L'Oro di Napoli (1954)

Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Totò, Vittorio De Sica en Sophia Loren

Een ode aan Napels in 6 episodes. Een clown wordt misbruikt door een gangster, een zorgeloze pizzaverkoopster die haar man's ring verliest, de begrafenis van een klein kind, gokker hertog Prospero B wordt verslagen door een kind, de onverwachte en ongewone bruiloft van Teresa, een prostituee, en Professor Ersilio Micci, een verkoper van wijsheid.

avatar van Straniero
Leuk, lief, ontroerend en vooral grappig zesluik. Voor iedereen die van oude Italiaanse cinema houdt - en vooral van de comedia all'Italiana - een echte aanrader.

Vittorio de Sica’s melodramatische knipoog naar de stad waar hij zijn jeugd doorbracht, is een prachtige bloemlezing van het alledaagse wel en wee van gewone mensen in Napels begin jaren ’50. Inclusief De Sica bevat de cast toppers uit de Italiaanse cinema van toen, zoals Totò, Silvana Mangano en de pas 20 jaar oude Sophia Loren. Haar weelderige decolleté blijft aan het netvlies kleven. Toch vind ik dat het de kleine eendagsvlieg Pierino Bilancioni is, die de show steelt als het verveelde jongetje dat een aan lager wal geraakte graaf (De Sica) een lesje leert bij het kaarten.
Zes vertellingen, zes pareltjes over voor- en tegenspoed in het dagelijks leven waarin drama en humor broederlijk naast elkaar liggen. Om meerdere redenen een aanrader. Naar mijn smaak De Sica’s beste film, mooier dan zijn beroemde Ladri di Biciclette (1948).

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Bitterzoete ode aan Napels raakt eigenlijk elke episode de juiste snaar. Het varieert van grappig naar melodrama, met als vreemde eend in de bijt de ingetogen episode met de begrafenisstoet. Moeilijk een favoriet aan te wijzen, er zit eigenlijk geen mindere episode tussen. De Sica presenteert het ook steeds als een slice of life waarbij de climax eigenlijk steeds uitblijft. Subtiel en vermakelijk, één van De Sica's beste films, deze film verdient dan ook een groter publiek.

avatar van Brix
Bestaat er een NL- of Engels ondertitelde DVD hiervan?