The Aviator (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett en John C. Reilly

De film vertelt het waargebeurde verhaal van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes. Vanuit een fascinatie voor vliegtuigen probeert Hughes vanaf de jaren 30 voortdurend de grenzen op dit gebied te verleggen. Ondertussen heeft hij twee liefdesaffaires met Hollywood legendes Katharine Hepburn en Ava Gardner en ondervindt hij steeds meer problemen van zijn smetvrees. Vlak na de oorlog raakt Hughes in een strijd verwikkeld om de macht in het trans-Atlantische luchtruim.

avatar van s0062423
Oei, ik ben precies één van de weinigen die vond dat deze film gerust nog een tijdje mocht doorgaan... Het einde was me iets te abrupt, ik had graag nog even doorgegaan. Iets waar Scorsese telkens met glans in slaagt en veel andere regisseurs jammer genoeg niet, is het interessant houden van lange films.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Scorsese kiest opnieuw voor DiCaprio in dit bovengemiddelde drama. Een redelijke bio maar vooral langdradig. Leuk voor fans van Hughes.

avatar van centurion81
Interessante film die rustig voortkabbelt. De tweede helft is duidelijk beter dan de eerste in mijn ogen. Het einde vond ik wat abrupt. 3*

avatar van kimberlyVD
Vrij langdradige film maar wel een boeiend verhaal. Had wel wat minder lang mogen duren. Leonardo is hier wel weer subliem!3***

avatar van Tha Luz
Vond het echt een geweldige film!
Goed geacteerd van Leonardo Di Caprio.
Ik stoorde me er ook niet aan dat de film 3uur duurde ik had het zelfs niet erg gevonden als die nog langer duurde:)
De film bleef me boeien van het begin tot het einde vond het begin erg goed toen die begon met het filmen van Hell's Angels.Vond echter Cate Blanchet als katherine Hepburn niet zo overtuigend.
Ben ik de enige die Kate Beckinsale heel erg op Liv Tyler vond lijken in deze film?
4.0

avatar van sinterklaas
Wat Scorcese vroeger bij deNiro deed. (regelmatig deNiro uitkiezen als acteur) doet ie nu kennelijk bij DiCaprio. Gangs of New York was ook al een goede en The Aviator is ook uitstekend en verteld het uitgebreide verhaal over het leven van de werkelijk bestaande Hughes. De film gaat in een tijdlijn waar Scorcese ook zo goed in is en de achtergronden zijn ook erg mooi der bij.

Opnieuw liet DiCaprio weer wat talent zien wat hij ook vrijwel kan. Ik vraag me altijd toch af hoe hij al zo jong een ongelofelijk talent werd.

Verder perfecte meeslepende sfeer en perfecte decors. Het verhaal was ook zeer boeiend en meeslepend. Het einde van de film deed me een beetje denken aan Raging Bull.

Bartel
4* - 0,5 * voor het helaas matige einde

Jeauhan
Best redelijk bio-drama met helaas iets te weinig vaart. Dat in combinatie met de speelduur maakt het een ietwat lange zit.

Acteerpestaties, cinematografie en het boeiende verhaal maakten voor mij echter veel goed.

avatar van DVD-T
De eerste keer van The Aviator was mijn niet echt bevallen, toch heb ik besloten hem nog een kans te geven.Dit keer was het niet echt anders dan de vorige keer.

Op de een of andere manier kon het verhaal mij niet echt boeien, dit in combinatie met het tempo van de film en de lange speelduur (wat naar mijn mening niet echt nodig was geweest) deed mijn interresse naarmate de film vorderde steeds verder inzakken.2 uur was wel genoeg geweest om het verhaal van Howard Hughes te vertellen, hoe bewogen zijn leven ook was.

