The Age of Innocence (1993)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Daniel Day-Lewis, Winona Ryder en Michelle Pfeiffer

New York 1870. Newland Archer is verloofd met May Welland, een verloving volgens het boekje. Maar wanneer hij May's nichtje de gravin Ellen Olenska ontmoet, wordt hij verliefd op haar. Zij valt op door haar vrijgevochten instelling, ze is gescheiden en daarom valt zij buiten de sociale gang van zaken van de hogere kringen in die tijd.

avatar van Skrean
Werd erg gegrepen door dit liefdesverhaal. Klassieker.

Wel aardig. Maar niet super.

avatar van timmienoelie
Prachtige film, Martin Scorsese laat hier weer eens zien dat hij een geniale regisseur is, ook in dit genre.
Zeer mooi drama met zeer goede sfeer en zeer goede acteurs (natuurlijk: Daniel Day-Lewis ). Vond de stukken waar de voice-over spreekt altijd zeer boeiend en dat paste dan ook zeer goed bij de film en maakte het toch weer wat anders dan een gewoon kostuumdrama. Het einde was ook zeer mooi.

Een dikke 4*

Middelmatige film, die veelbelovend begint maar al gauw langdradig wordt.
Blijft ver achter bij de verfilmingen van de kostuumdrama's van Jane Austen.

avatar van Spetie
Geweldige film dit van Scorsese met een fantastische rol van Daniel Day-Lewis.

Kostuumdrama’s is een genre dat mij meestal niet ligt. Er zijn in ieder geval weinig films in het genre die ik goed vind, zelfs iemand als Kubrick ging bij mij ten onder met zijn Barry Lyndon. Scorsese lukt het echter wel en weet met the Age of Innocence een haast betoverend meesterwerk op tafel te toveren, die ik niet alleen mooi vind, maar die mij ook weet te raken.

Daniel Day-Lewis is een geweldig acteur, die bijna in alle rollen die ik van hem zag, erg goed speelt. Hij speelt hier met overtuiging de rol van Newland Archer, een sympathieke slimme man, die schijnbaar graag met het uiterlijke vertoon en de regels van de sociale bovenklasse meedoet om zo geen zorgen meer te hebben over zijn toekomst. Hij trouwt met de mooie, niet altijd even slim ogen May, gespeeld door Winona Ryder, en een goede toekomst lijkt verzekerd. Gelukkig is dat niet zo, want dat zou ongetwijfeld een minder boeiende film hebben opgeleverd. Want er is namelijk ook nog Michelle Pfeiffer, die als May’s nicht Ellen, regelmatig Newland het hoofd op hol brengt, maar hij lijkt vast te zitten in het web van de rijken.

En dat punt wordt door Scorsese op een geweldige manier uitgewerkt. In feite is het een eenvoudig verhaaltje over overspel, maar de geweldige acteurs, de fraaie aankleding en de geweldige cinematografie zorgen ervoor dat deze film zoveel meer is. Day-Lewis is hier een soort van anti-held. Het is af te keuren wat hij op sommige momenten doet, maar aan de andere kant begrijp je hem wel en op een gegeven moment had ik zelfs lichtelijk medelijden met hem. Het is aan de ene kant een slimme man, maar richting het einde van de film blijkt dat zijn vrouw slimmer is dan hij had gedacht, en dat vergroot het respect voor de personages en zeker voor May. Het niveau van de film is in ieder geval constant hoog. Ik was vooral ook benieuwd hoe alles af zou lopen. Het einde waarbij Day-Lewis in Parijs zijn geromantiseerde herinnering aan Ellen in stand houdt, is echt magisch.

Verder wil ik nog de prachtige cinematografie van de film roemen. Er zitten erg veel prachtige shots in de film, waardoor de film regelmatig oogt als een mooi schilderij. De muziek van Elmer Bernstein is erg aangenaam, evenals de fijne voice-over van de film. Ja wat mij betreft is dit een fijn meesterwerk, waarmee Scorsese toch weer bewijst hoe veelzijdig hij is. Ik vind niet al zijn films even goed, maar dit is absoluut een klein pareltje.

avatar van Sergio Leone
Betoverend liefdesdrama.

