Silence (2016)

Verenigde Staten / Mexico / Taiwan
Drama / Historisch

geregisseerd door Martin Scorsese
met Liam Neeson, Andrew Garfield en Adam Driver

Twee jezuïten, Sebastião Rodrigues en Francis Garupe, reizen in de zeventiende eeuw af naar Japan, dat onder het Tokugawa-shogunaat het katholicisme en alle andere buitenlandse contacten verbood. Daar zijn ze getuige van de vervolging van Japanse christenen door hun eigen regering die Japan wil zuiveren van elke westerse invloed. Uiteindelijk scheiden de wegen van de priesters en reist Rodrigues naar het platteland, waar hij zich afvraagt waarom God zwijgt terwijl Zijn kinderen lijden.

• vanaf dinsdag 20 juni te huur
  • vanaf dinsdag 20 juni te koop op dvd

82 BERICHTEN 18 MENINGEN

geplaatst: 14 oktober 2014, 20:56 uur [permalink]
Bij Martin Scorsese:

Nieuwe Scorsese in pre-productie:
Silence (2015) - imdb.com

Plot:
In the seventeenth century, two Jesuit priests face violence and persecution when they travel to Japan to locate their mentor and to spread the gospel of Christianity.

o.a. met Liam Neeson

Weer iets heel anders dan zijn voorgaande recente films...

avatar van Ferdydurke

geplaatst: 15 oktober 2014, 10:17 uur [permalink]
Aha, daar is ie dan toch. Naar de roman van Shusaku Endo, eerder verfilmd als Chinmoku.
Ben benieuwd.

avatar van Uier

geplaatst: 5 mei 2015, 21:29 uur [permalink]
Nieuwe Scorsese, altijd interessant.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator)
geplaatst: 5 mei 2015, 21:32 uur [permalink]
Remake van Chinmoku (1971) (of in elk geval het boek opnieuw verfilmd). Was al heel erg lang een gepland project van Scorsese trouwens. Was al ruim tien jaar terug "in development".

geplaatst: 11 mei 2015, 13:44 uur [permalink]
Scorsese over de casting

Vraag me af of hij eigenlijk ooit gehoord heeft van de mensen waarover hij spreekt.

geplaatst: 29 oktober 2015, 16:43 uur [permalink]
Aangekocht door Paradiso Films. EDIT: vanaf 5 januari 2017 in de bioscoop
EDIT: release verplaatst naar 9 februari 2017

avatar van baspls
geplaatst: 31 januari 2016, 16:20 uur [permalink]
Hier ben ik wel heel nieuwsgierig naar.

avatar van Seam

geplaatst: 19 april 2016, 01:42 uur [permalink]
Het stuk over de productie op de wikipedia pagina spreekt boekdelen, na 25 jaar, talloze productie-, cast en rechterlijke problemen nog een film uitbrengen. De cast zegt ook voldoende, alleen Driver lijkt me capabel.

geplaatst: 23 november 2016, 08:00 uur [permalink]

geplaatst: 23 november 2016, 09:18 uur [permalink]

geplaatst: 23 november 2016, 09:19 uur [permalink]

Toch een paar Japanners in de achtergrond gezien!

avatar van Donkerwoud

geplaatst: 23 november 2016, 14:27 uur [permalink]
Ik vond het boek van Shūsaku Endō destijds erg gristelijk als een soort Oosters alternatief van het passieverhaal. Wel een heftig verhaal met veel cinematografische mogelijkheden.

avatar van baspls
geplaatst: 23 november 2016, 16:32 uur [permalink]
Trailer gezien. Weet nog niet zo goed wat ik moet vinden. Als Scorsese de actie aanpakt op een Akira Kurosawa-achtige manier en het religieuze aspect op een Andrei Tarkovsky-manier (en dus geen spectaculaire onzin) dan wordt het nog wat. Gezien de speelduur van 159 minuten zou dat ook best eens het geval kunnen zijn. Nu is Scorsese een Katholiek dus heb ik sowieso wel vertrouwen wat het religieuze aspect betreft.

