The Aviator (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett en John C. Reilly

De film vertelt het waargebeurde verhaal van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes. Vanuit een fascinatie voor vliegtuigen probeert Hughes vanaf de jaren 30 voortdurend de grenzen op dit gebied te verleggen. Ondertussen heeft hij twee liefdesaffaires met Hollywood legendes Katharine Hepburn en Ava Gardner en ondervindt hij steeds meer problemen van zijn smetvrees. Vlak na de oorlog raakt Hughes in een strijd verwikkeld om de macht in het trans-Atlantische luchtruim.

avatar van DragQueen
Een boeiend drama van scorcese, met een goed verhaal. dicaprio kon mij erg overtuigen in zijn rol, en acteerde zeer degelijk. verder een mooie biografische film, met knap camerawerk. van mij krijgt hij 3,5 sterren.

avatar van Timtim
Leuke film, maar het idee was gewoon niet zo goed afgewerkt. Het oogde allemaal wel gelikt, maar je had nooit echt een goede feeling bij deze film. Tenminste, hij maakte op mij geen indruk

Rabbitto
slappe hap, dat we maar niet kon interesseren. Vooral op het laatst toen hij in die depressieve zooi ging leek het zich voort te slepen als een blok beton.

Ik had der heel veel van verwacht maar kreeg er helaas weinig tot niets voor terug.

Als ze die 170 minuten naar 120 hadden gebracht , was er misshien meer terecht van gekomen.

avatar van Karl van H.
Wat ik hierover moet zeggen, weet ik niet precies. Het eerste gedeelte van The Aviator vond ik erg leuk, en ik heb ook regelmatig moeten lachen (Hughes die zijn eten niet meer naar binnen krijgt, nadat iemand een van zijn erwten heeft gegeten; de scène bij de schoonouders); helaas zwakte mijn aandacht, ook dankzij de de lange speelduur, toch een beetje af naarmate de film vorderde. Dat neemt overigens niet weg dat The Aviator erg interessant bleef om naar te kijken, wat er misschien ook voor zorgde dat het eind wel érg abrupt kwam. Alsof iemand na bijna drie uur dacht: oké, nu is het wel genoeg geweest - en vervolgens de stekker uit mijn dvd-speler trok. Jammer, want nu is The Aviator een film die zomaar ergens begint en zomaar ergens eindigt - maar wel met een sterk middenstuk.

Een film die bij mij 2.5 uur heeft geduurd, en dat is best lang.

Hoewel, deze film bleef wel boeiend wat die man allemaal doormaakt, dus het was het wel waard om uit te kijken.

De visuele effecten waren perfect. De Special Effects (vliegende vliegtuigen en dergelijke) waren zeer perfect gemaakt, en geen "neppe" effecten (wat je in veel TV series of goedkope Nederlandse films ziet), want neppe effecten kan wat ergeren voor mensen die films maken als mij.

Je moet er maar van houden om deze film te kijken. En ik kan goed begrijpen dat deze film heel lang duurt, want er kan bijn geen einde komen met zo'n script.

avatar van Karl van H.
Een echt einde heeft deze film dan ook niet

Frok
Het grootste probleem bij deze film is de speelduur. Alles duurde gewoon iets te lang maar het verhaal was best wel goed. Ook doet Dicaprio het helemaal niet slecht.

Verhaal/Script ...................................3,00
Acteerwerk ........................................3,00
Cinematografie ............................... 2,50
Muziek/Speelduur e.d. ................... 1,50

avatar van Don MN
Als het aan de meesten ligt, zink de Aviator nog harder dan de Titanic. Wat is er mis met de speelduur, er is genoeg te vertellen over het leven van Howard Hughes, want het was allesbehalve gewoon. Net als de film.

avatar van JohnWilliams
Ongelooflijke langdradige film, en hij leek me nog zo goed.
Di Caprio speelde geweldig, daar niet van

De muziek was Vreselijk met een hoofdletter V.

de film viel mee , maar het is toch het acteerwerk van dicaprio die mij het meest bekoorde

avatar van Xx_se7en_xX
Ik vond hem helemaal niet zo lang overkomen. DiCaprio speelt het fantastisch en Cate ook. Ook Alan Alda was goed gecast. De eerste keer dat ik de film zag vond ik het einde heel raar maar voor de 2de keer vond ik het wel goed. Het enige wat ik niet helemaal snapte was wie die mannen nou waren die naar hem toe liepen. Verbeelde hij zich nou iets?
Kortom: Het speeluur is lang, maar alles behalve langdradig.

