• 8.348.753 stemmen

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes

Plot The Aviator

"The way of the future"

De film vertelt het waargebeurde verhaal van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes. Vanuit een fascinatie voor vliegtuigen probeert Hughes vanaf de jaren 30 voortdurend de grenzen op dit gebied te verleggen. Ondertussen heeft hij twee liefdesaffaires met Hollywood legendes Katharine Hepburn en Ava Gardner en ondervindt hij steeds meer problemen van zijn smetvrees. Vlak na de oorlog raakt Hughes in een strijd verwikkeld om de macht in het trans-Atlantische luchtruim.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Errol Flynn

Faith Domergue

avatar van HAFC1903

HAFC1903

Een paar weken terug nog eens opnieuw bekeken en zat te twijfelen tussen een 4 en een 4,5.

Uiteindelijk voor de 4* gegaan vanwege de lange speelduur ervan en vanwege de slechte rol die Blanchett neerzette, zoals hierboven door anderen ook al vermeld werd.

avatar van the crook

the crook

Door de lovende kritieken toentertijd blind aangeschaft op DVD, maar wat een tegenvaller! De eerste keer niet eens afgekeken en de tweede poging met tegenzin zitten kijken. In eerste instantie is de film véél te lang(dradig) en ten tweede weten de karakters in de film me totaal niet te boeien, ondanks dat het gebaseerd is op een (spannend) waar gebeurd verhaal.

Tarkus

Tarkus schreef:

Mooie film, prachtig acteerwerk. Maar ben het eens met velen hier, soms wat langdradig. Toch het bekijken zeker waard.

Deze film, na lange tijd, eens opnieuw bekeken, ditmaal op blu-ray.

Het verhaal, biografisch, is wel indrukwekkend, zeker geschikt voor een film.

De vertolkingen van de ganse cast, met voorop DiCaprio en Blanchett (die een Oscar heeft gekregen voor haar rol) zijn uitstekend.

Toch is de film af en toe een beetje langdradig, maar zeker het bekijken meer dan waard.

Het is wel spijtig dat de prent niet het ganse leven van Howard Hughes toont, zijn mysterieuze laatste levensjaren komen niet aan bod alsook de manier waarop hij stierf, een van de rijkste mensen ter wereld stierf als een kluizenaar, 1m90 groot en amper 40 kg, verwaarloosd, lang haar en witte baard.

Wie de film heeft op DVD of blu-ray moet zeker de bijhorende docu eens bekijken, daar wordt dat alles wel verteld.

Toch wel een aanrader deze film !!

avatar van Masterkeeltie

Masterkeeltie

Mooie film met geweldig acteerwerk van Leonardo Dicaprio, veel bekende hollywood gezichten komen voorbij en veel historische figuren.

De sfeer is erg mooie neergezet, de film was wel wat langdradig, maar het stoorde niet enorm, mooie film indrukwekkend verhaal.

avatar van Beertje45

Beertje45

Ik was een complete leek wat het leven van Howard Hughes betreft en van DiCaprio had ik tot gisteren slechts drie films gezien, zijnde What's Eating Gilbert Grape, Quick And The Death en Titanic.

Na een kijkje op Wikipedia moet ik zeggen dat Leonardo een heel aardige vertolking weggeeft van van de filmregisseur / luchtvaart pionier. De tijdsgeest wordt met veel liefde voor het vak weergegeven. Ik vond de film nergens saai of langdradig worden, minpuntje is dat er slechts een korte periode van Hughes wordt weergegeven. Alan Alda vond ik zowat de beste acteur van de cast als senator Owen Brewster.

avatar van Zwolle84

Zwolle84

Wat me net bij een herziening opeens opviel: wat lijkt Leo's rol in The Aviator veel op zijn rol als Gatsby! Beide erg autistische personen die zich verbergen achter grote gebaren (steeds groter wordende films/snelheidsrecord cq. extravagante feesten), maar achter die façade juist erg onzeker en "klein" zijn.

avatar van RandallFlagg24

RandallFlagg24

Autistisch?... Ik denk dat je in de war bent met zijn OCD en smetvrees. Leo's rol is niet echt autistisch.

