Silence (2016)

Verenigde Staten / Mexico / Taiwan
Drama / Historisch

geregisseerd door Martin Scorsese
met Liam Neeson, Andrew Garfield en Adam Driver

Twee jezuïten, Sebastião Rodrigues en Francis Garupe, reizen in de zeventiende eeuw af naar Japan, dat onder het Tokugawa-shogunaat het katholicisme en alle andere buitenlandse contacten verbood. Daar zijn ze getuige van de vervolging van Japanse christenen door hun eigen regering die Japan wil zuiveren van elke westerse invloed. Uiteindelijk scheiden de wegen van de priesters en reist Rodrigues naar het platteland, waar hij zich afvraagt waarom God zwijgt terwijl Zijn kinderen lijden.

72 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Flat Eric
geplaatst: 28 februari, 21:27 uur [permalink]
Personal Jezus

Een erg lange zit over het wel of niet afvallen van je geloof. Wel boeiend om te zien hoe de Padre worstelt met zijn aanvankelijk rotsvaste geloof wat langzamerhand verandert in enorme twijfel.
Prachtige sfeerbeelden en kostuumdesign geven een aardige indruk van het 17e eeuwse Japan. Jammer toch weer dat zowel de Portugezen als de Japanners erg goed Engels spreken onderling. Het nagenoeg ontbreken van een soundtrack was wel een verademing maar een groot nadeel was toch wel, net als een dienst in de kerk, de enorme langdradigheid van de film.

avatar van Bélon

geplaatst: 1 maart, 16:58 uur [permalink]
Is mij toch wel meegevallen mede als ik kijk naar de eerdere recensies hier. Ben het eens met Pazmaster dat het tweede deel een stuk interessanter is.

Issei Ogata als Inquisiteur Inoue was echt geweldig: wat een creepy mastermind

Neig naar 3,5-4,0* nog even laten bezinken

avatar van J.G.
geplaatst: 1 maart, 21:11 uur [permalink]
Silence is voor mij een weerbarstige film. Een film waarbij ik de grootste moeite heb om er een oordeel over te vellen - alleen dit feit bewijst hoezeer ze 'wérkt.' Scorseses laatste worp roept zeer veel vragen en weerstand op. Het is dan ook een film die intelligenter is dan ze op het eerste zicht lijkt.

Zelden zag ik een film die zo doorleeft en met zoveel oprechte overtuiging gemaakt is, en tegelijk zo verschrikkelijk kitscherig, fake en Amerikaans is. Doorheen de kitsch wordt er echter veel meer verteld. Een film met een bizar maar écht hart.

avatar van Thomas83
geplaatst: 2 maart, 21:27 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Jezus schijnt flink te hebben afgezien, maar heeft hij ook deze film gezien? Dat is ook niet mis. Het is tamelijk slaapverwekkend allemaal. Daarbij zal het niet helpen dat ik niets met religie heb. Op zijn beste momenten kan de film nog best krachtig overkomen, maar het uitgesmeerde en ongelofelijk repetitieve van alles maakt de film lastig te verdragen. Hoe vaak we niet iemand gemarteld zien worden, die fumie (dat woord moest ik wel even opzoeken) weer terug zien keren of alweer die Judasfiguur.

En alles is in elk geval in het begin nog wel prachtig geschoten met schilderachtige plaatjes, maar op een gegeven moment gaat alles ook wel een beetje op elkaar lijken, en de wel heel fraaie cinematografische trucjes kunnen ook minder beklijven als het vaak wat saai is allemaal. Scorsese gaat nog een beetje voor een soort van poëtische Malick-achtige stijl met voice-overs etc, soms door Garfield ook mooi vol passie voorgedragen, maar dat lukt ook niet helemaal, mede doordat er symbolisch een stilte aan moet houden.

Tegen het einde praat god nog even terug, maar dat vond ik eigenlijk vooral wat klungelig en te overduidelijk, een makkelijke manier om de boodschap over te brengen. En eigenlijk iedere stem valt toch tegen als het die van god moet zijn. Garfield is bij momenten erg sterk, maar ik ben hem ook wel al snel zat met die bepaalde intense uitstraling van hem, die wilde ogen. Hij is een acteur die je denk ik af moet remmen als regisseur. In een stuk meer scènes maakte Neeson dan eigenlijk veel meer indruk op me. 2.5*.

