Shutter Island (2010)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley

De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.

avatar van Rvdz
Aangename thriller van Scorsese, met vooral een ijzersterk eerste anderhalf uur. Er wordt een fenomenaal sfeertje opgebouwd, geholpen door de sterke cast en soundtrack. Wanneer de twist uit de doeken gedaan wordt, kakte het geheel echter naar mijn gevoel een beetje in. Vond vooral de scène waarin Kingsley DiCaprio in die vuurtoren haarfijn het hele plot uitlegt, met behulp van een bord waarop de oplossing van een van de mysteries letterlijk wordt uitgeschreven vrij onelegant. Als dat eenmaal uit de weg is bouwt Scoresese toch weer op naar een indrukwekkend einde, dus echt een groot probleem is het ook niet. Voorlopig 3,5*, maar kan me goed voorstellen dat dit een films is die bij een herziening (minstens) een halfje omhoog gaat.

Mooie mengeling van andere klassiekers zoals The Sixth Sence, A Beautiful Mind.
Niet echt origineel, maar wel mooi gemaakt, beklemmend spannend en goeie muziek.
Zag het plot (gelukkig) niet aankomen. Lekker nog eens kijken.

avatar van TornadoEF5
Ik kan er weinig mee. Ik snap het ook totaal niet. Ik begrijp ook het nut van de plottwist niet, en ik denk dat ik hem ook niet begrijp. Ik weet niet wat er fout gaat, en de manier waarop het plot uit de doeken werd gedaan verliep knullig. Het geheel voelt verder heel hard geforceerd en ook te abstract aan, met ook de overacting die aanwezig was. Het is gewoon artificieel en niet meer vloeiend. Ik dacht ook meermaals door de film heen dat ik ze zelf niet op een rijtje had. De enige clue die ik eigenlijk had, was dat het plots stopte met stormen. Gebeurde er daar een tijdssprong? Verder hou ik er gewoon een leeg gevoel aan over omdat ik het gevoel heb naar iets leeg gekeken te hebben, hetzelfde gevoel dat ik ervaar als ik eender welke Nolan heb gezien, al heb ik dat tegenwoordig ook bij Scorsese. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet. Het is niet dat ik me verveeld heb. Ik wachtte tot dat de opbouw gedaan was, en dat duurde, en dat duurde en plots wordt de plottwist uit de doeken gedaan, en is de film ten einde. Vreemd. De spanning ontgaat me ook. Ik zie het gewoon niet. Het is ook niet echt ontspanning.

avatar van Daan258
Dont you recognize you're one voice?

Na wat jaren weer is opnieuw bekeken en ook nu nog steeds een behoorlijk goede film.
Het is erg leuk dat ik nu bij de 2e kijkbeurt bepaalde dingen ziet wat voorheen eigenlijk helemaal niet opviel.
Ondanks dat ik nog zowat precies wist hoe de film in elkaar zat was het zeker niet vervelend om hem opnieuw te bekijken. Het acteerwerk is heel sterk en de cast is super. Zelf vond ik Ruffalo erg gaaf hier te zien spelen mede omdat ik niet meer wist de herinneren dat hij ook in deze film speelde. ook Kingsley is uitstekend in de film, als ik hem dan laatst zag in de film Collide zag spelen pfff, wat een verschil is dit zeg. Gelukkig speelt hij hier echt fantastisch.

Al met al een sterke film en zeker een aanrader.

avatar van DwarreI
Vervelend om naar te kijken, niet in de laatste plaats vanwege de foeilelijke cinematografie. Zelden dat ik zulke slechte belichting in een big budget film heb gezien.

Dit is een mooie mysterie, verrassend te noemen en ook wel spannend. De rollen worden door de acteurs goed vertolkt en een fijn jaren 50 sfeertje. Dit is zo'n film waar je op het eind van de film denkt;
Jee wat was dit.

Heerlijke film met een ijzer sterke Leonardo DiCaprio.
Lekker sfeertje bijzonder verhaal met toch echt wel een verrassende ontknoping!

