Ils (2006)

Frankrijk / Roemenië
Thriller / Horror

geregisseerd door David Moreau en Xavier Palud
met Olivia Bonamy, Michaël Cohen en Adriana Mocca

Lucas en Clementine leiden een rustig leventje, totdat Clementine op een nacht wakker wordt. Ze heeft gestommel gehoord en spoort Lucas aan om een kijkje te nemen. In eerste instantie zien ze niks, maar al snel blijkt dat er iemand is. Diegene blijft echter in de schaduw rondsluipen en jaagt hen de stuipen op het lijf.

avatar van Antonev
Ontzettend spannende film! De korte speelduur vond ik een pluspunt, de film verliep daardoor lekker vlot en de spanning was continu aanwezig. 3.5*

avatar van bl8
bl8
Laten we duidelijk zijn : het is niet waargebeurd maar losjes gebaseerd op waargebeurde feiten.
Link : https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090207120520AAzRsKG
Maar dan de slechte uitwerking ervan . Setting was goed en spanning hier en daar ook.
Wat stoorde dan wel : 2 volwassenen die als een bange muis bij de minste beweging of geluid naar een hoekje in de kamer lopen en in elkaar duiken, af en toe vreemde beslissingen nemen, dwaze acties doen, er onnozel bijlopen , nietszeggende stoffige houterige dialogen.
Het beste van de film waren eigenlijk de slotwoorden , waar je even stil van werd toch. Dat verdient toch een ster
Hou er rekening mee dat de lage score komt omdat ik in dit genre enkel de uitschieters kan appreciëren door de band genomen.

appearingink
Iemand anders zei het volgens mij al. Eden Lake is beter. Deze is te low budget en de acteurs boeien niet.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ils begint gewoon met een eenvoudig voorstuk dat zeker niet slecht is en door de korte duur verre van vervelend. Niets speciaals misschien, maar hierdoor krijgt de rest van de film wel veel meer sfeer. Vanaf dan wordt je als kijker zelf paranoia. Niets van het voorstuk wordt echt verklaard of geeft je zelfs enige hint. Als het verhaal echt begint zat ik op het puntje van mijn stoel te kijken naar ramen en schaduw of er iets kwam. Less is more weten ze maar al te goed en Ils weet de sfeer zeer lang vast te houden.

Je kan de film een deel met Eden Lake vergelijken (dat minder met de sfeer werkt) en eerder met The Strangers (dat dan weer net iets te veel toont). Naar het einde toe is het moeilijk om naar een stevige finale te werken, omdat je niet kan blijven knipperen met lichten en slaan met deuren. Maar het lukt toch enigszins. Ik was dan misschien niet zo onder de indruk van het verhaal, maar tot op het einde zat de sfeer erin. En dat lukt weinig horrorthrillers.

avatar van dirk-dv
Spannende film! Gekeken zonder de beschrijving te lezen en had niet verwacht na het begin van de film dat het zo zou gaan... Zeker een aanrader als je van Thriller/Horror houdt met een verrassende wending en een beklemmende sfeer! Dikke voldoende

avatar van leatherhead
Mwah, verwachte een spannende film, maar vond het doorgaans maar wat saai.

Ben sowieso al niet iemand die iets snel spannend vind, maar vind gewoon het hele ''killer(s) achtervolgt screamqueen'' gegeven vaak te clichématig en uitgekauwd om echt spannend of eng te zijn en daar is deze film geen uitzondering op. Je merkt aan alles dat de film heel spannend over wilt komen (soundtrack, die geluidjes die ''Ils" telkens maken), alleen werkt het gewoon simpelweg niet vind ik. Heeft er ook wel mee te maken dat er totaal geen dreiging uitging vanuit Ils. Een stel zwervertjes in Adidas vestjes waren het of zo? In ieder geval weinig om bang van te worden.

