Yume (1990)

Verenigde Staten / Japan
Fantasy

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Akira Terao, Yoshitaka Zushi en Martin Scorsese

Deze film bestaat acht korte verhalen. 1. Sunshine Through The Rain: Een kleine jongen wordt verteld niet naar buiten te gaan als het regent en de zon schijnt, omdat op dat moment de vossen hun huwelijksfeesten vieren, die fatale gevolgen kunnen hebben voor diegenen die dit zien. 2. The Peach Orchard: Hetzelfde jongetje ontmoet de geesten van perzikbomen die omgehaald zijn door harteloze mensen. 3. The Blizzard: Een groep bergbeklimmers wordt gered tijdens een sneeuwstorm door spiritueel ingrijpen. 4. The Tunnel: Een man ontmoet de geesten van een legerpeleton voor wiens dood hij verantwoordelijk is. 5. Crows: Een kunststudent ontmoet Vincent van Gogh en treedt binnen in een wereld van diens schilderijen. 6. Mount Fuji in Red: Nucleaire 'meltdown' dreigt Japan te vernietigen. 7. The Weeping Demon: Een beeld van een 'na de bom' wereld bewoond door menselijke mutaties. 8. Village of the Watermills: Een vrolijk portret over een dorp waarin de bevolking een is met de natuur.

avatar van Chr.s
Ai wat slecht was dit, met als absoluut dieptepunt het stukje van Van Gogh. Dit was nog slechter als zo'n amateur filmpje die ik bij kunstgeschiedenis te zien kreeg. Als Van Gogh nog zou leven en die imbeciel door zijn schilderij heen zou zien lopen, zou hij spontaan zijn andere oor ook afsnijden. Bah.

Ben ik ten minste niet meer alleen

avatar van Phoenix
Onderhond heeft Onderpuppy's gekregen..?

Onderhond schreef:
Vooral die hond klonk enorm belachelijk. Ik begrijp zelf eerlijk gezegd niet dat jullie hier niet over vallen, net zoals jullie blijkbaar het moeilijk hebben dat ik over zo'n details val.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom die hond zo klonk? Wat ik er uit haalde is dat zijn geluid bestaat uit allemaal oorlogsgeluiden. Rijdende tanks, vallende bommen, geweerschoten... deze zijn allemaal zo gemixt zodat het klinkt als een hond. Briljant.

Dat mag jij er best uithalen (kan het mij met de beste wil van de wereld niet meer herinneren), maar het doet uiteindelijk weinig af aan het feit dat ik het belachelijk vond klinken, wat nooit de bedoeling kan zijn, laat staan dat ik het briljant zou moeten vinden ?

Ook een reden klaar waarom Kurosawa hier de meest lelijke kleuren tegen elkaar laat strijden ?

Misschien omdat hij dat erg mooi vindt. Ik overigens ook.

Dan blijf ik jammer genoeg bij mijn originele stelling

avatar van Ramon K

Wat een onzin zeg. Jij bent de enige persoon op het gehele internet die kritiek heeft op de visuals. Zelfs in de negatieve reviews spreekt men nog over de beeldenpracht. Misschien wordt het tijd dat je mij een cursus 'kleur-en compositie' geeft, zodat ik het ook maar enigszins kan begrijpen. 0,5* voor Yume gebaseerd op 3 filmpjes en kleur.... en Dolls de volle 5*. Ik vind het aanstellerij, nog steeds.

Is het nou echt zo ontieglijk '0,5*-waardig'-lelijk?

Nee joh, ik neuzel maar wat, omdat ik niks beters te doen heb. Vind het eigenlijk prachtig, maar een mens moet toch wat ...

Vooral dat bloemenveld, die regenboog en die trapjes klassieke Japanners doen werkelijk pijn aan m'n ogen.

avatar van Ramon K

Ik geloof best dat je het minder dan bij Dolls vindt, dat is het hele punt ook niet. Ik heb het over die ongelooflijke *-kloof. In zo'n onzin trap ik gewoon niet. Sorry. Predator heeft trouwens ook geen mooie kleuren.

In zo'n onzin trap ik gewoon niet.

Het kan mij serieus geen klap schelen. Maar zie het vooral als een beperking van jezelf.