avatar van tbouwh

tbouwh

Groots drama, dat niet wist te brengen wat ik ervan verwachtte. Zoals in meer van zijn films speelt Di Caprio een groots, charismatisch karakter met grote dromen, een flamboyant voorkomen en mysterieuze schaduwzijden. Zijn acteerwerk is overtuigend en knap; zijn optreden draagt de film.
Toch raakte ik hem af en toe kwijt; zijn OCD/smetvrees en onvoorspelbare stemmingswisselen maakten zijn rol niet tot een fijne rol om te aanschouwen.
Het plot van de film vond ik niet ontzettend interessant, al is het biografische aspect en de manier waarop Hughes zijn dromen verwezenlijkt wel de moeite waard om te volgen.
Blanchett vond ik dramatisch; ik irriteerde me ontzettend aan haar rol en ik was dan ook blij toen ze Hughes verliet. Beckinsale was dan weer fantastisch, maar haar hele voorkomen in de film was een vraagteken ( hoe zijn zij met elkaar in contact gekomen, en waarom blijft ze om hem geven terwijl hij er een potje van maakt, en zij eigenlijk niets met hem wil ?. Zij had wel wat meer screentime mogen hebben.
Al met al miste er iets, er waren teveel dingen aan de film die me niet ´zinden´ waardoor ik nooit echt kon genieten. Regie en muziek waren in orde, en Di Caprio speelt zijn rol met verve, maar deze pluspunten wegen op tegen enkele fikse minpunten.
Waaronder de speelduur van de film, er had wat mij betreft wel +- 3 kwartier afgemogen. Bij vlagen vond ik het saai worden. Sterke en zwakke scenes wisselden elkaar af, het was om zenuwachtig van te worden. Met het ( enigszins ) open einde kon ik ook vrij weinig.
Een voldoende voor de grootste opzet en de poging tot de creatie van een meesterwerk. 3*, maar niet meer dan dat.

Onderhond

Beste Scorsese die ik al gezien heb.

Heb wel een paar films van Hughes gezien maar voor mij was het een gewone regisseur. Van al z'n andere levens had ik helemaal geen weet. Het duurde dus wel eventjes alvorens ik de link gelegd had (wist van tevoren ook niet dat dit een film over Hughes zou zijn).

Deed me een beetje denken aan het werk van Luhrmann soms. Met DiCaprio is de link naar The Great Gatsby al iets sneller gelegd natuurlijk en dit is wel een vitessetje lager, maar dat weelderige, speelse en guitige is toch wel opvallend gelijkaardig.

Vond de film vooral in het middendeel sterk, sterkste wat Scorsese ooit laten zien heeft. Het begin is wat fragmentarisch en lijdt aan vreselijke CG. Hij probeert daar ook wat moderne montages die compleet mislukken, ook de moderne weergave van de oude vliegscenes is niet om aan te zien. Op het einde schiet hij dan weer aardig tekort wanneer DiCaprio het begint te verliezen. Op zo'n momenten vind ik Scorsese gewoon een véél te beperkt/braafregisseur.

Maar wanneer Hughes op volle stoom is en lekker excentriek door het leven walst is deze film op z'n best. Vond de larger than life stijl wel bij zijn persoon passen én ook best apart voor een biopic, die vaak toch wat realistischer proberen overkomen. Nee, dan liever een bijna turqoise golfterrein. Maakt het toch allemaal wat fleuriger.

Vind Luhrmann wel beter in dit soort werk, begin en einde van de film slepen ook wat en de CG is gewoonweg niet goed genoeg, maar DiCaprio doet het leuk en de frisheid is toch wel een verademing in Scorsese's werk. 170 minuten is uiteraard van het goede teveel, maar had een stuk slechter verwacht.

avatar van The One Ring

The One Ring

Onderhond schreef:

Hughes regisseerde slechts twee films, waar je niet op gestemd hebt. Niet in de war met Hawks? Hughes was overigens wel een producent van enkele Hawks-films, dat wel.

avatar van Dick2008

Dick2008

Een paar kan ook twee zijn. Maar laat hem maar zelf even reageren.

The One Ring schreef:

Niet in de war met Hawks? Hughes was overigens wel een producent van enkele Hawks-films dat wel.

Ach ja! Verwarring met Scarface dan? Die werd geloof ik genoemd in deze film.

avatar van The One Ring

The One Ring

Onderhond schreef:

Ach ja! Verwarring met Scarface dan? Die werd geloof ik genoemd in deze film.

Ja, Hughes produceerde de door Hawks geregisseerde versie van Scarface.

Onderhond

Dank voor de verheldering!

avatar van Insignificance

Insignificance

Lage middenmoter van Scorsese. Dat-ie van klassiek Hollywood houdt, is te merken. Die magie heeft het voor mij niet. Het is dat Howard Hughes' handel en wandel op zich aardig is om te volgen. Vent met een leuke, bijna kamikaze houding. Vormt de reddingsboei van de film. Idem voor z'n eigenaardigheden, althans zolang Scorsese er niet al te veel mee doet.

Een scène als die in de toiletten is leuker dan wanneer het de overhand neemt. Di Caprio is me ook wat een te nette jongen voor zoiets. De vliegtuigjes vallen uiteraard op. Die met H-1 Racer komt niet lekker uit de verf, de crash doet dat heel wat beter, al blijft het allemaal wat synthetisch op dat vlak. Groots wordt het niet, wel lang, maar nog best onderhoudend.

avatar van Black Math

Black Math

Leuker dan verwacht! Het onderwerp speelt daar de belangrijkste rol in. Ik heb niet zoveel met de gangsters en bankiers van Scorsese, die ten koste van alles en iedereen groot worden, om vervolgens met veel drank en drugs ten onder te gaan.

