• 8.296.792 stemmen

Un Homme et une Femme (1966)

Drama / Romantiek | 102 minuten

Genre: Drama / Romantiek

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Claude Lelouch

Met onder meer: Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant en Pierre Barouh

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 2 juli 2020

Plot Un Homme et une Femme

"See it with someone you love!"

De 'man en vrouw' ontmoeten elkaar op de school van hun kinderen. De vrouw, een actrice, mist haar trein en de man, een autoracer, geeft haar een lift. Het is de eerste van een aantal vriendelijke ontmoetingen die uiteindelijk uitmondt in een romance.

imageimageimageimageimageimage

Director of the pension

Jean-Louis' codriver

avatar van hugohei

hugohei

Dit is de eerste film, geloof ik, van Claude Lelouch. En meteen ook de enige die ik een beetje te pruimen vond. Dat moet wel komen van de kant van Anouk Aimée en Trintignant...

avatar van Redlop

Redlop

Tsja...ik heb deze film ooit op tv gezien en ik was toen erg onder de indruk.

Un Homme et Une Femme is de Franse romantische film bij uitstek. De melancholie van de jaren '60 druipt er vanaf.

De muziek ervan heeft een erg hoog Candelight- gehalte, maar desalniettemin toch wel erg meeslepend, voor die tijd.

Jammer dat dit soort films niet meer mooi mogen worden gevonden. Stiekem droomt volgens mij iedere getrouwde man/vrouw van zo'n affaire. Ik wel in ieder geval en ik ben niet eens getrouwd.

Dit was in de jaren zestig de ultieme dating-film (schijnbaar). Volgens mij is 'One Fine Day' met Clooney en Pfeiffer hier op gebaseerd afgaande van het verhaaltje.

avatar van filmo

filmo

Ik kan veel hebben, maar deze film dus absoluut niet. Wie hem van mij wil kopen, moet maar even prive mailen.

Saai,saai,saai...... 1,5 sterren

avatar van Redlop

Redlop

hugohei schreef:

Dit is de eerste film, geloof ik, van Claude Lelouch. ...

Vreemd dat zijn naam als 'uncredited' staat op IMDB.

Graag nog eens willen zien trouwens.

avatar van ghostman

ghostman

Franse klassieke romantische 60's cinema rules! Muziek (liedjes) en “sound effects” vond ik schitterend.

****/***** voor deze ultieme romantische chick flick.

avatar van olivier

olivier

Wat een ronduit onsmakelijke opmerkingen over deze prent. 'Un homme et une femme' is helemaal geen datingfilm of een zeemzoete komedie, het is een pareltje van de franse cinema met twee prachtige karakteracteurs, gedragen door de poëzie van een filmauteur in bloedvorm. Een onvergetelijke ode aan het leven, maar ook aan de pijn die het leven met zich meebrengt.

avatar van ghostman

ghostman

Deze film heeft op -Cannes Film Festival- Campanadas a Medianoche verslagen. Achteraf beetje overdreven van de Fransen als je vanuit gaat dat Campanadas a Medianoche de beste film is van Orson Welles.

PS. Sophia Loren was de voorzitter van dat jaar. Vandaar…

avatar van Blokland

Blokland

Franse jaren-60 romantiek op zijn best!

Ideale datemovie voor hoornen brillendragers.Als hoornenbrillendragers paniekerig roepen dat dit geen datemovie is,maar dat hier het date movie-zijn absoluut wordt getranscendeerd,vestigt dat juist extra de aandacht op het feit dat we hier te maken hebben met een doodordinaire....datemovie

Niet dat dit erg is als je een film hebt uit de tijd dat FR nog de coolste natie ter wereld was,met in de hoofdrollen de nog begeerlijk uitziende Aimee en de onberispelijke Trintignant,autocoureur ook nog.

Al moet je toegeven dat de voornaamste kracht van de film ligt in:ba da da da da

ba daa daa

ba da da da da

baa daa daa

daa daa daa

BBarbie

Anouk Aimée en Jean-Louis Trintignant zijn natuurlijk voortreffelijke acteurs, maar Claude Lelouch biedt beiden in deze film amper de kans hun talent te tonen. Vaak op zoek naar een poëtische vormgeving heeft Lelouch dikwijls te weinig aandacht voor de inhoud van het verhaal. Zo is hier nauwelijks sprake van enige ontwikkeling van de relatie tussen Aimée en Trintignant. Het gaat met grote stappen, gauw thuis. Daarentegen is er heel veel aandacht voor de autosport en daar heb ik absoluut niets mee. Een tegenvaller, ondanks het fraaie einde.

avatar van Spetie

Spetie

Een aardige film, waar de romantiek op sommige momenten zeker wel vanaf druipt, maar in zijn geheel niet een film die me echt wist te pakken.

Claude Lelouch weet in ieder geval behoorlijk zijn stempel te drukken hier. De hoofdrolspelers weet hij vaak erg goed in beeld te brengen met fraaie close-ups, ondersteund door een soort van zwoele zomeravondachtige muziek. Anouk Aimée en Jean-Louis Trintignant doen het beiden heel behoorlijk en hebben een goede chemie met elkaar, iets wat in dit soort films toch altijd wel belangrijk is. Ook leuk is de keuze om het heden in zwart-wit te laten zien en het verleden in kleur, al wordt daar op een gegeven moment wel enigszins van afgeweken. Ondanks dat dit waarschijnlijk vanwege budget technische redenen is gebeurt, ziet het er wel mooi uit.

