

Le Jeune Ahmed (2019)
Genre: Drama
Speelduur: 84 minuten
Alternatieve titel: Young Ahmed
Oorsprong:
België / Frankrijk
Geregisseerd door: Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
Met onder meer: Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud en Myriem Akheddiou
IMDb beoordeling:
6,6 (4.861)
Gesproken taal: Arabisch en Frans
Releasedatum: 4 juli 2019
On Demand:
Bekijk via NPO Start Plus
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Le Jeune Ahmed
De dertienjarige Ahmed zit gevangen tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Wanneer hij uiteindelijk een weg kiest en het pad bewandelt, besluit hij zijn lerares te vermoorden. Hoe kan de zin voor het leven zijn wens iemand te vermoorden overwinnen?
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments

misterwhite
-
- 4726 berichten
- 656 stemmen
De gebroeders Dardenne zijn er weer bij met hun typische stijl waar ze nooit van zullen afstappen. Maar ook nooit hoeven te doen, ze blijven een vaste waarden in de filmcultuur, waar steeds weer beloftevol naar uitgekeken wordt. En zo ook met deze Le Jeune Ahmed, met het gewaagde thema rond moslim radicalisering. Een onderwerp waarmee ik nu ook al weet dat de film hier en daar stevige kritieken zal losweken.
Maar de Dardenne broertjes kiezen voor een sobere aanpak en geven de jongen een aantal interessante beweegredenen. Enkel bij de evolutie van de jongen stelde ik mij een aantal dingen in vraag en kreeg ik een dubbel gevoel.
Idir Ben Addi doet zijn best, maar lijkt vaak wat emotieloos, terwijl de omstaanders in de film vaak veel uitbundiger acteren. Een regiekeuze die ook soms wat dubbel voelt, op die manier kreeg ik minder voeling met het personage Ahmed, maar meer voeling met de omstaanders, wat ik vermoed ook de intentie was binnen de regie.
Zeker geen slechte film, maar geen nieuwe magnum opus voor broes. En ik verwacht ook niet dat ze de 3de palm zullen binnen halen.
Gezien met Filmfest Gent on Tour.
3.5*

Malick
-
- 9062 berichten
- 140 stemmen
Na de mislukking van La Fille Inconnue zijn de gebroeders Dardenne terug met een Bressoniaans schaakspel. Een transcendentale reis waar de hoofdpersoon na een flinke val het moordwapen gebruikt voor levenswapen. Soms moet de schepper ingrijpen om tot bezinning te komen. Erg bijzonder en ontroerend einde.

tbouwh
-
- 5751 berichten
- 5262 stemmen
Maar dat wel na een bijzonder ongenuanceerde en ongeloofwaardige film, wat gezien het pittige onderwerp een doodsteek is. Na die atletiekbaan-plotontwikkeling van het eerste kwartier was ik er al deels klaar mee, en het kopje 'Islam' kon iedere vorm van broodnodige uitdieping en toelichting ook wel vergeten. Dat slaat los van ieder moreel of politiek oordeel, hier help je het maatschappelijk debat gewoonweg geen steek verder mee. De val deed me trouwens direct aan The Kid with a Bike denken, de enige Dardennes die ik eerder zag.

John Milton
-
- 22729 berichten
- 12534 stemmen
The Kid with a Bike, de enige Dardennes die ik eerder zag.
Die zag ik juist niet, maar ik beveel ondanks deze magere oogst aan om toch Rosetta, La Promesse of Deux Jours, Une Nuite een kansje te geven, aangezien je het fietsjoch wel kon waarderen. Zou me verbazen als je daar niets mee kan.

tbouwh
-
- 5751 berichten
- 5262 stemmen
Ja, ik wil nog wel eens meer van de DD zien, maar het heeft minder prioriteit. Deux Jours al gezien.