Martin Scorsese is zo'n regisseur wiens films ik qua inhoud niet altijd kan smaken, maar wiens regie keer op keer van het hoogste niveau is.
Nu, veel kostuumdrama's heb ik (nog) niet gezien, maar het is een genre dat ik zeker een kans wil geven. The Age of Innocence leek mij dan ook eens de moeite waard om te zien.

Vanaf minuut één word je meegezogen in de wereld van de New Yorkse high society, een milieu dat voornamelijk gekenmerkt wordt door arrogantie.
Newland Archer belandt door zijn aanstaande huwelijk in die wereld, maar dan moet de ontmoeting met de aantrekkelijke gravin Ellen Olenska nog plaatsvinden.
Het dilemma dat Newland nadien meemaakt is prachtig uitgewerkt. Hij moet constant zoeken naar de balans tussen emotie en verstand. Hoe hij dat beleeft is fantastisch uitgewerkt, met een fantastisch einde tot gevolg.

Op voorhand had ik gedacht dat dit een onemanshow van Daniel Day-Lewis ging worden, maar niets is minder waar.
Daniel Day-Lewis zet een ingetogen maar toch zo intense rol neer - een rol die niet moet onderdoen voor zijn larger-than-life-rollen als Bill the Butcher en Daniel Plainview. Maar Michelle Pfeiffer weet zich uitstekend staande te houden. Ze is op sommige momenten zelfs beter. Haar personage komt af en toe wat raar uit de hoek, maar het acteren an sich is absoluut van hoog niveau.
Ook Winona Ryder - niet bepaald mijn favoriete actrice - komt verrassend overtuigend uit de hoek. Haar op het eerste zicht naïeve personage wordt ook interessanter naar het einde toe, en daar maakt zij dankbaar gebruik van.

Martin Scorsese levert wederom een visueel wonder af. The Age of Innocence is bijzonder fraai in beeld gebracht. De camerastandpunten zijn uiterst verzorgd, maar ook de aankleding is van het hoogste niveau. De kostuums, de decors en de locaties zijn prachtig. Zelfs de make-up voor de oudere versie van de personages (iets wat toch altijd riskant is) komt geloofwaardig over.
De muziek is eveneens uitstekend gebruikt.

The Age of Innocence is misschien niet zo stoer als Goodfellas of Casino, maar is dubbel zo intens. Dit is het beste dat ik totnogtoe gezien heb van Martin Scorsese.

avatar van Badalamenti
Sergio Leone schreef:

The Portrait of a Lady, The House of Mirth kan ik je warm aanbevelen

avatar van Sergio Leone
Staat genoteerd.

Scorsese staat voor mij garant voor in elk geval een bovengemiddelde score. Nooit scoorde hij onder de 3,5 sterren in Moviemeter-termen. Ik zag al zijn speelfilms op 2 na. Het eerste uur hing Age of Innocence de uitzondering op een gevestigde regel te zijn, boven het hoofd. Ik kijk wel vaker films in etappes, maar heb met mezelf afgesproken dat ik dat in principe alleen 'mag' doen als de film langer dan 2,5 uur duurt. Nu komt deze film daar net niet aan, maar het zijn mijn regels, dus ik mag flexibel zijn.

Ik had dat echt even nodig, want vond er niet veel aan de eerste 70 minuten. Het pakte me totaal niet. Ik zat er niet in en hoewel ik me net nog had voorgenomen het woord 'saai' zo lang mogelijk te vermijden, is dat precies wat ik er van vond. Ik snap ook best dat juist die belachelijke tradities en etiquettes van de upperclass uit die tijd synoniem staat voor veilige bepalingen, ongeschreven regels en juist prat gaan op binenn de pas lopen ; wat dus ook gewoon saai is. De intense onderhuidse spanningen, de meedogenloze roddels & vooroordelen en het tot in het absurde bekrompen gedrag, zorgen ervoor dat je verbazing je over die saaiheid heen tilt. Dat was bij mij in elk geval in de tweede helft van de film het geval. In de eerste helft vond ik er nogmaals niet veel aan. Ben ook totaal geen fan van kostuumdrama’s, al is het maar omdat de personages die erin voorkomen niet verder van me af zouden kunnen staan en ik maar moeilijk mee kan leven met de probleempjes van rijkeluis gespuis. Gelukkig lukte dat dus na een pauze van ongeveer 20 uur. Normaal is zo’n lange pauze niet bevorderlijk voor het kijkplezier, soms dus wel.

