• 8.294.824 stemmen

Les Plus Belles Années d'une Vie (2019)

Drama / Komedie | 90 minuten

Met onder meer: Jean-Louis Trintignant, Anouk Aimée en Souad Amidou

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 2 juli 2020

Plot Les Plus Belles Années d'une Vie

Ze kenden elkaar al lang. Een man en een vrouw, wier liefdesverhaal een mythe is geworden en een revolutie heeft teweeggebracht in de manier waarop je liefde bekijkt. Vandaag raakt een voormalige coureur een beetje verdwaald op de paden van zijn geheugen. Om hem te helpen zal zijn zoon degene vinden die zijn vader niet wist te behouden, maar die hij niet kan vergeten. Anne zal Jean-Louis opnieuw zien.

imageimageimage

avatar van Movsin

Movsin

53 jaar na "Un Homme et une Femme" én met Jean-Louis Trintignant en Anouk Aimée.

Lelouch brengt het voor mekaar. Benieuwd.

kappeuter (crew films)

Vanaf 2 juli in de bioscoop (Paradiso Entertainment Nederland)

avatar van henrygreenways

henrygreenways

de laatste 5 minuten door Paris in sneltreinvaart duurde iets te lang !

avatar van Redlop

Redlop

Movsin schreef:

Lelouch brengt het voor mekaar. Benieuwd.

met in 1986 nog Un homme et une femme, 20 ans déjà. Ook van Lelouch.

avatar van Movsin

Movsin

Inderdaad,Redlop, er was ook een "20 ans déjà" en destijds, en nu nog, had ik het voor Claude Lelouch. Vond zijn filmstijl op zijn minst vernieuwend voor de Franse cinema. Ook "Vivre pour Vivre" getuigt van dezelfde vernieuwing met telkens de muziek van Francis Lai als belangrijke ondersteuning.

En ook die andere, wat oudere Claude, namelijk Claude Sautet zat in die lijn met onder meer het mooie "Les Choses de la Vie", die ik op nummer 1 plaatste in mijn Moviemeter Top 1000, maar hem natuurlijk niet in de uitslag terugvond...

Maar,... ondertussen heb ik nog steeds "Les plus belles Années d'une Vie" niet gezien. Verdorie.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Sympathieke, dromerige en vooral melancholische film, die eigenlijk nergens over gaat, behalve over herinneringen van twee oude mensen, maar dat wel heel goed doet.

Film wisselt veel tussen heden en verleden (Un Homme...), en af en toe een verrassing. Het einde in Parijs vond ik, in tegenstelling tot henrygreenways hierboven, helemaal niet te lang. Was een mooi stuk.

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Aanrader!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Samen met de "prequel" 'Un Homme et une Femme' vormt dit een enorm sterk tweeluik. Na die laatste vandaag gezien te hebben, en hem dus beoordeelt te hebben met deze in mijn bagage, kan ik niet anders dan deze nu ook beoordelen met die andere in mijn bagage, en dan gaat de score makkelijk naar het maximum.

Deze twee films versterken elkaar.

avatar van Quido

Quido

Wat een slappe en bij tijd en wijle ook amateuristische prent. Als dit niet van Lelouch was geweest of iets te maken had met zijn klassieker hadden we hier nooit van gehoord, laat staan dat het ooit gefinancierd was geweest. Mooiste beelden en sequenties zijn decennia geleden geschoten, wat het contrast met de techniek, het spel, de decoupage en inhoud van 'nu' nog schrijnender maakte.

avatar van mrklm

mrklm

Anne [Anouk Aimée] en Jean-Louis [Jean-Louis Trintignant] hebben elkaar sinds hun affaire, ruim 50 jaar geleden, niet meer ontmoet. Anne staat nog volop in het leven: ze heeft een winkeltje in een pittoresk dorpje en haar dochter Françoise [Souad Amidou] woont op een steenworp afstand. Totaal onverwacht loopt Antoine [Antoine Sire], de zoon van Jean-Louis, opeens de winkel binnen. Jean-Louis woont sinds kort in een verzorgingshuis waar hij zich vastklampt aan zijn liefde voor poëzie en zijn herinneringen aan Anne, de grote liefde van zijn leven. Antoine hoopt dat Anne bereid is Jean-Louis te ontmoeten, in de hoop dat het zorgt voor een permanente opleving, zowel geestelijk als lichamelijk.

Vervolg op Un Homme et une Femme (1966) en als je die film niet gezien hebt is het lastig om de context van dit verhaal te begrijpen. Wat meteen opvalt is dat de zwierige, romantische stijl van het origineel is vervangen door een sobere, maar evenzo goed uitgedachte cameravoering. De introductie van Trintigant, tijdens een geheugenspel in het verzorgingshuis, is meesterlijk gefilmd en gespeeld en tegen het einde is er een fantastisch trackingshot - gefilmd in de jaren '70 - dat een ode is aan Parijs en de liefde in het algemeen en een genot is voor iedereen die meer van Parijs heeft gezien dan de toeristische trekpleisters.

De dialogen tussen Aimée en Trintignant zijn volledig naturel, alsof het een ter plekke gefilmde hereniging is tussen twee vrienden die elkaar decennia lang niet hebben gezien. Het relativeringsvermogen van zowel de regisseur als zijn karakters zorgt bovendien voor een aangename dosis humor en het feit dat ook Amidou en Sire (destijds kleuters) terugkeren in hun rollen, maakt dit een extra aangename studie naar het belang van de liefde, alsmede de herinnering daaraan, in wat alsnog 'de beste jaren uit een leven' zouden kunnen zijn.

avatar van HK Senator

HK Senator

Mooie ode aan de liefde. Het is mijns inziens niet noodzakelijk om de film uit de jaren zestig te zien voor deze film.

avatar van McSavah

McSavah

Ik werd helemaal enthousiast toen ik zag dat Soho Rezanejad hierin meespeelt, blijkt dat niet te kloppen. Staat werkelijk bij iedere Nederlandse bioscoop vermeld. Waarschijnlijk heeft distributeur Paradiso dat fout in het filmdepot ingevoerd, waardoor alle bioscopen dat nu hebben overgenomen. Maar ben nu wel benieuwd hoe ze überhaupt daar terecht is gekomen.

Wellicht dat ik hem toch nog ga kijken, ook al belooft de trailer een draak van een film met ook nog eens veel recycling. En Un homme et une femme is ook nog eens de minste Lelouch die ik tot nu toe zag.

avatar van De filosoof

De filosoof

Heerlijke romantische film over echte liefde maar nogal postmodernistisch ook over wat echt en wat niet echt is: is onze herinnering waarachtig, blijven we dezelfde persoon als we ouder worden, is wat Jean-Louise vertelt de waarheid of liegt hij weer een verhaal of gedicht bij elkaar of is wat we zien zelfs allemaal slechts zijn dromen als hij op het bankje in slaap valt? Naarmate de film vordert worden de grenzen tussen echt en niet echt op fraaie wijze steeds diffuser maar één ding blijft overeind: liefde is wat het leven waard maakt.