• 15.918 nieuwsartikelen
  • 178.829 films
  • 12.258 series
  • 34.051 seizoenen
  • 648.775 acteurs
  • 199.218 gebruikers
  • 9.385.628 stemmen
Avatar
 
Martin Scorsese

Rechten: David Shankbone , CC-BY-SA-3.0, via Wikimedia Commons.

Martin Scorsese

Geboren: 17 november 1942 (83) in New York, Verenigde Staten

Bekend van: Goodfellas, The Departed en Shutter Island

IMDb profiel: Martin Scorsese

Wikicode: 8551

245 reacties

Over Martin Scorsese

Martin Scorsese, geboren op 17 november 1942 in Queens, New York, is een Amerikaanse filmregisseur, producent, scenarioschrijver en acteur. Hij staat bekend om zijn invloedrijke bijdragen aan de cinema, met een carrière die zich uitstrekt over meer dan vijf decennia. Scorsese groeide op in een Italiaans-Amerikaanse familie en ontwikkelde al op jonge leeftijd een passie voor film.

Hij studeerde aan de New York University, waar hij in 1966 afstudeerde met een master in fine arts. Scorsese's doorbraak kwam met de film "Mean Streets" (1973), waarin zijn samenwerking met acteur Robert De Niro begon. Dit duo zou later samen werken aan klassieke films als "Taxi Driver" (1976), "Raging Bull" (1980) en "Goodfellas" (1990).

Scorsese's werk wordt gekenmerkt door zijn meesterlijke regie, diepgaande karakters en vaak gewelddadige en donkere thema's. Hij heeft talloze prijzen gewonnen, waaronder een Oscar voor Beste Regisseur voor "The Departed" (2006). Andere opmerkelijke films van hem zijn "Casino" (1995), "The Aviator" (2004) en "The Irishman" (2019).

Naast zijn werk als regisseur is Scorsese ook een voorvechter van filmgeschiedenis en -behoud. Hij richtte de Film Foundation op, een non-profitorganisatie die zich inzet voor het behoud van oude films.

Social Media

https://www.facebook.com/scorsese
https://www.instagram.com/martinscorsese_

Bekend van

Volledige filmografie (257)
4,19 (6.954)

Goodfellas

1990 • 146 minuten
1.877 reacties
3,96 (6.724)

The Departed

2006 • 151 minuten
1.762 reacties
3,87 (6.633)

Shutter Island

2010 • 138 minuten
2.690 reacties
3,90 (4.462)

Taxi Driver

1976 • 114 minuten
als Passenger Watching Silhouette
1.673 reacties
3,87 (4.265)

The Wolf of Wall Street

2013 • 180 minuten
als John (stemrol) (onvermeld)
870 reacties
3,90 (4.219)

Casino

1995 • 178 minuten
789 reacties
3,47 (3.534)

Gangs of New York

2002 • 167 minuten
als Wealthy Homeowner (onvermeld)
630 reacties
3,29 (2.620)

The Aviator

2004 • 170 minuten
600 reacties
3,82 (2.405)

Raging Bull

1980 • 129 minuten
als Barbizon Stagehand
596 reacties
3,58 (2.219)

Cape Fear

1991 • 128 minuten
393 reacties
3,45 (2.145)

Hugo

2011 • 126 minuten
als Photographer
478 reacties
2,86 (1.888)

Shark Tale

2004 • 90 minuten
als Sykes (stemrol)
332 reacties
3,62 (1.728)

The Irishman

2019 • 209 minuten
997 reacties
3,33 (1.114)

Mean Streets

1973
221 reacties
3,32 (1.092)

Uncut Gems

2019 • 135 minuten
287 reacties
2,95 (1.017)

The Family

2013 • 111 minuten
158 reacties
3,64 (891)

Killers of the Flower Moon

2023
236 reacties
3,52 (766)

The King of Comedy

1982
135 reacties
3,18 (755)

The Color of Money

1986
71 reacties
3,56 (714)

After Hours

1985
173 reacties
3,19 (669)

Bringing Out the Dead

1999
124 reacties
3,13 (481)

Silence

2016
124 reacties
3,20 (460)

The Age of Innocence

1993
68 reacties
3,35 (430)

The Last Temptation of Christ

1988
90 reacties
3,73 (383)

No Direction Home: Bob Dylan

2005
106 reacties
3,77 (311)

The Last Waltz

1978
66 reacties
3,07 (292)

