Mijn Bijzonder Rare Week met Tess (2019)

Alternatieve titel: My Extraordinary Summer with Tess

Nederland / Duitsland
Familie

geregisseerd door Steven Wouterlood
met Sonny van Utteren, Josephine Arendsen en Julian Ras

Bang om als jongste van de familie alleen over te blijven, begint Sam tijdens zijn vakantie op Terschelling vastberaden aan zijn zelfverzonnen alleenheidstraining. Maar door de ontmoeting met de ongrijpbare Tess, die een groot geheim met zich meedraagt, wordt hij een avontuur in getrokken dat hem doet inzien dat je je familie juist moet koesteren in plaats van ontvluchten. Sam neemt een drastisch besluit waardoor zijn bijzondere vriendschap met Tess op het spel komt te staan en Tess’ leven voorgoed zal veranderen.

Naar het gelijknamige boek van Anna Woltz

Distributeur September Film zal de film in 2019 in de Nederlandse bioscopen uitbrengen.

avatar van Koekebakker
Heerlijke (jeugd-)film. Zowel licht als serieus, vol verbeelding en relevante thema's voor kinderen van rond de leeftijd van Sam en Tess.

Het is een cliché om 'met een lach en een traan' te typeren, maar zoals ik ook bij het Berlinale-forum-draadje schreef, heb ik om deze film (van de dik 40 films die ik in Berlijn zag) het hardst gelachen en tegen het einde voelde ik een traantje achter mn ogen prikken.

Het scenario is erg mooi, zowel rijk als 'rank', eenvoudig, compact. Met personages van wie je snel gaat houden, een fijne balans hebben tussen net een tikkeltje vreemd, maar nog wel volledig identificeerbaar. En ook de fotografie is erg fraai, waarbij goed gebruik is gemaakt van het cadeautje van de afgelopen warme, zonnige zomer.

Van iemand die bij een van de publieksvoorstellingen was hoorde ik dat daar de 500 Duitse 12-jarigen helemaal uit hun dak gingen. En ook Screen International is erg enthousiast. Laat het maar een flinke hit worden!

Prachtige film,
vanaf het allereerste ogenblik wordt je meegenomen. In dat prachtige zomergevoel op dit eiland, de vrijheid, de mooie karakters met allemaal een eigen wil.
Die vooral doorgaan en nieuwsgierig blijven. Om elkaar geven, niet loslaten tot de climax op het einde.
Veel humor afgewisseld met mooie momenten van ontroering en stilstaan..
Knap gemaakt en vooral van gaan genieten, zeker de moeite waard!

Het is een jeugdfilm waarvan het acteerwerk niet altijd van topniveau is en waarvan het eerste deel de jeugd ook meer zal kunnen aanspreken dan volwassenen maar het verhaal over Sam, Tess en haar vader ontwikkelt zich zo boeiend en de thematiek is zo sterk en volwassen (over de dood en dat je je het best voorbereid op eenzaamheid door veel herinneringen van samen zijn te sparen) dat de film moeiteloos ook volwassenen boeit, aangrijpt en ontroert. De film wordt steeds spannender en aangrijpender; knappe volwassene die de eindstreep zonder tranen haalt.

Kortom, een prachtige film die zelfs als volwassenenfilm een hele dikke vier sterren waard is.

avatar van John Milton
Blij dat ik me heb laten overtuigen door Koekebakkers woorden, want dit was echt een fijne film.

Mooi geschoten, fijne soundtrack en ook het verhaal was raak. Leuk als geboren Texelaar om een film te zien die zich op Terschelling afspeelt, herkenbaar landschap

De filosoof schreef:
yup, dat lukte ons ook beiden niet.

avatar van tbouwh
Ja, dit is waardevolle cinema. Vang 'em maar eens in 82 min., die kindertijd. Ik denk ook geholpen door een sterk jeugdboek, maar dat heb ik niet gelezen. Knappe prestaties van de kindacteurs. Content met de woorden die ik er vanmiddag voor Filmmagie aan heb kunnen wijden - voor de zuiderburen is de release nog een maand of vier wachten.

Wat een heerlijkheidje! Sterk verhaal al van zich, mooi gecast en fijn vertolkt.

Ik kon Hilles huisje niet plaatsen trouwens, en van La Casa zou ik ook wel ns willen weten waar die staat; pittoresk!

avatar van Baboesjka
Wat een mooie film is dit. Een sterk verhaal, op een prachtige manier uitgewerkt. Ik vind het fijn dat de film echt ergens over gaat. Het is niet oppervlakkig. Ik denk dat kinderen, maar ook volwassenen, er een waardevolle boodschap van kunnen meekrijgen, en het is geen film die je ongeroerd laat. Mij in ieder geval niet. Erg goed gespeeld, en een fijne vakantiesfeer. Een 8. 4*

Meer dan uitstekend. Subtiel scenario, cameravoering, acteurs: allemaal erg sterk.