"You don't make up for your sins in church. You do it in the streets..."
Een wreed portret van de bezeten relatie tussen twee oplichters die zich een bestaan bijeenscharrelen in de buurt Little Italy in New York, waar de boodschap luidt: als je in misdaad handelt betaal je met geweld. Liefde en trouw hebben geen waarden, terwijl ze juist zo goed van pas zouden kunnen komen.
Ik kan een heel eind met de recensie van Onderheid meegaan. Mean Streets heeft een flinterdun verhaal vol met irritante karakters(met name het personage dat Robert De Niro speelt). De sfeerzetting van deze film vind ik daarentegen wel erg sterk. Ik ben dan ook wel een fan van jaren 70-grit. Taxi Driver vind ik echter een heel stuk beter.
De oudste film die ik tot nu toe zag van Scorsese en het is duidelijk dat hij door de jaren heen beter is geworden. Het enigzins vergelijkbare Casino is stukken sterker dan Mean Streets. Scorsese laat hier al zien dat hij fantastisch sfeervolle scenes kan produceren zoals de scenes in de bar, qua beelden en muziek is Mean streets absoluut een fantastische film. Het verschil zit hem in het plot en de personages, hier kan ik in Mean streets weinig mee. Ik leefde niet mee met de personages en het verhaal was verre van interessant en spannend. De fijne sfeer van New York en het flinke geweld zorgen voor een nipte drieënhalve ster.
Matige gangsterfilm met een goede de Niro, daar blijft t dan ook bij.
Om dan maar meteen met de Niro door te gaan. Wat een absurd en raar personage. Ja zoals ik al aangaf, hij speelt goed. Maar het is een eigenlijk ongeloofwaardig personage. Absoluut onbegrijpelijk wat hij allemaal doet om iedereen tegen zich in het harnas te jagen. Zijn beweegredenen zijn niet bekend. Dit maakt het des te lastiger de film serieus te nemen. Komt bij wat Keitel allemaal blijft doen om het die eikel goed te maken in de gangsterwereld. Tikkeltje ongeloofwaardig.
Zoals al vaker vermeld in de recensies voor mij is dit de eerste Scorsese. Er stond in het begin van de film vermeld dat het verhaal kwam van hem. Ik heb geen verhaal kunnen ontdekken. Het is een aaneenschakeling van gebeurtenissen. Het maakt de film rommelig, daarbij komt dat het daardoor lastig was constant mijn aandacht erbij te kunnen houden. Scorsese heeft dit wel ruimschoots verbeterd later natuurlijk bij een breed scala aan mooie films.
Opwarmertje van Scorsese. De opmars naar wat voor hem een zeer mooie regie-carrière zou worden begint een tikkeltje matig. Met hier en daar wel kleine lichtpuntjes.
Mean Streets heeft het niet voor mij. Het gaat maar richtingsloos door in dat nachtleven tussen alle die wannabee criminelen. Ik heb het idee continu naar hetzelfde te zitten kijken. De tijdsgeest van de jaren zeventig is zeker de moeite waard, New York wordt prachtig weergegeven en een duister nachtlveven kan ik best waarderen, maar waar gaat dit nu eigenlijk over ? Samengevat: een hoop irritant geruzie.
“You don't make up for your sins in church. You do it in the streets. You do it at home. The rest is bullshit and you know it.”
Eén van de eerste films van Scorsese en je ziet al duidelijk de hand van meester. Uiteraard door De Niro, maar ook door de maffia verhaallijn, het keiharde geweld, de dialogen en uiteraard Scorsese's favoriete stad New York. New York ziet er nog groezeliger uit dan in Taxi Driver.
Mean Streets drijft op de dialogen en het acteerspel en hier excelleert de film. De Niro, Keitel, Proval etc. Allemaal voortreffelijk. Maar het verhaal is niet al te bijzonder en visueel is het soms erg matig. Dat de film donker is snap ik, maar je kan het ook overdrijven. Het oogt rommelig en de personages (vooral De Niro’s Johnny Boy) zijn soms strontvervelend. Het eind heeft ook iets te veel losse eindjes. Geen slechte film, maar van Scorsese verwacht je wel wat meer.
Oef, flinke tegenvaller dit. Het begin is vermakelijk en Scorsese weet een leuk sfeertje neer te zetten van een rauw en broeierig New York van vervlogen tijden. Een goed half uur onderweg begint deze prent echter flink op mijn zenuwen te werken. De dialogen voelen geforceerd aan, de muziek stoort en de karakters zijn vervelend. De hoofdrolspelers heb ik ook wel eens overtuigender te werk zien gaan. Wat overblijft is een saai, chaotisch en te lang voortkabbelend geheel.
Met een tentoonstelling in filmmuseum Eye en een groot retrospectief van zijn films, is dit de zomer van Martin Scorsese. Wat maakt zijn werk zo meesterlijk? Nederlandse filmregisseurs leggen het uit. Vandaag Martin Koolhoven over Mean Streets (1973).
Heb net nog eens de laatste helft opnieuw gezien (dus zonder de sublieme 'mook' scène) omdat ik 'm ergens stoemelings (te laat) tegenkwam en alleen maar het laatste stuk kon tapen.
