Das Letzte Schweigen (2010)

Alternatieve titel: The Silence

Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Baran bo Odar
met Ulrich Thomsen, Wotan Wilke Möhring en Katrin Saß

Op een warme zomeravond verdwijnt de 13-jarige Sinikka. Haar fiets wordt gevonden op exact dezelfde plaats waar 23 jaar eerder een meisje werd vermoord. Voor de ouders van Sinikka begint het zenuwslopende wachten en ook de moeder van de destijds vermoorde Pia wordt opnieuw met het tragische verleden geconfronteerd.

Uitstekende waar gebeurde film over een verschrikkelijke pedofiele moord , je wordt gewoon het verhaal in gezogen, ook een prima cast met de Deense acteur Ulrich Thomsen als Peer Sommer en de Duitse top acteur Wotan Wilke Möhring als Timo Friedrich.

avatar van Movie-Addicted
Inderdaad, de film neemt je helemaal mee. Maar waargebeurd? ben nieuwsgierig naar de bron. Kan nergens wat vinden op het internet.

*3.5

Veel korte scènes, met veel verschillende personen, oog voor keurig camerawerk, tijdssprongen en meeslepende muziek geven deze film toch wel een thriller-allure.
Alzo blijft het zekerlijk boeiend en al is het slot niet wat velen zouden hebben verwacht, de film is des te meer een striemende waarschuwing tegen pedofilie.
Knappe acteerprestaties.

Meneer Bungel
Movie-Addicted schreef:
Imdb / DLS: ''Director Baran bo Odar has said that South Korean movie _Salinui chueok (2003)_ was a big inspiration for this movie.''

Imdb / SC: ''Despite the film being based on a series of real murders in the Korean provincial town of Hwaeseong during the 1980s, Joon-ho Bong also drew a lot inspiration from a play called 'Come See Me' which dramatized the incidents.''

Via via gebaseerd op de realiteit dus.

avatar van voskat
Prachtig geschoten krimi. Cinematografisch ontzettend sterk, en een paar erg spannende momenten.

avatar van Jan met de pet
In deze film had veel meer ingezeten, het kwam op mij wat amateuristische over, vooral de rechercheur waarvan de vrouw was overleden, de vrouwelijke rechercheur schakelde op het laatst van de film ook niet en daarom kreeg je een raar en misselijk einde: 3,0

Knappe psychologische thriller over de moord op een jong meisje, 23 jaar geleden. De film laat vooral zien wat zo'n gebeurtenis doet met de nabestaanden, de ouders, de politiemensen die tevergeefs de moordzaak trachtten op te lossen, maar ook met de daders. En dan gebeurt er weer een moord en lijkt het zich allemaal te herhalen.
De film is bij tijd en wijle ongemakkelijk, omdat de emoties niet geschuwd worden en je als kijker ook niet helemaal zeker bent van je rol. Met wie leef je mee? Zijn de daders ook slachtoffers? In deze film is dat allemaal niet zo duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat het verlies van een kind de rest van je leven bepaalt en dat je daarna nooit meer een onbezorgde dag kent.

avatar van Leo1954
Lekkere thriller. Spel overtuigde me niet altijd, met de politiechef als dieptepunt. Maar och, spanning volop.

avatar van Kind.of.human
Spannende thriller. Onderhoudende film. Goed geacteerd.
Zeker de moeite om te zien.
Geen must-see.

Zeer goede film (waarom zo'n lage waardering?) waarbij ik op het einde steeds keek hoe lang het nog duurde omdat je hoopte dat er nog dingen gingen gebeuren. Echter deze film kan niet waargebeurd zijn omdat de tweede dader niet werd gepakt en dus eigenlijk alleen hij het verhaal weet. Dus zou hij dit verhaal vertelt moeten hebben om er een film van te kunnen maken. Maar hij neemt het verhaal mee in z'n graf.

avatar van mayhemblik
Tv film met b-acteurs.
''Memories of murder'' vond ik wel beter.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bijster beklijvend.

De spanning druipt ervan af. Dit verhaal over een kindermoord en de pedofielen die erachter zitten weet één voor een de haren op de arm omhoog te werken. Van kippenvel gesproken. De karakters weten te beklijven maar bovenal weet de suspense te werken. Bijster origineel is het allemaal niet, maar onderhoudend des te meer.

Zeer goed.

Uitstekende film waarin de verdwijning van een meisje nogal veel gelijkenis vertoont met 23 jaar eerdere moord. Een bijzonder onderhoudend verhaal, dat ook realistisch overkomt en met aardig wat spannende momenten. Een aantal boeiende personages, maar ook een aantal personages die niet geheel overtuigden. Met gemak 3.5 sterren.

avatar van Dennis Evahi
Spannend verhaal. Goed acteerwerk.
De moord op het meisje heeft impact op de levens van verschillende mensen.
Na 23 jaar komt alles weer als een deja vu.
Die ontknoping is tergend pijnlijk.
Goede thriller.

avatar van fritsje
Reteindringende tatortaflevering !

avatar van assowise
Zo-de-knetter wat een topfilm! Werkelijk prachtig gefilmd en met genoeg wendingen om enkele uitgekauwde clichés te compsenseren. De "rechercheur die met pensioen gaat maar nog één zaak heeft die hem niet los laat" is al zovaak gebruikt dat het bijna een grap wordt, maar dat is dan ook één van de weinige grappen in de film.