Echt genoten van de film

avatar van Agent47
Een redelijk, doch een iets wat verwarrende film. Acteerwerk is voldoende.

Kijk niet verder dan alleen de beknopte samenvattende uitleg waar Shutter Island over gaat die aangeboden wordt bij de film zelf. Want als het plot bekend is zal het een minder interessante film zijn om te kijken.

avatar van sierrra
Dit blijft een geniale film. Zelfs na meerdere keren gezien te hebben nog steeds niet 100% overtuigd welk verhaal nu het ware verhaal is.

avatar van Shadowed
Lekker donker.

Shutter Island is een film die ik al na 45 minuten doorhad. Ik wist precies dat er een plottwist zou zijn en wat die zou inhouden. Er word veel weggegeven in het verhaal waardoor het best wel logisch werd.

Maar wat niet de zaak was in Haute Tension waarbij de twist niet helemaal klopte ( was wel heel vermakelijk ) klopte hij hier wel wat beter. DiCaprio zet opnieuw een goede prestatie neer. Ook was hij op sommige stukken wel goed spannend, en dat einde liet me toch wel met open ogen achter.

Een van de vermakelijkere en betere mysteryfilms die ik heb gezien. Hij deed me trouwens erg denken aan A Cure for Wellness

avatar van dzjo-dzjo
Hij was ietwat langdradig, maar het verhaal op zich is goed bedacht.. En er zijn weinig films die zo verrassend uit de hoek komen.

Film krijgt van mij 3,5 ster!

avatar van Kondoro0614
Ik ben vandaag nog één dag thuis gebleven van wege ziekte en ik had eens zin om op een andere manier een film uit te kiezen, dit keer zocht ik via MovieMeter op wat de beste film is die op ‘Film1’ staat, op de score van de MM gebruikers. ‘Shutter Island’ schiet snel om hoog en dit werd aangeduid als dé beste film van ‘Film1’ dus dan heb ik hem gelijk maar op gezet aangezien ik al een aardig tijdje benieuwd was naar deze film, en hij van Netflix verdween en ik hem toen langzamerhand uit het oog was verloren.

Toen ik hem opzette had ik er nog best wel een fijn idee bij, de film kwam best fris over maar met een tikkeltje hardheid en vooral duidelijkheid wist je wat je langzamerhand te wachten stond, een spannende film met een hele gave setting, dat was in ieder geval wel het idee wat ik vooral bij ‘Shutter Island’ kreeg, met wat mooie sfeerbeelden van de omgeving geeft Scorsese gelijk weer met wat voor mooie beelden hij kan werken, een uitgelezen plaatje voor een type film als ‘Shutter Island’.

“Sanity's not a choice, Marshall. You can't just choose to get over it.”

De film voelt zijn hele lengte spannend aan, de spanning is aanwezig en dat word mooi verwerkt. Hoewel de film gaaf begint word hij langzamerhand steeds mysterieuzer, vreemder en vooral donkerder waarbij een psychologisch spel niet uitgesloten word. We openen de film goed met een algemene introductie van de faciliteit waar we zo’n beetje 130 minuten in rond hangen. We zien 3 gebouwen met daar in psychisch zieke mensen. We hebben gebouw A, B en C waarbij er een scheiding word gemaakt tussen mannen, vrouwen en geschriften en de laatste zitten in gebouw C. Na een kleine rondleiding word ons snel de zaak voorgelegd waarvoor Marshal Teddy Daniels mee maken krijgt: een vermist persoon.

Tijdens de uitleg krijgt Teddy last van hoofdpijn, uitdroging werd er gezegd en na het nemen van een pijnstiller gaan ze verder. Er is iemand ontsnapt en Teddy krijgt de taak om samen met zijn partner Chuck een vermiste dame te zoeken die ontsnapt is uit de instelling. Na wat onderzoek gedaan te hebben zoeken ze iets verder, en gaat men opzoek buiten de instelling.