avatar van BASWAS
“The Aviator” is een verzameling losse anekdotes, die nooit een boeiende samenhang krijgt. Er wordt in de film nauwelijks iets gekarakteriseerd. Noch over de man zelf, noch over de wereld waarin hij leefde komt men echt iets boeiends te weten. De film blijft steken in oppervlakkigheden van de koude grond zonder dat er dramatische spanning ontstaat met een aantrekkelijke meerwaarde.

Als ik wel eens iets las over Howard Hughes, wekte dat altijd nieuwsgierigheid op naar deze bizarre figuur. Toen deze film over hem in première ging, dacht ik dus: die moet ik maar eens gaan zien. Helaas ben ik over de persoon Hughes door deze hink-stapsprong biografie nauwelijks iets wijzer geworden. De te nadrukkelijk getoonde persoonlijke karaktertrekken in de film ontstijgen nooit het niveau van het opsommen van wat symptoombeschrijvingen uit een populair psychologieboekje. Visuele cliché-effecten moeten er o.a. voor zorgen dat de aandacht van de kijker afgeleid wordt van de inhoudelijke huls die erg leeg aanvoelt.

In tegenstelling tot het mager verhaal lijken bij de aankleding van de film kosten nog moeite gespaard te zijn. Het ziet er allemaal betoverend mooi en heel gelikt uit. Maar mooie plaatjes en wat losse anekdotes in een biopic zijn onvoldoende om werkelijk interessant te worden. Ondanks dat Leonardo Dicaprio de rol van Howard Hughes nog geen eens zo erg slecht speelt, is mijn nieuwsgierigheid naar deze fictieve Hughes toch behoorlijk teleurgesteld.

Mr Marchoso
De film - zoals we van Scorsese en gevolg kunnen verwachten - zag er zeer gelikt uit. Dat is eigenlijk het meest positieve aan deze film, en dat is een beetje jammer.

Het acteerwerk was zeker niet slecht, Dicaprio zet een goede hoofdrol neer, en met name Alda en in mindere mate Blanchett doen het ook goed. Alhoewel ik Blanchett nou niet echt a la Hepburn vond, al is het alleen maar dat ze er totaal niet op lijkt. Maar dat nemen we dan maar voor lief.

En Howard Hughes, tja. Dicaprio zet een mooie rol neer. Maar bij vlagen begon het wel irritant te worden. Zowiezo denk ik dat "wij Nederlanders" veel minder met Hughes hebben dan de gemiddelde Amerikaan. Sterker nog, ik had nog nooit van de knakker gehoord. Mede daarom was het denk ik moeilijk om me echt in deze film te vinden.

Overall gezien een goede film, maar niet hoogstaand. 3 sterren.

Dat ik dit 4.0 sterren heb gegeven... Leuk verhaal, aardig geacteerd, maar veel en veel te lang.

Wat vond ik dit toch een saaie langdradige film. Als ie slechts 90 minuten duurde zou hij beter zijn geweest.

Hankieh
Zo'n vette en goede scene net met die 12 dop erwten!

avatar van panax
goeie ril van leonardo dicrapio,ook van cate blanchett ,maar zij is ook een prima actrice ,mooi verhaal ,mooie beelden !!!

avatar van gukker
SoNick schreef:

Het is een biografische film, die duren nou eenmaal altijd lang. Kijk maar naar andere biografische films als Ali en Alexander. De speelduur maakte voor mij niet zo heel veel uit, omdat er altijd wel wat te zien was. Heb de DVD wel een keer stop moeten zetten om hem de volgende dag af te kijken.

avatar van Karl van H.
Beetje vreemde argumentatie, dat een biografische film automatisch lang moet duren. Je zou een levensverhaal best in anderhalf uur kunnen vertellen, als je dat zou willen.

