• 11.501 nieuwsartikelen
  • 163.746 films
  • 10.476 series
  • 30.464 seizoenen
  • 618.899 acteurs
  • 194.203 gebruikers
  • 9.042.038 stemmen
Avatar
 
banner banner

Le Bleu du Caftan (2022)

Drama | 122 minuten
3,66 94 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 122 minuten

Alternatieve titel: The Blue Caftan

Oorsprong: Frankrijk / Marokko / België / Denemarken

Geregisseerd door: Maryam Touzani

Met onder meer: Lubna Azabal, Saleh Bakri en Ayoub Messioui

IMDb beoordeling: 7,6 (5.368)

Gesproken taal: Arabisch en Frans

Releasedatum: 23 maart 2023

Plot Le Bleu du Caftan

Halim heeft samen met zijn vrouw Mina een traditionele kaftanwinkel in de medina van Salé, Marokko. Hun hele huwelijk lang leven ze met een geheim: Halims homoseksualiteit die hij heeft leren onderdrukken. Maar Mina's ziekte en de komst van een leerling in de zaak verstoren dit fragiele evenwicht. Verenigd in hun liefde, helpen ze elkaar om hun angsten onder ogen te zien.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1624 berichten
  • 425 stemmen

Aangekocht door Cinéart. Release in 2023.


avatar van Jotil

Jotil (crew bioscoopreleases)

  • 1624 berichten
  • 425 stemmen

Jotil schreef:

Aangekocht door Cinéart. Release in 2023.

EDIT: vanaf 23 maart 2023 in de bioscoop.


avatar van HK Senator

HK Senator

  • 599 berichten
  • 1309 stemmen

Wellicht een gedurfd drama. Ik vraag me vooral af of deze ook in Marokko in de bioscoop te zien zal zijn. Weinig humor maar wat er in zat sloeg wat mij betreft de plank mis en wat er aan het einde met de blue caftan gaat gebeuren zie je van verre aankomen. Wel een goed cijfer vanwege het acteerwerk en omdat ik toch een traan weg moest pinken.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8637 berichten
  • 4837 stemmen

Ongepast bericht en stem verwijderd.


avatar van hvdriel

hvdriel

  • 327 berichten
  • 311 stemmen

"Wees niet bang om lief te hebben," zegt Mina, de echtgenote, tegen het einde van de film wanneer ze alleen met moeite nog een mandarijn kan eten.

Behoedzaam en zorgvuldig (de twee woorden waarmee je deze film kunt karakteriseren) strelen de handen van kledingmaker Halim in de beginscène een zachte stof. Handen die als een motief in de film zullen terugkeren, zoals de stof letterlijk belichaamd zal worden door de menselijke huid en metaforisch door de schil van een mandarijn.

Zorgvuldig en behoedzaam vertellen de handen en de ogen van de echtgenote, haar man en de leerling-kledingmaker het breekbare verhaal van hen drieën en van een onzichtbare vader - "hij zal trots op je zijn geweest," suggereert Youssef, de leerling.

Ik ging er helemaal in mee, vooral met Mina, de echtgenote, de leidraad van het verhaal, al is ze minder in beeld dan haar echtgenoot. En ik brak tweemaal, onvermijdelijk.

Een meesterwerk? Niet helemaal. Laat ik volstaan met te zeggen, dat de behoedzaamheid helaas een paar keer wordt doorbroken in scènes die moeiteloos geschrapt hadden kunnen worden. Het zij zo, en het zij de regisseur Maryam Touzani vergeven. Ze schonk de kijker een met goud beklede, blauwe kaftan die het hart raakt.


avatar van Martin Minderaa

Martin Minderaa

  • 238 berichten
  • 287 stemmen

Wederom prachtige film van Maryam Touzani. Haar handelsmerk in volle glorie: stilistisch en intiem meesterwerkje.


avatar van mrklm

mrklm

  • 8659 berichten
  • 8425 stemmen

Na een indringende medische ingreep wil Mina [Lubna Azabal] er zeker van zijn dat haar echtgenoot Halim [Saleh Bakri] de kledingzaak die ze samen hebben opgebouwd ook zonder haar draaiende kan houden. Ze gaan op zoek naar een leerjongen lijken die te vinden in de getalenteerde Youssef [Ayoub Missioui], die al snel een sterke band krijgt met Mina, maar vooral met Halim. Touzani volgt het meesterlijke Adam op met alweer een film over een maatschappelijke kwestie die ze met empathie, respect, maar ook met een aangenaam vleugje humor benadert. De acteerprestaties zijn ook nu van zeer hoog niveau en minimaal een brok in de keel is gegarandeerd tijdens de ontroerende ontknoping.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13413 berichten
  • 3972 stemmen

