The Aviator (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett en John C. Reilly

De film vertelt het waargebeurde verhaal van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes. Vanuit een fascinatie voor vliegtuigen probeert Hughes vanaf de jaren 30 voortdurend de grenzen op dit gebied te verleggen. Ondertussen heeft hij twee liefdesaffaires met Hollywood legendes Katharine Hepburn en Ava Gardner en ondervindt hij steeds meer problemen van zijn smetvrees. Vlak na de oorlog raakt Hughes in een strijd verwikkeld om de macht in het trans-Atlantische luchtruim.

avatar van 10-StepKill
Frok schreef:
Het grootste probleem bij deze film is de speelduur. Alles duurde gewoon iets te lang maar het verhaal was best wel goed. Ook doet Dicaprio het helemaal niet slecht.

Verhaal/Script ...................................3,00
Acteerwerk ........................................3,00
Cinematografie ............................... 2,50
Muziek/Speelduur e.d. ................... 1,50

Als je een film op deze manier gaat ontleden en beoordelen, dan doe je het volgens mij toch écht verkeerd.
En wat voor categorie is Muziek/Speelduur en dergelijke eigenlijk??
Alsof Muziek en Speelduur hetzelfde zijn en dan is e.d. al het andere wat je niet hebt ontleed en opgesomd?

avatar van seantogood
Boeiende film vanaf begin tot eind..

Een goede stijl en mooi decor. Echt van vroeger, prachtig contrast.

Het acteer werk is heel aardig te noemen en ik sta helemaal te kijken van het script, want die was wel heel goed.

Wat een verhaal zeg,je moet het wel goed volgen wil je beetje de bijzaken kunnen bijhouden. Maar wel realistisch gehouden. Je gaat echt mee met de personages vooral die van Howard Hughes. Zijn ambities en emoties voel ik heel sterk.

De scores zijn heel mooi, prachtig muziek echt geweldig. Het is gewoon anders dan normaal, lekker ouderwets hou daar wel van. Howard Shore is weer geslaagd met deze film

Heb hem in Blu Ray gezien en dat was een hele intense ervaring.

Bijzonder aan deze film is het kleurgebruik: Scorsese wilde het gevoel van de tweekleuren-Technicolorfilms uit de jaren dertig en veertig oproepen, en met behulp van CGI-technieken veranderde hij de groene kleuren in blauw.

Het camera werk is voor mij gevoel gewoon een voldoende. Lekker rustig gehouden en af en toe wel goede cinematografie.

Zeer sfeervolle film, maar soms moeilijk om alles bij te houden.

Kon misschien nog wel wat korter en wat compacter. Maar het is de moeite waard, bravo.

avatar van aspro
seantogood schreef:
Boeiende film vanaf begin tot eind..

Een goede stijl en mooi decor. Echt van vroeger, prachtig contrast.

Heb hem in Blu Ray gezien en dat was een hele intense ervaring.

Zeer sfeervolle film, maar soms moeilijk om alles bij te houden.

ben het met je eens op blu-ray gewoon goed!!

avatar van Xen0n
Heel erg langdradig, eerste deel nog boeiend maar daarna nietzo... In het begin nog wat feelgood, dat blijft vermakelijk, maar dat dramatische deel was nogal saaiig. Di Capro zet hier wel weer een sterke prestatie neer, ook de bijrollen waren sterk.

Jammer dat het mij niet de volle tijd kon boeien.

avatar van van duijn
vreselijk saaie film... acteerwerk was het enige vermakelijke.

avatar van sofripa
Best een zit maar geeft een mooie inkijk in het bijzondere leven van Hughes. DiCaprio zit goed in zijn rol in een film die er verder fraai uitziet. 3,5 sterren

avatar van J.G.
Ik heb nog geen andere reviews gelezen over deze film op MM dus als ik in herhaling val: mijn excuses.

Wat ik wilde zeggen is dat deze film voor mij haast als een kopie van Citizen Kane overkomt. En als ik tussen beide films mag kiezen kies ik voor Kane.

