijk. Niks moet.
mjk87 (moderator films)
-
- 13666 berichten
- 4103 stemmen
Bijzonder combinatie van misdaad en musical die ook niet helemaal werkt. Hoewel de film constant wel intrigeert wist de film me niet echt te raken, mede door die wat gekke combinatie. Het drama komt niet uit de verf, de musical hangt er te veel bij en echt als thriller werkt de film ook niet. Juist losse kleine scènes werken wel en sommige liederen worden pompeus gebracht en overtuigen wel net als het acteerwerk over de hele breedte, alleen maakt de som van die delen niet per se echt een goede film. Nu heb ik me niet verveeld in die 130 minuten en visueel is de film op momenten erg fijn (schitterende panoramashots soms) maar de film liet me ook lang vrij koud. 3,0*.
MrHorror
-
- 310 berichten
- 419 stemmen
Van Emilia Pérez - ikruikversemosterd:
"Emilia Pérez is een cocktail. Jacques Audiard verzamelt de meest uiteenlopende en met elkaar conflicterende genres en thema’s (misdaaddrama, genderidentiteit en, jawel, musical, het meest geliefde genre van dit jaar) en giet de smaken in de cocktailshaker om ze met jaloersmakende vanzelfsprekendheid samen te mixen tot een heerlijk brouwsel.
De smaakmix van Emilia Pérez is spannend, zoet en dramatisch, frivool maar nooit te licht, met een bittere afdronk die niet eens bitter mag zijn.
Het geheime recept? Karla Sofía Gascón.
Net zo vanzelfsprekend als de gesmeerde regie en montage glijdt de superster langs de smaakjes en zorgt voor de cohesie. Zoe Saldana, Selena Gomez en Adriana Paz doen het prima, de onweerstaanbare Gascón hecht zich aan je smaakpapillen en verleidt tot meer slokjes, net zolang tot de hele wereld roze kleurt.
Aan haar bovendien de uitdaging om de ingewikkelde rol van Emilia te spelen: de schietgrage drugsbaas die zich altijd vrouw heeft gevoeld en nu de stap naar transitie heeft gezet maar ook als de bemoederende Emilia achtervolgd wordt door de gewelddadige aspecten van haar vorige persoonlijkheid en slingert tussen moederfiguur en brute moordenaar. Emilia doet haar best een nieuw leven op te bouwen, haar inwendige beest laat zich echt niet onderdrukken.
En dan wordt er ook nog eens gezongen.
Ga dat zien, deze wervelende film-cocktail."
merijn82
-
- 1912 berichten
- 439 stemmen
Heel erg bijzonder, deze film. Geen musicalfan, maar dit kon ik goed hebben. Diverse muziekstijlen, soms mooie/ ontroerende zang dan weer (bewust) wat minder gepolijst. Het is wel echt het musical-aspect dat de film maakt zelfs, met de choreografie en fijne hoofdpersonen. Als traditionele film had ik er denk ik veel minder mee gehad.
Het filmambacht spat vaak van het doek.
4*.
Basto
-
- 10789 berichten
- 7050 stemmen
Fijn misdaaddrama annex musical. Dat laatste geeft voor mij de film iets extra's. Het drama wordt lekker dik aangezet en het geeft ruimte tot meer expressionisme op het visuele vlak.
Film kent ook een verrassend en boeiend verhaal. Iets waarin geen enkele voorkennis van had. Aanrader, laat je verrassen.
Kans op nog een verhoging bij herziening.
4*
Waku
-
- 5274 berichten
- 6357 stemmen
Enorme positieve en hoge scores voor deze "Emilia Perez".
Maar ondanks dat ik liefhebber van musicals ben pakte het in deze film niet goed uit voor mij.
Misschien dat het de combinatie mafia en musical was.
De liedjes leidde mij af van het verhaal.
Het film wist mij nergens te boeien en zeker niet te ontroeren.
2.*
Fann
-
- 30 berichten
- 374 stemmen
Ik zag veel promotie voor deze film en wilde hem eigenlijk heel graag in de bioscoop bekijken, maar hij draaide helaas vrij weinig tot niet. Waar ik erg van baalde.
Zelf een groot fan van Gomez en Saldana en toen de 10 minuten applaus + verschillende Cannes awards voor hun werden uitgereikt was ik om. Inmiddels is deze film te zien op Netflix.
Mijn mening: Kippenvel, dat is wat ik heb na het bekijken van deze film. Mooie boodschappen in de liedjes, in het verhaal, heel goed te volgen. Het is gewoon een prachtige zware musical. Stoorde me hij ook helemaal niet dat ze in taal switchte. 1 van de beste releases van dit hele filmjaar!
Side note/ fun fact: Karla (Emilia) heeft de eerste scenes als man ook echt toen ze zelf nog man was gespeeld. Inmiddels is ze een transvrouw en zie je haar ombouw in de film. Geeft nog iets extra's aan de film!
scorsese
-
- 12277 berichten
- 10489 stemmen
Uitstekende film waarin een advocaat een drugsbaron helpt bij haar geslachtsverandering. Origineel zowel qua verhaal als uitvoering. Een verrassende mix van genres waar je even moet inkomen, maar uiteindelijk wel een mooie en bijzondere film oplevert. Het ziet er allemaal mooi uit en de gehele cast levert prima werk.
IH88
-
- 9286 berichten
- 3133 stemmen
Op letterboxd omschreef ik deze film als ‘gooi alles tegen de muur en kijk wat blijft plakken’. Audiard mixt verschillende genres en het resultaat is wisselend. Wanneer alles klikt is de film magisch, maar er zijn zeker ook veel momenten dat het een rommeltje is. De muziek en het acteerwerk zijn uitstekend, en vooral Saldana is fenomenaal. Maar het script laat wat steken vallen, en ik had door het einde meer emoties moeten hebben dan dat ik in werkelijkheid voelde. Een gemiste kans.
John Milton
-
- 22382 berichten
- 12098 stemmen
Fijn. Ik snap volledig dat dit niet voor iedereen is, maar ik vond Emilia Perez een mooie verrassing. Origineel ook, die Audiard is niet bang om iets te proberen!
Bekijk ook
Alien: Romulus
Sciencefiction / Horror, 2024
165 reacties
Heretic
Horror / Thriller, 2024
24 reacties
Longlegs
Horror / Thriller, 2024
110 reacties
Gerelateerde tags
transsexualitymusicaldrug lordcrime lordcriminal organization mexican cartellatinotransself-redemptionfemale lawyer
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.