misterfool
geplaatst: 23 november 2016, 18:46 uur [permalink]
baspls schreef:
op een Andrei Tarkovsky-manier (en dus geen spectaculaire onzin) .
Als ik naar de Trailer kijk, vermoed ik eerlijk gezegd dat de invloed van Bergman duidelijker is.
Het thema: het zwijgen van god en de intermenselijke connotaties daarvan, doet behoorlijk denken aan The Seventh Seal. Ook hier een karakter die openlijk het geloof afwijst en ook hier weer een karakter die ongelooflijk( 😉 ) twijfelt.

avatar van Rvdz
geplaatst: 25 november 2016, 17:00 uur [permalink]
Wat een geweldige trailer. Enorm veel zin hier in, maar jammer van de nogal wanstaltige poster.

avatar van Cikx

geplaatst: 1 december 2016, 21:44 uur [permalink]

geplaatst: 2 december 2016, 19:50 uur [permalink]
Waanzinnig interessant achtergrondartikel: New York Times. Gaat oa ook in op the Last Temptation of Christ. Scorsese zelf aan het woord, veel over het maakproces en de adaptie van het boek. Kijk hier erg naar uit.

avatar van Bélon
geplaatst: 17 januari, 17:10 uur [permalink]
Gisteren trailer gezien op het grote doek: zag er indrukwekkend uit.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 17 januari, 17:15 uur [permalink]
Ziet er inderdaad helemaal niet verkeerd uit.

avatar van Black Math

geplaatst: 19 januari, 14:17 uur [permalink]
Onderhond schreef:

Toch een paar Japanners in de achtergrond gezien!

Sterker nog, Tsukamoto speelt ook een rol.

avatar van joolstein
geplaatst: 23 januari, 15:34 uur [permalink]
De film naar de roman "Stilte" van de Japanse schrijver Shusaku Endo probeerde Martin Scorsese al vanaf 1990 meermaals te verfilmen. Dit naar aanleiding van het toesturen van het boek door de New Yorkse aartsbisschop. En ook al heeft de regisseur door zijn gehele verdere loopbaan al films over het geloof gemaakt het siert hem wel dat ondanks alle problemen met rechten hij nooit heeft opgegeven. En maar goed ook! Het verhaal is gedeeltelijk gebaseerd op historische feiten en gaat over twee jezuïeten Sebastião Rodrigues (Andrew Garfield ) en Francisco Garrpe (Adam Driver) die in de zeventiende eeuw van Portugal naar Japan reizen om te achterhalen wat er gebeurd is met hun mentor, priester Cristóvão Ferreira (Liam Neeson), de meest controversiële apostaat in de geschiedenis van de orde. Eenmaal als de missionarissen zijn aangekomen in Japan zien en beleven ze vooral hoop onder de plaatselijke bevolking ondanks armoede, angst en onderdrukking. Het spreekt vanzelf dat twee Europese jezuïeten niet voor altijd onopgemerkt blijven. De dreiging komt van de inquisitor Inoue Masashige (Issei Ogata.) Wat hierna volgt is de beklijvende lijdensweg van Patre Sebastião Rodrigues. Een door wanhoop, psychologische martelingen en eenzaamheid verwarde man die hevig twijfelt aan zijn eigen geloof en de "stilte" van het voortdurende zwijgen van zijn God. Alles prachtig in beeld gebracht. Want Martin Scorsese heeft zichzelf qua beelden en vormgeving werkelijk waar overtroffen. Zo mooi zijn de beelden! Ik had soms gewoonweg het gevoel alsof ik erbij was in 1643. Authentiek en adembenemend. En daarnaast haalt Scorsese bij iedereen het beste naar boven want Garfield, een in mijn ogen niet al sterke acteur oogt ook hier te clean, maar speelt ondertussen wel in deze film op de top van zijn kunnen en het zal waarschijnlijk de beste rol zijn die hij ooit zal spelen. Verder zijn vooral de cameo van Liam Neeson, die de complexe rol van sleutelfiguur Ferreira neerzet en Yôsuke Kubozuka als steeds terugkerende Kichijiro die opvallen. Het theologische magnum opus van Martin Scorsese is een film die onder de huid gaat zitten, zelfs voor mensen die niets met het geloof hebben. Daarnaast heeft de film ook nergens de drang om te bekeren. Een prachtige beklijvende onderhuidse film over een man en zijn God in een land dat tracht om te strijden voor behoud van zijn eigen cultuur.