The Silence houdt het spannend en je moet wel opletten om, zeker in het begin, iedereen uit elkaar te houden. Een half puntje aftrek voor de knullige make-up van Timo als jongere maar verder is dit een schitterend debuut van de Zwitserse regisseur.

ipman-99
"Das Letzte Schweigen." ... " !!!

Aangrijpend Drama !!! 'Das Letzte Schweigen' is een Duits
drama dat onder de huid kruipt en psychologische uppercuts uitdeelt.
Het gaat over een pedofiele moord die er gepleegd wordt, en na 23 jaar later herhalen
de feiten zich opnieuw op dezelfde plaats.
De vraag is dan uiteraard ... wat zit er in godsnaam achter?!
Op dit mysterie krijgen we vragen en antwoorden.
De cast leverde uitstekend werk en het camera en kleurgebruik krijgen alleen
maar positieve vermeldingen hier.
De menselijke schade/leed die het met zich meebrengt naar naasten en
familieleden is duidelijk voelbaar en kende een ietwat aparte koude sfeer.
Als filmliefhebber/verzamelaar kan je geen enkele land of genre links laten liggen,
en dat is bij deze weer helemaal terecht tot zijn recht gekomen !

avatar van Velazques
Ik heb nog nooit zo'n slechte film gezien. En ik weet waar ik over heb, ik ben m'n vrouw en m'n dochter verloren.

avatar van 3 2 1 cut
Velazques schreef:

Een intrieste mededeling en begrijpelijk. Maar wel de vraag waarom je hier de relatie ervan legt met deze film ?

Ja, dit was een trieste film. Een 'slecht' einde omdat de ware moordenaar er uiteindelijker mee weg komt. ik vond de film vooral begrijpelijk naar de nabestaanden toe. Naar de getuige die met de 'moed der wanhoop' zelfmoord pleegt. het meest trieste is eigenlijk de onschuld van de slachtoffers die niet meer verder kunnen/mogen leven.

Waarom vond jij het slecht ?

dus die ene pedo gaat lekker vrij uit....tjonge vond het een goede film

avatar van Askikker
Ik had gedacht dat de echte moordenaar op t eind nog wel gevat ging worden. Als de zwangere agente het witte hoesje van de dvd had gezien, had ze dat meteen aan Peer Sommer gelinkt

avatar van Decec
Een goede drama/misdaad/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van cantforgetyou
Wauw! Erg goede film. Prachtig gespeeld. Mooie beelden en muziek. Maar vooral dus sterk acteer werk. Echt zeer de moeite waard om te kijken. Fijn om tussen zoveel bagger weer eens een juweeltje te vinden.

avatar van BlueJudaskiss
Onvoorstelbaar mooie film die steviger bij me binnen kwam dan ik had verwacht. Verhaal en personages soms ietwat cliché, maar door het prachtige camerawerk, acteerprestaties en muziek had ik daar eigenlijk geen last van. Prachtig.

Goede Duitse misdaadfilm.
Het verhaal is indrukwekkend goed, zit uitstekend in elkaar.
Nadeel van deze film is dat de acteurs niet de besten zijn dat Duitsland heeft te bieden, dat merk je heel goed, af en toe wordt er wel heel stuntelig geacteerd ofwel doet men aan overacting...
Maar voor het verhaal mag je deze film zeker niet missen...

avatar van nadrin
Niet zo eenvoudig om de gehele film geconcentreerd te blijven. Omdat het zeer ongemakkelijke gevoelens zijn die op je worden losgelaten.

avatar van stefan dias
Plot dat je in elke detectiveserie tegenkomt, maar oh, wat is dit goed uitgewerkt. Het gaat natuurlijk om de vreselijkste der vreselijke geweldplegingen en toch is het 'verfrissend' dat het bruutste geweld min of meer uit beeld gehouden wordt. Beslist geen Amerikaanse aanpak. Zelfs als de gestoorde, getormenteerde flik zijn irritante chef aanvliegt, gebeurt dit grappig genoeg net buiten het beeldkader.

Zo is de stilering in deze film heel fraai, zonder opdringerig te zijn: de zomerse sfeer, de sinistere muziek, het past allemaal perfect bij elkaar. Odar speelt met clichés, maar dat is dus spel. Niemand wordt uiteindelijk verliefd op elkaar. Prachtig ook hoe de moeder van Pia, na de 'opheldering' zich ergert aan het misplaatste triomfalisme van Kronach en, ondanks het besef en gepaste verontschuldigingen van deze laatste, beseft dat 'es nicht funktioniert'.

Mooi ook hoe het cliché van de koppige flik die zich vastbijt in de zaak, toch uitloopt op een sisser omdat hij simpelweg geen bewijs heeft. Wat natuurlijk de immense frustratie oplevert dat de dader vrijuit gaat.