Laatste gedeelte in de tunnel was wel wat beter mede doordat er effectief wat met belichting gespeeld werd en het af en toe lekker hectisch werd, maar al bij al toch best een teleurstelling. Duidelijk een film die al z'n troeven richt op de suspense, maar daar grotendeels in faalt in mijn ogen. Vervolgens zoek je, door het in het water vallen van het suspense gedeelte afleiding in andere aspecten, maar ook daarin heeft de film maar weinig te bieden helaas, waardoor het ondanks de korte speelduur toch nog een flinke zit wordt

2,0* voornamelijk voor het laatste gedeelte + einde.

avatar van Richard_Voorhees
Zojuist bekeken en ik ben toch onder de indruk over hoe de makers er met beperkte middelen wel wat tofs van wisten te maken. In het begin is de film best spannend en zijn er een aantal leuke vindingen te zien. Zo kon ik de enigszins voorspelbare spijker door het deurgat wel waarderen en vond ik met name de zolderinrichting met al dat hangende plastic wel erg goed gevonden. Het zorgde namelijk wel voor een lekker claustrofobisch gevoel.
Wanneer de scenes in het bos aanbreken vermindert de spanning echter, maar weet men dit in de tunnels weer wat op te schroeven met hulp van de belichting. Daarnaast heb ik het idee van moordende kinderen altijd heerlijk macaber gevonden en ook nu kon ik het weer erg waarderen.
Mede door de korte speelduur kijkt de film ook makkelijk weg en blijft de interesse voor de hoofdrolspelers er ook wel bij. Wederom een sterke keuze, want als men een aantal van de scenes langer had uitgerokken was het een stuk minder effectief geweest door de langdradigheid.
Wat mij betreft een aanrader voor liefhebbers van dit soort "home invasion" films.

avatar van joolstein
Sterke film met een korte tijdsduur! De film nu voor de tweede keer gekeken maar nog steeds heeft de film niet ingeboet qua spanning! Met beperkte middelen wordt er toch een zeer sterke home- invasion film neergezet. De laatste scene is toch wel briljant, er wordt namelijk een beetje geveinsd dat het een waargebeurd verhaal was. Super-film!

avatar van Goodfella_90
Spannend was het wel, maar de irritatie overheerste. Werkelijk elke actie die de hoofdpersonen ondernemen is zo ontzettend dom en zelfdestructief dat de ergering met de minuut oploopt en je hoopt dat ze gepakt worden. Ook veel onzin. Zo lopen ze midden in de nacht door een verlaten bos maar alles is gewoon zo verlicht als een voetbalveld met lichtmasten. Ook dat plastic op zolder is zo cliché als de pest. Matig allemaal. Gelukkig wel lekker kort en vrij intensief: na afloop moet je even een minuutje bijkomen. Maar dat is wellicht meer doordat je opgefokt wordt van de irritatie dan van de spanning.

avatar van Jimske
Bij vlagen spannende film..MAAR, wat een ongeloofwaardig plot! Kinderen van 10-15jr die gedurende de hele film muisstil, onzichtbaar en nagenoeg alles perfect uitvoeren. Ze kunnen zonder probleem volwassen personen overmeesteren. In de beginscene kunnen ze bv. een volwassen vrouw muisstil meesleuren van de auto... wow zo ongeloofwaardig. Ja ik snap dat dit gedaan wordt om de clue nog niet prijs te geven, maar toch. Ik vond het einde dan ook echt zoiets van: Zijn dit nu de daders? ik geloof er niks van. Voor mij dus een afknapper, want voor de rest was het dus goed spannend en mysterieus opgebouwd. 3* omdat ik toch nog genoten heb van een groot stuk van de film.

Herziening viel niet tegen.

Ils is een eenvoudige film, die echt alles richt op uitvoering. Qua plot is het zeer eenvoudig, buiten een kleine verrassing op het einde. Kleine cast (2 hoofdpersonages en wat extras) en 3 settings. Maar meer heeft deze film niet nodig om de spanning op te bouwen.

Het is echt jammer dat Palud en Moreau niet verder gegaan zijn in het (lokale) horror circuit, want ze toonden toch heel wat aanleg voor het genre in deze film. Spannend van begin tot einde, geen overtollig drama, lekker puur en gestript van alles wat horror films doorgaans vertragen of vervelender maken dan nodig.

Impact van het einde is iets kleiner bij herziening, maar verder heeft deze film de tijd goed overleefd. Klein horrorklassiekertje in de maak.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Bud Spencer
Wat een hoog gemiddelde heeft deze amateuristische flutfilm (En die kinderachtige geluiden van de aanvallers waren eerder lachwekkend dan eng). Alleen de sfeer was goed, maar de rest was helemaal niks. Ik weet trouwenszeker als dit een Amerikaanse (engelstalige) film was de film slechter zou scoren, je ziet wel vaker dat matige anderstalige films hoger scoren.

avatar van Mr-Mcmovie
Als dit waargebeurd is holy shit dan maar!!