Kundun

1997
40 reacties
3,33 (246)

Alice Doesn't Live Here Anymore

1974
37 reacties
3,29 (216)

Shine a Light

2008
110 reacties
2,91 (199)

New York, New York

1977
32 reacties
3,24 (183)

Stanley Kubrick: A Life in Pictures

2001
86 reacties
3,82 (166)

A Personal Journey with Martin Scorsese through American Movies

1995
47 reacties
2,89 (163)

New York Stories

1989
29 reacties
3,54 (135)

George Harrison: Living in the Material World

2011
38 reacties
3,12 (132)

I Call First

1967
23 reacties
2,85 (130)

Boxcar Bertha

1972
23 reacties
3,44 (114)

Yume

1990
61 reacties
3,45 (89)

Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese

2019
21 reacties
3,74 (71)

Il Mio Viaggio in Italia

1999
29 reacties
3,37 (70)

Side by Side

2012
29 reacties
3,69 (63)

The Blues

2003
23 reacties
3,54 (57)

Once Were Brothers: Robbie Robertson and The Band

2019
9 reacties
3,39 (57)

Bad 25

2012
32 reacties
3,80 (55)

Vinyl

2016 - 2016 (TV-serie)
35 reacties
3,17 (53)

Italianamerican

1974
9 reacties
3,13 (50)

The Big Shave

1967
4 reacties
3,23 (43)

Hitchcock/Truffaut

2015
15 reacties
3,65 (30)

Pretend It’s a City

2021
8 reacties
3,16 (28)

Robert De Niro, L'Arme du Silence

2023
5 reacties
3,31 (26)

A Decade under the Influence

2003
13 reacties
3,28 (20)

A Letter to Elia

2010
2 reacties
3,84 (19)

Jerry Lewis: The Man behind the Clown

2016
6 reacties
3,47 (19)

Public Speaking

2010
1 reactie
2,92 (19)

American Boy: A Profile of Steven Prince

1978
3 reacties
3,50 (17)

Directed by John Ford

1971
0 reacties
3,63 (15)

Cameraman: The Life and Work of Jack Cardiff

2010
5 reacties
3,40 (15)

The Key to Reserva

2007
2 reacties
4,07 (14)

Mr. Scorsese

2025 - 2025 (TV-serie)
1 reactie
3,46 (13)

Made in England: The Films of Powell and Pressburger

2024
3 reacties
2,36 (11)

What's a Nice Girl like You Doing in a Place like This?

1963
2 reacties
3,61 (9)

Glass: A Portrait of Philip in Twelve Parts

2007
5 reacties
3,00 (8)

The 50 Year Argument

2014
0 reacties
2,50 (6)

It's Not Just You, Murray!

1964
1 reactie
3,33 (6)

The Movies

2019 - 2019 (TV-serie)
8 reacties
3,60 (5)

100 Years of Warner Bros.

2023 - 2023 (TV-serie)
1 reactie
4,20 (5)

The Blues

2003 - 2003 (TV-serie)
1 reactie
2,88 (4)

Dietro gli Occhiali Bianchi

2015
0 reacties
3,33 (3)

Val Lewton: The Man in the Shadows

2007
0 reacties
3,83 (3)

Music for the Movies: Bernard Herrmann

1992
3 reacties
3,50 (1)

Forever Ealing

2002
1 reactie
3,50 (1)

Fragments of Paradise

2022
0 reacties
3,00 (1)

The Moviemakers: Scorsese

2023
0 reacties
4,50 (1)

Personality Crisis: One Night Only

2022
0 reacties
-

Dante Ferretti: Scenografo Italiano

2011
0 reacties
-

Street Scenes

1970
0 reacties
-

Cinema Futures

2016
0 reacties
-

Stories of a Generation: With Pope Francis

2021 - 2021 (TV-serie)
0 reacties
-

À la Recherche de Kundun avec Martin Scorsese

1998
0 reacties

Samengewerkt met

Reacties


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18942 berichten
  • 16416 stemmen

Vandaag op de Scorsese tentoonstelling geweest.

Erg druk met bezoekers, maar gelukkig is er veel te zien, dus je kunt t een beetje spreiden. Weinig props uit films, maar wel heel veel brieven (oa van Kurosawa, Oshima, Riefenstahl en Bresson!), foto's en natuurlijk storyboards etc van films. Leukste in de categorie 'items' vond ik de Gouden Palm die hij won voor Taxi Driver. Zie je zo'n ding ook eens van dichtbij.