En ga ook eens bij jezelf te rade als je het hebt over bedenkelijke scores. Ik ben niet diegene die met * loopt te goochelen, zonder enig verder commentaar.

avatar van Ramon K

Ik geniet van Tarkovsky en Gerry, Yume en Dolls, jij prijst het ene de hemel in en voert onderhand een protestactie tegen het andere. Als er hier iemand zichzelf beperkt, dan ben jij het wel.

Ik doe dat wel. Maar commentaar kun je me immer vragen. Verder herzie ik veel, schoon ik rijtjes op etc etc etc.

Als er hier iemand zichzelf beperkt, dan ben jij het wel.

Ik beperk me liever in m'n filmsmaak dan in mijn beoordelingen van mensen, dankjewel. Meer woorden heb ik hier ook niet meer aan vuil te maken, aangezien je er toch niks van gelooft.

djelle
Doen we dat niet allemaal een beetje? Iedereen heeft toch zijn "love & hates" ?

Onderhond schreef:

Precies.

avatar van AardeWerk
Chr.s schreef:
Die imbeciel was Scorcese himself. Wat Kurosawa uit wilde drukken was van Gogh's passie en gedrevenheid. Dat is hem uitermatie goed gelukt. Ik ben destijds in de gelegenheid geweest om deze film zowel in een filmhuis als in een indrukwekkende bioscoop in Brussel (op een gigantisch scherm) te zien en heb er nog steeds goede herinneringen aan. Mijn kennismaking met Kurosawa was Ran gevolgd door Seven Samourai, maar Dreams vind ik nog steeds de mooiste en meest sfeervolle film uit zijn oeuvre. 5*

Sander2
Weer een hele mooie film van Kurosawa. Al kan deze film niet tippen aan veel oudere films van hem, dit is echt wel een pareltje. In veel dromen zit eigenlijk amper een verhaal, maar de beelden zijn gewoon zo wonderschoon, en dat in combinatie met hele mooie muziek, schitterend! Er zat eigenlijk maar 1 saaie droom bij, dat was die met die hele grote paardenbloemen. De mooiste dromen zijn de tweede (met die mensen op de berghelling), die met de schilderijen van Van Gogh en de laatste. Vier hele dikke sterren.

avatar van The Eye
Grote verschillen in kwaliteit tussen de filmpjes maakt dit een aparte, doch niet geheel bevredigende kijkervaring. De film start met 2 prachtige filmpjes, om daarna enorm in kwaliteit te dalen. Crows krikt het peil naar grote hoogtes, maar dan komt de anti-climax: de extreem lelijke cha-no-aji-achtige stijl van met name The Weeping Demon, drukt zwaar op de score. Mount Fuji in Red is ook gewoon ronduit lelijk met dito effecten. Voor mij ook onbegrijpelijk hoe iemand als Kurosawa zulke lelijkheid durft toe te staan in een film van zijn hand. Het laatste filmpje is dan gelukkig weer prachtig, zodat het geheel enigszins goed afgesloten wordt. Maar het blijft jammer dat niet alle filmpjes van hetzelfde hoge niveau zijn.

FisherKing
Wow wat een film. Dat Mount Fuji in Red nog niet briljant eruit ziet, ach ja. Dat je daar je vooral aan stoort zegt namelijk heel veel over de beleving van dit alles. Zo kleinzielig, om je er aan te storen. Stoor je liever aan de prijzen van de vruchtenlimonade die ineens 30% omhoog gaan zonder dat er een ziel actie onderneemt.

Maar goed dat zie ik verder heel vaak misgaan in een recensie om een film te behandelen.

Wat ik ervan vind. Gooi ff alle ideologische veren van me af, en concludeer:

Dromen van Kurosawa persoonlijk, dat is altijd gevaarlijke cinema, vooral als je NIET wilt meeleven in iemands belevingswereld. Vandaar ook al die onterechte kritiek, onterecht, want op iemands dromen kun je geen kritiek hebben. Lomp doorgeredeneerd ben ik het er mee eens. Iemand die hier zware kritiek op heeft, SNAPT de film niet. Best wel zielig voor de laagstemmers.

Ik heb het gevoel dat een positieve kritiek hier paarlen voor de zwijnen is. Gezien de eerdere berichten.