avatar van jipt
god man deze film vond ik goed

Driello
Fraai vormgegeven film die op een treffende wijze het leven van een Amerikaanse tycoon verteld. Het op subtiele wijze opbouwen van de neuroses van Hughes vond ik erg fraai. Had in plaats van Leo liever een wat meer mature acteur gezien denk ik, want dat jonge kopie redde het naar mijn mening niet. Lang maar nooit te lang. Want constant boeiend.

avatar van gukker
Karl van H. schreef:

Zou kunnen, maar dan moet het wel van een persoon zijn die niet heel veel heeft meegemaakt. Howard Hughes heeft wel veel meegemaakt. Een film van 170 minuten is wat dat betreft zelfs kort, er was nog veel meer te vertellen over Howard Hughes (bijvoorbeeld over zijn film Scarface (was leuk geweest omdat je zo ook wat te weten komt over het origineel terwijl alleen de remake bij velen echt bekend is.). Hughes stond ook bekend als een playboy, terwijl hij in de film hooguit 4 vriendinnen heeft gehad. Met Howard Hughes in de media had ook nog meer gedaan kunnen worden. Natuurlijk was het nog mogelijk geweest om na het einde nog door te gaan. Ik zou nog best willen zien hoe Howard Hughes trans-atlanticsch gaat. . In de film werd eigenlijk alleen echt ingegaan op de smetvrees van Hughes en zijn cariërre in de vliegwereld. Op bovengenoemde situaties is slechts oppervlakkig ingegaan.

Bovenstaande berichten over dat het verhaal geen draad heeft zijn dus onzin. Het verhaal gaat over Hughes en zijn liefde voor vliegtuigen, met als zijlijn zijn smetvrees. Alle andere dingen zijn meer situaties die belangrijk zijn voor het (liefdes)leven van Hughes. Iets wat natuurlijk noodzakelijk is in een biografische film.

avatar van Vinokourov
Bekwame biopic die wel erg lang duurt. Op een gegeven moment weet je het wel dat Howard Hughes aan smetvrees leed. Aan de andere kant is zijn levensverhaal de moeite waard om te volgen. Hughes is een intrigrerend en bijzonder persoon die baanbrekende dingen voor elkaar kreeg en mede door een mooie cinematografie geef ik het een ruime voldoende. Die twee vliegtuigcrashes waren trouwens spannend en tof in beeld gebracht!

avatar van Kricky
goed verhaal en heel overtuigend. Vooral de scenes met de vliegtuigen zijn mooi in beeld gebracht

avatar van Philudo
Deze film was op zich wel mooi gemaakt, maar vond hem toch ook bijzonder langdradig en eerlijk gezegd saai!
Dit is de enige film waarbij ik ooit in slaap ben gevallen ..... in de bioscoopzaal zelf. Mja, dan weet je het wel...

Driello
ja: Valium.

Dick2008
Dat hij lang duurt dat is het eigenlijk het enige nadeel, verder toch een heel aardige film. Gewoon in stukken bekijken. Het acteerwerk is goed en heel mooie sfeerbeelden in deze film.

Als deze film uit kwam heb ik deze in de bioscoop gezien. Ik vond het toen een rare en slechte film en ik begreep er niet zo veel van. Nu heb ik hem eens terug gezien. Ik vond deze nu stukke beter. Er zijn wel stukken in die heel wat minder zijn en ook de film langdradig maken. De stukken rond de vliegtuigen vond ik dan weer heel goed.

Voor deze film en tot vandaag wist ik niets over Howard Hughes ik wist zelf niet dat het waargebeurd was.

Dit weekend deze voor het eerst gezien samen met mijn vriendin en die lag na een uur in slaap. Ik ben er niet bij in slaap gevallen maar toch werd het regelmatig echt saai.
Leonardo DiCaprio zette wel een mooie rol neer vond ik persoonlijk, hoe hij sommige delen acteerde echt knap werk en alles met die vliegtuigen viel wel mee maar daar buiten was het soms echt saai.
Ga deze film nog eensher bekijken maar niet direct.
2,5 sterren voorlopig

avatar van 10-StepKill
Boeiend drama met een geweldige vertolking van Hughes door Di Caprio. Hij draagt de film werkelijk, want de rest van de cast bakt er niet heel veel van, met Cate Blanchet als dieptepunt. Man, wat was die irritant zeg!
Gelukkig is het verhaal wel zeer boeiend, hoewel het einde dan ms wel weer iets te wensen overlaat.