Er zijn natuurlijk ook heel wat goede dingen over deze film te zeggen, zo was het acteerwerk van DiCaprio erg goed, de rest van de acteurs/actrices doen ook erg goed hun best.Dit had ik wel minder met Cate Blanchett als Katherine Hepburn, ik vond haar erg irritant in de film.Nu weet ik natuurlijk niet of ze in het echt zo was maar ik kreeg een beetje het gevoel dat ze aan overacting deed.
Ook het verhaal had zo z'n boeiende momenten, zo vond ik het maken van de film Hell's Angels zeer leuk om te zien, hoe lang ze daar mee bezig zijn geweest en ook met het wachten op wolken doet je al beseffen wat voor een raar persoon Hughes was.Ook vond ik de hoorzitting en de scène dat hij zich opsluit in zijn screenig room zeer boeiend, eveneens als de de momenten met de vliegtuigen.Het is alleen jammer dat de hele film niet zo blijft boeien. Scorsese weet daar naar mijn mening niet echt een goede balans in te vinden.De boeiende momenten wisselen af met saaie momenten.Ditzelfde heb ik ook met Gangs of New York.

De sfeer die in de film zit is wel erg lekker, dit word ook versterkt door de muziek die te horen is, wat je in veel films van Scorsese terugvind.Samen met het sterke acteer werk en het goede camera werk maken dit niet helemaal een flop voor mij, en wil ik hem best nog wel weer een kans geven.

3*, maar wel een hele krappe

avatar van richardb
Een lang maar wel pakkend verhaal. En Leonardo laat nog is even zien dat hij echt tot de beste acteurs behoort. Er zit inderdaad niet veel vaart in maar voor degene die dat niet erg vindt is dit echt een aanrader. Ik heb in iedergeval genoten.

Mr_White
Gisteren nog eens herzien en gooi er een halfje bij. Gewoon een geweldige film en mijn inziens toch wel Scorsese's beste film post-2000 (laten we het alsjeblieft niet over dat overgewaardeerde filmpje The Departed hebben). Schitterende beelden, uitstekend geacteerd, hier valt echt niks op aan te merken.

Prima film die vooral uitblinkt in goede regie. Wederom een knap gemaakte film van Scorsese, met mooie scene overgangen en oog voor detail. Toch is de film niet helemaal bevredigend voor mij. Ik heb na het zien van deze toch tamelijk lange film nog steeds niet een goed beeld van Hughes. Na het lezen van een korte biografie over hem heb ik het idee dat er toch wel meer uit te halen was.
Sommige zaken komen helemaal niet lekker uit de verf, waaronder zijn smetvrees. Leek erg selectief in deze film. Zijn rol als producent en regisseur. Dat leek alleen een opstapte te zijn naar roem met Hell's Angels, maar was in het echt iets waar hij zich druk mee bezig bleef houden. Kwam mij zo niet over. Ook zijn fysieke toestand na het ongeluk was mij onduidelijk.
Verder worden veel interessante jaren weggelaten (zijn latere jaren). Waarin hij verschillende verslavingen had. Nu is het ook onduidelijk in hoeverre hij nou maf was. Ik denk dat die levensfase erg belangrijk is bij het enigszins begrijpen van zijn karakter.

DiCaprio speelde heel aardig, maar is toch geen top. Er zijn toch wel wat acteurs die hier meer uit hadden kunnen halen denk ik.

Kortom: goed gemaakt maar toch ook wat gemiste kansen.

avatar van asheng
leuke film, maar een wat saaiere eerste helft heeft toch wel voor een lange zit bezorgd. daarna werd de film toch interessanter wanneer howard onder vuur kwam te liggen. misschien hebben ze toch te veel elementen uit zijn leven in de film willen stoppen. maar de cast deed het prima. ook leo liet weer een sterks taaltje zien, hoewel hij toch te jong oogde voor het laatste deel vanh et film. howard moet dan al rond zijn 50ste jaar zitten? ook jammer van het afgeraffelde einde...

avatar van Nasty
Goede film .

Leonardo doet het opnieuw erg goed .

Het verhaal is langdradig maar blijft nog net interessant ,.
Er word een lekkere sfeer gecreeerd die er voor zorge dat de film mij toch kon blijven boeien .

Goed camera werk , en goede acteer prestaties! een ruime voldoende voor deze film .