En veel fragmenten, heel veel. Best wel goede selectie die thematisch bij elkaar zitten. Zo zie je bijvoorbeeld iets over het onderdeel broers, familie of 'love wolves' en dan stukjes uit Who's That Knocking at My Door, After Hours, The Aviator etc alles door elkaar. Gelukkig niet alleen bekende stukjes en uit vrijwel alle speelfilms is wel iets te zien, ook van Alice..., New York New York, Bringing Out the Dead etc. Soms duurt zo'n loop wel 20 minuten, dus je moet zeker twee-en-half uur uit trekken als je het meeste wilt zien en nog wel meer als je alles helemaal wilt zien.

Gelukkig ook aandacht (zij het erg zijdelings) voor Michael Ballhaus, Saul en Elaine Bass en Thelma Schoonmaker.

Was interessanter dan ik dacht. Maar eigenlijk vond ik de tentoonstellingen van Kubrick, Antonioni, Cronenberg ook al best fijn, dus deze doet daar zeker niet voor onder, ondanks dat deze vooral op fragmenten en geschreven context leunden. Trouwens, opvallend veel (kleine) kinderen ook. Leek me niet allemaal even geschikt...

Ik moet ook dringend eens wat films herzien. Taxi Driver, Goodfellas komen dan als eerste in mij op. Al staan sommige films die ik toch ook al lang geleden zag mij nog goed voor de geest., zoals wat ik bijvoorbeeld zag van Casino (mijn favoriete Scorsese film).


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

Berichten verplaatst naar The Irishman (2018)



avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen

ghostman schreef:

UPDATE

1. Taxi Driver (1976)

2. The Wolf of Wall Street (2013)

3. Mean Streets (1973)

UPDATE

1. Goodfellas (1990)

2. Raging Bull (1980)

...


avatar van ghostman

ghostman

  • 5739 berichten
  • 5 stemmen



avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

Martin Scorsese maakt documentairefilm over Bob Dylan | NU.nl

Een documentaire over Bob Dylan verschijnt nog dit jaar. De film gaat over de Rolling Thunder Revue-tour die de Amerikaanse zanger in 1975 en 1976 heeft gedaan. Oscarwinnaar Martin Scorsese zal de film gaan maken.

Er gingen al langer geruchten dat de film er zou komen, maar Variety meldt donderdag dat de film momenteel wordt gemaakt en nog dit jaar wordt uitgezonden via Netflix, onder de titel Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4333 berichten
  • 1577 stemmen

avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14493 berichten
  • 4446 stemmen

Staat tussen afgekeurde toevoegingen. Lijkt nog niet zeker te zijn dat die op de site mag.


avatar van de grunt

de grunt

  • 4333 berichten
  • 1577 stemmen

Wat een ontzettende aanfluiting.

Gelukkig zijn er genoeg andere documentaires van hoge artistieke kwaliteit op de site.


avatar van pdonidvie

pdonidvie

  • 86 berichten
  • 1726 stemmen

mjk87 schreef:

Staat tussen afgekeurde toevoegingen. Lijkt nog niet zeker te zijn dat die op de site mag.

Wat een onzin.


avatar van Karl van H.

Karl van H.

  • 2797 berichten
  • 2040 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Staat tussen afgekeurde toevoegingen. Lijkt nog niet zeker te zijn dat die op de site mag.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

Moest nog even nagekeken worden, staat sinds afgelopen zondag op MM:

Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese (2019)


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

Martin Scorsese and Leonardo DiCpario Reunion Lands at Paramount | IndieWire

IndieWire schreef:

“Killers of the Flower Moon” was confirmed as Scorsese and DiCaprio’s next project in October 2018, but momentum on the film stalled as the director continued to work in post-production on “The Irishman.” The movie, based on the bestselling book by David Grann, is set in 1920s Oklahoma and centers around the Osage Nation murders, in which members of the Native American tribe were murdered one by one after the group became rich off the oil found underneath their land. The murders attracted the attention of the newly created FBI, who set out to investigate the crimes.

Killers of the Flower Moon - Wikipedia - en.wikipedia.org


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

De Niro Joins Scorsese's Killers of the Flower Moon, Shooting Begins Spring 2020 - MovieWeb

MovieWeb schreef:

Preproduction on Killers of the Flower Moon will kick off this November, around the same time The Irishman will get released in select theaters before heading to Netflix. That movie has been delayed in the post-production process due to De-Aging the actors with innovative new CG techniques that have been unexpectedly more complex than initially believed.

