• 10.980 nieuwsartikelen

Genre: Actie / Thriller

Geregisseerd door: William Eubank

Met onder meer: Liam Hemsworth, Russell Crowe en Luke Hemsworth

Releasedatum: 22 februari 2024

• Bioscoop Maandag 22 april in één bioscoop (Rotterdam)

Plot Land of Bad

"No man left behind."

Reaper is een dronepiloot van de luchtmacht die een speciale missie in het zuiden van de Filipijnen ondersteunt. Nadat de missie vreselijk misgaat, wordt een reddingsteam, onder leiding van Sugar en Abel, opnieuw ingezet op het slagveld om hun mensen, nu gegijzeld, terug te halen. Ze krijgen gezelschap van Kinney, een officier van de luchtmacht. Als hun ogen houdt Reaper zijn drone scherp, maar het wordt plotseling een grootschalig gevecht wanneer het team door de vijand wordt ontdekt. Terwijl de soldaten opgejaagd worden in vijandelijk gebied, gaat Reaper tot het uiterste om iedereen in veiligheid te brengen.

Social Media

Alle Media

avatar van Thomas83

Thomas83

Mijn god, dit is zo slecht als de vreselijke titel al suggereert. De film oogt regelmatig wat aan de goedkope kant en voelt ook gelijk heel levenloos. Ik weet niet eens wat het precies is. Een combinatie van de matige muziek, het spel van de acteurs en de manier waarop alles is geschoten denk ik. En Russel Crowe die overduidelijk al zijn scènes snel op 1 locatie heeft geschoten zonder directe interactie met de rest van de cast. Grappig genoeg is hij wel veruit het beste dat de film heeft te bieden.

De actie is ook erg lelijk geschoten met al die slow motion. Heel jammer, want de film bevat wel een aantal toffe locaties. Daarnaast is het script ook echt een verschrikking. De dialogen zijn soms pijnlijk slecht, en de film kent met name in het laatste gedeelte een aantal bizarre momenten. De onverschilligheid op de basis in Nevada is veel te zwaar aangedikt, en die scène waarin Crowe zijn personage iedereen de les leest op het einde is niet best. Ook zo bizar willekeurig dat de copiloot hem daarna vraagt of hij haar op haar huwelijk aan de bruidegom(?) weg wil geven.

avatar van james_cameron

james_cameron

Verrassend lekker aktiefilmpje, vlot in elkaar gezet door regisseur William Eubank, die mij eerder positief verraste met het prima Underwater uit 2020. De degelijke cast (met daarin een deels verspilde, vadsige Russell Crowe) en een reeks cool in beeld gebrachte aktiescenes tillen dit al snel boven de middelmaat uit. Tegen het einde is de rek er wel een beetje uit en zeurt de boel iets te lang door, maar al met al is dit een fijne '80's throwback met Rambo-elementen.

avatar van Brabants

Brabants

• 2028 stemmen

Land of Bad is een actie / thriller die met vlagen best spannend is maar het vooral moet hebben van verbluffend camerawerk wat de actie echt waanzinnig maakt.

avatar van Hoggiebro

Hoggiebro

In een woord; geweldig. Heb erg genoten van deze film en de acteerprestaties van Liam en Russell

avatar van FlorisV

FlorisV

Erg goed. Een oorlogsfilm met zowel spanning als actie waarin het aan explosieve actie zeker niet ontbreekt. Het camerawerk en de montage zijn top en het tempo ligt lekker hoog.

Naarmate het plot vordert neemt de geloofwaardigheid iets af. Het einde voelde ook ietwat afgeraffeld aan maar tot die tijd heb ik me erg goed kunnen vermaken.

Crowe is hier een dikzak die op afstand een missie moet leiden die totaal verkeerd gaat. De relatief onervaren Kinney raakt dan op zichzelf aangewezen om veilig uit het gebied te komen. Tot overmaat van ramp vinden de jongens thuis een basketball wedstrijd belangrijker dan telefonische bereikbaarheid...

Verwacht niet te veel verhaal. Wat de vijand precies aan het doen was in dat gebied, Joost mag het weten. En wie die agent is die gered moet worden lijkt evenmin belangrijk. Het gaat om de lekker strak gefilmde actie met een aantal mooie spannende momenten. Soms ook vrij bruut en bloederig dus niet voor de tere zielen.

Land of Bad mag zich meten met films als het uitstekende Kandahar. Typisch aan zowel Kandahar als deze is dat de film weliswaar met medewerking van de strijdmachten is gemaakt (en op die manier ook als promotie geldt om daar te gaan werken) maar dat men niet te beroerd is om toe te geven dat de organisatie enorme steken laat vallen en dat dit ten koste kan gaan van soldaten in het veld. Uiteindelijk redden de wapenbroeders elkaar altijd, dat lijkt het standaardrecept waarmee dit soort films gemaakt moeten worden.

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

Wat betreft actie een heerlijke film. Hard, rauw, prima gefilmd met vooral een zalig sounddesign (jammer dat die laatste grote bom niet werd afgeschoten wat dat betreft). Goed gespeeld. Licht karikaturaal maar het werkt en zeker Liam Hemsworth als groentje doet het prima omdat hij niet te sullig wil zijn maar simpelweg iemand is met minder ervaring. Dat werkt veel beter dan zo'n rol van die tolk in Saving Private Ryan. Het tempo is goed, de film is vaak spannend en visueel soms verrukkelijk.