Toen ik de film voor de eerste keer zag in de bioscoop, vond ik hem erg langdradig en zelfs op bepaalde momenten vervelend . Maar toen mijn broer de dvd kocht en hem herbekeek vond ik de film echt goed. Ik denk dat je hem een paar keer moet zien om hem te kunnen beoordelen. Ik vond het acteerwerk van Leo DiCaprio ronduit schitterend en zelfs aangrijpend op sommige momenten. Spectaculair camerawerk en schitterende vertolking van Howard Hughes en Cate Blanchet ! 4,5 sterren

avatar van ILDIB
Te lage score gemiddeld. Mooie film, onderhoudend ook, enig minpuntje zijn de scenes met zijn zenuwtrek, die worden zelfs vervelend. Verders prima vermaak gedurende de 3 uur..

avatar van ®Tc
Voor deze film was ik toch een beetje bang: 3 uur lang over een thema dat me weinig zegt. Onterecht zo bleek.

Saai of langdradig wordt het (bijna) nooit, Scorsese geeft er zijn draai aan met gevoel voor prachtig camerawerk en decors en laat ons de special effects ook niet vergeten bv als Hughes daar met het vliegtuig crasht tegen de huizen. Altijd valt er wel wat te zien en ook te beleven door kleine plottwists of de schitterende vertolking van DiCaprio. De rest van de bijrollen vond ik mager John C. Reilly en Cate Blanchett doen het degenlijk maar de rest was ondermaats voor een biografische drama.

Al bij al dus een meevaller vooraal door de hand van Scorsese maar zot van de luchtvaart zal ik ook ondanks deze film niet worden.

avatar van Ruben1994
goede film,
ik snap waarom hij 11 academy award nominaties heeft gehad

avatar van Jumble Sale
Heb hem net voor de 2de maal gezien en ben op details gaan letten.
Naar mijn mening wordt deze film ondergewaardeerd. Het is een ietwat excentriek verhaal, maar prachtig in beeld gebracht. Dicaprio speelt zeer overtuigend.

Ik sluit me aan bij de mening van Leno. De biografie van Howard Hughes was me na de film niet volledig duidelijk.

Dat terzijde is deze film een topper.

avatar van Denveen
Enigszins matige en langdradige film over het leven van een excentriekeling en pionier in de luchtvaart (aviaton), die zelfs na bijna drie uur kijken toch nog veel vragen bij me oproept. Enige lichtpuntjes zijn de scene in de rechtszaal, waarin Hughes op overtuigende manier de revanche inzet en de lichtelijk sarcastische humor gedurende de film. Onduidelijk bleef voor mij wat de aandoening van Hughes precies was; smetvrees, dwangmatige neuroses of gewoon van lotje? Waarom blijft hij ook in hemelsnaam al die zinnen op het laatst zeggen? Misschien zijn de vragen op deze antwoorden gedurende de film overduidelijk gebleken en heb ik ze simpelweg niet kunnen ontdekken, waarschijnlijk omdat ik me zat te vergapen aan de soms wat overamerikaanse doch prachtige beelden van de luchtvaart en zijn omgeving en hierdoor afgeleid werd van zijn psyche. Al met al aardig, maar zoals ik al zei sterk aan de lange kant.

Nieksnut
Snap idd niet dat je niet doorhad wat zijn aandoening was. Enfin, werkelijk briljante film mijns inziens. Acteerwerk van DiCaprio is, wie immer, geweldig. Ook het acteren van Cate Blanchett is fantastisch. Enige minpunt is dat er een einde aan de film komt. Heel indrukwekkend in ogenschouw nemend dat het een waar gebeurt verhaal betreft. En idd, prachtige beelden de hele film lang. Absolute must.

88Fabian
Niet echt een film die ik goed vond.

avatar van Baggerman
Nieksnut schreef:
Snap idd niet dat je niet doorhad wat zijn aandoening was.

Nou, de aard van zijn aandoening werd mij óók niet duidelijk, hoor! Hughes' karakter wordt wat mij betreft gigántisch slecht uitgediept. Dat korte introotje met de moeder moet dan een verklaring geven waarom Hughes smetvrees krijgt???? En al die andere dwangmatigheden dan??? Allemaal doordat moeders éénmaal waarschuwend babbelt over ziektes tijdens de wekelijkse badbeurt??? Ik zou eerder zeggen dat Hughes leed aan één of andere autistische stoornis, wat veel van zijn eigenaardigheden beter zou verklaren.

Qua karakterschetsen is het sowieso een heel vlakke film...

avatar van frank92
Best een leuke film om gezien te hebben maar een aword voor beste film vind ik het niet waard maar Leonardo bewijst ook hier weer dat die echt kan acteren.