geplaatst: 4 maart, 19:05 uur [permalink]
(Gezien 24/02/17)
Het verhaal van missionarissen in de 17de eeuw die in Japan het christendom ingang wilden doen vinden, is zo beklijvend dat woorden wel eens tekort willen schieten.
Japan wilde het christendom niet toelaten. Priesters moesten verdwijnen. We zijn getuige van het lot van de 'laatste priester'. De Japanners zijn bijzonder wreed.
God zwijgt. Silence. Is er dan wel een God? Of geraken we er met een eenvoudige ja of neen niet vanaf. Wij mensen staan voor het iets of het niets.
Indrukwekkende en ... lange film.

avatar van woutorrmusic

geplaatst: 7 maart, 14:21 uur [permalink]
Een film voor een beperkt publiek, wat mij betreft. Desalniettemin geslaagd.

avatar van blurp194
geplaatst: 14 maart, 23:24 uur [permalink]
Niet alleen een moordend lange zit, maar ook een verhaal voor, ahem, een beperkt publiek. Ik twijfel er wat aan of ik daar bijhoor - met religie heb ik niet zoveel op eigenlijk, en eerlijk gezegd vond ik het aspect van de kracht van de geloofsovertuiging en de strijd daarmee er maar matig uitkomen. En zeker nogal overweldigd door de inquisiteur Inoue, die als enige dan wel wat indruk weet te maken. Al is het dan niet bepaald in positieve zin.

Hier en daar wel een interessant beeld, maar dat vond ik dan meer uit historisch oogpunt ('oh, deden ze dat zo toen') dan dat het nou mooie cinematografie was. Nogal tam en weinig opzienbarend, alweer. Misschien met uitzondering wel van de manier waarop Garfield en Driver in beeld gebracht worden - aiaiai, wat komt die Driver lelijk in beeld, ik neem aan dat die flaporen niet echt zijn want ze zijn me eerder nog niet zo opgevallen.

En al vaker genoemd, de taal stoort toch wel vaak. Misschien was Scorsese dan toch niet de juiste man om deze film te maken - had dat misschien liever aan een geheel Japanse crew overgelaten. Maar ja, of die daar zin in gehad hadden...

avatar van mixmaster
geplaatst: 16 maart, 16:17 uur [permalink]
sperwer 27 schreef:
(Gezien 24/02/17)
Indrukwekkende en ... lange film.

mooi beschreven, en helemaal mee eens, alleen geen 5 sterren maar 3,5 van mij.

geplaatst: 19 maart, 21:22 uur [permalink]
Lang, boeiend en soms gruwelijk religieus drama.
Mooi in beeld gebracht.
Geen gemakkelijke maar zeker intrigerende film.

avatar van J.S.
geplaatst: 20 maart, 21:09 uur [permalink]
Beste film van de laatste 10 jaar wat mij betreft, een mirakel van een film. 5*

avatar van filmkul
geplaatst: afgelopen zondag om 21:34 uur [permalink]
Sterk drama. Het verhaal is best interessant en Scorsese weet er een fraai boeiend geheel van te maken. De film kabbelt rustig voort en blijft continue boeien met mooie dialogen die de kijker aan het denken zetten. Garfield zet een sterk stukje acteerwerk neer, hoewel hij wel wat jong oogt voor een priester. De film bevat wel wat gruwelijke beelden, maar ziet er visueel fraai uit met mooie beelden van Japan. Aanrader! 4,0

geplaatst: gisteren om 00:38 uur [permalink]
Hulde aan filmmakers als Scorsese die het aandurft om tussen al die voorspelbare eenheidsworst die we tegenwoordig krijgen voorgeschoteld, het zelf nog aandurft om een pure, eigenzinnige, niet alledaagse keuze te maken aangaande zijn nieuwste project. Silence is geen gemakkelijke kost, en uiteindelijk ook niet één van de allerbeste van deze topregisseur, daarvoor is met name de eerste helft van deze te lange film tergend traag. Het tweede gedeelte, als de spanning en de gruwelijkheden in de story toenemen, is een hele verbetering. Garfield(was Leonardo niet beschikbaar?) doet het best goed, maar kon me(net als deze film in zijn totaliteit), met zijn babyface nog niet helemaal overtuigen als the next best thing. Driver en Neeson hebben niet zo'n gek grote rollen. Serieus minpunt vond ik de acteur Ogata. De man lijkt rechtstreeks weggelopen uit de Japanse versie van een Allo Allo, moest meer om hem lachen dan dat ik bang van hem werd. Ook die verschillende en monotone voice overs kwamen het verhaal niet ten goede.
Silence is derhalve een moedige, ondanks een paas misser bij vlagen interessante en technisch goed gemaakte film geworden, waar je echter niet zo stil van word als de bedoeling zal zijn geweest. Maar best de moeite waard als je er de tijd voor hebt/neemt en enig geduld kunt opbrengen.