Val Lewton: The Man in the Shadows (2007)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Kent Jones
met de stemmen van Martin Scorsese, Elias Koteas en Orson Welles

Martin Scorsese brengt in deze documentaire een eerbetoon aan Val Lewton, de producent van een reeks gedenkwaardige low-budget horrorfilms voor de RKO Studios. Val Lewton werd opgevoed door zijn moeder en zijn tante. Daardoor omvatten zijn films vaak sterke vrouwelijke karakters die zich in moeilijke situaties bevinden en die snel volwassen moeten worden. Hij is vooral bekend van de horrorfilms die hij maakte vanaf 1940. Zijn eerste was 'The Cat People' en daarin zou hij nauwgezet toezien op elk aspect van de voltooiing van de film. Hoewel hij als regisseur van griezelfilms werd gecategoriseerd, toonden zijn films nooit een monster en liet hij alles aan de verbeelding van de kijker over, geholpen door muziek, stemming en belichting.