Voorlopig 4.5/5

filmsnob
Klopt. Deze film is te mooi voor de meeste kijkers. Zo'n mooie film wordt niet begrepen en wat niet wordt begrepen wordt platgetrapt, veronachtzaamt, doodgeredeneerd en weggegooid. Inderdaad wel zielig voor de laagstemmers, maar groei en lering behoort altijd tot de mogelijkheden. Juist deze film is gemaakt voor hen, die bang zijn om van het leven te leren en daarmee het leven in feite afwijzen.
Maar ik dwaal af.... Wie durft, geniet ervan! Van deze film en van het leven .

kappeuter (moderator)
Overwegend postieif ontvangen deze film.

avatar van Legan
In zijn totaliteit een mooie film waarin mindere segmenten zitten, maar ook hele fascinerende. Natuurlijk zijn er zaken die tegenvallen zoals sommige effecten, decors, acteerprestaties etc... maar deze worden teniet gedaan door de achterliggende gedachte en thematiek. Wat nu precies de achterliggende thematiek achter de dromen zijn, is mij niet bekend, maar imo wordt tevens de cyclus van de natuur, het leven, de onschuldigheid, … uitgebeeld. Al met al een fascinerende film waarin het fijn is dat de segmenten zo kort zijn, maar tegelijkertijd is dat ook het jammere want ik had graag een langere uitwerking gezien.

Nomak
Wat een bijzondere film. De dromen van de regisseur worden hier op het beeld getoverd. En toveren is exact wat Kurosawa hier doet, want we krijgen werkelijk prachtige beelden te zien. Maar het is niet alleen genieten en plaatjes kijken. Tijdens het kijken wordt duidelijk dat Kurosawa hier ook de intentie heeft om ons op bepaalde zaken attent te maken.

Het eerste filmpje is al meteen uitstekend. Ik ga niet het hele verhaal hier neerzetten, ik wil enkel iets over het laatste beeld zeggen. Dat laatste beeld is zo prachtig, zelden of nooit heb ik zoiets moois gezien in een film. Een prachtig kleurrijk bloemenveld met op de achtergrond een perfecte regenboog, bossen, bergen en de regen die voorbijwaait. Temidden van deze kleurenpracht zien we het kleine jongetje dat steeds verder wandelt onder de betoverende muziek die steeds dreigender lijkt te worden. Dit is pure kunst! Zo indrukwekkend dat je dit beeld kan neerzetten langs het beeld van Hidetora die uit het brandende kasteel wandelt (Ran), dat was ook onvergetelijk.

Het tweede filmpje is ongeveer net zo mooi. De dans van de geesten en het jongetje dat er roerloos naar staat te kijken is al erg mooi, maar het allermooiste is toch wel de boomgaard in volle bloei. Als kijker kan je net als het jongetje niet anders dan genieten van dit spektakel. Ook hier is er weer erg mooie muziek, maar dat is zowat bij elk filmpje het geval.

De derde droom is op momenten een ware nachtmerrie. De regisseur neemt de tijd en doet het hier rustig aan waardoor de film erg traag lijkt te worden. Maar dat is hier helemaal niet erg en past net bij deze droom. Ik durf te wedden dat Kurosawa naar lucht aan het happen was toen hij na deze nachtmerrie wakker werd.
Het moet gezegd worden dat de sneeuwstorm er werkelijk prachtig uitziet. Ik ken sowieso geen regisseur die beter weersomstandigheden op het scherm kan toveren dan Akira Kurosawa. Een warme deken is dan ook geen overbodige luxe, want het is geen wonder als de wind en sneeuw door je kamer vliegen tijdens het bekijken van dit filmpje.

Ik zou over elke droom wel een verhaal willen schrijven maar dan ben ik morgen nog bezig. Ik zal me vanaf hier beperken tot enkele hoogtepunten die indruk hebben gemaakt. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de angstaanjagende donkere tunnel en de woeste hond uit de vierde droom.
De vijfde droom heeft dan wat betreft het verhaal en de muziek het minste indruk op me gemaakt. Maar het is visueel wel bijzonder fraai om de schilderijen van Vincent van Gogh tot leven te zien komen. In de zesde en zevende droom lijkt het me duidelijk dat Kurosawa ons probeert te waarschuwen voor de gevolgen van een nucleaire catastrofe. In deze nachtmerries zien we een post-apocalyptische wereld, en het zou me niets verbazen als Kurosawa badend in het zweet wakker werd toen hij dit droomde. Ik snap trouwens maar weinig van de kritiek op de special effects van het zesde filmpje. Ishirô Honda is hiervoor verantwoordelijk. Deze man is bekend voor zijn monsterfilms, en ik vind het mooi dat hij dit soort effecten in een Kurosawafilm mocht en kon verwerken. Het zijn in elk geval prima filmpjes, en vooral het zevende is erg sfeervol met de mist en de huilende demonen bij de bloedrode poel.
De achtste en laatste droom is weer heel wat luchtiger met frisse kleuren. We zien een prachtig dorpje vol watermolens en bloemen, mooier kan je je haast niet voorstellen. Hier leven de mensen nog in harmonie met de natuur. Ik onthoud vooral het gesprek met de oude man. Deze man vertelt wijsheden die niet te ontkennen zijn.