In een horror thriller is het altijd enger om te vrezen voor het gene wat je hoort, maar niet ziet, en net als in deze Ils weten we pas wat of wie het gemunt heeft op het koppel.

Spanning de hele film lang. Ook de lengte van hoe lang de film duurt is perfect want denk als het langer dan een uurtje en 13 minuutjes was ging het vluchten, en kat en muis spelletje misschien vervelen.

Dat de film in Roemenië is geschoten had wel iets met terwijl toch dat het franse taaltje er bij is voelde erg leuk.

Bij momenten moest ik denken aan: The Strangers (ook waargebeurd)

Het einde van deze film is zo super en vrij schokkend ook om dat ze dan zeggen dat de kinderen 5 dagen later gepakt werden, en dat ze zeiden dat de reden was om dat ze niet wouden mee spelen. Vrij geschift.

avatar van Dying Rose
Franse cinema draag ik een warm hart toe, klopt. Of dit meteen betekent dat ik deze film hoog in het vaandel draag zoals velen? Niet bepaald.

De gruwelijkheden ten spijt, echt meeleven is er niet bij. De protagonisten worden daarvoor te vlak en te dwaas voorgesteld. In zulke situaties kun je niet anders dan improviseren, maar ik stel me meermaals vragen bij de acties van Lucas en Clementine. Ook de eerste scène vind ik (op het eerste gezicht) twijfelachtig. Deze, die duidelijk maakt dat de daders niet om mee te sollen zijn, is moeilijk te rijmen met het verdere verloop van het verhaal. De grote koelbloedigheid is later – in een kat-en-muisspel dat op terughoudende wijze wordt gespeeld – veel minder terug te vinden. Deze opening hoort meer thuis in een doorsnee horrorfilmpje dan in het Franse horrorgenre. Helaas krijg ik achteraf het gevoel dat ik naar niets bijzonders heb gekeken, dus uiteindelijk blijkt deze keuze van de regisseurs niet zo vreemd te zijn.

Wellicht speelt het feit dat ik op voorhand wist met wie we te maken hebben onbewust mee in de beoordeling. Toch weet ILS me in zijn geheel niet van mijn sokken te blazen. Waar The Strangers de suspense met verve behoudt, weet Ils dit helemaal niet te bewaren en kent deze daardoor niet diezelfde kracht: de beklemmende sfeer en de onzekerheid of je je nog ergens veilig kunt voelen.

avatar van Night's Watch
De film duurt slechts 77 minuten maar daar had nog wel een minuut of 10 afgekund, ik vond het begin namelijk totaal geen toegevoegde waarde hebben. Pas op het moment dat Olivia Bonamy in beeld komt wordt het interessant. Voor de rest een heerlijke thriller/horror, geen greintje gore maar spannende en zenuwslopende scenes.

avatar van umbra
Deze gekeken nadat ik Eden Lake (2008) had gezien, omdat deze er naar het schijnt wat van weg zou hebben. Goh ja en nee, waar Eden Lake me door gans de film heen uitermate boeide en me een beklijvend gevoel gaf, miste ik dit totaal bij deze. Het laatste kwartier, het ondergronds gedeelte was nog te pruimen, maar de rest vd film was te saai, ondanks de korte speelduur, was ik constant naar de klok aan het kijken, wat geen goed teken is voor de film. Waargebeurd? Oké dat maakt het dramatischer en weerzingwekkender voor velen, maar sorry, het kwam niet tot in de huiskamer. Het was voor mij een slepertje naar het einde (laatste 15min) en voor die laatste 15min toch nog een 4/10.

avatar van clubsport
beetje zelfde idee als de schrijver hierboven sfeer zit er zeker wel in maar toch kon het mij niet genoeg boeien dus dat de duur zo kort was vond ik niet erg .

avatar van John Milton
Home Invasion movies. Inmiddels hebben we er al flink wat voor de kiezen gehad, zoveel dat je er 'best of' lijstjes van kunt maken. Of Ils daar een plekje in verdient, hangt ervan af wie je het vraagt. In dit lijstje staat hij in elk geval (met zijn Engelse titel ‘Them’), en ik kan er prima mee leven. Al zou hij in mijn versie daarvan (ook) niet bovenaan staan, wegens een paar kleine mankementjes.