Aangezien mijn mening haast de gehele film in twee zinnen samenvat, zet ik ze misschien beter als een "spoiler"

avatar van Spetie
Een bij vlagen boeiende film dit en dat is grotendeels te danken aan Di Caprio, die sterk speelt. Scorsese maakt in zijn laatste films graag gebruik van hem en zo ook hier dus. Hughes wordt goed vertolkt dus en is een boeiend personage, die veel meemaakt in zijn leven en misschien nog wel meer voor elkaar kreeg.

De regie is erg verzorgd en ook het tijdsbeeld is goed uitgewerkt. Ondanks dit gegeven is de film lang niet de hele speelduur boeiend. Vooral het eerste gedeelte viel me wat tegen. het laatste gedeelte en zeker het laatste half uur is meer dan goed. De bijrollen in de film waren redelijk. Beckinsdale was wel goed, Blanchett en Reilly heb ik beiden in diverse andere films sterker gezien, al speelden ze ook niet heel slecht.

Uiteindelijk scoort de film toch nog makkelijk een voldoende. De film neigt zelfs nog naar een hogere score, maar zeker doordat het eerste gedeelte een stukje minder was zit dat er vooralsnog niet in.

Mooie film over een man die ten onder gaat aan zijn fobieën en het niet weten wanneer te stoppen.

Ik ga wel akkoord met het vaak vernoemde nadeel dat de prent wat te lang is om altijd boeiend te blijven. Daarbij zijn nog nadelen dat de CGI van de vliegtuigen bij momenten wel zwak is en de tegenvallende acteerprestaties van (de imo altijd zeikerige) Baldwin en een erg vlak spelende Beckinsale.

Dit staat in groot contrast met de twee sterren van de film: Di Caprio steelt natuurlijk de show (vooral in zijn privé cinemazaal gedurende zijn donkere periode), al hoeft Blanchett zeker niet onder te doen. Ze hebben hun respectievelijke Academy Award nominatie en effectieve winst meer dan verdiend. Ook een leuke cameo van de geweldige Frances Conroy als Mrs. Hepburn.

Verder alleen maar positieve elementen: goed script met af en toe een geslaagd tikje humor, goede regie, geweldige sfeer,... Waar het middenstuk van de film wat stilvalt, maakt het laatste halfuur veel goed.

Nu niet om te zeggen een meesterwerk, maar een verdiende 4,0*.

avatar van stefyo
Ik heb m op dvd maar hij lijkt mij zo saai! is dat ook zo?

avatar van Karl van H.
Laat ik het zo zeggen: het is geen adrenaline opwekkende actiefilm.

avatar van stefyo
Maar is ie dan wel vermakelijk, of is ie tering langdradig? want the godfather is ook geen adrenaline verwekkende actiefilm, maar daar heb ik behoorlijk van genoten!

Ik denk dat je bij deze film een beetje wat moet hebben met biografieën. Dan neem je de langdradige stukken voor lief omdat je je in de persoon wilt kunnen verplaatsen.

Voor mij was het een lange zit. Op momenten had ik echt het idee dat ze niet goed wisten waar het verhaal nu precies naartoe moest. Toegeven dat dat deels ook vast door mezelf kwam aangezien ik soms gewoon de aandacht er niet bij kon houden.

Al met al wil ik wel zeggen dat de film goed probeert de sfeer "van toen" er in te zetten (houd ik dan wel weer van), maar van mij had het allemaal wat sneller mogen doorstromen. 2,5* omdat ik toch vind dat een film vooral onderhoudend moet zijn (voor mij weegt dat als een van de zwaarste factoren bij een beoordeling)

avatar van stefyo
oke, ik ga hem dus niet kijken! bedankt!