Echter gaat het vaak niet beter met Teddy en hij krijgt de nodige aanvallen. Ook tijdens zijn verzoek om broodnodige informatie te krijgen, krijgt hij geen inzicht in de documenten. Teddy is het zat en wil het eiland verlaten, wat maar niet lijkt te gebeuren en dan kan je het weer de schuld geven maar voor iemand die zo graag wil verdwijnen blijft Teddy toch wel extreem lang op het eiland hangen. Dan word het ook best snel duidelijk waar het einde na toe wil.

We gaan gewoon rustig door met het verhaal en de twee zoeken ook verder. Ze besluiten naar een begraafplaats te gaan waar ze mogelijk zou kunnen zitten en op weg er na toe is het goed te zien dat het weer met maten sterk afneemt, en ruiger word tot dat de windkrachten de boel even naar beneden haalt. Hier in word steeds meer duidelijk, en krijgt Teddy een ander doel dan het zoeken van de vermiste vrouw namelijk het doel om een man te zoeken met de naam Laeddis, de man die er van beschuldigd word dat hij de vrouw van ‘Teddy’ vermoord had in een gebouwbrand, hij word gezien als pyromaan en Teddy wil hem het liefste zoeken. Ze worden weer terug mee genomen door de beveiliging van de faciliteit en daar slaat alles om. Het weer word heftiger en Teddy blijft maar hallucinaties zien, vooral van zijn vrouw. Hem word verzocht om op een meeting te komen waar de hoge leden van de opvang aangeven het weer niet zien zitten en wanneer een stroomuitval is, ze in diepe problemen zitten.

Jammer genoeg voor hun valt de stroom ook echt uit en ziet Teddy de kans om in gebouw C te verblijven waar hij waarschijnlijk Laeddis kan vinden. Tijdens het onderzoeken stuitten ze op veel andere zaken en verdwijnt Teddy’s partner Chuck opeens uit het niets. Hij zoekt nog verder en komt even later een vrouw tegen die hem verteld dat hij geen pillen, eten of iets dergelijks mag aannemen van de leiding want daar zit iets in wat je gek kan maken. Teddy gaat verder en krijgt ook nog een migraine aanval en besluit om geen pilletje te nemen.

“This is a game. All of this is for you. You're not investigating anything. You're a fucking rat in a maze.”

Het einde speelt zich af in de vuurtoren, de beruchte vuurtoren waar word verteld dat men met je hoofdspelen, ook wel hersenchirurgie. Hierbinnen probeert Teddy de dokter te vinden om even duidelijk te maken dat hij zijn maatje Chuck onmiddellijk terug wil hebben en dat ze samen van het eiland af willen. Dan word al snel duidelijk in wat voor situatie Teddy verkeerd, of laat ik eerder zeggen ‘Laeddis’, want die vonden ze niet in het C deel. Het is dus zo dat Teddy eigenlijk Laeddis is en we de hele film voor gek zijn gezet, Teddy leeft deze scéne dag op dag en word stapel gek.

Om het plot even verder te vertellen word alles haar fijn uitgelegd voor de mensen die het niet door hebben gehad eerder in de film, Laeddis vrouwtje had hun kinderen vermoord waarna Laeddis haar had vermoord, en zo werd hij dus knetter gek in dat koppie van hem.

Toch vertelde de film al hier en daar wat hints, en de hints kwamen vooral voor uit de visioenen van Teddy. Wanneer hij haar vriendin in de woonkamer van een flatgebouw ziet staan en deze langzamerhand overlijd komt er ook bloed uit haar maag, een tip denk ik naar wat het einde gaat leiden. Ook zien we drie dode kinderen die op dat moment nog onverklaarbaar dood zijn gemaakt waarin te zien is dat Teddy lichtelijk ontroerd raakt maar er word nergens naar hem gewezen op dat moment
en ik denk dat we dan wel erg veel hints en tips hebben gezien waaraan we kunnen merken dat het plottwist al veel eerder is geweest. Jammer dat ze dit dan allemaal op het eind uitleggen en blootstellen, ik had er liever nog een beetje met een puzzeleinde aan willen werken.