Spanning opbouwen lukt David Moreau en Xavier Palud wel. De mannen gaan prima om met geluid en schaduw, en weten uitstekend de valkuil te vermijden om teveel op jump scares te vertrouwen. Ils draait meer op sfeer, en dat is wel weer eens fijn om te zien. Ook de verleiding terug te vallen op gore en simpele actie wordt prima doorstaan. Pas tegen de finale wordt het ‘wat je niet ziet is enger’ losgelaten. Wel bleef ik me de hele tijd afvragen, wanneer de relevantie van de openingsscène duidelijk zou worden. Dat gebeurde uiteindelijk gewoon niet. En ook de karakters van Lucas en Clémentine bleven wat oppervlakkig, wat echte empathie bemoeilijkte.

Vakkundig gemaakt horrorthriller, die net geen uitblinker is voor mij.

avatar van alexspyforever
Mijn derde Franstalige horror van de dag, deze keer een home invasion film met achteraf een beetje kat-en muisspel. Bij momenten deed het wat denken aan Eden Lake maar gelukkig hier toch minder domme acties van de hoofdrolspelers en een stukk minder clichés en toevalligheden. De dommigheden kwamen voor mij vooral van de boeven achteraf gezien misschien niet zo heel gek want het waren kinderen van 10 tot 15. Leuke intro die van geen belang is voor de rest van de film. Vervolgens krijgen we een kennismaking met de 2 hoofdrolspelers een Frans koppel dat werkt in Roemenië. Weinig karakterontwikkeling dus een band met hen krijgen is er helaas niet bij. Ergens op het half uur begint het zo, veel door het huis geloop, gesluip, schrikken van geluiden en gestalkt worden door home invaders die het ene moment er zijn en het volgende als een spook weer verdwijnen. Gaandeweg worden de agressors gemener maar nogal arrogant en een aantal leggen het loodje. Uiteindelijk is het ondanks het zwakke acteerwerk van iedereen die meedeed niet zl slecht. Helaas is het ondanks de korte speelduur een beetje te saai. Dat ligt wellicht niet aan de film maar aan mezelf die al lang niet meer schrikt van dit soort dertien in een dozijn filmpjes.

avatar van Collins
Aardig en kort.
Heel veel suspense passeert in die korte tijd. Suspense opgeroepen door suggestief camerawerk, door onbestemde geluiden en door het gebruik van lichteffecten in schimmige settings. Werkt het? Tot op zekere hoogte werkt het inderdaad.
Het werkt voornamelijk vanwege het nasudderende effect van de creepy introductie. De gebeurtenissen in de intro staan los van het filmverhaal, maar brengen de kijker in een zodanige onevenwichtige gevoelsstemming, dat hij gedoemd is daar de rest van de film in te vertoeven. En in zo'n gemoedstoestand houden elk shot van een lege gang, elk krakend geluidje, en elke rare schaduwpartij een dreiging in. Bij het kijken dringt zich aldus een paranoïde en schrikachtige sfeer op.
Het werkt goed zolang de dreiging nog suggestief is. Zodra de dreiging zichtbaar wordt en een naam heeft, verdwijnt de suspense ook deels. Wat overblijft is een kat- en muisspel met spannende momenten, maar ook met schouderophalende momenten.
De film is erg spannend in de onzichtbaarheid en minder spannend als de suggestie stopt. Dat laatste gevoel overheerst dan ook steeds meer in het verloop. De korte speelduur voorkomt uiteindelijk een gevoel van teleurstelling.

avatar van schenkowiets
Wel een aardig spannend filmpje, maar had wel beter gekund . Een klein beetje met Eden Lake vergelijkbaar, alleen was Eden Lake 10 keer zo goed vond ik.

avatar van Shadowed
Toch wel een tegenvaller.

Franse cinema is meestal wel goed, vooral het horror genre. Ik wist niet of dit in aanraking kwam met de French Extremity, ik denk het niet. Vooral gekeken omdat ik even een snelle horror wou wegwerken en de 77 minuten hiervan is dan lang genoeg.

Viel me vooral tegen in spanning. Begin was cliche maar toch nog best spannend met de camera die om de persoon heen draait. Het duurt ook met deze speelduur niet lang voordat de killers het huis proberen binnen te komen en daar ook in slagen.

Vond het nergens echt spannend, ik vind niet snel iets spannend maar aan de andere kant is er ook niet veel nodig om me de stuipen op het lijf te jagen. De schurken zagen er ook niet echt dreigend uit Ondanks de final twist.

Net geen voldoende, want de locaties waren leuk en heel soms was er wat spanning.