The Aviator (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Biografie / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett en John C. Reilly

De film vertelt het waargebeurde verhaal van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes. Vanuit een fascinatie voor vliegtuigen probeert Hughes vanaf de jaren 30 voortdurend de grenzen op dit gebied te verleggen. Ondertussen heeft hij twee liefdesaffaires met Hollywood legendes Katharine Hepburn en Ava Gardner en ondervindt hij steeds meer problemen van zijn smetvrees. Vlak na de oorlog raakt Hughes in een strijd verwikkeld om de macht in het trans-Atlantische luchtruim.

Ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten van de aviator, ik had er niets over gelezen ofzo, ik verwachte een film over een piloot die heen en weer vloog ofzo, maar dit was heel anders, het enige wat ik wist was dat de film rond de 160 minuten zou duren en verwachte daarom een langdradige film, dat viel allemaal opzich wel mee, ik kende het verhaal van Howard Hughes ook helemaal niet maar ik heb nu wel een beeld van de man.
Het is niet mijn type film maar ik vond het ook geen vervelende film. Leuk om een keer gezien te hebben maar meer ook niet. Voor mensen die van de luchtvaart houden en een stukje geschiedenis ervan is dit wel een leuke film.

Voor het goed acteer werk en de special effects geef ik 3 sterren

Vond het een erg goede film, di caprio speelt zijn rol voortreffelijk, en nu hebben we tenminste een beeld van deze persoon, aanrader !

Film wordt gedragen door de Caprio; verhaallijn, ook al is deze biografisch, zeer langdradig en onwaarschijnlijk. Het uitzitten van deze film is een kunst op zich. Ruim 2,5 uur is veel te lang.

Helemaal mee eens Arrianne...
Had mooie film kunnen zijn als hij 1,5 uur korter zou zijn...
Ik snap die mannen die de oscars uitdelen niet...
Aviator 4a5 oscars ofzo..>!!
Voor mij was deze film 2,7 uur TIJDVERSPILLING
heel jammer... voor die oscars 2*

Ik vond het wel een sterke film en hij keek ook wel redelijk lekker weg, hij duurde wel wat lang ja, daar had ook wel een uurtje vanaf gekunt, maar ach ik had gisteravond toch niets beters te doen. Wat mij veel meer stoorde was dat Howard Hughes in een tijdsbestek van 34 jaar (1913-1947) geen jaar ouder wordt, hij krijgt alleen een snorretje. Ik vond het verder wel een leuke film 3.5*

Man wat een langdradige film.
Hij kon me ook geen moment boeien.
Nou ben ik sowieso geen DiCaprio fan, en hij zal hier ongetwijfeld goed acteren, maar het doet me helemaal niks.
Had het gevoel naar een saaie, 2,5 uur durende TROS documentaire te zitten kijken.
Sorry, maar kan hier gevoelsmatig echt niet meer als 2 * voor geven.

Crazy~Dutchman schreef:
Gaaaaaaaaaaaaap en ZzZzZzZzZzZzZz
Hier sluit ik me bij aan. Ik heb de film niet eens afgekeken en dat gebeurt niet gauw bij mij. Much to do about nothing is een goede omschrijving voor deze film. Voor mensen die van saaie films houden, kijk ook The Village eens....echt leuk, als je er van houdt natuurlijk

pulp schreef:
heb de film niet eens afgekeken en dat gebeurt niet gauw bij mij.

Dan stem je toch niet....

avatar van rondh
T_fuckin_montana schreef:

Als je mij vraagt begon de film niet in 1913. , maar bij het maken van zijn eerste film. zo rond de eind jaren 20

rondh schreef:

Die begon toch als hij nog een klein ventje was en gewassen werd door zijn moeder...

avatar van The Goss
Heeft 5 oscars gekregen. Nou, ik zag het er niet aan af. Verhaal heeft me eigenlijk geen moment kunnen boeien en dat kwam om dat het personage Hughes in mijn ogen geen diepgang had, of het moet zijn smetvrees zijn geweest.