Robert De Niro will be playing the role of William Hale in Killers of the Flower Moon.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74137 berichten
  • 5907 stemmen

Film at Lincoln Center schreef:

In the annual special event On Cinema, New York Film Festival Director Kent Jones sits down with world-renowned filmmakers for in-depth talks about films from other directors that have influenced them, their discussion illustrated with film clips. In the first of two On Cinema events that the festival is pleased to present this year, Jones talked with Martin Scorsese, known as much for his work as a film historian as for his unparalleled, decades-spanning cinematic career.

Check out a list below of the films discussed:

0:00 - Bait (Hugo Haas)

7:19 - Strange Fascination (Hugo Haas)

16:43 - Hereditary (Ari Aster)

25:14 - Archipelago (Joanna Hogg)


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

Bij Joker:

Wow! Wat een sterk stuk. Ontzettend goed verwoord. 110% mee eens! Zowel qua verwachting van film, als zijn analyse van de situatie. Scorsese ❤️

https://www.nytimes.com/2019/11/04/opinion/martin-scorsese-marvel.html


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

Wow! Wat een sterk stuk. Ontzettend goed verwoord. 110% mee eens! Zowel qua verwachting van film, als zijn analyse. Scorsese ❤️

Opinion | Martin Scorsese: I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain. - The New York Times


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

Basto schreef:

Wow! Wat een sterk stuk. Ontzettend goed verwoord. 110% mee eens! Zowel qua verwachting van film, als zijn analyse van de situatie. Scorsese ❤️

https://www.nytimes.com/2019/11/04/opinion/martin-scorsese-marvel.html

Begrijp jij wel wat Scorsese bedoelt?


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)
Begrijp jij wel wat Scorsese bedoelt?

Ja, hij legt het toch vrij helder uit. Waar zit jouw vraagteken?


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

[quote]Basto schreef:

(quote)
Mijn vraagteken staat tussen film en cinema. Scorsese is genuanceerd en tracht niet dwangmatig Marvelfilm(liefhebbers) te denigreren.

Scorsese is teleurgesteld in, en maakt zich zorgen over de teloorgang van film als kunstvorm (cinema) ten opzichte van de film als eenvoudig vermaak, zonder liefhebbers omlaag te trappen. Dat laatste doe jij wel met regelmaat. Misschien onbedoeld en onbewust, maar je doet het.


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

[quote]Graaf Machine schreef:

(quote)

Klopt dat ik dat doe. Scorsese is idd veel genuanceerder. Ik heb een andere stijl. Maar uiteindelijk komen beide verhalen er wel op neer dat er een hele gemakzuchtige consument gecreëerd wordt. Scorsese legt de schuld bij Marvel, ik bij het individu.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

[quote]Basto schreef:

(quote)

Bij mijn vorige opmerking: eerst had ik iets anders geschreven, maar dat bleek verkeerd gequote te zijn (heb een hekel aan reageren via mobiel, heb geen overzicht), maar het belangrijkste was, dat ik in mijn nieuwe reactie niet schreef, dat Scorsese duidelijk verschil lijkt te maken tussen "cinema" (film als kunst) en gewoon film. Dat verschil voel ik ook sterk. Voel jij dat ook zo? De meeste films die ik zie zijn gewoon films, niets meer. Cinema zie ik zelden in de bioscoop, ook steeds minder in filmhuizen, maar dat maakt voor mij een film niet minder plezierig, alleen anders.

Voorts verder op jouw opmerking: gemakzucht is niet erg, helemaal niet. Daar hoef je geen schuldige voor te zoeken, want er is geen sprake van schuld, alleen van voorkeur. Wees blij dat er mensen zijn die "gemakzuchtige" films kijken, dat houdt film kijken relevant. Het snoept niets af van mensen die "moeilijke" films kijken, van cinematofielen. Net zoals mensen die pulpboekjes (waaronder de grootverkopers als Dan Brown en Stephen King) lezen het aantal mensen dat Literatuur met een hoofdletter leest doet verminderen. Er is nooit een grote markt geweest voor Kunst. En die komt ook nooit. Er is wel een groter wordende markt voor pulp die van dezelfde kanalen gebruik maakt als kunst.

Zie je ook in de populaire muziek overigens.