Maar die afwisseling is voor mij ook de voornaamste reden, dat het niet allemaal even goed werkt. Ik vond te vaak dat de switch naar het verleden of iets anders, mij teveel uit het eigenlijke verhaal haalde, dat daardoor enigszins naar de achtergrond verdween. Ook zaten er opvallend veel autosport scènes in. Je zou bijna denken dat dat misschien een sponsor van deze film was. Ik vond het in ieder geval ietwat storend en daardoor het verhaal ook iets teveel van de hak op de tak springen.

Uiteindelijk is de poging zeker niet slecht, maar de ultieme romantische film, zoals de Fransen dat destijds zagen, zie ik er zeker niet in.

avatar van Movsin

Movsin

Destijds erg geliefde film, terecht met filmprijzen overladen.

De vernieuwende manier van filmen van Lelouch, het charisme van Trintignant en de minzaamheid van een Anouk Aimée deden de rest.

De scene in het restaurant met de kinderen is een typisch voorbeeld en ook "stijloefeningen" als gepraat binnen de wagen terwijl de camera er zich buiten bevindt, brachten de kijker intenser bij het gebeuren.

Na 50 jaar (Of moet ik zeggen "50 ans déjà" ?) heeft de tand des tijds wat geknabbeld, maar "Un Homme et une Femme" blijft een te koesteren werk.

avatar van 93.9

93.9

Film voldoet volledig aan de clichés van Franse jaren 70 en ik kan zeggen dat daar niets mis mee is.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Leuke, dromerige film over een flirt in het Frakrijk van de jaren 60. Hoewel het een luchtige toon heeft en een romance volgt, zou ik dit toch geen chick flick of date movie willen noemen. Daarvoor is het toch te eigenzinnig - de helft van de film speelt zich bijvoorbeeld af in een auto, ook wordt er nogal wat geëxperimenteerd met chronologie en innerlijke monologen- er is goed beschouwd ook geen happy end; ze vallen elkaar wel in de armen bij het laatste treffen maar dat ziet er van de kant van de vrouw toch eerder uit als een afscheid dan een verwelkoming. Sowieso, als er al sprake is van liefde, is dat die tussen de vrouw en haar overleden man (die wel op een erg suffe wijze omkwam trouwens).

Perfect passende soundtrack ook. Het titelnummer is erg bekend, zo bekend dat ik zou zweren die ook in meerdere andere (Franse?) films te zijn tegengekomen.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Filmtechnisch, scènografisch en qua regie heel knappe prent, maar qua verhaal- en karakterontwikkeling zwak. Ik hou eigenlijk ook niet zo erg van Anouk Aimé in deze rol, ik vond ze nogal statisch en stereotiep...

avatar van james_cameron

james_cameron

Verrassend weinig daadwerkelijk akteerwerk in deze dromerige jaren '60 romance. Het is vooral veel knip- en plakwerk dat moet zorgen voor de sfeer. Jean-Louis Trintignant is oké als de autocoureur die verliefd wordt op weduwe Anouk Aimée, maar haar rol bestaat voornamelijk uit frunniken aan haar kapsel. En ik werd helemaal gek van die dik aangezette kitscherige soundtrack.

kappeuter (crew films)

Vanaf 2 juli in de bioscoop (re-release via EYE)

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Meesterwerk.

avatar van mrklm

mrklm

Door de nadrukkelijke invloed van Nouvelle Vague en Cinéma Vérité leidt het camerawerk en de stilering regelmatig af van de karakters in dit fraai geconstrueerde en uitstekend gespeelde portret van een korte, maar hevige affaire tussen weduwe Anne [Anouk Aimée], een scriptgirl, en weduwnaar Jean-Louis [Jean-Louis Trintignant], een autocoureur. De twee ontmoeten elkaar op de school waar haar dochter en zijn zoon bij elkaar in de klas zitten. De film volgt het verloop van hun opbloeiende relatie en wisselt dat af met flashbacks die uiteindelijk - in één van de fraaiste liefdesscènes ooit - ook verklaren waarom de twee niet bij elkaar kunnen blijven.

Een arthouse-favoriet, deze winnaar van vele filmprijzen (waaronder twee Oscars). Gevolgd door een remake, en twee sequels. Gedateerd, maar nog altijd bewonderenswaardig en het is zeker aan te raden om het tweede vervolg Les Plus Belles Années d'une Vie (2019) ook te zien. Een fraai doublebill voor iedere romanticus.

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Romantiek, zoals alleen Fransen dat lijken te kunnen, gegoten in een eigenzinnige audiovisuele stijl. Mooi!

Eigenlijk één grote stijloefening, maar wel een mooie.Veel stukken die eigenlijk losstaande scnes lijken zoals de Le Mans 24 uur en de dinerscene, maar het werkt best wel.