Les Hirondelles de Kaboul (2018)

Alternatieve titel: The Swallows of Kabul

Frankrijk / Luxemburg / Zwitserland
Animatie / Drama

geregisseerd door Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec
met de stemmen van Simon Abkarian, Hiam Abbass en Swann Arlaud

Het verhaal gaat over de zomer van 2001 in Afghanistan. Jonge tortelduifjes Mosheen en Zunaira zien hun droom in duigen vallen. Door de Taliban verliezen ze hun baan als advocaat en docent. Ze hebben het moeilijk om te overleven, maar zetten moedig door, ook al kan Zunaira niet eens meer zonder boerka over straat gaan. Atiq is bewaker in een gevangenis voor vrouwen die ter dood veroordeeld zijn. Hij is al jaren getrouwd met Musarrat, maar praat amper nog met zijn zieke vrouw. Alles verandert wanneer op een dag een vrouw wordt gestenigd en er een vechtpartij uitbreekt.

LES HIRONDELLES DE KABOUL - Pilote VF sous-titré anglais on Vimeo

The hand-drawn feature "Swallows of Kabul" will be part of Cannes 2019's Un Certain Regard section.

Mooi. Hadden we maar meer van dit.

Vanaf 26 september in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van John Milton
Pfoe. Die first English trailer is nog beter dan die op Vimeo hierboven.

Veel zin in.

avatar van Koekebakker
Echt uitzonderlijk fraai geanimeerd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Koekebakker schreef:
Echt uitzonderlijk fraai geanimeerd.

Dat zeker. Alleen jammer dat het verhaal flink achterblijft en niet al te overtuigend is. Het is dat de sfeer van de film vrij ingetogen is, maar hetzelfde plot was ook heel makkelijk als een Hollywoodblik op de Taliban te verkopen geweest. Een erg duidelijk op westers publiek gericht, weinig genuanceerd en tamelijk oppervlakkig geheel. Ik vraag me af of dat in het bronmateriaal (geschreven door een Algerijn) zit of dat dat komt door de verfilming.

4 sterren voor de tekeningen
het verhaal is wat dunnetjes

avatar van John Milton
Ik zit mezelf behoorlijk op te vreten dat ik deze gemist heb, maar als ik door de waarderingen loop hier op MM, dan lijkt dat wat onnodig. Is het echt maar een 'aardige voldoende', dit? Het ziet er zo fijn uit...

Mooie, toch wel aangrijpende animatiefilm.
De aquarelkleurtjes lijken nog de flauwe positie van de Afghaan, de vrouw dan vooral, onder het Talibaanregime, te willen onderstrepen.
Doordringende beelden van de verwoeste stad, niets uit de weg gaande strijders en een getekende bevolking, wanhopig en zonder kijk op een beter leven.
Knap en eenvoudig gebracht filmwerk. Mooie titel.

John Milton schreef:

Nu te zien op MUBI!

Ha, eindelijk!

avatar van John Milton
The Swallows of Kabul was zo’n film die ik erg graag in de bioscoop had gezien, maar die er voor ik er erg in had alweer uit was verdwenen. Gelukkig is hij inmiddels op VOD te zien, onder andere op Mubi (kijk een maand gratis).

Het is de eerste film van Zabou Breitman die ik zie en haar eerste animatie, maar co-regisseur Eléa Gobbé-Mévellec had reeds haar strepen op dat vlak verdiend als animator voor Ernest et Célestine (2012) en Le Chat du Rabbin (2011). De makers kozen ervoor eerst de stemmen op te nemen met de cast in vol kostuum tijdens live performance, voor net dat beetje extra. Vervolgens is dit verhaal over enkele mensen in het Kabul van 1998 waar de Taliban de macht heeft gegrepen en een ijzeren shariabewind voert, in prachtige waterkleuren vorm gegeven. Het ziet er schitterend uit.

Helaas is het dat verhaal waar dan toch net de schoen enigszins wringt. Een historisch, schrijnend verhaal als dit moet het rationele ‘goh, wat een vreselijke manier van leven’ en ‘ja, dat zat eraan te komen’ overstijgen, maar de film weet niet helemaal voldoende te overtuigen, alsof de manier waarop het loopt je verhindert om er écht in op te gaan. The Breadwinner (2017) van Nora Twomey (op Netflix) dat zich eveneens in het Afghanistan onder de Taliban afspeelt, had daar ook wat last van; het niveau van een Persepolis wordt niet gehaald, en evenmin leef je mee zoals je dat met Seita en Setsuko in Hotaru no Haka (1988) deed. Een goede film dus en zeker de moeite, maar dat beetje extra waar je op hoopt, bleef voor mij net uit.