Adam (2019)

Marokko / Frankrijk / Qatar

geregisseerd door Maryam Touzani
met Lubna Azabal, Nisrin Aradi en Douae Belkhaouda

De zwangere, ongetrouwde Samia is op zoek naar een dak boven haar hoofd en klopt aan bij Abla, weduwe en alleenstaande moeder van de 8-jarige Warda. In eerste instantie blijft de deur voor Samia gesloten, maar geleidelijk vinden de vrouwen steeds meer steun bij elkaar. Ondertussen bakken ze in de bakkerij van Abla de heerlijkste Marokkaanse lekkernijen.

Vanaf 23 juli 2020 in de bioscoop (Cinéart Nederland)

Harmonica Man
Te zien op IFFR.
Adam | IFFR

Mooi hoor, een film met een warm hart en goed geacteerd.

avatar van Capablanca
Af en toe een tikkeltje traag, maar zeker vermakelijk om naar te kijken.

avatar van Mads Smikkelsen
Mooie beelden, mooi licht, met dank aan Johannes Vermeer (Het Melkmeisje)

avatar van Gish
Prachtig en boeiend verhaal. Warm, empatisch, schitterend gefotografeerd (schilderkunst) en met 2 (eigenlijk 3 als ik die kleine schoonheid meetel) prachtig acterende vrouwen. Aanrader.

avatar van HK Senator
Mads Smikkelsen schreef:
Mooie beelden, mooi licht, met dank aan Johannes Vermeer (Het Melkmeisje)
Nou, inderdaad. Ik moest ook aan het Melkmeisje denken.

avatar van HK Senator
Mooie film over vrouwenrechten en emancipatie in Marokko. Goed geacteerd en mooi geschoten. De film doet wat hij moet doen maar meer ook niet. De film verloopt helaas volstrekt voorspelbaar. Maar geeft ook een mooi inkijkje in een totaal andere cultuur.

Eens met de meneer hierboven. Best aardig, maar weinig verheffend.

avatar van maxroelofs
Er wordt goed geacteerd, de film mist alleen net dat beetje extra en wordt daardoor nergens echt interessant. Een film die ik helaas over een paar weken alweer vergeten ben.

avatar van mrklm
Maryam Touzani schreef twee prachtige vrouwenrollen en hoofdrolspeelsters Nisrin Erradi en Lubna Azabal schitteren dan ook in dit kleine, maar indrukwekkende drama over twee vrouwen die om verschillende redenen met zichzelf in het reine moeten komen. De hoogzwangere Samia [Nisrin Erradi] probeert in Casablanca werk en onderdak te verkrijgen maar krijgt steeds nul op rekest. Ook bakker en alleenstaande moeder Abla [Lubna Azabal] weigert Samia aanvankelijk onderdak te bieden, maar laat zich mede door haar dochter Warda [de ontwapenende Douae Belkhaouda] toch overhalen om Samia bij haar te laten overnachten. Hoewel ze benadrukt dat het slechts voor één nacht is maakt Samia zich meteen zeer nuttig in Abla's bakkerij. Samia's gerechten gaan als warme broodjes (!) over de toonbank en daarom mag Samia toch wat langer blijven. Terwijl Warda er regelmatig in slaagt om Samia op te vrolijken, lijkt ook Alba voorzichtig uit haar schulp te komen.

De ontwikkeling van de relatie tussen de twee vrouwen is volstrekt geloofwaardig dankzij het uitstekende spel van de hoofdrolspeelsters. Touzani's keuze om voedsel te gebruiken als motief in het plot is origineel en zal menig culinair liefhebber doen verlangen naar een recept of op zijn minst een bezoek aan een Marokkaans(e) bakkerij op restaurant. Touzani rekt de finale teveel uit maar bewijst wel dat ze met beperkte middelen een indrukwekkende film kan maken.

Ik weet uit ervaring dat Marokko weliswaar maar op een paar uur vliegen van Schiphol ligt maar dat de cultuurshock niet groter kan zijn: in Marokko is de kleding, de kleuren, de waarden, de cultuur, kortom alles anders. Deze film weet sfeervol die ‘andere’ cultuur weer te geven: het oogt allemaal heel exotisch en tegelijk heel oud-Hollands zoals inderdaad bij Vermeers Melkmeisje. Het is het sterke punt van de film, want het verhaal is weinig bijzonder en de film is traag zodat het verder behoorlijk saai is. De titel verwijst natuurlijk niet alleen naar het kind maar ook naar het patriarchaat die in de film fysiek niet aanwezig is maar die wel alles bepaalt.

Ik heb misschien de clou gemist maar houdt ze het kind of niet?
Mooie film in klein decor.