Public Speaking (2010)

Alternatieve titel: Spreken in het Openbaar

Documentaire

geregisseerd door Martin Scorsese
met Fran Lebowitz, James Baldwin en William F. Buckley

Een documentaire met in de hoofdrol Fran Lebowitz, een schrijfster die bekend staat voor haar unieke kijk op het moderne leven. De film weeft samen ex tempore monologen met archiefbeelden en het effect is een portret van Frans wereldbeeld en ervaringen.

avatar van Poisonthewell
Fran Lebowitz wordt ook wel de hedendaagse Dorothy Parker genoemd. Het is moeilijk een sociaal commentator een grotere eer toe te kennen, maar de titel verdiend ze met gemak! Eindeloos jammer dat ze zo weinig op papier heeft staan. Scorsese geeft ons een mooi, zij het conventioneel, portret, en houdt zichzelf wijselijk op de achtergrond. Wanneer Lebowitz begint te praten is de entertainment value immers a priori gewaarborgd.