De filosoof
-
- 2223 berichten
- 1512 stemmen
De namen van de regisseurs Dardenne heb ik de laatste tijd vaak voorbij zien komen bij films die ik erg goed vond vanwege een documentaire-achtig realisme waarin de gebroeders Dardennes school zouden hebben gemaakt, maar een film van de Dardennes zelf had ik nog niet gezien zodat ik deze niet kon laten liggen.
Maar hij viel me wat tegen. De film is inderdaad realistisch: zo moet het inderdaad gaan bij radicalisering en in jeugdinstellingen, hetgeen linkse mensen waarschijnlijk niet prettig zullen vinden om te zien omdat het zonder een verklarende context de moslims c.q. de islam in een kwaad daglicht zou zetten maar ik ben rechts genoeg om daar geen moeite mee te hebben. Maar de film lijdt er wel onder dat het onderwerp zo uitgekauwd is: sinds 11 september 2001 schrijven kranten vrijwel dagelijks over moslimradicalisering en bij tijd en wijle ook over instellingen en ontsnappingen daaruit en de film voegt eigenlijk niets aan toe aan wat je daarover als krantenlezer al weet (inclusief dat ook jihadisten het moeilijk hebben met de verlokkingen van de Westerse leefstijl). Dat de film de hoofdpersoon met een handcamera dicht op de huid filmt maakt het niet indringender of opeens wel boeiend: het maakt de kijker vooral draaierig…
Wat de film nog net redt, resulterend in een magere voldoende voor de film, is dat gelukkig nog wel een thriller-achtig element in het verhaal is gestopt dat de film wel wat spannend en boeiend maakt, al is dat element helaas een ondergeschikt en klein element in de film. Het einde is qua plot overigens verrassend, niet geheel ondubbelzinnig en lijkt opnieuw te willen onderstrepen dat het nog maar een kind is dat niet goed weet wat het doet (hetgeen de linkse kijker weer wat gerust kan stellen).

hvdriel
-
- 379 berichten
- 345 stemmen
Kun je teleurgesteld zijn na het zien van een nieuwe film van de Waalse gebroeders? Lange tijd heb ik gedacht van niet, maar helaas...
Niks aan te merken op hun sobere stijl die wars is van effectbejag, op het vanzelfsprekende, naturalistische acteerwerk (hoewel, hierover dadelijk wat meer) en op hun themakeuze die altijd nauw aansluit op de actualiteit van het dagelijkse leven.
Wat is er dan wel mis? De film is zo plat, verzucht ik. Ahmed, een jonge puber, krijgt geen enkele diepgang. Als een vlak karakter zombiet hij emotieloos door de film met een mimiek die geen enkele overtuiging, twijfel, woede, hartstocht, schaamte of verlangen uitstraalt. Uit het oplepelen van een aantal platte frasen moet duidelijk worden dat hij geradicaliseerd is. De invloed van een imam blijkt groter dan die van zijn moeder, zijn lerares en de gematigde moslimgemeenschap waarin hij is opgevoed.
Na zijn poging komt hij in een inrichting terecht, waar de begeleiding en de psychologe eerlijk doch naïef Ahmed proberen te resocialiseren en waar alles uiterst gereglementeerd verloopt behalve wanneer het om Ahmed gaat bij fouilleren vinden ze niks bij hem, briefje aan zijn moeder wordt niet gelezen): redelijk ongeloofwaardig allemaal, met als dieptepunt de gedweeë ommekeer van Ahmed die niet wordt gewantrouwd.
En dan het slot. Zelfs als spoiler zeg ik er niks over, behalve dat ik als filmkijker - die niet van 'plotseling opduikende ooms uit Amerika' houd - door de grond ging. Dit kun je een serieuze filmliefhebber niet aandoen (en, beste lezer, overtuig me vooral wanneer ik iets helemaal heb gemist).