Aardige film die enkele goede punten kent maar ook wat begint te slepen en soms te veel drama erin stopt. Sowieso het centrale duo Azabal en Bakri zijn ijzersterk met een goede chemie en hun relatie leeft echt. Prachtig innemend door Bakri en energiek door Azabal. De jonge Messioui valt wat tegen dan; hij blijft te veel aan de oppervlakte met zijn vertolking. Visueel erg degelijk maar nergens heel bijzonder. Soms wel mooi de focus op allerlei materialen, stoffen en handwerk maar dat brengt niet veel nieuws. Ik kijk vaker filmpjes over het maken van kleding en deze film voegt eigenlijk niets toe op dat punt. Zeker richting het einde begon het allemaal wat te lang te duren voor mijn gevoel. 3,0*.


avatar van Gish

Gish

  • 1371 berichten
  • 6539 stemmen

Na Adam opnieuw een prachtig ingetogen drama van Touzani. Alledaags verhaal, maar vooral realistisch en sober. Zwaarmoedig bij vlagen, maar ook bruisend van levenslust die je als kijker ook voelt. Vertolkingen zijn ijzersterk en alles ziet er prachtig uit, met veel oog voor detail. Niet voor iedereen maar een kunstwerk is het zeker.


avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

  • 407 berichten
  • 369 stemmen

Eigenlijk een heel oprechte film, die zichtbaar met veel liefde is gemaakt. We volgen een echtpaar dat ondanks de nodige tegenslag (stress, armoede, buitenechtelijke avonturen) een heel gelukkig en vooral liefdevol huwelijk heeft. Met de naderende dood van Mina in zicht worden alle resterende plooien gladgestreken.

Overal om me heen hoorde ik mensen snikken. Ik verveelde me ondertussen rot. Alles stond in het teken van de goedheid en het geluk: de beelden, de muziek, de glimlachjes, de omhelzingen, de lieve woorden. Na een uurtje wist ik het wel en werd het een kwellende herhaling van zetten. Ik haalde opgelucht adem toen Mina eindelijk dood was.


avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6406 berichten
  • 0 stemmen

Nou ik ga er vanuit dat deze film niet in Marokko te zien zal zijn, want daar is homoseksualiteit nogal een taboe. Of het moet zijn dat het veranderd is, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.


avatar van skyrfretter

skyrfretter

  • 93 berichten
  • 564 stemmen

ik had zo graag 4 sterren willen geven...


avatar van Arnie

Arnie

  • 1076 berichten
  • 1835 stemmen

Intrigerende film, maar heb wel met gemengde gevoelens gekeken. De film weet flinke indruk te maken door het sterke acteerwerk en de dramatiek. Het is een goed verteld verhaal, knap klein gehouden door het op slechts enkele locaties te laten afspelen. Het einde is fijntjes afgewerkt (de man en zijn vriend die alleen, geïsoleerd van de rest van hun gemeenschap door de progressieve keuze die ze maken, haar naar de begraafplaats dragen), zij het enigszins in Hollywoodstijl.

Mijn ambiguë waardering komt in de eerste plaats door de zware en overheersende dramatiek: de film geeft - behalve wat aardige grappen en een helaas niet bijster innovatief dansmoment - erg weinig lucht. Het is daarmee een zware, intensieve zit. In de tweede plaats is de thematiek niet bijzonder nieuw (onderdrukte homoseksualiteit en de impact op relaties in een conservatieve samenleving). Ook al is het mooi verteld, en is dit zeker voor Marokko een relevante film, het biedt de geoefende kijker niet veel nieuws.

Tot slot ben ik inhoudelijk niet overtuigd van de ontwikkeling van de personages. De vrouw is té clichématig de rots in de branding, die heel haar leven de onderdrukte homoseksualiteit van haar man heeft moeten aanzien. Op haar sterfbed is ze in staat hem te vergeven, hem als 'nobel' te complimenteren, zijn 'vriend' te accepteren, en haar man veel te zoetsappig mee te geven dat hij vooral niet bang moet zijn lief te hebben. Hoe mooi ook, het is té naïef om te overtuigen. Veel potentieel dus in de film, maar niet top.