Daarnaast waren de computeranimaties van de vliegbewegingen echt om van te gruwelen. Je mag toch van zo'n monsterproductie verwachten dat ze daar iets meer kwaliteit in hadden kunnnen stoppen. Ik word soms niet goed van die beelden dat het vliegtuig ongeveer door het beeld komt vliegen met een beeldvullend shot van de vlieger en dat het vliegtuig ongeveer van alle kant 'gefilmd' wordt.

Al met al een 2.5*

Mooie film, prachtig acteerwerk. Maar ben het eens met velen hier, soms wat langdradig. Toch het bekijken zeker waard.

avatar van Pieter Montana
Iets te langdradig maar zeker een geslaagde film.Mede dankzij Di Caprio's - veruit zijn beste - vertolking.

Coop schreef:
nu hebben we tenminste een beeld van deze persoon

omdat we dat nog erg misten in ons leven

Meest beroerde film ooit. Met pijn en moeite een uur volgehouden daarna hebben we de bioscoop maar verlaten.

avatar van Julie
shadowbikes schreef:

is dat dan een goede reactie of een slechte?

shadowbikes schreef:

Waarom stem je dan? Stem pas als je verdorie de film gezien hebt, of stem niet.

Geen slechte film, maar gewoon te langdradig. Als je een filmfilming doet over iemand mag je natuurlijk sommige dingen niet overslaan, maar ongeveer in het midden van de film was de vaart er compleet uit.

En dat terwijl in de film Howard zelf nog zegt over zn eigen film Hells Angels dat er stukken uit geknipt moesten worden omdat hij mensen hoorde kuchen tijdens bepaalde scene's.

Ik zou dus eigenlijk denken dat je Howard Hughes eer aandoet door in deze film te gaan knippen, jammer.

Toch 3 sterren vanwege de goeie acteerprestatie's en mooie scene's.

Mooie film maar wel erg lang(dradig)
Op een crash in een boerderij na gebeurt er weing.
Veel dialogen en het katakter van Howard Hughes wordt uitbebeidt uitgemeten maar dat kan dan ook wel in de 3 uur!
Sterke acteerprestaties in een degelijke film maar je moet er wel zin in hebben op het moment van kijken.

hinie
Saai gatver!
Heb hem een uurtje aangekeken.

avatar van jordybeukeboom
Aardige film, maar wel erg lang en met een wat eenzijdige focus. Door enkele sterke stukken toch de moeite waard

De focus is namelijk heel erg op het karakter van Hughes. En omdat de film bijna 3 uur duurt wordt dat op een gegeven moment minder boeiend, hoewel de eigenaardigheden van Hughes wel grappig zijn

DiCaprio doet het goed, maar heeft naar mijn idee misschien wat teveel een babyface voor deze rol. Het beste stuk in de film vind ik de rechtbankscene, waarin Hughes zich herpakt en ook duidelijk zijn passie voor luchtvaart nog eens extra onderstreept

Minder goed vind ik de relaties. Blanchett zal best goed Hepburn neerzetten, maar hun relatie komt nogal koddig over: het lijkt wel DiCaprio met een tante Beckinsale vind ik irritant, en ook die relatie vind ik slecht uitgewerkt en nog ongeloofwaardiger

3 sterren

avatar van kort0235
Aviator is een film die me wel kan boeien. Hoewel ik Di Caprio best een goede acteur vind, past hij niet zo goed in deze rol. Maar dat is mijn persoonlijke mening, omdat ik vind dat hij inderdaad zo'n babyface heeft.
Ik vond de film niet te lang duren, er is nl. heel veel gebeurd in het leven van Howard Hughes.
Een 3.5 is deze film in mijn ogen wel waard!

