• 8.482.582 stemmen

3,87 6.494 stemmen

Genre: Mystery / Thriller

Geregisseerd door: Martin Scorsese

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley

IMDb beoordeling: 8,2 (1.266.865)

Releasedatum: 18 februari 2010

Plot Shutter Island

"Some places never let you go."

De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Dolores Chanal

Deputy Warden McPherson

avatar van IH88

IH88

“Sanity's not a choice, Marshall. You can't just choose to get over it.”

Shutter Island blijft een fantastische psychologische thriller van Martin Scorsese. De gehele film zit je op het puntje van je stoel, en het einde blijft indrukwekkend. Een perfect einde van een bijzondere kijkervaring. De eerste paar scènes met die bombastische muziek, waardoor je gelijk goed in de film zit. Het claustrofobische, donkere en regenachtige eiland, de geweldige acteerprestaties van Leonardo DiCaprio, Michelle Williams, Mark Ruffalo en Ben Kingsley, het onderzoek naar de vermiste patiënte, de herinneringen die Teddy heeft van de oorlog en zijn vrouw, de uitleg van Dr. Cawley op het laatst etc. Alles klopt.

Ik wil nog speciaal de scene tussen Teddy, Dolores en de kinderen noemen. Het is weerzinwekkend en triest, maar ook schitterend gefilmd door Scorsese. In het laatste gedeelte legt Scorsese alle puzzelstukjes in elkaar en het past perfect. Je zou kunnen zeggen dat alles iets te perfect past. Er wordt weinig aan de verbeelding overgelaten, en alles wordt netjes afgerond. Maar op één of andere manier snakte ik daar ook naar, en sowieso is alles wat ervoor komt filmmagie. Een naargeestig meesterwerk van Scorsese.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2033 berichten

Wat een fantastische psychologische mystery thriller. De film blijft je aandacht vasthouden en dat is ook zeker nodig. Je moet de film absoluut op pauze zetten als je bv. even drinken moet pakken of naar het toilet moet. Ik heb deze film eergisteren voor het eerst samen met mijn vrouw gezien op Netflix. Mijn vrouw weet het zeker, voor mijzelf neig ik dat eigenlijk ook wel te geloven, dat hij weet dat hij Andrew is, Maar is voor mij niet 100% zeker. Ik ga deze film zeker herzien en dan ga ik aantekeningen maken . Na afloop bleven er toch ook andere gebeurtenissen is mij hoofd rond tobben. Man, echt goed hoor. Een film die je echt bezig houdt. Voor nu een 4.0

Love it.

Met de kennis na je eerste zit, brengt de herziening van de film je bijna een volledig nieuwe ervaring.
Het einde is ook subliem; weet hij nou dat hij Andrew is of niet?

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2095 stemmen

Met The Irishman in het vooruitzicht nog maar eens besloten een film van Martin Scorsese te bekijken. Goodfellas of Casino waren waarschijnlijk logischere keuzes geweest, maar die komen nog wel eens een andere keer aan de beurt. Het verhaal van deze Shutter Island sprak me erg aan.

En het blijkt inderdaad dat deze film mij wel ligt. Ik houd van mysteries en deze film is, net als bijvoorbeeld The Game (1997), één grote puzzel. De film heeft best een behoorlijk speelduur, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Ik vroeg me constant af wat er precies gaande was op het eiland en waar Teddy Daniels in godsnaam in beland was. Op een gegeven moment begon het wel te dagen dat Teddy zelf al eens eerder op het eiland was geweest, misschien zelfs wel als voormalig gevangene zonder dat hij het zich herinnerde. De uiteindelijke revelatie bleek daar in grote lijnen mee overeen te komen, maar gaat nog wel wat dieper en was daardoor evengoed een fantastische twist. Heerlijk hoe zo'n effect alles wat je tot dan toe gezien hebt op zijn kop zet. Sterk schrijfwerk!

Over de cast ben ik zeer te spreken. Leonardo DiCaprio draagt de film met verve, maar ook onder meer Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Patricia Clarkson en Jackie Earle Haley leveren goed werk. Tevens vind ik de locaties op het eiland en in de gevangenis geweldig, aangezien deze bijdragen aan het mysterie en de spanning. Tegen het einde zat ik op het puntje van mijn stoel. De pijnlijke onthulling omtrent Dolores en het lot van de kinderen van Andrew is daarnaast hartverscheurend. Wederom valt het sterke acteerwerk op in deze scène. Het duurde even voordat de eindscène bezonken was (Andrew is weer terug bij af... Of toch niet?), maar het is me wel duidelijk. Bovendien een mooie manier om deze film af te sluiten.