Scorsese doet een Citizen Kane. Als er een generalisatie te maken valt over Scorsese’s niet-auteursfilms, dan is het dat ze bijna allemaal erg entertainend zijn. Deze is een beetje te lang, maar ik heb me weer uitstekend vermaakt. Scorsese doet de camera volledig op hol slaan, ter verbeelding van vrije geest van zijn protagonist (filmer/vliegtuigbouwer/avonturier Howard Hughes) en dat ziet er blij vlagen errug digitaal uit. Een groter probleem vond ik de casting van de hoofdrol. Vermaard filmer/vliegtuigbouwer/avonturier en dan die babyface van DiCaprio.

zeer matige film.

10-StepKill schreef:

En wat voor categorie is Muziek/Speelduur en dergelijke eigenlijk??

Inderdaad, het is een lange film. Maar om dat samen met de muziek te beoordelen is gewoon raar.

The Aviator is een lange zit, ik bedoel: 170 minuten!

Een film over een man die regisseur is, piloot en ook nog smetvrees heeft. Leuke combinatie, maar wordt een beetje saai verteld en bevat weinig actie. Ik heb hem nog maar 1x gekeken, dus voorlopig nog even een 2,5!

avatar van Naomi Watts
Giant breasts full of milk. I want clouds, damn it

Nu dan eindelijk toch gezien. Ik en lange speelduurfilms dat werkt meestal niet, die schuif ik veel te ver voor mij uit maar nu in de vakantie is de ideale gelegenheid om zo'n long time feature eens op te zetten. De grootste troef van The Aviator is natuurlijk DiCaprio, wat staat hij hier toch geweldig te acteren. Ik werd er haast eng van. Enorm goede performance. Bovendien vind ik het acteerwerk hier enorm hoog liggen (ook van Blanchett, Reilly en Beckinsale). Waarvan die laatste er weer hartstikke heerlijk uitziet. Vooral dit soort vintage films komen haar looks enorm tot haar recht. Ze heeft een hele klassieke gezichtsconstructie, misschien Pearl Harbour maar weer eens opzetten. Dit soort films zijn meestal niet voor mij gemaakt van die (semi-)biografische speelfilms, iets te veel diepen en dalen. Dat is hier ook het geval maar door het acteerwerk van DiCaprio is dat helemaal niet erg.

De eerste helft kent vooral wat dalen, op momenten wordt het een beetje saai maar gelukkig duren die dalen niet al te lang. Die tijd wordt wel goed benut om te schetsen wat voor persoon Hughes nou eigenlijk is. De tweede helft is wat intenser, een hoger tempo en zakt niet zo snel meer in. De personages zijn helaas wel iets te vlak, alleen het personage van Blanchett en Beckinsale vond ik echt een 'ziel' hebben. Een fijne kennismaking met Hughes en ik ga die flick met Russel toch maar eens kijken denk ik .

avatar van Pinoy
GVD van een Fucked up goeie film over mijn passie Vliegen en vliegtuigen..

Di Caprio is echt geniaal in deze film

avatar van Eraser2
Ik had deze al een poosje liggen en heb hem gisteren dan eindelijk eens gekeken.

Allereerst moet gezegd worden dat de acteerprestaties in deze film uitmuntend zijn. Vooral Dicaprio bevestigd voor mij opnieuw dat hij toch wel wat in zijn mars heeft.
De regie van Scorcese is zoals altijd weer erg sterk. Niet voor niets één van mijn favoriete regisseurs. Hoe hij elke tijdsperiode de kleuren van films van die bepaalde periode gebruikt, vind ik echt briljant. Het geeft het verhaal weer wat meer realisme mee. Het verhaal wat overigens erg interessant is. Howard Hughes die zijn dromen hoe dan ook waar wil maken.

Minpunt voor mij bij deze film is dat het ondanks de lange speelduur allemaal in een erg hoog tempo verteld wordt waar het bij sommige momenten wel langer stil had mogen staan van mij.

