A Letter to Elia (2010)

Documentaire

geregisseerd door Martin Scorsese en Kent Jones
met Elia Kazan en de stem van Martin Scorsese

Martin Scorsese bespreekt in deze documentaire één van van zijn grootste invloeden als filmregisseur: Elia Kazan. Aan de hand van filmclips en oude interviews met de regisseur proberen regisseurs Kent Jones en Martin Scorsese te laten zien hoe Kazan persoonlijke films maakte in een tijd van onpersoonlijke filmstudio's.

avatar van Drs. DAJA
Is er al iets over bekend waar deze documentaire te vinden is? Scorsese's terugkijken op de geschiedenis van de film is erg interessant, mag hij vaker doen.

avatar van Querelle
Eigenlijk een soort fanbrief van Scorsese, Waarin hij zeker slaagt zijn enthousiasme te delen. Maar het had makkelijk een half uur langer mogen duren. Alleen On the Waterfront, East of Eden en America, America werden uitgediept en geen woord over Baby Doll (!), the Last Tycoon en Barbara Loden.
Dat had deze documentaire veel rijker kunnen maken. Nu vond ik het teveel toegespitst op een korte periode uit zijn carriere en Scorsese's bewondering voor Kazan.
Vluchtig werkje.