Het contrast kan wat dat betreft niet groter zijn met een hoofdpersoon in deze film die rookt noch drinkt, en op legale wijze (althans, dat suggereert de film, ik weet niet hoe het in werkelijkheid zat) meerdere dromen waarmaakt. Ongekend wat die Hughes heeft uitgespookt, haast teveel voor één mensenleven: filmregisseur, vliegtuigontwerper, oprichter van een vliegtuigmaatschappij, en piloot die diverse records verbreekt. Ik kan er alleen maar bewondering voor hebben, terwijl de hoofdpersonages in die andere Scorsese-films alleen maar afkeer opwekken.

Kortom, ondanks dat het af en toe wat fragmentarisch is, is de hoofdpersoon Howard Hughes de grootste kracht van deze film. Zeker ook aardig neergezet door DiCaprio. Nog leuker haast was de rol van Blanchett. Ondanks dat ik niet veel rollen van haar heb gezien, heb ik haar altijd al een goede actrice gevonden. Deze rol was veel meer extravert dan wat ik eerder van haar heb gezien, maar ze zet Katharine Hepburn dusdanig neer dat ik haast zin heb om een echte film van Hepburn op te zoeken. Ze komt op mij in ieder geval als bijzonder prettig gestoord op.

Verder een goed passende soundtrack. Filmisch wat beter dan ik van de meeste Scorsese films kan herinneren. Die vliegtuigopnamen in het begin zagen er wel een beetje nep uit, maar de gekte van Hughes in z'n donkere kamer zag er aardig uit. Allemaal wat aan de lange kant, maar over het algemeen redelijk boeiend. 3*.

avatar van Laurensv

Laurensv

Opvallend dat een film met zo’n hoge production value, strakke regie en zeker geen oninteressant verhaal rondom vliegenier/filmmaker Hughes, toch nog zo saai kan zijn. Ik heb inmiddels een lange vete als het gaat om films van Scorsese. Ik erken wel dat het goed gemaakt is, maar ik vind er over het algemeen niet zoveel aan. Zo ook hier met The Aviator, waar ik bijna drie uur naar heb moeten kijken, maar slechts sporadisch even bij het verhaal betrokken werd. Teveel focus op oninteressante stukken, zijn smetvrees bijvoorbeeld. Had er gewoon lekker een uurtje uitgesloopt.

avatar van david bohm

david bohm

Onderhoudende film over Howard Hughes met een sterke rol van DICaprio.

Toch blijf ik met het idee zitten dat er meer in het verhaal van de heer Hughes zit dan deze lang uitgesponnen film die bij tijd en wijle redelijk saai is.

avatar van W.V.

W.V.

De dvd een paar jaar geleden gekocht vanwege de namen, maar dat is me dus tegen gevallen, blijkt ook al heb je grote namen in een film en een topregisseur, dan is dat geen garantie. Heb de film met moeite toen afgekeken en daarna geen poging ondernomen, ik vind de film te lang, daardoor te weinig spanning of opwinding omdat de noodzakelijke karakterontwikkeling achterwege blijft. Nu verzand de film in de gestoordheid van Hughes en dat gaat DiCaprio welliswaar makkelijk af, maar vormt geen uitdaging. Scorcese had de film in moeten korten, was deze waarschijnlijk wat beter te pruimen geweest, nu blijft de film bij mij steken op 2,5

avatar van TMP

TMP

Howard Hughes was een excentrieke en bijzondere man, zoveel maakt deze film wel duidelijk. Hoewel het acteerwerk van DiCaprio niet slecht is en de sfeer van die tijd aardig wordt overgebracht, kan de film nergens imponeren. Het kabbelt een beetje voort zonder dat het echt indruk maakt en de relaties tussen de verschillende personages komen niet al te sterk uit de verf. Geen enkel personage maakt echt indruk. De film duurt ook te lang voor hetgeen het te bieden heeft, bij vlagen is het behoorlijk langdradig.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Ik moet toegeven dat ik flink wat doorzettingsvermogen nodig had om The aviator (aandachtig) uit te kijken. 170 minuten is best een lange zit als er eigenlijk niet zo heel veel gebeurt. Van de spanning moest je het duidelijk niet hebben.