Shutter Island is naar mijn mening een geslaagde film, maar het zal niet voor iedereen zijn. Ondanks dat uiteindelijk weinig aan de verbeelding wordt overgelaten, weet je wel het grootste deel van de film niet precies wat er aan de hand is. Dat moet je aanspreken. Bij mij zorgt het er, mits goed uitgevoerd natuurlijk, voor dat ik gemakkelijker bij de les blijf. Misschien hielp het ook wel dat de film me ergens wat aan Lost deed denken, een van mijn favoriete series. Ik vond het een boeiend avontuur met op het einde enkele mooie twists en onthullingen. Zou ook zomaar kunnen dat ik hier bij herziening een nog hogere score aan kwijt kan.

avatar van Jens van Eijk

Jens van Eijk

Heerlijke hersenkrakertje van Martin Scorsese. De film is eigenlijk een gehele puzzel en pas bij het einde had ik hem door. Zelf ben ik wel een degelijk fan van mystery films, al zijn ze vaak te langdradig omdat het eigenlijk altijd constant dialogen en monologen zijn heb je wel echt een cast nodig die het interessant houdt. Leo liet met zijn charisma in deze film mij daardoor ook niet afdwalen, en daardoor heb ik ook weinig gemerkt van de lange speelduur.

avatar van stan800-

stan800-

Geweldige thriller, mijn favoriete film in dit genre.

avatar van Rood1974

Rood1974

Ja, geweldige film die met je hoofd rotzooit. Als je daarvan houdt, is dit een schot in de roos. Ik heb ervan genoten.

avatar van kreeftje

kreeftje

Echt een goede en spannende film.

avatar van Alathir

Alathir

Een herziening. Ik vond Shutter Island de eerste maal al vooral traag en ook niet echt de hersenkraker die sommigen beweren dat het is.
Vanaf het gesprek met de vrouw in de grot lijkt het me al heel duidelijk. Het gesprek met Noyce weer een behoorlijke clue in die richting. En zo zijn er vast nog sleutelmomenten die je in de juiste richting sturen.

Het acteerwerk van DiCaprio wordt alom geprezen maar ik vind hem hier eigenlijk niet echt speciaal. Hij heeft wel veel sterkere rollen op zijn naam staan dan hier wat verward staan te kijken.

Visueel vond ik precies dat er meer in had gezeten. Nu het belangrijkste dat ik miste was sfeer. Het was ook niet de typische drukte van Scorseses maffiafilms en ook geen voice-over voor een keer. Qua verhaal is de film eigenlijk wel sterk, maar het is niet altijd even vlot gebracht.

avatar van umbra

umbra

Deze nu vr de eerste maal gezien en wat is deze me zeer bevallen, uiterst sterke thriller-drama, met een fantastische DiCaprio. Man die na z'n zware gezinsdrama, volledig de weg kwijt is.

avatar van frans123

frans123

Passiebloempje schreef:

Na een uur heb ik het opgegeven, het kon mij totaal niet boeien.

Hhahah ik had precies hetzelfde Ik moest hem zien omdat destijds iedereen "'huilend over die film vertelde..""Must see"...Dus ik ook,.... gehuurd bij Videoland toen nog. Er stonden wel 12 exemplaren.....Wat een saaie film zeg..Geen ene ruk aan. Ook na een uur afgezet...Het verhaal kon mij niets schelen.

avatar van Verkaazde

Verkaazde

frans123 schreef:

Dan hou je dus niet van goede films.

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

The german word for dream is traum! Ein traum!

Pas voor tweede keer gezien en beviel nog beter dan de eerste keer. Lekker sfeervol en interessant. Genoten van Max en Ben. Leonardo viel ook wel mee

avatar van trebremmit

trebremmit

Deze wordt er niet beter op na een herziening. Beetje te emo en kitscherig voor een scorsese ook.

avatar van Kronos

Kronos

Onlangs gezien en ik vond pijnlijk vast te stellen hoe lelijk deze film visueel is, te weten dat dit van de regisseur komt die visuele parels als The Age of Innocence en Casino op zijn naam heeft staan. De belichting is heel onnatuurlijk en hard. Aan de rand rond mensen zie je vaak dat ze niet echt in die omgeving staan. Ziet er allemaal erg kunstmatig en nep uit. Helaas was er geen sterk verhaal om de aandacht daar van af te leiden. Alleen het veelbelovende begin en degelijke acteerprestaties van Leonardo DiCaprio en Ben Kingsley zijn het onthouden waard.