Vond de cast vooral heel degelijk. Daniel Day-Lewis is een klasbak, maar ik heb hem nog nooit een overtuigende liefdesscène zien spelen. Hier is hij vooral overtuigend in zijn gekwelde gevangenschap. Vind hem vooral in rollen waar hij zich wat meer kan laten gaan, goed. Hier kon dat gezien zijn rol niet. Pfeiffer vind ik geen slechte actrice, maar op de een of andere manier vind ik haar nooit bij haar rol passen, wat ze ook doet. Had ik vooral de eerste 70 minuten last van. Ryder is best een goede actrice, maar krijgt hier net wat te weinig te doen, wat natuurlijk ook haar rol is. De bijrollen zijn weinig opvallend.

Visueel is de film bij vlagen echt een plaatje; net een schilderij af en toe. Overall gezien is het niet bijzonder genoeg om er heel lyrisch over te gaan lopen doen, maar het hielp met wel een eind de goede kant op. Vooral omdat de film verder ook tot in de puntjes verzorgd is op technisch vlak (daar reken ik dan van de kostuums tot de muziek onder).

Conclusie is eigenlijk dat dit een heel goede film is. Niet helemaal mijn film, maar vooral goed gemaakt. Klinkt een beetje flauw op een van je favoriete (top 50 toch zeker wel) regisseurs zo’n nietszeggende credit te geven, maar het is toch echt zo. 3,5 sterren en dat kunnen er zeker meer worden.

Prachtige film waarin een verloofde advocaat valt voor de nicht van zijn verloofde. De film speelt zich af in de high society van New York eind 1870 en de vele regels, tradities en gebruiken destijds komen goed naar voren en vormen een belangrijk onderdeel van het verhaal. Visueel gezien misschien wel Scorsese's mooiste film met ook uitmuntend camerawerk en montage. Ook is de aankleding zeer gedetailleerd. Sterk acteerwerk van de drie hoofdrolspelers waarbij de onderhuidse emoties bijna voelbaar zijn. In de herziening toch een 4.5 sterren.

avatar van Geno
Ja dit is wel een film die er even in hakt.

Zo frivool als het begin is, zo complex halverwege,... maar o-zo aangrijpend aan het eind. Het is inderdaad een lange zit. En het is een worsteling om zo veel razendknappe teksten en de onderlagen zo snel te kunnen doorgronden. Want veel heeft een onderlaag.

Met name het moment (aan het eind van de film) waarop zoonlief aan vader - Newland Archer - bijna luchtigjes vertelt dat zijn moeder May Welland - die op dat moment stervende was - af bleek te weten van zijn verscheurdheid en worstelingen, en dus ook weet had van zijn grootste en geheime liefde Ellen Olenska, plaatst de film met terugwerkende kracht plots in een ander licht...

Het is een pittige film... maar wel klasse! Oh ja... en wat geweldig geacteerd!

Over de filmische, noem het visuele of cinematografische waarden van de werken van Scorsese moeten we ons nooit zorgen maken en al zitten we deze keer niet in de maffia- of misdaadwereld, "The Age of Innocence" is, doorheen de romantische intrige van het verhaal, een vlijmscherpe en schitterend geslaagde ontleding van de keiharde wetten, zeden en gebruiken van de werkelijke high-class-society.
Heel veel oog voor het detail, de decors, de costumering, de kleurschakeringen en steunend op de overtuigende acteerprestaties van heel wat routiniers in het vak.
De film straalt voldoende passie uit en toch blijft hij gespaard van al te suggestieve vrijscènes. Mooie scènes zijn er anders wel voldoende, zoals de "bijna-bekentenis"-scènes en de laatste met hoofdpersonage en zoon.
De roman van Edith Warnton werd reeds verfilmd in 1924 en 1934. Scorsese voegde er een derde, bezienswaardige remake aan toe.

avatar van goongumpa
Niet de meest sexy Scorsese-film, maar toch weer prachtig gedaan. Een universeel verhaal over onvervulde liefde in een verstikkend wereldje van ongeschreven wetten. En uiteindelijk over een leven leiden dat gedomineerd wordt door het gevoel dé kans gemist te hebben. De acteerprestatie van Day-Lewis verschuift van hartstochtelijk en naïef naar diep doorvoeld: klasse.