mrklm
-
- 9754 berichten
- 9024 stemmen
De gebroeders Dardenne leveren opnieuw een meesterwerk af in deze sobere vertelling over tiener Ahmed [Idir Ben Addi], een jongen wiens radicale opvattingen over de Islam hem doen besluiten een aanslag te plegen op zijn bijleslerares omdat die leerlingen Arabisch wil bijbrengen door middel van (moderne) kinderliedjes. Het klinkt controversieel, maar het scenario laat in het midden waar de verantwoordelijkheid ligt voor Ahmeds daden. Is het de Imam die Ahmed verwart met dubbelzinnige uitspraken? Is het de verdeeldheid binnen de Moslimgemeenschap over de rol van de Koran in het taalonderwijs van hun kinderen? Is het de neef die - zo lijkt het in ieder geval - zijn familie heeft verruild voor de strijd tegen de ongelovigen? Of is er een strikt persoonlijke reden waarom Ahmed volledig opgaat in zijn geloof en de bijbehorende rituelen? Met een paar simpele regie-aanwijzingen zet Ben Addi zijn karakter neer als iemand die zich volledig heeft afgesloten van zijn omgeving en zijn emoties. Ahmed vermijdt oogcontact en in de hele film zijn er maar twee momenten waarop hij menselijke emoties toont. Het slot is ijzingwekkend spannend en zeer aangrijpend bovendien. Niet te missen!

Aristocraat
-
- 66 berichten
- 1079 stemmen
Prima vertelling maar toch haalt het niet bij het vroegere werk van de Dardenne's vindt ik.

Baboesjka
-
- 891 berichten
- 1657 stemmen
Niet geweldig. Prima acteerwerk, en een redelijk boeiend verhaal, maar het greep mij niet erg aan. Ik miste wat overtuigingskracht. 3*

gotti
-
- 14051 berichten
- 5761 stemmen
Doet wellicht nog het meest denken aan Le Fils qua ongrijpbaarheid van het hoofdpersonage. Jammer genoeg raakt de film uiteindelijk niet genoeg.

tbouwh
-
- 5751 berichten
- 5262 stemmen

Movsin
-
- 8081 berichten
- 8298 stemmen
De Dardennes zetten hier toch weer een heel integere film neer, zonder bombastisch of hoogdravend gedoe.
Een beeld van een jonge knaap die in zijn opvattingen over maatschappij en geloof op eigen houtje een stap te ver gaat.
Tot hoever dit allemaal kan gaan laat de film in het midden, maar laat eerder een hoopvolle, positieve boodschap in het slot, dat het allemaal anders kan.
Sterk acteerwerk, vooral van de in zelf gekeerde jongen en verder gewoon mooie cinema.

BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Met uitzondering van de eerste twee heb ik alle films van de gebroeders Dardenne gezien. Ik ben het met de grunt eens dat zij hun vroegere magie kwijt lijken te zijn. Helaas. Na de teleurstellende voorgaande film La Fille Inconnue (2016) is dit opnieuw een serieuze tegenvaller van de Waalse broeders. Het is een opmerkelijk vlakke registratie van de radicalisering van een jonge moslim zonder enige diepgang, zonder enige uitleg over het hoe of waarom.
Het einde , waarbij alles van het ene op het andere moment vergeten en vergeven lijkt, is helemaal tenenkrommend. Ik ben geen psycholoog en ik wil best geloven dat er zoiets bestaat als schokmomenten, maar zo werkt het volgens mij niet.

yeyo
-
- 6322 berichten
- 4505 stemmen
De Dardennes zouden moeten weten dat een film draaien over de islam niet zonder risico is. Dat bedoel ik helemaal niet moraliserend, maar we worden zo om de oren gegooid met allerlei mediatieke moslimhetzes, dat de kijker ook veel aandachtiger en gevoeliger zal zijn bij de fictieve uitbeelding ervan. En dan stelt het teleur dat de broers, met tonnen misplaatst boomer zelfvertrouwen, wel denken dat ze dit fenomeen kunnen framen in de gekende Dardenne huisstijl. Helaas vallen ze genadeloos door de mand wanneer ze trachten hun etatistische tunnelvisie proberen te projecteren op een wereld die duidelijk de hunne niet is. Ik denk bijvoorbeeld aan de 'debatavond' over de 'modernisering' van de islam, wat haast een colloquium van de links-intellectualistische vrienden van de Dardennes over het syndicalisme of zo lijkt. Of nog erger, de moeder van het personage, het stereotype van de geseculariseerde, vrijgevochten, aandoenlijk in haar lichte onbeholpenheid Dardenne arbeidsmoeder. Die ene scène in de pizzeria van de ex-jihadi in Les Misérables (van Ladj Ly) bood mij meer inzichten over de hedendaagse, verwesterde islam dan heel deze lijzige wandeling door de overheidsinstellingen. De flauwe behandeling van het actuele thema geeft het geheel de allure van een after school special, waar de kijker de spot drijft met de gezwollen dramatiek en bijna in suspense zit af te wachten wat voor ongein dat moslimgekkie nu weer gaat uithalen. De Dardennes hadden beter deze Hitchcockiaanse lijn doorgetrokken, want ergens onder zijn dikke laag van arthouse pedagogie zit er wel een interessant filmpje verscholen in Le Jeune Ahmed. Het titulair hoofdpersonage, kwezel pur sang, zit als een maghrebijnse variant van Norman Bates junior gevangen tussen een streng moreel kader en zijn vleselijke lusten. Een ingebouwde psychologische kastijdiging tot gevolg. Wat had ik graag gezien hoe de perikelen tussen Ahmed en het vlot boerenmeisje zouden evolueren. Tussen het helmgras lag een Catherine Breillat-achtig huzarenstukje verborgen, maar het heeft niet mogen zijn.