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

undefined

Als je scorseses stuk goed gelezen hebt (de laatste alinea’s) snoept het weldegelijk iets af van de ‘cinefiel’, namelijk schermruimte.

In een ander artikel dat ik hier plaatste staat dat Disney theaters verplicht hun flops (slechte films) te vertonen, anders krijgen zij niet de laatste Marvel of digitale remake. Zo wordt artistiekere (kunst) producties de plek in de bioscoop i tnomen, waardoor ook die doelgroep steeds kleiner wordt. Zoals je zelf al aangeeft zie je ze enkel thuis. Gelukkig hebben we in Rotterdam nog drie goede arthouses, dus kom ik nog wel aan mijn trekken. Maar die komen ook steeds meer onder druk te staan en buiten de randstad (of in Amerika) is dat nog veel erger.

Zo wordt de cinema steeds meer het domein van het plate vermaak. En dat vind ik als liefhebber van diversiteit doodzonde.

En in de jaren 70 was elke film kunst: De uiting van een individuele filmmaker. Dat is sindsdien minder geworden, en de laatste jaren gaat het erg hard. Dus dat het nooit zo is geweest is kul!


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

Basto schreef:

undefined

Als je scorseses stuk goed gelezen hebt (de laatste alinea’s) snoept het weldegelijk iets af van de ‘cinefiel’, namelijk schermruimte.

In een ander artikel dat ik hier plaatste staat dat Disney theaters verplicht hun flops (slechte films) te vertonen, anders krijgen zij niet de laatste Marvel of digitale remake. Zo wordt artistiekere (kunst) producties de plek in de bioscoop i tnomen, waardoor ook die doelgroep steeds kleiner wordt. Zoals je zelf al aangeeft zie je ze enkel thuis. Gelukkig hebben we in Rotterdam nog drie goede arthouses, dus kom ik nog wel aan mijn trekken. Maar die komen ook steeds meer onder druk te staan en buiten de randstad (of in Amerika) is dat nog veel erger.

Zo wordt de cinema steeds meer het domein van het plate vermaak. En dat vind ik als liefhebber van diversiteit doodzonde.

Dat van schermruimte ben ik niet eens met Scorsese. Sinds de revolutie van Netflix etc. is de schermruimte immens, en maakt afsnoepen niets meer uit. Je hoeft niet meer naar de naar verschaald bier stinkende en de naar door popcornvretende medemensen bevolkte filmschuur om te zien wat je wilt. Je kunt gewoon thuis kijken.

Als de kunstminnende filmkijker graag naar een duur bekostigd filmhuis wil om zijn liefhebberij uit te leven, dan kan dat prima door films in een filmhuis gewoon wat duurder te maken. Je betaalt voor wat je wilt, en 20 euro voor een mooi kunstwerk van 100 minuten is toch niet te veel gevraagd, een foebelpotje vraagt vaak het veelvoudige ? Dan doen die filmhuizen dat maar en proberen ze maar niet om voor 12 euro de connaisseur te pleasen.


avatar

De filosoof

  • 2459 berichten
  • 1668 stemmen

Basto schreef:

Wow! Wat een sterk stuk. Ontzettend goed verwoord. 110% mee eens! Zowel qua verwachting van film, als zijn analyse van de situatie. Scorsese ❤️

https://www.nytimes.com/2019/11/04/opinion/martin-scorsese-marvel.html

De kern van Scorsese's betoog/opvatting lijkt te zijn dat er twee soorten films zijn: film als kunst ('cinema'), die het onverwachte brengt, en film als een pretpark, die formulewerk is welke formule nu juist wordt gedicteerd door de verwachtingen van de kijker. De Marvel-films zijn een typisch voorbeeld van het tweede type. En dat die twee in de huidige tijd sterker dan vroeger van elkaar zijn gescheiden met het formulewerk in de grote zalen en de kunstfilms in de kleine filmhuizen.

Nu is wat hij schrijft natuurlijk zeer herkenbaar: bij elke horrorfilm die van de gebaande paden afwijkt komen hier massa's bezoekers om zo'n film 0,5 punten te geven, precies omdat de film niet aan hun verwachtingen voldeed (terwijl dat laatste nu juist de voorwaarde is om een werk tot kunst te maken). Het publiek is zo gewend geraakt aan formulewerk dat het zeer risicovol is geworden om een film te maken die niet precies brengt wat het publiek verwacht.