Regisseur Martin Scorsese is een grote kenner van de filmgeschiedenis, en ik kan me voorstellen dat hij zich onweerstaanbaar aangetrokken voelde tot een kleurrijke en excentrieke figuur als Howard Hughes. Het eerste uur van de film is vooral een liefdevolle ode aan de begintijd van de Amerikaanse film, toen excentrieke eenlingen (niet alleen Hughes, maar bijvoorbeeld ook de broertjes Warner en Samuel Goldwyn) de dienst uitmaakten in Hollywood. Je ziet fragmenten uit vroege films van Hughes zoals Hell’s Angels en The Outlaw, die ik erg graag in hun geheel zou willen zien. Ook is er een fragment uit The Jazz Singer met Al Jolson, een van de eerste geluidsfilms, die ik toevallig nog onlangs gezien heb. (Zie mijn commentaar aldaar!) Het is ook leuk om vroegere sterren als Katherine Hepburn en Ava Gardner vertolkt te zien worden door bekende hedendaagse actrices.

De tweede helft van de film gaat meer over de ervaringen van Hughes als vliegtuigbouwer, zijn aanvaringen met de politiek en vooral zijn psychische problemen. De verklaring voor die problemen - zijn neiging om zich voor de buitenwereld af te sluiten, zijn visioenen en paniekaanvallen, zijn smetvrees – vind ik nogal kort door de bocht (het komt allemaal door zijn moeder!), maar ja, als Scorcese dat echt had willen uitdiepen, dan had de film waarschijnlijk nog een uur langer geduurd. Hoofdzaak is dat DeCaprio het personage overtuigend weet neer te zetten.

Scorsese heeft zoveel prachtfilms gemaakt dat ik geneigd ben deze film als een aardig ‘tussendoortje’ te beschouwen. Maar voor veel andere regisseurs zou dit een topfilm zijn.

avatar van Thomas83
Zeker geen slechte film, maar ik vond hem wel erg saai.
Er gebeurt genoeg in de film, maar ik vond het allemaal maar weinig opwindend, en eigenlijk zelfs erg slaapverwekkend.
Wel wordt er een mooie tijdsbeeld neergezet, en de acteerprestaties zijn ook zeker niet slecht. Al had ik voor de rol van Howard Hughes ook voor iemand anders gekozen.
Aardige film, maar omdat hij mij eigenlijk totaal niet wist te boeien zal ik hem geen echt hoge beoordeling geven.

avatar van voskat
Geweldig en geen seconde te lang.

Maar ik hou dan ook van mensen als HH.

terug een grand cru van Scorsese. Die man is veel te geniaal om ooit een oscar te krijgen.

Hoewel ik Leonardo een crappy acteur vind, vond ik dit best een goede film

4.0

Veel te lang en veel te saai, Scorsese kan toch beter hoor!

2,5 sterren

Het is een film met mooie beelden.
Als je van vliegtuigen houdt.moet je de film zien.
Het leven van Howard is één groot drama.
Wat kan een mens veel meemaken in zijn leven.
Zo zie je maar, dat geniale mensen vaak een vreemde geestelijke afwijking hebben.
De film is wat aan de lange kant.
Ik geef de film een dikke voldoende

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik wil ook graag eens een film compleet afzeiken op deze site, daarom kies ik deze but film.
Ik heb echt nog nooit zo'n saaie film gezien als The Aviator. En ik heb echt honderden films al gezien. Jesus, wat was deze traag, saai, weinig onderhoudend, vervelend en stront vervelend. Echt, ik had beter nog mijn huiswerk ofzo kunnen gaan maken, daar had ik meer lol aan beleefd.
Er gebeurt werkelijk niets in deze film en daarbij heb ik het ook niet zo op DiCaprio. Hij speelt me te vaak zo'n slijmrol. Ik geef deze film dan ook 0,5 ster en ik bid dat ze nooit meer zo'n strontvervelende film maken die vooraf zo de hemel ingeprezen is. Hoe dit gedrocht Oscars heeft kunnen winnen, het is me een groot raadsel.