Knapste staaltje is wel dat de cineast de twee pedofielen gevoelens geeft, zonder ons daarbij te verplichten tot 'begrip'. Uiteraard de evidente meest weerzinwekkende gevoelens, maar daarnaast ook eenzaamheid, frustratie en zelfhaat. De hoofdschuldige mist de enige (door en door zieke) soulmate die hij ooit gekend heeft en dat doet hem duidelijk pijn. Dat hij ontkomt, komt aan als een mokerslag en blijft nazinderen. Uiteindelijk blijft alles kapot.
En wat zet Thomsen trouwens alweer fantastisch een weinig sympathiek, in dit geval ronduit weerzinwekkend personage neer. Topfilm.

avatar van stefan dias
Zinema schreef:

Bijster origineel is het allemaal niet,

Ben het hier niet mee eens. Plot en bepaalde stereotiepen die dat met zich meebrengt zijn uiteraard allesbehalve origineel, maar de aanpak ervan des te meer. Om nog te zwijgen van de uitkomst.

avatar van james_cameron
Prima duitse thriller over een onopgeloste moordzaak in de jaren '80, die in het heden weer de kop opsteekt. Sommige personages komen er een beetje bekaaid vanaf, het zijn er wellicht ook wat veel, maar verhaalopbouw en sfeertekening zijn dik in orde. Sporadisch ook behoorlijk spannend.

In het begin erg rommelig met veel personages. Gaandeweg vallen de stukjes op hun plaats. Wat overblijft is een erg beklemmende film die nog lang blijft hangen. 4☆

avatar van clubsport
Aardig probeersel van duitse bodem als misdaad drama , maar het is op sommige momenten niet echt overtuigend , qua verhaal is het redelijk bedacht maar niet meer dan dat .

avatar van Filmkriebel
Misdaaddrama over een oude moordzaak op een kind die 23 jaar later heropend wordt omdat een gelijkaardige moord plaatsvindt op identiek dezelfde plek. Geen whodunnit zoals misschien kan gedacht worden. De film probeert het allemaal dieper te zoeken en verbanden te leggen tussen de twee cases, maar het plot blijft redelijk ondermaats. Het ontbreekt ook aan enige spanning doch er hangt een ongezond sfeertje in de film (rond pedofilie). Over het acteerwerk valt niks te klagen. Had er meer van verwacht.

avatar van sinterklaas
Heel goed.

Ik herinner me nog wel dat ik als kind op zijn tijd graag wel eens een Krimi mocht zien; die snauwende Duitse rechercheurs, de vlotte handelingen en acties, autoachtervolgingen... Ik zie hier meerdere mensen het woord Krimi gebruiken en inderdaad: The Silence is een verlenging ervan. Alleen niet vlot of vol met actie... Nee, deze moet het hebben van de subtiliteit.

Ik had echter daarentegen ook verwacht dat dit misschien niet zoveel ging worden, maar de twee uren gingen zo voorbij... Eerst het plot... De film is een aaneenschakeling aan observaties... Althans zo voelde het wel. We worden bij het begin meteen al gecomfronteerd met twee pedoseksuelen die op een warme zomerdag halverwege de jaren 80 weer eens tijd maken om op jacht te gaan. En jawel... De regisseur schuwt hier helemaal niks en duwt de kijker meteen met zijn neus op de feiten. Echter... wil hij hier ook een verband maken tussen een daadwerkelijke roofdier en een meeloper... genaamd Timo... Die laatste krijgt later meer aandacht.

23 jaar later wordt er op precies dezelfde plek weer soortgelijke sporen gevonden en de 13 jarige Sinneka is verdwenen. Best wel een klap in het gezicht aangezien we eerst een lichtelijke zomerse coming of age-achtige begin voorgeschoteld kregen. Natuurlijk weet je als kijker al meteen hoe het afloopt... Echter, focust de regisseur hier overduidelijk op de gevolgen van deze verdwijning... De wanhopige ouders, de ouders van het eerdere vermiste meisje die weer met het verleden geconfronteerd worden, de politie die weer alle moed bijeen moet schrapen om zich voor te bereiden op het ergste, gevolgd met de thuissituaties... Maar dan ook voornamelijk het hele verhaal rond Timo, de meeloper die je wel erg op je gesteldheid weet te werken... Zeker wanneer hij weer oog in oog komt met zijn vroegere vriend.

Dan de sfeer... Die was hier dik in orde. De Zuid-Duitse rurale omgeving, de zomerse hitte is haast te voelen, de soundtrack is onderhuids freaky en wordt ook regelmatig toegepast en de sfeer is broeierig en benauwd... Ook die kinderporno-opnames (dat masker, die blik in die ogen van dat meisje, het idee) waren gewoon doodeng. Ook lukt het de film om de kijker te laten meeleven in de personages.

En natuurlijk: Het einde is knap lullig.

Aangenaam verrast door deze film. Ik ga zeker Who Am I? en Sleepless opsnorren.