De film draait op een ijzersterke kast die het verhaal veelal mysterieus over weten te brengen. Dan kijk ik toch het meeste naar Leonardo DiCaprio die een ijzersterke rol weet te spelen in ‘Shutter Island’. Echter doen Mark Ruffalo en Ben Kingsley het ook prima, en krijg je vooral bij Ben constant een twist in je maag, omdat je juist hem niet vertrouwd in de gehele film, net zoals Teddy dat had. En dan is ‘Shutter Island’ een film met veel spannende en ontroerende momenten waarvan het einde toch wel spelletje speelt met je maag, een brok in je keel kreeg je er ook nog van. Super gaaf!

TornadoEF5 schreef:

Ik vond 'm ook ontzettend Nolan-achtig, alleen zag dit er allemaal veel slechter uit.

AC1 schreef:

Tja, ik vind Shutter Island toch een pak beter dan Inception, al zegt dat meer over die laatste dan over die eerste. Ik vind eigenlijk dat Shutter Island niet echt aansluit op het typisch oeuvre van Scorsese. Het voelt inderdaad meer aan als een Nolan of zelfs een Shyamalan aan, dan als een echte Scorsese, maar met Hugo en Silence waagt Scorsese zich tegenwoordig aan meer projecten dan het typische "New York gangsterverhaaltje." Ik zal meer moeten zien van Scorsese voor ik mij een beter beeld van de man kan vormen en zijn oeuvre. Bij Nolan heb ik het gevoel dat veel films uiteindelijk in een soort Nolankleedje verwerkt zitten, waar Scorsese toch wel "varieert".

TornadoEF5 schreef:

Dunkirk is behoorlijk on-Nolan en Nolan weet dit maar al te goed. Hij vindt dit zijn meest "experimentele film" en dat klopt want voor het eerst stapt hij af van verhaal & verhaaltempo als de drijvende krachten van een film. Wil je nog een Nolan-achtige Scorsese film zien, kijk dan naar The Departed. Ja, het is wel een gangsterfilm maar de aanpak is puur Nolan.

AC1 schreef:

Ja, Dunkirk moet ik nog zien, en er waren wel wat Nolanfans die die film niet goed vonden, terwijl de critici juist wel lovend waren over Dunkirk, dus laten we hopen dat die film me ook bevalt.

avatar van Zwolle84
Die vergelijkingen met Nolan en Shyamalan zie ik - behalve dat ze makkelijk kanonnenvoer zijn - totaal niet. Zij hebben compleet andere stijlen, die ook onderling weer weinig overeenkomsten hebben.

Zwolle84 schreef:

Ze hebben allemaal natuurlijjk hun eigen stijl maar ze kunnen ook een film maken in een stijl die atypisch is voor hen. Als ik niet wist wie Shutter Island had geregisseerd dan zou ik haast zweren dat het Nolan was en niet Scorsese (die ik vooral bewonder voor Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en Casino). De reden daarvoor heeft meer te maken met de narratieve structuur in combinatie met het verhaaltempo ('pace') dan met hun persoonlijke aankleding.

Schitterende film. Wat een ontknoping...

avatar van erniesam
Gisteren voor het eerst gezien. Ik had hoge verwachtingen van deze film, maar ben behoorlijk teleurgesteld. Ik wist dat er een twist in zat, maar wanneer ik na tien minuten deze al door heb is voor mij de lol eraf. Gedurende de film hoopte ik dat ik het mis had en dat Scorcese toch iets anders uit z'n hoed zou toveren, maar nee. Wellicht is de film voorspelbaar doordat het nogal een trend is geworden om twists in de plot te hebben tegenwoordig.

Dit gezegd hebbende vind ik wel dat de twijfel tussen de twee verschillende uitkomsten goed is overgebracht. Tot het einde toe blijf je twijfelen tussen deze twee en dat vind ik wel knap gedaan. Verder vind ik de grimmige sfeer goed gebracht en het acteerwerk is uitstekend. De muziek vond ik echter af en toe behoorlijk irritant.

Al met al een magere film van Scorcese. De plot is te simpel en de twist vind ik bijzonder magertjes.