En over het algemeen haat ik kostuumdrama's met bals en dat soort dingen.

avatar van HarmJanStegenga
Werd weer eens tijd voor een Scorsese. Dat was weer te lang geleden. Nou heb ik het meeste wel gehad natuurlijk, maar deze prent lag nog klaar. Kon er niet zoveel mee. Goed acteerwerk, dat zeker. Vooral Daniel Day-Lewis schittert, maar verder kon het verloop van het verhaal me niet zo interesseren. De prachtig geschoten plaatjes compenseren de saaiheid een beetje. Visueel imponerend dus, verder niet zo.

avatar van mjk87
Vooral een hele mooie film. Dat ligt natuurlijk aan de decors en kostuums die de wereld van de New Yorkse high society goed weergeven, maar ook aan de regie en camerawerk. Fijne tracking shots, leuke focus op de luxe en overdaad als prachtig gekleurde bloemen, eten, schilderijen en snuisterijen maar ook met enkele mooi belichte scènes. Dat alles is lekker snedig gemonteerd (op een enkele wat brakke cut na) waardoor het allemaal heel vloeiend loopt en je je geen moment verveelt. Scorsese weet precies hoe lang zijn scènes moeten duren en de film weet daardoor prima te vermaken zonder stil te vallen. Hij is daar nog altijd één van de beste in, hoe lang zijn prenten ook duren en hoe mager de film kan zijn: je blijft kijken.

Maar och wat is het een kille bedoeling allemaal, en dan vooral tussen Day-Lewis en Pfeiffer. Dat het geen brok gezelligheid is in het wereldje waarin zij leven is prima (dat is nu net het punt) maar het was fijn geweest als het tussen die twee wel had geknetterd. Dan was de twijfel tussen de twee levens een stuk beter naar voren gekomen. Want waarom zou je de éne saaie (maar lieve en aantrekkelijke) vrouw inruilen voor een andere saaie vrouw. Je ziet dat men hier een film over heeft willen maken, maar het komt er helaas nooit uit. Alles wat deze film echt had kunnen zijn - een grootse meeslepende film- is het niet geworden. Dat ligt dan wel aan Pfeiffer, want de rest van de cast is sterk. Ryder is volstrekt geloofwaardig als simpel grietje, Day-Lewis is fantastisch met zijn blikken (alleen krijgt hij geen weerwoord) maar Pfeiffer helaas een grijze muis (waardoor Day-Lewis ook een beetje verloren rondloopt soms). Niettemin overheerst het positieve. 3,5*.

lezertje
Wat is dit een strontvervelende film, zeg. Het lijkt wel of Scorsese al zijn kennis over film maken overboord heeft gegooid. Plak een paar beelden achter elkaar en laat iemand voorlezen wat we zien. Alsof de kijker debiel is en zelf niet kan interpreteren. Een héééél dikke nul sterren.

avatar van Badalamenti
niet van mijn gewoonte.... maar dit slaat echt nergens op !

avatar van baspls
Na een reeks van geweldadige (gangster-)films besluit Martin Scorsese om zijn - naar eigen zeggen - meest geweldadige film te maken: Een kostuumdrama.

The Age of Innocence verteld het verhaal van Newland Archer, een lid van een respectabele high society-familie van New York. Archer is verloofd met May Welland, maar zijn oog valt op haar nicht gravin Ellen Olenska die het onderwerp is van veel geruchten omdat ze wil scheiden van haar man.

Hoewel het acteerwerk uitstekend is en het verhaal ook zeker niet onaardig, was het geheel wel een beetje stijfjes. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet iedereens cup of tea is, met name het begin van de film vergt wat geduld. Maar dat was het wat mij betreft wel waard, want het drama was uitstekend en de film kende een aantal bijzonder sterke momenten. Door de verteller die af en toe tussendoor kwam voelde de film aan als een soort boek. Aan de ene kant vond ik het wel wat hebben, de uitleg tussendoor, maar aan de andere kant haalde het het tempo uit de film.

Altijd opmerkelijk dat sommige mensen het zichzelf zo moeilijk maken, dan heb je een mooie verloofde en dan moet je zo nodig verliefd worden op haar nicht, met wie je onmogelijk een relatie kunt onderhouden. Wat een leven hebben die lui ook allemaal, zoveel geld en dan de hele dag besteden aan frivoliteit, geen wonder dat ze niets anders te doen hebben dan roddelen en kijken of iedereen alles nog wel doet 'zoals het heurt'. Wel grappig dat er nog steeds een aantal Nederlandse invloeden in het New York van toen waren. Henry van der Luyden met zijn servies van de VOC bijvoorbeeld.