Qua toon werkt de film echter niet helemaal, vooral vanwege de wisselingen tusen veld en basis. Ergens is die wisseling enorm boeiend, dat wel. Dat begint al met de soldaat ter plekke die kiest tussen twee soorten vrolijk gekleurde ontbijtgranen en een medewerker op de basis die zeikt over de koffie die verplaatst is. Heerlijk banaal en mooi naast elkaar gezet, waarna echter de soldaat de horror van de oorlogsstrijd ingaat en de ander gewoon een reguliere 9 tot 5 job heeft.

Alleen zit zeker op die laatste te veel slapstick en te veel ongeloofwaardigheid. Dat gedoe met de telefoon bijvoorbeeld, de veel te informele sfeer in het algemeen. Iets subtieler was zoveel beter geweest. Zo'n scène aan het eind in de supermarkt werkt daardoor ook niet. Die scène kan een prachtig contrast geven met de gruwelen die de veldsoldaten ondergaan en hetgeen de medewerkers op de basis in het thuisland zelf meemaken en gewoon om 17 uur kunnen stoppen. Maar nu is het vooral een beetje lollige sfeer die eerder raar is dan intrigeert. Sowieso werd het einde wat ongeloofwaardig.

Niettemin overheersen de sterke stukken wel. 3,5*

avatar van WB

WB

Dit soort films houd ik nou van. Gewoon harde actie, no nonsense, lekker macho-gedrag, en spanning van 't begin tot het eind. Verstand op nul en knallen. Uiteraard behoorlijk voorspelbaar, maar ach. Prima acteerwerk, lekker geluid en het camerawerk is ook prima. Mooi contrast tussen de basis, waar een basketbalwedstrijd de overtoon voert, en het rauwe werk in de jungle waar 'tha magic happens'.

Nu kon ik het niet helpen dat ik Russel Crowe elke keer aanzag voor John Goodman. Qua omvang en gedrag begint hij daar behoorlijk op te lijken...

Tegen het einde vlakt de film wat af helaas, maar al met al een prima film.

avatar van macrobody

macrobody

Lekker actie filmpje. Zelfs voor een anti-oorlog en anti-Amerika persoon. Vaak zijn die films zodanig dat de 'bad guys' recht in de kogels blijven lopen en zelf nooit iets kunnen raken. Dat was eindelijk een keertje niet zo. Dat alleen al was een verademing. Russell Crowe was ook goed op dreef als drone operator. Ruim voldoende.

avatar van Phantasm

Phantasm

Geweldige actiefilm waarmee ik me prima mee heb vermaakt in de bioscoop.

avatar van mrklm

mrklm

Sergeant JJ Kinney [Liam Hemsworth] verleent normaal ondersteuning aan militairen als dronepiloot vanuit een veilige omgeving. Nu maakt hij onderdeel uit van een kleine eenheid onder leiding van Sergeant Abell [Luke Hemsworth] tijdens een bevrijdingsactie in Mexico. Wanneer ze het doelwit in zicht hebben, zien ze hoe een terreureenheid onder leiding van de gevreesde Saeed Hashimi [Robert Rabiah] een slachting aanricht en raken ze betrokken bij een bloederige strijd. Water overblijft van de eenheid moet zich door de jungle begeven naar het evacuatiepunt met ondersteuning van drone-bestuurder Kapitein Eddie Grimm [Russell Crowe] en radarspecialist Nia Branson [Chika Ikogwe]. Moderne actiefilm waarin de mensen die vanuit een veilig kantoor in Las Vegas de troepen ondersteunen meer zichtbaar zijn dan ooit. Spannend en opwindend, ondanks het gebrek aan diepgang.

Weinig boeiend allemaal. Doet nogal een denken aan een moderne versie van Bat*21 (Film, 1988)

maar dan minder leuk en een minder leuke cast.

avatar van schumacher

schumacher

Volledig mijn ding.

Mega goeie aktie film.

avatar van 4118ruud

4118ruud

Een heerlijke lekkere actie-film, alleen het einde, ja op z'n Amerikaans ... (beetje flauw) met een dansje.

avatar van mrkos

mrkos

Land of Bad

Lekkere actiefilm, hoor. Mooie beelden ook tijdens de gevechten. Liam deed het goed als rookie van het team, maar hij had natuurlijk al 100 keer doodgeschoten moeten worden. Wel apart dat die kolonel zoveel bezig is met die basketbalwedstrijd, terwijl er een belangrijke reddingsmissie plaatsvindt. Ook wordt er al tig keer op gehamerd dat die telefoon moet worden opgenomen als er gebeld wordt, maar nee hoor. Dat maakt het einde natuurlijk wel weer spannend. Maar je weet eigenlijk al hoe het afloopt, want de meeste films kiezen de veilige kant.

Anyway, bij zulke films moet je daar eigenlijk doorheen kijken. Het stukje realisme is vaak ver te zoeken. Qua entertainmentwaarde zat het i.i.g. wel goed.

3,5 sterren.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Gespierde en explosieve actiefilm met enkele spannende scènes. Soms erg knap in beeld gebracht. Hemsworth zit wel een beetje vast in dit soort rollen, denk maar aan de Extraction films, maar hij brengt het er alweer prima van af. De kant van de militairen in hun basis vond ik wat minder, met Crowe die voor de lichtere momenten en humor mag zorgen. De banaliteit van zijn boodschappen wisselen met de harde ernst van de situatie op het einde... de erg overdreven afloop met een obligate countdown is een vreselijk cliché. Maar alles bij elkaar beschouwd een degelijke actiefilm.