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Schitterende film ! Storytelling op zijn best. Visuele grandeur (die droomsequenties), virtuoze camerabewegingen en inhoudelijk over psychiatrie en geesteszieken (de menswaardige behandeling zoeken, hun reactie enz). Maar wat deze film zo prachtig maakt, wat deze film verheft boven de gemiddelde knappe thrillers is de tragiek op het einde. Die laatste vijf minuten maken de film perfect af. Dat ene laatste zinnetje van Di Caprio ... Ontroering. De keuze om uit te maken wat het leven waard is. Dan is er nog als kers op de taart die prachtige track (this bitter earth) waarin volop voor het melancholische en tragische gegaan wordt. Een tweede visie van Shutter island maakt het alleen maar beter. Al die toespelingen die gemaakt worden op de twist, in de dialogen, in situaties bv eerste scene waarin hij dus geen water kan verdragen is dus zeker een verwijzing naar het verdrinken van de kinderen of het pistool klungelige uit de holster halen van Ruffalo aan de poort verwijst dat hij niet gewoon is om met een wapen om te gaan, etc . Scorsese bewijst nog maar eens dat een verhaal boeiend en onderhoudend vertellen een kunst is.

avatar van schram101

schram101

Wat een herziening wel niet kan doen. Zwaar teleurgesteld was ik jaren geleden (2,5*) met de ontknoping van de film. Nu zag ik pas echt het vakmanschap van Scorsese. Die inderdaad niet hard zijn best doet alle aanknopingspunten verborgen te houden gedurende je film. Je krijgt als kijken best aanknopingspunten naar de clou al wordt je geregeld op het verkeerde been gezet. De kracht daarvan heb ik die eerdere kijkbeurt niet of verkeerd ingeschat.

DiCaprio is weer fantastisch, dit keer als Teddy Daniels. Dat einde waarbij hij thuiskomt en zijn kinderen verdronken in het water vindt… Letterlijk kippenvel. Sowieso een waanzinnige en huiveringwekkende scène. Leo op zijn best. Bijrollen zijn eveneens goed neergezet met goede karakters. Sterkte openingsscène (heerlijk bombastische soundtrack wanneer we Shutters Island oprijden) en dito slot.

avatar van stratmans

stratmans

sterke film, soms geweldadig, soms grappig, gewoon goed, goed geacteerd, goed gefilmd

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Het idee van de film is best wel goed, al is het de vraag of dat voldoende is voor meer dan 2 uur filmplezier. De film kent de nodige spanning en je wordt wel wat meegesleept in het verhaal met de nodige plotwendingen. Al ontspoort het wat mij betreft wel na een tijd. Maar zeker geen slechte film. Al zal het nooit mijn favoriet worden.

avatar van Brabants

Brabants

• 2086 berichten

Shutter Island is een film die mijns inziens meer credits krijgt dan dat het waard is. Het is zeker een prima film om te zien maar de trucjes zijn weinig vernieuwend. Om nu te zeggen dat het acteerwerk hierbij ook allemaal zo fantastisch was dat laat ik ook zeker in het midden. Mijn conclusie: niet slecht maar zeker niet goed.

avatar van mrklm

mrklm

Kort na WOII reizen US Marshalls Teddy Daniels [Leonard DiCaprio] en Chuck Aule [Mark Ruffalo] af naar een inrichting op Shutter Island om onderzoek te doen naar de verdwijning van patiënt Rachel. Tijdens het onderzoek wordt Teddy steeds vaker geplaagd door herinneringen aan de bevrijding van Dachau en andere flashbacks die hij niet goed kan plaatsen. Hoewel scenarist Laeta Kalagrodis de troefkaarten pas tegen het einde speelt, is het mysterie in grote lijnen niet zo moeilijk op te lossen. Scorcese regisseert met de gebruikelijke visuele flair, maar het is vooral dankzij het intense spel van DiCaprio en de indrukwekkende ondersteunende cast dat dit de middelmaat ontstijgt.

avatar van kevin8x

kevin8x

Laat mij ook is een review plaatsen over een film die eigenlijk gewoon helemaal niet de moeite waard is!

Ik zie hier reviews voorbij komen bij hele goede films en daar geven mensen dan 1 ster voor!

En bij hele slechte films zoals deze film Shutter Island daar doet toevallig Leonardo Dicaprio in mee. Ojee dan moet het wel een hele goeie film zijn! Want Leonardo Dicaprio doet er in mee. Ik weet zelfs niet of ik de naam goed spel.

