Shutter Island (2010)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley

De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.

avatar van IH88
“Sanity's not a choice, Marshall. You can't just choose to get over it.”

Shutter Island blijft een fantastische psychologische thriller van Martin Scorsese. De gehele film zit je op het puntje van je stoel, en het einde blijft indrukwekkend. Een perfect einde van een bijzondere kijkervaring. De eerste paar scènes met die bombastische muziek, waardoor je gelijk goed in de film zit. Het claustrofobische, donkere en regenachtige eiland, de geweldige acteerprestaties van Leonardo DiCaprio, Michelle Williams, Mark Ruffalo en Ben Kingsley, het onderzoek naar de vermiste patiënte, de herinneringen die Teddy heeft van de oorlog en zijn vrouw, de uitleg van Dr. Cawley op het laatst etc. Alles klopt.

Ik wil nog speciaal de scene tussen Teddy, Dolores en de kinderen noemen. Het is weerzinwekkend en triest, maar ook schitterend gefilmd door Scorsese. In het laatste gedeelte legt Scorsese alle puzzelstukjes in elkaar en het past perfect. Je zou kunnen zeggen dat alles iets te perfect past. Er wordt weinig aan de verbeelding overgelaten, en alles wordt netjes afgerond. Maar op één of andere manier snakte ik daar ook naar, en sowieso is alles wat ervoor komt filmmagie. Een naargeestig meesterwerk van Scorsese.

avatar van Grindhouse62
Wat een fantastische psychologische mystery thriller. De film blijft je aandacht vasthouden en dat is ook zeker nodig. Je moet de film absoluut op pauze zetten als je bv. even drinken moet pakken of naar het toilet moet. Ik heb deze film eergisteren voor het eerst samen met mijn vrouw gezien op Netflix. Mijn vrouw weet het zeker, voor mijzelf neig ik dat eigenlijk ook wel te geloven, dat hij weet dat hij Andrew is, Maar is voor mij niet 100% zeker. Ik ga deze film zeker herzien en dan ga ik aantekeningen maken . Na afloop bleven er toch ook andere gebeurtenissen is mij hoofd rond tobben. Man, echt goed hoor. Een film die je echt bezig houdt. Voor nu een 4.0

avatar van KritischVentje
Love it.

Met de kennis na je eerste zit, brengt de herziening van de film je bijna een volledig nieuwe ervaring.
Het einde is ook subliem; weet hij nou dat hij Andrew is of niet?

avatar van tommykonijn
Met The Irishman in het vooruitzicht nog maar eens besloten een film van Martin Scorsese te bekijken. Goodfellas of Casino waren waarschijnlijk logischere keuzes geweest, maar die komen nog wel eens een andere keer aan de beurt. Het verhaal van deze Shutter Island sprak me erg aan.

En het blijkt inderdaad dat deze film mij wel ligt. Ik houd van mysteries en deze film is, net als bijvoorbeeld The Game (1997), één grote puzzel. De film heeft best een behoorlijk speelduur, maar daar heb ik weinig van gemerkt. Ik vroeg me constant af wat er precies gaande was op het eiland en waar Teddy Daniels in godsnaam in beland was. Op een gegeven moment begon het wel te dagen dat Teddy zelf al eens eerder op het eiland was geweest, misschien zelfs wel als voormalig gevangene zonder dat hij het zich herinnerde. De uiteindelijke revelatie bleek daar in grote lijnen mee overeen te komen, maar gaat nog wel wat dieper en was daardoor evengoed een fantastische twist. Heerlijk hoe zo'n effect alles wat je tot dan toe gezien hebt op zijn kop zet. Sterk schrijfwerk!

Over de cast ben ik zeer te spreken. Leonardo DiCaprio draagt de film met verve, maar ook onder meer Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Patricia Clarkson en Jackie Earle Haley leveren goed werk. Tevens vind ik de locaties op het eiland en in de gevangenis geweldig, aangezien deze bijdragen aan het mysterie en de spanning. Tegen het einde zat ik op het puntje van mijn stoel. De pijnlijke onthulling omtrent Dolores en het lot van de kinderen van Andrew is daarnaast hartverscheurend. Wederom valt het sterke acteerwerk op in deze scène. Het duurde even voordat de eindscène bezonken was (Andrew is weer terug bij af... Of toch niet?), maar het is me wel duidelijk. Bovendien een mooie manier om deze film af te sluiten.

Shutter Island is naar mijn mening een geslaagde film, maar het zal niet voor iedereen zijn. Ondanks dat uiteindelijk weinig aan de verbeelding wordt overgelaten, weet je wel het grootste deel van de film niet precies wat er aan de hand is. Dat moet je aanspreken. Bij mij zorgt het er, mits goed uitgevoerd natuurlijk, voor dat ik gemakkelijker bij de les blijf. Misschien hielp het ook wel dat de film me ergens wat aan Lost deed denken, een van mijn favoriete series. Ik vond het een boeiend avontuur met op het einde enkele mooie twists en onthullingen. Zou ook zomaar kunnen dat ik hier bij herziening een nog hogere score aan kwijt kan.

avatar van Jens van Eijk
Heerlijke hersenkrakertje van Martin Scorsese. De film is eigenlijk een gehele puzzel en pas bij het einde had ik hem door. Zelf ben ik wel een degelijk fan van mystery films, al zijn ze vaak te langdradig omdat het eigenlijk altijd constant dialogen en monologen zijn heb je wel echt een cast nodig die het interessant houdt. Leo liet met zijn charisma in deze film mij daardoor ook niet afdwalen, en daardoor heb ik ook weinig gemerkt van de lange speelduur.