Le Jeune Ahmed (2019)

Alternatieve titel: Young Ahmed

België / Frankrijk

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud en Myriem Akheddiou

De dertienjarige Ahmed zit gevangen tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Wanneer hij uiteindelijk een weg kiest en het pad bewandelt, besluit hij zijn lerares te vermoorden. Hoe kan de zin voor het leven zijn wens iemand te vermoorden overwinnen?

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van John Milton
Op de kijklijst. Benieuwd wat ze hiermee doen.

avatar van misterwhite
De gebroeders Dardenne zijn er weer bij met hun typische stijl waar ze nooit van zullen afstappen. Maar ook nooit hoeven te doen, ze blijven een vaste waarden in de filmcultuur, waar steeds weer beloftevol naar uitgekeken wordt. En zo ook met deze Le Jeune Ahmed, met het gewaagde thema rond moslim radicalisering. Een onderwerp waarmee ik nu ook al weet dat de film hier en daar stevige kritieken zal losweken.
Maar de Dardenne broertjes kiezen voor een sobere aanpak en geven de jongen een aantal interessante beweegredenen. Enkel bij de evolutie van de jongen stelde ik mij een aantal dingen in vraag en kreeg ik een dubbel gevoel.

Idir Ben Addi doet zijn best, maar lijkt vaak wat emotieloos, terwijl de omstaanders in de film vaak veel uitbundiger acteren. Een regiekeuze die ook soms wat dubbel voelt, op die manier kreeg ik minder voeling met het personage Ahmed, maar meer voeling met de omstaanders, wat ik vermoed ook de intentie was binnen de regie.

Zeker geen slechte film, maar geen nieuwe magnum opus voor broes. En ik verwacht ook niet dat ze de 3de palm zullen binnen halen.

Gezien met Filmfest Gent on Tour.

avatar van Verhoeven
Na de mislukking van La Fille Inconnue zijn de gebroeders Dardenne terug met een Bressoniaans schaakspel. Een transcendentale reis waar de hoofdpersoon na een flinke val het moordwapen gebruikt voor levenswapen. Soms moet de schepper ingrijpen om tot bezinning te komen. Erg bijzonder en ontroerend einde.

avatar van tbouwh
Maar dat wel na een bijzonder ongenuanceerde en ongeloofwaardige film, wat gezien het pittige onderwerp een doodsteek is. Na die atletiekbaan-plotontwikkeling van het eerste kwartier was ik er al deels klaar mee, en het kopje 'Islam' kon iedere vorm van broodnodige uitdieping en toelichting ook wel vergeten. Dat slaat los van ieder moreel of politiek oordeel, hier help je het maatschappelijk debat gewoonweg geen steek verder mee. De val deed me trouwens direct aan The Kid with a Bike denken, de enige Dardennes die ik eerder zag.

avatar van John Milton
tbouwh schreef:
The Kid with a Bike, de enige Dardennes die ik eerder zag.

Die zag ik juist niet, maar ik beveel ondanks deze magere oogst aan om toch Rosetta, La Promesse of Deux Jours, Une Nuite een kansje te geven, aangezien je het fietsjoch wel kon waarderen. Zou me verbazen als je daar niets mee kan.

avatar van tbouwh
Ja, ik wil nog wel eens meer van de DD zien, maar het heeft minder prioriteit. Deux Jours al gezien.

De namen van de regisseurs Dardenne heb ik de laatste tijd vaak voorbij zien komen bij films die ik erg goed vond vanwege een documentaire-achtig realisme waarin de gebroeders Dardennes school zouden hebben gemaakt, maar een film van de Dardennes zelf had ik nog niet gezien zodat ik deze niet kon laten liggen.

Maar hij viel me wat tegen. De film is inderdaad realistisch: zo moet het inderdaad gaan bij radicalisering en in jeugdinstellingen, hetgeen linkse mensen waarschijnlijk niet prettig zullen vinden om te zien omdat het zonder een verklarende context de moslims c.q. de islam in een kwaad daglicht zou zetten maar ik ben rechts genoeg om daar geen moeite mee te hebben. Maar de film lijdt er wel onder dat het onderwerp zo uitgekauwd is: sinds 11 september 2001 schrijven kranten vrijwel dagelijks over moslimradicalisering en bij tijd en wijle ook over instellingen en ontsnappingen daaruit en de film voegt eigenlijk niets aan toe aan wat je daarover als krantenlezer al weet (inclusief dat ook jihadisten het moeilijk hebben met de verlokkingen van de Westerse leefstijl). Dat de film de hoofdpersoon met een handcamera dicht op de huid filmt maakt het niet indringender of opeens wel boeiend: het maakt de kijker vooral draaierig…

Wat de film nog net redt, resulterend in een magere voldoende voor de film, is dat gelukkig nog wel een thriller-achtig element in het verhaal is gestopt dat de film wel wat spannend en boeiend maakt, al is dat element helaas een ondergeschikt en klein element in de film. Het einde is qua plot overigens verrassend, niet geheel ondubbelzinnig en lijkt opnieuw te willen onderstrepen dat het nog maar een kind is dat niet goed weet wat het doet (hetgeen de linkse kijker weer wat gerust kan stellen).

avatar van hvdriel
Kun je teleurgesteld zijn na het zien van een nieuwe film van de Waalse gebroeders? Lange tijd heb ik gedacht van niet, maar helaas...

