• 8.346.809 stemmen

Happy People: A Year in the Taiga (2010)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Werner Herzog en Dmitry Vasyukov

Met onder meer: Werner Herzog

Plot Happy People: A Year in the Taiga

"The director of Cave of Forgotten Dreams and Grizzly Man takes you on an epic journey into the heart of the Siberian wilderness"

Documentaire over het leven van Russische pelsjagers in het dorp Bakthia aan de Yenisei-rivier in de Siberische Taiga. De film volgt de mensen van het dorp gedurende een jaar, op het ritme van de vier seizoenen, met telkens hun eigen kenmerken en uitdagingen. Het leven in het dorp, de routine en de tradities zijn al honderden jaren hetzelfde gebleven. In de lente begint de machtige rivier te ontdooien en komt hij met veel gekraak en gebulder tevoorschijn van onder het ijs. De zomer is het visseizoen, én dat van de muggen. De herfst brengt eindeloze regen: het moment voor de dorpelingen om hun voorraden verder het woud in te voeren. Ze bereiden zich voor op de lange en harde winter.

imageimageimage

Zichzelf - Narrator (stemrol)

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Artikel (met trailer). Blijkt enkel geregisseerd door Vasyukov, Herzog is de producent.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Uhm, op de aftiteling van de docu stond toch écht de namen van zowel Dmitry Vasyukov EN Werner Herzog, hoor!

Bovendien; alle andere sites die ik heb geraadpleegd (incl. IMDb) vermelden Herzog ook als (co-)regisseur.

Maargoed, het belangrijkste is dat het gewoon op de aftiteling van de film staat. Lijkt mij de meest belangrijke bron!

avatar van Meneer Bungel

Meneer Bungel

Vreemd dat in die promo dan verschijnt ''Werner Herzog presents a film by Dmitry Vasyukov'', maar ik zie het nu inderdaad ook op de poster staan. En de credits in de film zijn het belangrijkst, dus ik zal het weer terug veranderen. Bedankt, Bas!

avatar van QuidQuoPro

QuidQuoPro

Schitterende film/documentaire, aanrader.

avatar van Robi

Robi

• 1947 berichten

Mooie documentaire waarbij goed duidelijk wordt dat het leven van de mensen in Siberië toch vooral in het teken van overleven staat. In de zomer zijn ze al bezig voor de winter en in de winter doen ze alvast klussen voor de zomer.

avatar van Adagium

Adagium

Een heel mooie docu over overleven in één van haar puurste vormen. Eenvoudig, simpel soms is er niet meer nodig dan dat. 4.5*

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Shit, heb helaas een afspraak staan, want dit ziet er wel mooi uit inderdaad!

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Donkerwoud schreef:

Shit, heb helaas een afspraak staan, want dit ziet er wel mooi uit inderdaad!

Hij wordt morgenmiddag nog een keer herhaald, om 14.30 uur...

avatar van 93.9

93.9

Grote respect voor die honden die echt de hele dag achter een sneeuwscooter moeten rennen.

Mooie documentaire over echt leven, en dat is niet party-en tot je er bij neervalt, ook geen joga tot vervelends toe

avatar van Mirza77

Mirza77

Schitterende beelden en een fascinerende levenswijze.

Onderhond

Redelijke Herzog.

Of overleven gelijk staat aan écht leven wens ik te betwijfelen, ik zou in ieder geval niet willen ruilen met de hoofdpersonen in deze docu. Lijkt me vreselijk saai en vermoeiend, maar voor de échte natuurmens zal het wel kriebelen.

Mooie streek om een docu te schieten natuurlijk. Redelijk ongerept, wat er dan van menselijke inmenging is, is redelijk primitief en ouderwets. Buiten een sneeuwscooter en een kettingzaag is het vooral erg manueel allemaal. Verder redden ze zich met wat de natuur hen schenkt, qua gezelschap rekenen ze vooral op de honden die hen begeleiden in de jacht.

Anatoly is het interessantste personage. Goede inborst, maar ook niet te wimpy. Al lijkt me dat sowieso onmogelijk als je daar wil overwinteren. Qua voice over moeten we het weer doen met Herzog zelf, die op geheel eigen monotone wijze de boel weer aan elkaar gepraat, maar gelukkig ook genoeg stiltes inlast.

Enige momentje dat wat uit de toon valt is wanneer de politicus langskomt. Kan begrijpen dat je hier als documaker moeilijk aan kan weerstaan, maar het is wat ongepast in een docu als deze en erg maatschappijkritisch is die bijdrage nu ook weer niet.

Aardig om een keertje te zien. Je moet een beetje tegen Herzog's stem kunnen én niet al te veel verwachten behalve dan een inkijkje in het leven van mensen die in de barre wildernis overleven. Maar verder boeide het wel zonder ergens echt in te zakken.