Het beste van The Age of Innocence is dat het visueel echt een meesterwerk is, zonder twijfel Scorsese's mooiste film. De cinematografie is uitstekend, veel symmetrie en schilderachtige composities in mooi Cinemascope formaat. Het kleurgebruik was bijzonder mooi, al die prachtige bloemen kon je bijna ruiken. De historische setting was erg geslaagd. De interieurs, de kostuums, de schilderijen aan de wanden, het is allemaal bijzonder mooi verzorgt. De muziek van Elmer Bernstein was ook erg mooi en hielp de emotionele momenten enorm.

Scorsese heeft daarnaast ook een aantal Hitchcockiaanse trucjes toegepast. Om te beginnen hebben we de prachtige openingstitels van Saul Bass met de ontluikende bloemen. Daarnaast werd om aan te geven dat een personage zich ergens op focuste een film noir-achtige belichting van de ogen gebruikt. Bepaalde emoties werden met kleuren als rood en geel weergegeven (Hitchcock deed dit ook in Marnie) en tot slot heeft Scorsese ook een erg experimenteel trucje gebruikt: als Newland en Ellen in een menigte zitten komt er een soort toneellicht over hen heen en hoor je de andere toeschouwers niet meer.

Alleen de visuele pracht maakt The Age of Innocence het kijken al waard. Het kan een vrij lange zit zijn, maar Daniel Day-Lewis, Winona Ryder en Michelle Pfeiffer loodsen je samen met Elmer Bernstein's mooie klanken langs alle frivoliteit, zodat je kan genieten van de prachtige beelden en het geslaagde liefdesdrama.

avatar van tbouwh
Einde overtreft al het mooie dat ik daarvoor zag met gemak. Erg blij dat ik deze heb kunnen zien in EYE.

avatar van pfan
Ik heb deze mooie film onlangs voor het eerst op het grote doek gezien, ook in het EYE.

Nee, ik werd hierdoor niet gegrepen. Te traag en de hoofdpersoon is een piepert.

kappeuter (moderator)
The Period Detail in THE AGE OF INNOCENCE - YouTube

'Martin Scorsese discusses the making of the film with critic Kent Jones.'

avatar van missl
Goede acteurs maar ik vind kostuumdrama's altijd zo saai en daar is dit geen uitzondering op.

avatar van joolstein
Ondanks dat de regisseur Scorsese gebruikmaak van kleuren om emoties van de verschillende personages te onderstrepen. (Bij een fade-out kleurt het scherm soms geel of rood. Een techniek die al was te zien in de films Black Narcissus (1947) en Rear Window (1954). Ook de kleuren van jurken, rozen en interieurs benadrukte de emoties van de personages. Wekte de film in mij als kijker nergens enige emotie op. Eerder was het afstandelijk en stijfjes.

De filmdecors zijn een perfecte ogende reconstructies van het New York van de jaren 1870. Er worden vele (avond) maaltijden genuttigd (en de sociale gebruiken en machtsverhoudingen die ermee gepaard gingen) en aan de muur hangen schilderijen van de grote meesters. Daarnaast gebruikte de regisseur ook opvallende belichtingstechnieken en iris shots (populair tijdens de silent film era) om bepaalde gebeurtenissen te accentueren. TJa, op het vlak van; de decors, de kostumering, de kleurschakeringen is er dan ook heel veel oog voor het detail.

Het is dan ook vooral jammer dat ik nergens enige compassie voor de rijkere bovenklasse van het New York kon krijgen. Nergens waren de onderdrukte emoties voelbaar. Doordat het vanuit mannelijk perspectief werd verteld was Daniel Day-Lewis, uiteraard de betere speler. De kleinere rol van Winona Ryder was ook geen verkeerde vertolking. Echter het was Michelle Pfeiffer die er eerder uit zag als een grijze muis dan een vrijgevochten dame. Begrijp me niet verkeerd ze was een prachtige verschijning in haar weelderige japonnen maar haar situatie is te magertjes weergegeven. Het is dan ook vooral te danken aan het sterke verhaal van Edith Wharton, dat ik de film toch met een positieve waardering weet te belonen.