Fisico (moderator films)
-
- 9779 berichten
- 5313 stemmen
Het is niet zo evident om in een kort tijdsbestek van een film een plot te ontwikkelen rond een complex thema als radicalisering. De broers Dardenne waagden de sprong en dat loopt niet altijd even vlot. Le Jeune Ahmed is een vlotte film waarbij de radicalisering van Ahmed nogal makkelijk verloopt. De gedachtegang gaat van kwaad naar erger en lijkt zelfs vrij ongeloofwaardig.
De eerste moordpoging wens ik nog door de vingers te zien, maar de tweede poging heeft meer weg van een psychopaat dan van een godsdienstfanatiekeling. Het is dan ook bizar hoe het verhaal eindigt, want eigenlijk beraamde Ahmed nogmaals een aanslag op de lerares. Dat hij na zijn val ineens tot inkeer kwam kon ik maar moeilijk aanvaarden zonder afdoende uitleg. Vreemde, maar vooral goedkope wending alvast.
Voor de rest een integere film zoals we gewend zijn van de Dardennes. Goede acteerprestatie ook van de jonge Ahmed.

Timey
-
- 71 berichten
- 646 stemmen
Eén van de mindere Dardennes, wat mij betreft. Draagt de stempel, maar beklijft niet. De films van de gebroeders zijn steeds sober, wat tragisch, droevig, maar hier schieten de intenties het einddoel voorbij. Geen topfilm, desondanks het bekijken waard.

K. V.
-
- 4220 berichten
- 3665 stemmen
Deze korte film nog meegepikt en het was toch iets minder m'n ding. Niet dat het zo'n slechte film is, alleen is het niet zo meeslepend. De film heeft niet het grootste verhaal en ook het hoofdpersonage is ook niet het meest aimabel persoon.
Het einde was ook redelijk abrupt.
Goed voor een keertje, maar hoef deze niet meer terug te zien.

Hansiro
-
- 168 berichten
- 1689 stemmen
84 minuten en alsnog een lange zit, waar het nog wel redelijk begon vervalt de hele film als hij in de jeugdinrichting terecht komt, dan gebeurd er ongeveer 60 minuten niks meer..
Enige wat ik me afvroeg na het einde was waarom ? Zoveel kansen in het leven en alsnog dat pad kiezen. Mooi natuurlijk stijltje weer van de gebroeders Dardenne maar heel boeiend was dit helaas niet.