In mijn recensie van Joker noem ik echter The Joker een mythisch figuur. Voor een mythe gelden andere regels: een mythe is een verhaal dat iedereen al kent zodat de nieuwe verteller ervan niet veel ruimte heeft om onverwachte dingen te doen. Als je bv. het Passieverhaal vertelt dat weet iedereen al hoe het met Jezus afloopt en als nieuwe verteller van dat verhaal moet je dat ook niet willen veranderen. In die zin bieden de superheldenverhalen weinig ruimte om af te wijken van de gebaande paden. Maar juist als een verhaal de status van een mythe heeft dan kun je als nieuwe verteller er een nieuwe interpretatie aan geven of het verhaal gewoon beter vertellen dan de vorige vertellers. Ik denk dat deze film Joker er in is geslaagd om het mythische verhaal van The Joker op een nieuwe, frisse wijze te vertellen door er een onverwachte interpretatie aan te geven waarmee hij het superheldengenre nog meer de status van mythe geeft. De films van Marvel doen dat echter niet: die brengen precies wat de kijker verwacht en zijn slechts als een ritje in een pretpark vanwege alle special effects maar hebben niets te zeggen en zijn geen kunst.


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Dat van schermruimte ben ik niet eens met Scorsese. Sinds de revolutie van Netflix etc. is de schermruimte immens, en maakt afsnoepen niets meer uit. Je hoeft niet meer naar de naar verschaald bier stinkende en de naar door popcornvretende medemensen bevolkte filmschuur om te zien wat je wilt. Je kunt gewoon thuis kijken..

Voor de duidelijkheid: hij heeft het over het grote scherm. Het scherm waar elke maker en kijker het liefst de films op ziet. Dat is cinema. Thuis op de buis is dat sowieso niet. Dat is tv.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Voor de duidelijkheid: hij heeft het over het grote scherm. Het scherm waar elke maker en kijker het liefst de films op ziet. Dat is cinema. Thuis op de buis is dat sowieso niet. Dat is tv.

Ja, dat is tv, die ook steeds groter wordt overigens. Maar je kunt niet alles willen. Er zit ook een kostenplaatje aan vast. Vroeger was film niet zo duur blijkbaar. Vroeger overigens was film ook lang niet allemaal dat prachtige Cinema, die kunst met onverwachte dingen enzo. Vroeger was film ook gewoon vaak platte pulp, maar die dingen noemt Scorsese niet. Ik denk dat Scorsese een beetje een selectief geheugen heeft. Pulp is van alle tijden, en ook van nu. En goede films die in bioscopen draaien zijn er nu ook, alleen nu zijn er nog meer goede films, die de bioscoop niet halen maar direct op televisie komen. Zo komt er ook meer pulp direct op televisie. Het wordt allemaal gewoon meer.

Verder: als ik Scorsese lees is het niet per se groot scherm dat cinema is, maar is het filmkunst dat cinema is. Groot scherm kan net zo goed "marvelpulp" zijn.


avatar van Basto

Basto

  • 11984 berichten
  • 7401 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ja, dat is tv, die ook steeds groter wordt overigens. Maar je kunt niet alles willen. Er zit ook een kostenplaatje aan vast. Vroeger was film niet zo duur blijkbaar. Vroeger overigens was film ook lang niet allemaal dat prachtige Cinema, die kunst met onverwachte dingen enzo. Vroeger was film ook gewoon vaak platte pulp, maar die dingen noemt Scorsese niet. Ik denk dat Scorsese een beetje een selectief geheugen heeft. Pulp is van alle tijden, en ook van nu. En goede films die in bioscopen draaien zijn er nu ook, alleen nu zijn er nog meer goede films, die de bioscoop niet halen maar direct op televisie komen. Zo komt er ook meer pulp direct op televisie. Het wordt allemaal gewoon meer.

Verder: als ik Scorsese lees is het niet per se groot scherm dat cinema is, maar is het filmkunst dat cinema is. Groot scherm kan net zo goed "marvelpulp" zijn.

Lees het nog een keer door zou ik zeggen. Hij heeft het ook over het grote scherm, de ‘monopolie’ en het effect dat dat heeft op de markt.


avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

  • 9827 berichten
  • 1402 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Lees het nog een keer door zou ik zeggen. Hij heeft het ook over het grote scherm, de ‘monopolie’ en het effect dat dat heeft op de markt.

Zeg wat je zeggen wilt, zou ik zeggen, en verwijs niet zonder iets te zeggen naar een artikel dat ik al gelezen heb.