Les Hirondelles de Kaboul (2018)

Alternatieve titel: The Swallows of Kabul

Frankrijk
Animatie / Drama

geregisseerd door Zabou Breitman en Eléa Gobbé-Mévellec
met de stemmen van Simon Abkarian, Hiam Abbass en Swann Arlaud

Het verhaal gaat over de zomer van 2001 in Afghanistan. Jonge tortelduifjes Mosheen en Zunaira zien hun droom in duigen vallen. Door de Taliban verliezen ze hun baan als advocaat en docent. Ze hebben het moeilijk om te overleven, maar zetten moedig door, ook al kan Zunaira niet eens meer zonder boerka over straat gaan. Atiq is bewaker in een gevangenis voor vrouwen die ter dood veroordeeld zijn. Hij is al jaren getrouwd met Musarrat, maar praat amper nog met zijn zieke vrouw. Alles verandert wanneer op een dag een vrouw wordt gestenigd en er een vechtpartij uitbreekt.

LES HIRONDELLES DE KABOUL - Pilote VF sous-titré anglais on Vimeo

The hand-drawn feature "Swallows of Kabul" will be part of Cannes 2019's Un Certain Regard section.

Mooi. Hadden we maar meer van dit.

Vanaf 26 september in de bioscoop (Imagine Filmdistributie Nederland)

avatar van John Milton
Pfoe. Die first English trailer is nog beter dan die op Vimeo hierboven.

Veel zin in.

avatar van Koekebakker
Echt uitzonderlijk fraai geanimeerd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Koekebakker schreef:
Echt uitzonderlijk fraai geanimeerd.

Dat zeker. Alleen jammer dat het verhaal flink achterblijft en niet al te overtuigend is. Het is dat de sfeer van de film vrij ingetogen is, maar hetzelfde plot was ook heel makkelijk als een Hollywoodblik op de Taliban te verkopen geweest. Een erg duidelijk op westers publiek gericht, weinig genuanceerd en tamelijk oppervlakkig geheel. Ik vraag me af of dat in het bronmateriaal (geschreven door een Algerijn) zit of dat dat komt door de verfilming.

4 sterren voor de tekeningen
het verhaal is wat dunnetjes

avatar van John Milton
Ik zit mezelf behoorlijk op te vreten dat ik deze gemist heb, maar als ik door de waarderingen loop hier op MM, dan lijkt dat wat onnodig. Is het echt maar een 'aardige voldoende', dit? Het ziet er zo fijn uit...

Mooie, toch wel aangrijpende animatiefilm.
De aquarelkleurtjes lijken nog de flauwe positie van de Afghaan, de vrouw dan vooral, onder het Talibaanregime, te willen onderstrepen.
Doordringende beelden van de verwoeste stad, niets uit de weg gaande strijders en een getekende bevolking, wanhopig en zonder kijk op een beter leven.
Knap en eenvoudig gebracht filmwerk. Mooie titel.