Laaaaangdraaaaaaaaaadigg

Maar erg goed geacteerd door DiCaprio. Maar komt wel traaaaaag op gang enzo.

avatar van Timothyvdmeer
Heel mooi geacteerd door Dicaprio erg intens. De film vond ik zo af en toe erg langdradig...
Wel heel mooi gefilmd en zeker 3*. waard.

avatar van Aazhyd
Er wordt veel te veel verhaal in de film gestopt. Als de film zich bijv. had gefocussed op dat supervliegtuig, of op een deel van het leven van de hoofdpersoon, dan had het veel sterker kunnen zijn.

Verder vond ik de casting van DiCaprio met name in het tweede deel van de film gewoon fout. Hij ziet eruit als een broekie die met make up wat ouder is gemaakt. Ik zou meer een excentrieke markante vent verwachten. Niet dat DiCaprio slecht speelt, zeker niet.

avatar van Don MN
Aviator, The
Alweer een prachtige film van Martin Scorsese. De tweede biografie die ik van hem zie, eerste Raging Bull, en voor twee euro is dat een meer dan goede aankoop.

Het grootste pluspunt aan 'The Aviator' is voor mij overduidelijk Leonardo DiCaprio, wat een geweldig karakter zet hij neer. Al die buitengewone maniertjes en sterke drijfveer doen me direct een bepaald gevoel bij hem oproepen, wat een talent. Ik kan niet goed concreet uitleggen waarom, maar deze man spreekt mij aan en verdient de gehele film mijn aandacht. Zachts gezegd is Howard Hughes excentriek, zoals zijn zielverwant Hepburn, overigens subliem gespeeld door Blanchett, dat zo merkwaardig weet te zeggen. Zo vol overtuiging heb ik hem nog nooit zien spelen, misschien alleen in The Departed, echt een prestatie van wereldklasse.

In vrijwel alle films van Scorsese kun je genieten van zijn eigen manier van filmen, waar in deze ook echt fantastisch camerawerk zit. Vooral scènes in het begin waarbij DiCaprio van achteren wordt gefilmd en vervolgens wel/niet in beweging komt, daarnaast zijn alle vliegscènes heel erg mooi en apart, de crash in het bietenveld en die in Beverly Hills voorop.

Of deze film nu wel of niet aanslaat zal zeker weinig met de lange speelduur te maken hebben, hij slaat meteen aan of niet. In ieder geval is één ding duidelijk, DiCaprio laat zijn status van tieneridool uit 'Titanic' definitief los en bewijst over geweldige acteertalenten te bezitten, waardoor Scorsese zijn nieuwe DeNiro vindt. Dat is goed nieuws, héél goed nieuws.

avatar van Semsoethot
Waar de eurobak van Bart S. helemaal niet goed voor is ........
Dat zo'n goede film in de ramsj ligt snap ik feitelijk niet, maar mij hoor je niet klagen. Zeer goede acteerprestatie van Leo in een boeiende film met veel diepgang. Natuurlijk zitten er wat zwakkere kanten aan (die affaire met dat 15 jarige meisje had Scorse er rustig uit kunnen laten) maar bij elkaar geeft deze film een prachtig tijdsbeeld en een passend deelportret van één van de excentriekste figuren uit de vorige eeuw. De film en de werkelijkheid sporen i.h.a. goed met elkaar maar Hughes was niet de regisseur van Scarface (dat was Harris) maar hij producte de film wel. Ook was zijn streven om elke vooruitgang in te voeren en dat resulteerde o.a. in het invoeren van drukcabines in passagiersvliegtuigen waardoor deze op zeer grote hoogte konden vliegen, een gegeven dat in de film wel aangetipt wordt maar verder niet echt uit de verf komt.

Nou, de aard van zijn aandoening werd mij óók niet duidelijk, hoor!

De precieze oorzaak van de psychische afwijkingen van Hughes is niet bekend, maar één theorie gaat er van uit dat hij al jong besmet is geraakt met sifillis en daar lijken de symptomen wel op, zeker die van zijn "gekte"op latere leeftijd.

avatar van Elineloves
Aazhyd schreef:

I agree, zo beleefde ik de film ook.