starbright boy (moderator films)
-
- 21894 berichten
- 4749 stemmen
Nogal een meevaller. De Dardennes zijn de laatste jaren bepaald wiisselvalliger geworden en wisselen sterkte films (Le Garmin Au Velo) af met mindere (Deux Jours, Une Nuit, Le Silence de Lorna) en als het minder goed was zaten er vaak geforceerde kanten aan het plot. Het plot van deze film plus de Dardennes leek een recept voor een definitieve ontsporing of hintte op zijn minst naar het niveau van een van de meest overgewaardeerde films van deze hele website: opendeurendraak Die Fremde, toch nog maar eens flink nog eens afgewaardeerd nav deze).
Er blijkt echter verrassend veel goed te gaan. De Dardennes stoten hun hoofd het mijnenveld van de radicaliseing zelf waar je bijna de garantie hebt dat je op je bek gaat, dus ze maken dat tot en vrij geloofwaardig gegeven.. Ook prettig is de tegendraadse casting van de muizige Idir Ben Addi als Ahmed. Daarmee maken ze het zichzelf moeilijker. De jongen heeft geen overdosis aan charisma en oogt al helemaal niet gevaarlijk. Daarmee handig clichés ontwijkend. Ik mis de vroegere wildere Dardennes van La Promesse (nog altijd hun beste film) en Rosetta nog wel een beetje. Deze versie kleurt veel meer binnen schoolse lijntjes, dan mid '90 Dardennes hadden gedaan. Maar de observerende blik en relatief weinig pot, het matcht verrassend goed met het thema. En dan is het het einde dat ook in geen enkele val trapt. Geen gemakkelijke bevrijding en al helemaal geen ultrapessimisme.

scorsese
-
- 12476 berichten
- 10597 stemmen
Redelijke film over een dertienjarige moslim-jongen die zijn lerares wil vermoorden vanwege haar Arabische lessen. Een sociaal drama bijna op documentaire-achtige wijze gefilmd zoals gewend van de broertjes Dardenne. Dit levert op zich een behoorlijk indringend portret op over een radicaliserende tiener (de camera blijft dicht op de huid van de naturel acterende Idir Ben Addi). Echter kwam de ongelooflijke vastberadenheid van de jongen nogal ongeloofwaardig over (zeker gezien zijn leeftijd). En het einde is in dat opzicht nog het meest ongeloofwaardig.

T.O.
-
- 2323 berichten
- 2631 stemmen
Vanaf het allereerste shot zit je weer in een typisch Dardennes-drama, maar deze weet toch minder te raken. Nogal kort door de bocht en soms zelfs wat arbitrair. Daardoor weet de film uiteindelijk toch vrij weinig te zeggen.

Filmkriebel
-
- 9465 berichten
- 4381 stemmen
Mindere Dardenne. Het thema radicalisering is hot maar een film als Rebel slaagde er beter in om een vinger te leggen op de gevoeligheden. De manipuleerbare Ahmed gaat onder invloed van een imam over tot een radicale daad en wordt vastgehouden in een verbeteringsinstelling. Maar dat blijkt niet voldoende om Ahmed tot bezinning te brengen. Door de ogen van een naieve jongen die geen nuchtere en volwassen blik op zijn godsdienst heeft, tonen de Dardennes dat het pad van de radicale islam een afkeer is voor al het moois in het leven (bvb de kus van Louise).. Het einde was me iets te moraliserend en vond ik niet passend.

bjerik76
-
- 2294 berichten
- 1742 stemmen
film die je al in de eerste minuten de volle aandacht trekt.
je begrijpt de machteloosheid van de omstanders, helaas is het vaak ook de realiteit.
ondanks 84 minuten, toch wat langdradig.
Vond het eind wel beetje overkomen dat de kijker zelf mocht beslissen hoe het verder af zou gaan lopen ..
Het laatste nieuws

''71' verdwijnt binnenkort van Netflix, 'Zero Day' vanaf deze week te zien | MovieMeter Recap

'A Serious Man' komt morgen (18 februari) op televisie: 'Het is geen Coen meer als er geen apart einde aan zit'

De kogel is door de kerk: 'The Goonies 2' komt eraan

Aangrijpende Nederlandse bestseller wordt dramaserie in 2027
Bekijk ook

Sorry We Missed You
Drama, 2019
91 reacties

Der Goldene Handschuh
Misdaad / Drama, 2019
131 reacties

Papicha
Drama, 2019
11 reacties

A Hidden Life
Biografie / Drama, 2019
144 reacties

La Promesse
Drama, 1996
41 reacties

Au Nom de la Terre
Drama, 2019
19 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.