Le Jeune Ahmed (2019)

Alternatieve titel: Young Ahmed

België / Frankrijk

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Idir Ben Addi, Olivier Bonnaud en Myriem Akheddiou

De dertienjarige Ahmed zit gevangen tussen de absolute idealen van zijn imam en de verlokkingen van het leven. Wanneer hij uiteindelijk een weg kiest en het pad bewandelt, besluit hij zijn lerares te vermoorden. Hoe kan de zin voor het leven zijn wens iemand te vermoorden overwinnen?

• Vanaf donderdag 4 juli in de bioscoop

Vanaf 4 juli in de bioscoop (Cinéart Nederland)

avatar van John Milton
Op de kijklijst. Benieuwd wat ze hiermee doen.

avatar van misterwhite
De gebroeders Dardenne zijn er weer bij met hun typische stijl waar ze nooit van zullen afstappen. Maar ook nooit hoeven te doen, ze blijven een vaste waarden in de filmcultuur, waar steeds weer beloftevol naar uitgekeken wordt. En zo ook met deze Le Jeune Ahmed, met het gewaagde thema rond moslim radicalisering. Een onderwerp waarmee ik nu ook al weet dat de film hier en daar stevige kritieken zal losweken.
Maar de Dardenne broertjes kiezen voor een sobere aanpak en geven de jongen een aantal interessante beweegredenen. Enkel bij de evolutie van de jongen stelde ik mij een aantal dingen in vraag en kreeg ik een dubbel gevoel.

Idir Ben Addi doet zijn best, maar lijkt vaak wat emotieloos, terwijl de omstaanders in de film vaak veel uitbundiger acteren. Een regiekeuze die ook soms wat dubbel voelt, op die manier kreeg ik minder voeling met het personage Ahmed, maar meer voeling met de omstaanders, wat ik vermoed ook de intentie was binnen de regie.

Zeker geen slechte film, maar geen nieuwe magnum opus voor broes. En ik verwacht ook niet dat ze de 3de palm zullen binnen halen.

Gezien met Filmfest Gent on Tour.

avatar van Verhoeven
Na de mislukking van La Fille Inconnue zijn de gebroeders Dardenne terug met een Bressoniaans schaakspel. Een transcendentale reis waar de hoofdpersoon na een flinke val het moordwapen gebruikt voor levenswapen. Soms moet de schepper ingrijpen om tot bezinning te komen. Erg bijzonder en ontroerend einde.

avatar van tbouwh
Maar dat wel na een bijzonder ongenuanceerde en ongeloofwaardige film, wat gezien het pittige onderwerp een doodsteek is. Na die atletiekbaan-plotontwikkeling van het eerste kwartier was ik er al deels klaar mee, en het kopje 'Islam' kon iedere vorm van broodnodige uitdieping en toelichting ook wel vergeten. Dat slaat los van ieder moreel of politiek oordeel, hier help je het maatschappelijk debat gewoonweg geen steek verder mee. De val deed me trouwens direct aan The Kid with a Bike denken, de enige Dardennes die ik eerder zag.