Mean Streets (1973)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Harvey Keitel en David Proval

Een wreed portret van de bezeten relatie tussen twee oplichters die zich een bestaan bijeenscharrelen in de buurt Little Italy in New York, waar de boodschap luidt: als je in misdaad handelt betaal je met geweld. Liefde en trouw hebben geen waarden, terwijl ze juist zo goed van pas zouden kunnen komen.

misterfool
Ik kan een heel eind met de recensie van Onderheid meegaan. Mean Streets heeft een flinterdun verhaal vol met irritante karakters(met name het personage dat Robert De Niro speelt). De sfeerzetting van deze film vind ik daarentegen wel erg sterk. Ik ben dan ook wel een fan van jaren 70-grit. Taxi Driver vind ik echter een heel stuk beter.

stefan dias schreef:
Ik heb een hekel aan de LOTR-films, maar ik heb geen zin om er nog eens eentje te gaan bekijken om 'm naderhand 'gefundeerd' af te kunnen kraken.

Volledig je goed recht. Je zal mij ook nooit horen zeggen dat je dat absoluut wel moet doen.

avatar van Night's Watch
De oudste film die ik tot nu toe zag van Scorsese en het is duidelijk dat hij door de jaren heen beter is geworden. Het enigzins vergelijkbare Casino is stukken sterker dan Mean Streets. Scorsese laat hier al zien dat hij fantastisch sfeervolle scenes kan produceren zoals de scenes in de bar, qua beelden en muziek is Mean streets absoluut een fantastische film. Het verschil zit hem in het plot en de personages, hier kan ik in Mean streets weinig mee. Ik leefde niet mee met de personages en het verhaal was verre van interessant en spannend. De fijne sfeer van New York en het flinke geweld zorgen voor een nipte drieënhalve ster.

avatar van JeroenFR08
Matige gangsterfilm met een goede de Niro, daar blijft t dan ook bij.

Om dan maar meteen met de Niro door te gaan. Wat een absurd en raar personage. Ja zoals ik al aangaf, hij speelt goed. Maar het is een eigenlijk ongeloofwaardig personage. Absoluut onbegrijpelijk wat hij allemaal doet om iedereen tegen zich in het harnas te jagen. Zijn beweegredenen zijn niet bekend. Dit maakt het des te lastiger de film serieus te nemen. Komt bij wat Keitel allemaal blijft doen om het die eikel goed te maken in de gangsterwereld. Tikkeltje ongeloofwaardig.

Zoals al vaker vermeld in de recensies voor mij is dit de eerste Scorsese. Er stond in het begin van de film vermeld dat het verhaal kwam van hem. Ik heb geen verhaal kunnen ontdekken. Het is een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Het maakt de film rommelig, daarbij komt dat het daardoor lastig was constant mijn aandacht erbij te kunnen houden. Scorsese heeft dit wel ruimschoots verbeterd later natuurlijk bij een breed scala aan mooie films.

Opwarmertje van Scorsese. De opmars naar wat voor hem een zeer mooie regie-carrière zou worden begint een tikkeltje matig. Met hier en daar wel kleine lichtpuntjes.

avatar van notsub
Mean Streets heeft het niet voor mij. Het gaat maar richtingsloos door in dat nachtleven tussen alle die wannabee criminelen. Ik heb het idee continu naar hetzelfde te zitten kijken. De tijdsgeest van de jaren zeventig is zeker de moeite waard, New York wordt prachtig weergegeven en een duister nachtlveven kan ik best waarderen, maar waar gaat dit nu eigenlijk over ? Samengevat: een hoop irritant geruzie.

avatar van IH88
“You don't make up for your sins in church. You do it in the streets. You do it at home. The rest is bullshit and you know it.”

Eén van de eerste films van Scorsese en je ziet al duidelijk de hand van meester. Uiteraard door De Niro, maar ook door de maffia verhaallijn, het keiharde geweld, de dialogen en uiteraard Scorsese's favoriete stad New York. New York ziet er nog groezeliger uit dan in Taxi Driver.

Mean Streets drijft op de dialogen en het acteerspel en hier excelleert de film. De Niro, Keitel, Proval etc. Allemaal voortreffelijk. Maar het verhaal is niet al te bijzonder en visueel is het soms erg matig. Dat de film donker is snap ik, maar je kan het ook overdrijven. Het oogt rommelig en de personages (vooral De Niro’s Johnny Boy) zijn soms strontvervelend. Het eind heeft ook iets te veel losse eindjes. Geen slechte film, maar van Scorsese verwacht je wel wat meer.

avatar van Pecore
Oef, flinke tegenvaller dit. Het begin is vermakelijk en Scorsese weet een leuk sfeertje neer te zetten van een rauw en broeierig New York van vervlogen tijden. Een goed half uur onderweg begint deze prent echter flink op mijn zenuwen te werken. De dialogen voelen geforceerd aan, de muziek stoort en de karakters zijn vervelend. De hoofdrolspelers heb ik ook wel eens overtuigender te werk zien gaan. Wat overblijft is een saai, chaotisch en te lang voortkabbelend geheel.

kappeuter (moderator)
Scorsese is altijd relevant gebleven en staat nog steeds aan de top - Film - De Volkskrant (betaalartikel)

Met een tentoonstelling in filmmuseum Eye en een groot retrospectief van zijn films, is dit de zomer van Martin Scorsese. Wat maakt zijn werk zo meesterlijk? Nederlandse filmregisseurs leggen het uit. Vandaag Martin Koolhoven over Mean Streets (1973).

avatar van stefan dias
Heb net nog eens de laatste helft opnieuw gezien (dus zonder de sublieme 'mook' scène) omdat ik 'm ergens stoemelings (te laat) tegenkwam en alleen maar het laatste stuk kon tapen.

Ik kan het moeilijk beschrijven (maar probeer het toch): wat spat hier een dynamiek van het scherm. Keitel is waanzinnig en De Niro nog waanzinniger. Compleet wacko. De scène op het einde in de auto met een piepklein stukje Cream op de radio: schitterend. Sublieme acteurs, een stukje grauw New York, natuurlijk aanvoelend camerawerk, vlot gemonteerd op swingende muziek. Meer hoeft er voor mij dan al niet meer te gebeuren. Dit wérkt gewoon. Puur genieten.