Ik vind het jammer dat de film afgelopen is. Ik vind het zelfs jammer dat Kurosawa van sommige dromen geen langspeelfilms heeft gemaakt. Maar omdat de filmpjes zo kort duren vliegt het natuurlijk voorbij en vermijd je het risico dat de film saai kan worden.
Akira Kurosawa's Dreams is in elk geval een echte aanrader. Op visueel gebied is dit één van de mooiste films die ik ooit heb gezien.

avatar van Friac
Behoorlijk vreemd om het filmpje over "Mount Fuji in Red" met al zijn nucleaire chaos te zien net op een moment dat de wereld vreest voor een nakende kernramp in Japan...

Dreams is een fascinerend werk, met als enig minpunt het "samengooien" van diverse kortfilms/verhalen. Het spijtige is dat de mindere dromen de impact van de sterkste dromen op de totaalbeleving ietwat naar omlaag halen. Zo vond ik dat elke droom zijn sterktepunten had, maar algemeen beschouwd vond ik de dromen over de sneeuwstorm, Mount Fuji en de kernramp en de wenende duivel de minst interessante. Ook al zat er veel moois tussen: de enorme "sensitiviteit" die in de sneeuwstorm zit (je voelt de ijzige wind gewoon door de kamer razen), het bizarre beeld van een helrode Mount Fuji vol lava, de grote paardenbloemen,...
De mooiste dromen vond ik de eerste twee, gevolgd door de laatste droom en de Kraaien van Van Gogh. Visueel gezien steken de eerste twee dromen er wat mij betreft bovenuit (met het shot dat de poster siert als filmshot dat vanaf nu onuitwisbaar in mijn geheugen gegrift staat), en de sfeer die de Van Gogh-droom uitstraalde - dankzij de combinatie van de prachtige regendruppelprelude van Chopin - vond ik bijzonder genietbaar (ook al zag het er ietwat kneuterig uit). De laatste droom ten slotte is gewoonweg een heerlijke verademing.

Indien elke droom dezelfde kracht had gehad, dan was deze film voor mij absoluut een 4* of heel misschien zelfs 4,5* waard. Nu hebben bepaalde dromen zoveel sterren op zak, maar krijgt Yume in zijn geheel voorlopig een erg dikke 3,5*

avatar van Spetie
Een film, verdeeld in 8 korte verhalen. Ik ben daar nooit zo'n grote fan van, omdat het vaak moeilijk is om een constant niveau te halen, hoe goed een regisseur ook moge zijn.

Dreams heeft ook een beetje te maken met dat euvel. Laat ik voorop stellen dat ik het een bijzondere film vond, met een paar erg mooie hoofdstukken, maar ook een paar hoofdstukken, die net wat minder interessant zijn. De thema's dood en omgaan met de natuur komen in ieder geval nadrukkelijk naar voren.

De hoofdstukken 4, 6 en 7 waren duidelijk wat minder. Ook de voornaamste reden trouwens, waarom ik hier geen vier sterren aan kwijt kan. Persoonlijke favorieten waren voor mij hoofdstuk 1,5 en 8. Het eerste hoofdstuk is fraai vormgegeven met een combinatie van prachtige kleuren. Bij hoofdstuk 5 over van Gogh, vond ik het vooral mooi om te zien, hoe de hoofdrolspeler opging in de wereld van het schilderij. Het laatste hoofdstuk valt op door zijn vrolijkheid, ziet er erg mooi uit en kent erg leuke en frisse muziek. Een prima afsluiter van een goede omnibus.

Dreams is zeker de moeite waard om gezien te worden. Toch zie ik liever een film als geheel, of in ieder geval opgedeeld in iets minder segmenten. Dit is misschien nets iets teveel van het goede. Maar goed Dreams heeft me in ieder geval weten te boeien, kent visueel een aantal schitterende momenten, opent sterk en sluit sterk af. Sommige verhalen zou ik trouwens 's nachts ook best over willen dromen.