avatar van DragQueen
geplaatst: 29 januari, 15:22 uur [permalink]
Prachtig episch drama van de hand van Martin Scorsese, dat mij van de eerste tot de laatste seconde geboeid heeft. Het oerdegelijke verhaal heeft een zeer sterke uitvoering genoten. Verder overtuigt de cinematografie. De prachtige settings zijn sfeervol in beeld gebracht. Maar ook het acteerwerk weet te overtuigen. Klasse rollen van o.a. Garfield, Neeson, Driver, en de rest van de cast. 4 Sterren.

avatar van hvdriel
geplaatst: 5 februari, 22:26 uur [permalink]
Ik zag Silence, viel in slaap en ben na anderhalf uur weggelopen. Hopelijk mag ik er toch wat over zeggen: zoveel theater in film is onverdraagbaar.

* Je doorziet twee acteurs die de 2 priesters nadrukkelijk naspelen - iets waartegen Bresson zo ageerde, en wat had de man gelijk: acteurs horen niet na te spelen; het personage vult de kijker wel in.

* Je doorziet de art direction als kartonnen namaak in een opgefokte, artificiële omgeving.

* Je ergert je rot aan Japanners die in 1637 Engels spreken.

* .... [en zo kan ik nog wel even doorgaan] - het is allemaal nep.

Mogelijk wilde Scorcese het relifanatisme van katholieken toentertijd spiegelen aan het relifanatisme van Islamisten anno 2016/2017 (ik zag de film gelukkig onbevangen en heb dus niks erover gelezen). Dat zou dan een mooi streven van Scorcese zijn geweest, maar wel verschrikkelijk mislukt, wat mij betreft.

geplaatst: 5 februari, 22:30 uur [permalink]
Iets over zeggen zeker, maar ik zou me dan wijselijk van stemming onthouden 🙂

Ik kijk hier nog steeds enorm naar uit. Veel meer dan naar de film die alle grote Pathé zalen wel voor Silence zal gaan wegkapen (*kuch*)

avatar van hvdriel
geplaatst: 5 februari, 22:35 uur [permalink]
Ik keek er ook zeer naar uit, tbouwh, en potdorie wat was ik teleurgesteld. Ben heel benieuwd naar jouw kijkervaring!

avatar van mjk87
geplaatst: 6 februari, 17:43 uur [permalink]
Als ik het zo zie gaat dit een filmhuisfilm worden. Toch apart met zo'n grote naam als Scorsese, en zijn vorige film was volgens mij een behoorlijk succes. Nu is dit wel een ander genre, maar toch.

avatar van horizons

geplaatst: 6 februari, 18:06 uur [permalink]
Scorsese, Garfield en Driver maar publiek laat film in VS vrijwel compleet links liggen.
Onderwerp zal dus niet echt aanspreken. En critici is ook geen succes.

geplaatst: 6 februari, 23:01 uur [permalink]
Jup. Alleen Buitenhof en twee keer Amsterdam.

avatar van Walter S.
geplaatst: 7 februari, 01:24 uur [permalink]
tbouwh schreef:
Jup. Alleen Buitenhof en twee keer Amsterdam.

Als je de Pathé's waar ie draait bedoelt, het zijn er meer. Ook in Groningen, Ede, Utrecht en Nijmegen te zien.

geplaatst: 7 februari, 15:37 uur [permalink]
Walter S. schreef:

Bedoelde ik ja. Ik kijk altijd even op de app maandagavond/dinsdagmorgen als de nieuwe week openstaat. Groningen stond daar toen gek genoeg (nog) niet bij, maargoed, dat is mij toch te ver 🙂 Cinemec is geen Pathé natuurlijk dus die had ik even over het hoofd gezien (ze zijn volgens mij nog steeds bezig met het idee Cinemec in de app te integreren/Cinemec reserveringen aan je Pathé app toe te voegen). Wel een optie natuurlijk met abonnement.