avatar van chevy93

chevy93

  • 12699 berichten
  • 1253 stemmen

mjk87 schreef:
Aardige film die enkele goede punten kent maar ook wat begint te slepen en soms te veel drama erin stopt. Sowieso het centrale duo Azabal en Bakri zijn ijzersterk met een goede chemie en hun relatie leeft echt. Prachtig innemend door Bakri en energiek door Azabal. De jonge Messioui valt wat tegen dan; hij blijft te veel aan de oppervlakte met zijn vertolking. Visueel erg degelijk maar nergens heel bijzonder. Soms wel mooi de focus op allerlei materialen, stoffen en handwerk maar dat brengt niet veel nieuws. Ik kijk vaker filmpjes over het maken van kleding en deze film voegt eigenlijk niets toe op dat punt. Zeker richting het einde begon het allemaal wat te lang te duren voor mijn gevoel. 3,0*.
Ja, dit eigenlijk. Op Cineville scoort deze film op dit moment een 4,26*. Dat lijkt me wat overdreven. Er zitten best mooie scènes in, en het verhaal is an sich best meeslepend. Maar het is allemaal zo flets. Een personage erin stoppen met borstkanker maakt een film nog niet ontroerend. En de dansscène bij het raam was ook al zo'n voorspelbare scène.

Aardig. Meer niet.


avatar van Hannibal

Hannibal

  • 9081 berichten
  • 3050 stemmen

mcdaktari schreef:

Nou ik ga er vanuit dat deze film niet in Marokko te zien zal zijn, want daar is homoseksualiteit nogal een taboe. Of het moet zijn dat het veranderd is, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

Draait dit jaar alsnog op het Marrakech film festival.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8637 berichten
  • 4837 stemmen

Een bijzondere sterke film die niet zozeer over homoseksualiteit gaat zoals het plot doet vermoeden. Het speelt uiteraard wel mee, maar is veel minder dominant aanwezig dan verwacht. Eigenlijk is het een film die draait rond (onvoorwaardelijke) liefde tussen man en vrouw.

De vrouw die ondanks de geaardheid van haar man steeds veel respect voor hem heeft gehad. Hij houdt ook van haar. De liefde, zeg maar emotionele binding en betrokkenheid is groot. Ook wanneer hij het seksueel moeilijk heeft of wanneer zijn vrouw zwaar ziek is. Het is die sterke band tussen hen die onverwoestbaar is en zo fijn fragiel naar voren komt in deze film.

Als extra krijg je een blauwe draad voorgeschoteld van vakmanschap dat vader op zoon werd doorgegeven. Zeer mooie ambacht met al die prachtige stoffen. Treurig om vast te stellen dat haast geen enkele klant de waarde of exclusiviteit van de gewaden kan inschatten. Topfilm!


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8637 berichten
  • 4837 stemmen

skyrfretter schreef:

ik had zo graag 4 sterren willen geven...

Wat hield je tegen?


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 8637 berichten
  • 4837 stemmen

BBarbie

Ik las dat je genoot van Adam (Film, 2019) van dezelfde regisseur. Misschien moet je deze ook maar eens proberen?


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

De Marokkaanse regisseur Maryam Touzani komt na het aangrijpende Adam (2019) andermaal met een gevoelige film, deze keer over onderdrukte gevoelens in een soort driehoeksverhouding. Net als in haar debuutfilm zijn niet alleen het verhaal, maar ook de acteerprestaties van een hoog niveau. Dat Lubna Azabal opnieuw uitblinkt is al lang geen verrassing meer. Met dank aan Fisico voor de tip.


avatar van John Milton

John Milton

  • 21724 berichten
  • 11832 stemmen

Niet zo meesterlijk als Aftersun wellicht, maar Le Bleu du Caftan (2022) komt zojuist binnen op #12 van mijn eindlijst. Wat een rollen van Azabal en Bakri. Prachtig. Na Adam raakt regisseur Maryam Touzani me wederom.

4*


avatar van notsub

notsub

  • 1343 berichten
  • 1328 stemmen

Le Bleu du Caftan is zeker een mooie film. Het duurde wel even voor ik de echte waardering kreeg voor dit drama. Het is zeker in het begin een enorm trage film en met de culturele achtergronden erbij soms moeilijk te doorgronden. Maar toch, na het laten bezinken van de interpretaties kan ik nu wel zeggen dat het een indrukwekkende film is. Het concentreert zich wel volledig op de drie hoofdpersonen. Want hoeveel buitenstaanders er als klant aan de winkel ook in beeld komen, ze voegen erg weinig toe.