Niks aan te merken op hun sobere stijl die wars is van effectbejag, op het vanzelfsprekende, naturalistische acteerwerk (hoewel, hierover dadelijk wat meer) en op hun themakeuze die altijd nauw aansluit op de actualiteit van het dagelijkse leven.

Wat is er dan wel mis? De film is zo plat, verzucht ik. Ahmed, een jonge puber, krijgt geen enkele diepgang. Als een vlak karakter zombiet hij emotieloos door de film met een mimiek die geen enkele overtuiging, twijfel, woede, hartstocht, schaamte of verlangen uitstraalt. Uit het oplepelen van een aantal platte frasen moet duidelijk worden dat hij geradicaliseerd is. De invloed van een imam blijkt groter dan die van zijn moeder, zijn lerares en de gematigde moslimgemeenschap waarin hij is opgevoed.
Na zijn poging komt hij in een inrichting terecht, waar de begeleiding en de psychologe eerlijk doch naïef Ahmed proberen te resocialiseren en waar alles uiterst gereglementeerd verloopt behalve wanneer het om Ahmed gaat bij fouilleren vinden ze niks bij hem, briefje aan zijn moeder wordt niet gelezen): redelijk ongeloofwaardig allemaal, met als dieptepunt de gedweeë ommekeer van Ahmed die niet wordt gewantrouwd.
En dan het slot. Zelfs als spoiler zeg ik er niks over, behalve dat ik als filmkijker - die niet van 'plotseling opduikende ooms uit Amerika' houd - door de grond ging. Dit kun je een serieuze filmliefhebber niet aandoen (en, beste lezer, overtuig me vooral wanneer ik iets helemaal heb gemist).

avatar van mrklm
De gebroeders Dardenne leveren opnieuw een meesterwerk af in deze sobere vertelling over tiener Ahmed [Idir Ben Addi], een jongen wiens radicale opvattingen over de Islam hem doen besluiten een aanslag te plegen op zijn bijleslerares omdat die leerlingen Arabisch wil bijbrengen door middel van (moderne) kinderliedjes. Het klinkt controversieel, maar het scenario laat in het midden waar de verantwoordelijkheid ligt voor Ahmeds daden. Is het de Imam die Ahmed verwart met dubbelzinnige uitspraken? Is het de verdeeldheid binnen de Moslimgemeenschap over de rol van de Koran in het taalonderwijs van hun kinderen? Is het de neef die - zo lijkt het in ieder geval - zijn familie heeft verruild voor de strijd tegen de ongelovigen? Of is er een strikt persoonlijke reden waarom Ahmed volledig opgaat in zijn geloof en de bijbehorende rituelen? Met een paar simpele regie-aanwijzingen zet Ben Addi zijn karakter neer als iemand die zich volledig heeft afgesloten van zijn omgeving en zijn emoties. Ahmed vermijdt oogcontact en in de hele film zijn er maar twee momenten waarop hij menselijke emoties toont. Het slot is ijzingwekkend spannend en zeer aangrijpend bovendien. Niet te missen!

avatar van Aristocraat
Prima vertelling maar toch haalt het niet bij het vroegere werk van de Dardenne's vindt ik.

avatar van de grunt
De Dardennes zijn hun magie van vroeger kwijt!

avatar van Baboesjka
Niet geweldig. Prima acteerwerk, en een redelijk boeiend verhaal, maar het greep mij niet erg aan. Ik miste wat overtuigingskracht. 3*

Doet wellicht nog het meest denken aan Le Fils qua ongrijpbaarheid van het hoofdpersonage. Jammer genoeg raakt de film uiteindelijk niet genoeg.

mijn uitgebreidere recensie

In lijn met eerder werk kiezen de Dardennes voor een observerende stijl, die de dialogen niet uitlokt en al helemaal geen poging doet om in Ahmed’s hoofd te kruipen. Met zijn 84 minuten is de film behoorlijk kort. Bij een compact en scherp geschreven narratief kan dat in het voordeel werken, maar in dit geval is het een groot euvel. De gevoelige materie schreeuwt om een zorgvuldige opbouw en de karakterontwikkeling die het staccato scenario gewoonweg niet biedt.

De Dardennes zetten hier toch weer een heel integere film neer, zonder bombastisch of hoogdravend gedoe.
Een beeld van een jonge knaap die in zijn opvattingen over maatschappij en geloof op eigen houtje een stap te ver gaat.
Tot hoever dit allemaal kan gaan laat de film in het midden, maar laat eerder een hoopvolle, positieve boodschap in het slot, dat het allemaal anders kan.
Sterk acteerwerk, vooral van de in zelf gekeerde jongen en verder gewoon mooie cinema.