Silence (2016)

Verenigde Staten / Taiwan / Mexico
Drama / Historisch

geregisseerd door Martin Scorsese
met Andrew Garfield, Adam Driver en Liam Neeson

Twee jezuïten, Sebastião Rodrigues en Francis Garupe, reizen in de zeventiende eeuw af naar Japan, dat onder het Tokugawa-shogunaat het katholicisme en alle andere buitenlandse contacten verbood. Daar zijn ze getuige van de vervolging van Japanse christenen door hun eigen regering die Japan wil zuiveren van elke westerse invloed. Uiteindelijk scheiden de wegen van de priesters en reist Rodrigues naar het platteland, waar hij zich afvraagt waarom God zwijgt terwijl zijn kinderen lijden.

avatar van IH88
TornadoEF5 dan zou ik je het fantastische Hugo aanraden. Ook een aparte Scorsese, maar veel behapbaarder dan deze film. Vooral visueel echt schitterend. Silence is inderdaad geen film die ik snel aan iemand zou aanraden .

avatar van TornadoEF5
IH88 schreef:

staat nog op het programma.

avatar van horizons
Hugo is de beste van Scorcese. M.i.

avatar van IH88
horizons schreef:
Hugo is de beste van Scorcese. M.i.

Top 5 voor mij. Maar goed, ik heb ook pas 14 films van Scorsese gezien . Silence staat wel mijlenver onderaan. Volgens mij heb ik geen van de andere 13 films onder de 3,5 ster gegeven...

Een film van regisseur Martin Scorsese, kan niet slecht zijn toch ?
Maar deze is me totaal niet bevallen, kon me op geen enkel moment boeien.
Té lang, té saai...
Teleurstelling over de ganse lijn.
Eén ster voor de cast..

avatar van Onceuponanytime
Duidelijke stempel omtrent de poging tot het creëren van de geloofsovertuiging in Japan. Het begin, met Liam Neeson zag er veelbelovend uit maar doofde langzaam uit.Geen kwaad woord over het acteerwerk, maar de film bevat geen hoogtepunten en duurt veel te lang...

avatar van Fisico
Ook voor mij is dit één van de mindere Scorseses. De film duurt is erg langdradig en is met zijn 161 minuten een beproeving op zich voor de kijker. Twee uurtjes zouden ruim volstaan hebben. De film vertoont nogmaals de waanzin godsdienstfundamentalisme (behoud van de eigen cultuur) of de absurditeit om vast te houden aan het geloof ten koste van zichzelf en vooral van anderen. De martelingen waren telkens iets anders (verbranding, verdrinking, kruisiging, laten doodbloeden, onthoofdding en kokend water) en waren de enige 'spannende' momenten in de film. Het is één van de weinige films waarbij ik de pauzeknop niet heb ingedrukt om naar het toilet of de keukenkast te rennen. Ik denk niet dat ik iets gemist heb...

De film doet je wel even stilstaan over religie of het groeiproces ervan. De houvast in het geloof is bij sommigen echt misselijkmakend (al respecteer ik hun keuze wel). Maar waarom? Zoals het ook in de film werd gezegd zou zelfs Jezus aan zichzelf verzaken indien hij het lijden van de mens kon verhelpen. De setting is eens iets anders. Het moet niet steeds over de Romeinen, ketters of de missionarissen uit de 'Congo' gaan. Origineel en onderbelicht onderwerp, goede strakke regie en mooi decor, maar dat is het dan ook.

mooie film je moet een beetje spiritueel zijn om deze film tewaarderen. Hele bijzondere film en Andrew Garfield o.a. van The Amazing SpiderMan speelt in deze film een hele mooie rol. Ik wist niet dat hij het in zich had ik zou een ieder deze film aanraden. Mooie film in japan geschoten. Het is mij onduidelijk als dit een waar gebeurt verhaal is of niet .

avatar van JJ_D
What would Jesus do?

Wat zou Jezus doen? Zichzelf verloochenen om de lijdenslast rondom hem te reduceren? Misschien. Hoewel, eigenlijk is de vraag of men zich als diepgelovige überhaupt kàn afkeren? Of is elke geste in die richting slechts een moment van tijdelijke zwakte, zoals het religieuze en judasachtige personage van Kichijiro lijkt te suggereren?

Rodrigues laat zien dat in het diepste innerlijk, daar waar oorverdovende stilte heerst, God altijd gehuisvest blijft. Precies in de geluidsloze leegte van de volslagen vertwijfeling verheft Hij zijn stem – voorbij hoop, voorbij rede, voorbij elk perspectief is het in de pure radeloosheid dat Christus zijn oorspronkelijke offer herhaalt, door zich uit liefde te laten loochenen door diegenen die hem lief hebben.

Hoopgevend is dat hoe ver men ook gaat in martelingen, pesterijen en chantage, de katholieke leer blijft woekeren en echoën in de kamers waarvan de buitenwereld de taal niet kan horen: die van het hart. Die zogezegd “vreemde” God, die lichaam en geest naar verluidt heeft afgezworen, blijft “onze” God, zoals de Freudiaanse verspreking van Ferreira duidelijk maakt. Eens priester, altijd vurige tong?

‘Silence’ neemt epische proporties aan. Martin Scorsese begrijpt dat tijd een belangrijke parameter is om de filmische ervaring te versterken, dus bouwt hij geduldig op naar de onvermijdelijke ontmoeting tussen Ferreira en Rodrigues, waarin de grote vragen over missiewerking en over de persoonlijke verhouding tot het hogere samen komen. De finale is ontroerend, de aanloop echter nogal kabbelend.

Cinematografisch is de film evenwel fenomenaal, vooral dan voor wat de duizelingwekkende landschapsfotografie betreft. De afwezigheid van een soundtrack is overigens een schitterende metafoor voor God’s zwijgen. Het feit dat atmosferen niet muzikaal worden onderstreept, verhindert dat ‘Silence’ escapistische cinema wordt, of met andere woorden: de inhoudelijke worsteling van de karakters komt door deze ingreep echt op de voorgrond te staan.

Geen meesterwerk. Niet uitzonderlijk meeslepend. Wel interessant en bij momenten hartroerend.

avatar van Decec
Een goede drama/avontuur/historie film...
Heerlijk Japanse film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Andrew Garfield en Liam Neeson spelen goed, maar
dit zijn geen Japanse acteurs...
Prima camerabeweging...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

voor mij een van de mindere films van Scorsese , beetje te langdradig

Een uitstekende Scorsese die weer eens aantoont dat het geen Amerikaanse misdaad en maffia moet zijn om een film te brengen met veel cinematografische kwaliteiten.
Een moeilijk op het scherm te brengen verhaal dat evenwel, ondanks een stevige lengte, niet verveelt, veel afwisseling brengt, ons een weinig gekend aspect van de Japanse geschiedenis brengt en overwegingsstof over het geloof en tot hoever een mens kan gaan om dit geloof in stand te houden.
Enkele merkwaardige scènes. Keurige vertolkingen.