Gelukkig zaten de andere zaken wel goed: De acteerprestaties bijvoorbeeld. DiCaprio laat zich opnieuw volledig gaan, nu als Howard Hughes, de excentrieke vliegenier, regisseur en vliegtuigbouwer tijdens het interbellum. Net als in The wolf of Wall Street hier ook weer een typetje met diverse persoonlijkheidstrekjes: playboy, intelligent, geschift en charmant tegelijk. Topprestatie van DiCaprio. Het blijft vreemd dat hij zijn felbegeerd beeldje met The revenant behaalde, maar dit terzijde.
De regie, onder leiding van Scorsese, was opnieuw tot in de puntjes in orde zoals je dat ook al zag bij pakweg Goodfellas, Casino of Gangs of NY. Wanneer Scorsese ergens zijn zinnen op zet, dan weet je enerzijds dat het een lange film wordt, maar nog meer dat er oog is voor elk detail en de perfectie benaderd tracht te worden.

Maar leven van Hughes, hoe excentriek hij ook moge zijn, sloeg niet echt aan bij mij. Zijn liederlijke levensstijl met filmsterren als Hepburn en Gardner zijn een leuk toemaatje, maar dan ook niet meer dan dat (wel uitstekend gespeeld door Blanchett en Beckingsale). Het laatste halfuur, na zijn grote crash, vond ik de film een pak interessanter. Zijn afgezonderde leven, smetvrees en vreemde gewoonten kwamen extra uit de verf. Ook het proces waarbij hij de senator lik op stuk gaf was amusant. Jammer wel dat de film vrij abrupt eindigde. Alles in beschouwing genomen een dikke 3,0* (al kon 3,5* ook perfect, maakt niet zo veel uit eigenlijk).

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

Alhoewel niet de meest intense toch wel één van de knapste visuele films van Scorsese. De 5 oscars waren dan ook allemaal in die richting (design, art direction, fotografie, montage) Alles in functie van spektakel. Uitmuntende score van Howard Shore, weergaloze cameravoering, eerste klasvormgeving waarin production design een knappe weergave van de jaren 30 creëert. Die scenes in de Coconut club zijn weergaloos qua beleving (confetti die als regen naar beneden valt). Scorsese gaat voluit wat visueel betreft en zit wel in zijn biotoop nl Hollywood van de jaren 30. Scorsese neemt zijn tijd om te vertellen. Howard Hughes als visionair, een filmmaker, een vliegtuigbouwer. Een (geërfd) financieel imperium maar de demonen brengen langzaam het verval alhoewel Hughes een paar keren flink terugslaat (mooie sequentie vb in de commissie waar Hughes verbaal zich sterk toont). Deze 'rise and fall' past zeker in het straatje van Scorsese maar dit is toch een studio project. Studio regelt alles (produktie en budget), script is afgewerkt en Scorsese als hired hand. Michael Mann was voordien al gevraagd maar verkoos om het project als producer op te treden. Maar geen nood, Scorsese is zeker niet vies van louter studio projecten en vindt altijd wel een persoonlijke connectie. Hughes als een man met passie voor film die door paranoia wegkwijnt, zal voor Scorsese zeker bekend in de oren hebben geklonken. Een audio commentaar met Scorsese is altijd interessant. Hij legt uitgebreid uit hoe hij de kleurenfotografie voor de film zag. Voor de jaren '20 gebruikt hij een 2 kleuren technicolor (rood en blauw), voor de jaren '40 een drie kleuren technicolor, enz. Het zijn de kleuren die in de periode dat de film vertelt, gangbaar was. Mij was het niet direct opgevallen, het doet niks aan het verhaal maar Scorsese toont nog maar eens zijn passie en kennis van Hollywood door op die manier te werken. Bij Scorsese wordt over alles nagedacht, heeft alles een functie. Ik heb dan ook het gevoel dat bij The Aviator alles juist zit. Drama, personages, beeld, muziek. Een scene zoals in het begin wanneer Hughes op de rode loper op de kapotte lampen moet lopen wegens de vele fotografen. Authentiek (het waren dit soort kodaks), drama (Hughes haat massa) en een knap visueel moment (de montage, de cameravoering). En toch geen meesterwerk. Daarvoor ontbreekt het aan een (één) monumentale scene. Een scene die blijft hangen, die de film een identiteit geeft. Na een week kan ik namelijk geen hoogtepunt voor de geest halen. The aviator nestelt zich te gemakkelijk in anonimiteit.

avatar van trebremmit

trebremmit

Blijft een van de betere films van Scorsese, maar Hughes was dan ook een ontzettend interessante man waar je een hele avontuurlijke film over kunt maken. Hier wordt dan ook nog lang niet zijn hele geschiedenis verteld, als je op wikipedia over hem leest dan is dit wel een van de meest bizarre figuren geweest die er op aarde hebben rond gelopen.

Buiten dat het onderwerp razend interessant is, is het ook nog eens een erg mooi gemaakte film met een prima Dicaprio en goed gecaste Blanchett, ze lijkt erg op Hepburn.

avatar van stratmans

stratmans