Maar sorry, ik vind dit Shutter Island echt een hele slechte film! waar gaat dit verhaal over?

Ik heb expres een profiel aangemaakt om ook eens review te geven! Want zoals Nederlandse films: De slag om de schelde ( The Forgetten Battle) worden met zo weinig sterren gewaardeerd! Omdat het Nederlandstalig is?

Sorry hoor ik schaam me vooral voor de Nederlands hier op bij Moviemeter.nl die een Engelstalige review geven!

Je leest het goed is een domein extensie met .nl op het laatst!

Zouden jullie alsjeblieft niet zo interessant willen doen? Je plaatst een review op een Nederlandse site!

Maar dat zal wel aan mijn liggen en ik zal nu wel afgeschilderd worden als lompe boer. Maar volgens mij is Nederland nog steeds 2 talig: Nederlands en Fries ( Ik ben zelf geen Fries ik ben gewoon een brabander)

Maar laten we alsjeblieft stoppen met allemaal zo de dikke nek uit te hangen.

ik vond het maar een heel vaag verhaal maar wel lekker scary op z,n tijd

avatar van martijn011

martijn011

Na vele jaren maar weer eens herzien. Toendertijd in de bioscoop gezien en een grote indruk achtergelaten.
Ik ben sowieso erg gecharmeerd van het werk van Scorsese, dat deze film bij zijn besten behoort is wel duidelijk.

Dat ik deze film al twee keer heb gezien geeft bij deze film het voordeel dat je anders naar de film gaat kijken. Met de voorkennis die je hebt is het eigenlijk nog leuker om de film in te gaan.
Zonder teveel prijs te geven is het een aanrader om vooral op de mensen om Teddy heen te letten. Hoe het plot zich dan uiteindelijk ontvouwt is gewoon erg sterk vormgegeven.

Visueel is het een regelrecht pareltje. Een aantal scènes springen er wel uit. De aankomst op het eiland, ondersteunt door een geweldig angstaanjagende soundtrack, de orkaan en de scène dat de kinderen in het water door diCaprio uit het water gehaald worden. Een scène die door merg en been gaat en diCaprio maar weer eens aantoont wat een fenomenaal acteur het is.
Sowieso is de hele cast ontzettend sterk. Tel daarbij op het camerawerk en het script en je hebt bijna een meesterwerk te pakken.

4.5* stonden en blijven staan

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

Interessant verhaal en een leuke samenwerking tussen Mark Ruffalo en Leonardo DiCaprio. Beiden super acteurs!

Ik had al redelijk snel door hoe het zat met Teddy. Niet tot in detail, dat verraste mij zelfs nog. die anagrammen bijvoorbeeld had ik geen idee van.

Die lugubere dingen hadden van mij niet gehoeven en sommige dingen vond ik veel te langdradig. Maar op zich niet verkeerd om een keer gezien te hebben!

avatar van ArtificialHalo

ArtificialHalo

Kronos schreef:

Het licht/die rand waar je het over hebt is heel bewust zo gedaan. Als je goed naar de film gekeken hebt snap je waarom.

avatar van Kronos

Kronos

Als je goed kijkt zie je dat het enorm lelijk is.

Ik heb het overigens niet over die lichte rand waar jij het over hebt, maar onder andere over scenes die vanuit de auto gefilmd worden, waar je goed bij ziet dat het getrukeerd is.

avatar van Basto

Basto

Herzien in 4k.

Film bevat een aantal hele lelijke green screen scenes. Die vallen nog meer op zo. Onbegrijpelijk gezien het talent en het budget.

Ik ga ook slecht mee in het hele verhaal. Te ver gezocht. Doe mij dan maar Angel Heart.

3* blijft staan.

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Een dag na Inception ook deze Grote Film maar eens bekeken. Hij beviel me een stuk beter dan de eerste. Onderhoudend verhaal, lekker tempootje en een plottwist die ik wel ongeveer aan voelde komen, maar die desalniettemin verraste.

De locaties waren soms wat overdreven en ongeloofwaardig, vooral dat donkere cellencomplex waarin de allerzwaarste gevallen zitten, maar goed, zo'n donker doolhof is natuurlijk lekker voor de spanning. (Al mag dat wat mij betreft nooit een excuus zijn).

Bij het einde heb ik zo mijn bedenkingen, maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen. Een hoogst vermakelijk Hollywood-spektakel, dat is het.