Ik geef hem 4 sterren

avatar van %%%%%%
Kate Beckinsale

Jammer dat de film wat langdradig overkomt.

avatar van the Darf
De film kon mij niet echt boeien. Het verhaal op zich is wel interessant, maar dan had ik ook Wikipedia kunnen doorlezen. Dan ben je een stuk sneller klaar... Dit soort films is gewoon niet mij genre.

Karl van H. schreef:
Laat ik het zo zeggen: het is geen adrenaline opwekkende actiefilm.
Dat moet je bij een biografie film ook niet verwachten denk ik

Driello
the Darf schreef:

Je kunt ook elke film op internet opzoeken, bijvoorbeeld op IMDb, dan hoef je helemaal geen film meer te bekijken. Ben je ook heel snel klaar.

avatar van Fryce
Erg mooi spel. Heerlijk sfeervolle film. Gaf voldoening om deze te kijken.

Dick2008
Dick2008 schreef:
Dat hij lang duurt dat is het eigenlijk het enige nadeel, verder toch een heel aardige film. Gewoon in stukken bekijken. Het acteerwerk is goed en heel mooie sfeerbeelden in deze film.

Heb deze film toen gelijktijdig met Flyboys uit de dumpbak gehaald. Eigenlijk wel schandalig zulke lage prijzen voor dvd's, aangezien dit toch wel films zijn waar geld in is gestopt en die er verzorgd uitzien. En dan liggen ze zomaar tussen die goedkope flutfilms.

Ik vind Flyboys eigenlijk al te lang dus laat staan deze film. Bovendien door de ziekte en relaties wordt het vliegtuig-verhaal gedeeld en lopen twee verhalen parallel door de hele film. Natuurlijk krijg je wel interessante vliegtuigtypes te zien en de bijbehorende actiescènes zijn goed gedaan maar om te zeggen dat is het hoofdthema, dat toch niet. Trouwens best bijzonder dat hij na zo'n zwaar ongeluk er nog zo goed bovenop komt.

Ik vind Leonardo DiCaprio goed spelen, vooral de manier hoe hij de ziekte tot uitdrukking brengt, doet hij overtuigend. Je kan je echter wel, zoals vaker bij die biografische films, afvragen hoe gelijkend al die bekende mensen, zoals Katherine Hepburn, Ava Gardner, nou eigenlijk zijn.

Leuk gedaan, met die kleuren in het eerste gedeelte. Veel oude muziek in deze film, die echter meer als opvulling dient. Wat mij betreft hadden ze zo'n ouderwets dansorkest best wel wat langer in beeld mogen brengen. Maar laat zitten, knappen er nog meer mensen op zo'n film af. Zitten wel veel scènes in die toch wat lang duren. En ik ben er voor de tweede keer dan soms ook met hogere snelheid doorheen gegaan. Eigenlijk is het tweede gedeelte beter, alleen jammer dat die zitting dan weer zo lang duurt. Echt geen slechte film om een keer gezien te hebben. Overigens is lange speelduur bij mij vaak een kritiekpunt in mijn berichten. 3.0

Een van Scorsese's zwakste films. Vooral omdat DiCaprio volledig miscast in de complexe rol van Howard Hughes. DiCapio's acteertalent is doodgewoon niet toereikend genoeg voor zo'n ingewikkelde rol. Daar heb je een Sean Penn of Daniel Day-Lewis voor nodig. De enigen die de film nog een beetje overeind houden zijn Cate Blanchett (Hepburn), Kate Beckinsale (Gardner) en Alan Alda (senator), maar die hebben alle drie kleine rolletjes in dit ellenlange verhaal, waarin nauwelijks iets interessants gebeurd en erg oppervlakkig geacteerd wordt. Film pakt je op geen enkel moment. Gezien het turbulente en zonderlinge leven van Hughes had deze film veel beter kunnen en moeten zijn. Jammer.

Film duurt veel te lang... Het verliest mijn interesse al snel.

avatar van Olifantenstaart
Dicaprio pikt zen films er steeds weer uit. The Aviator is geen uitzondering.