Ik kan het moeilijk beschrijven (maar probeer het toch): wat spat hier een dynamiek van het scherm. Keitel is waanzinnig en De Niro nog waanzinniger. Compleet wacko. De scène op het einde in de auto met een piepklein stukje Cream op de radio: schitterend. Sublieme acteurs, een stukje grauw New York, natuurlijk aanvoelend camerawerk, vlot gemonteerd op swingende muziek. Meer hoeft er voor mij dan al niet meer te gebeuren. Dit wérkt gewoon. Puur genieten.
Interessante film omdat het één van de eerste films van Martin Scorsese is voor hij zijn meesterwerken als Taxi Driver en Raging Bull zou gaan neerzetten. In die zin kan de onvermoede kijker wel ontgoocheld worden door de messy toestand van deze film. Keitel en De Niro acteren erg overtuigend, maar kunnen niet verdoezelen dat de plot nagenoeg onbestaande is. Ik heb begrepen dat de film erg veel autobiografische elementen uit het leven van Scorsese bevat maar men lijkt te zijn vergeten dat een uitgewerkte verhaallijn toch nog altijd een voorwaarde is om een film boeiend te houden. Het lijkt alsof er vooral geïnvesteerd is in tonnen sfeer, de New York locaties, de groezelige bar van Tony met rode verlichting waarbij men voorbij gegaan is aan een focus op het script.
Wie latere films van Scorsese gezien heeft, kent zijn voorliefde voor pop en rock op de soundtrack en dat is hier niet anders. Maar waar het in zijn latere films naadloos wordt geïntegreerd in het totaalconcept, staan de klassieke popnummers hier te veel op de voorgrond, nogmaals louter in functie van sfeerschepping. Naar het schijnt hebben de royalties voor al die songs ongeveer de helft van het filmbudget opgesoupeerd en dat is te begrijpen, want in mijn opinie is het een beetje een overdosis.
Wat cinematografie betreft, is het fijn om een zicht te krijgen op het New York van begin seventies. Verder is er nog innovatief gebruik gemaakt van de handcamera bij bepaalde scenes (de schokkende beelden) wat ook meer verband hield met financiële beperkingen, maar wel heeft bijgedragen aan het gritty realiteitsgehalte van de film.
Conclusie. Bij mijn eerste kijkbeurt is deze film overgekomen als een wat onevenwichtig geheel. Sterke acteerprestaties maar een zwak plot. Tonnen sfeer maar zonder echte ruggengraat.
Deze film lijkt me vooral aan te raden voor de echte Scorsese fans, omdat hij inzicht geeft in de ontwikkeling die hij nog zou doormaken.
Een film die ik sowieso wou zien omdat het één van de eerste producties was van Scorsese. Jammer genoeg viel hij wat tegen. Vooral de verhaallijn was erg mager tot rommelig en leidde echter nergens naar toe. De film gaat in se over Johnny Boy, vertolkt door Robert De Niro, die als een niets betekende crimineel over schulden maakt, maar nergens de intentie heeft om zijn beloftes na te komen. Hij heeft grote schulden bij diverse woekeraars, maar wordt een hand boven het hoofd gehouden door Charlie (Harvey Keitel). Doordat Charlie zijn relatie met Johnny Boy en diens nicht belangrijker vindt, bevindt hij zich steeds in een tweestrijd en zit zijn carrière als maffiakopstuk onder de vleugels van zijn oom in het slop.
Vooral de rest prima acteerprestaties van in de eerste plaats Keitel. Ook De Niro doet het prima, maar vertolkt een enigszins vervelend ettertje. Een wonder overigens dat hij zich overal weet uit te slaan, en dat kan je soms letterlijk nemen. Mean Streets zal ik me vooral verder herinneren als een erg sfeervolle film uit het groezelige New York uit de jaren 70. Prima openingsscène ook wanneer De Niro ten tonele verschijnt en Keitel hem aanstaart. Fijne soundtrack ook die bij momenten wat schwung brengt, maar al bij in zijn geheel net niet. Degelijk, maar een sterker plot had de film meer dan deugd gedaan.
Fijn wel om in films ander films te ontdekken. Veel filmposters passeren de revue, maar in de bioscoop was alvast The searchers uit 1956 duidelijk te herkennen. Ook The tomb of Ligeia (1964) kwam even in beeld.
Na een half uur uit gezet. Niet door heen te komen. Aan de Niro is hier niet te zien dat hij later ""een grote" zou worden.(Taxidriver) Scorcese heeft van zijn fouten geleerd en heeft na deze flop, toppers gemaakt.. Zijn voorliefde van de muziek jaren 60-70 is hoorbaar, muziek boven verhaal..Verhaal??..Ooit maakte hij een mooie docu over zijn geliefde Stones.
Mean Streets beschikt over een aardig sfeertje, ondersteund door een nadrukkelijk aanwezige soundtrack, en het acteerwerk is degelijk. Toch maakt de film geen indruk, met name omdat er nauwelijks een fatsoenlijk plot uit te halen valt. Ook de onderlinge relaties tussen de personages zijn niet boeiend, waardoor je het na een tijdje wel gezien hebt.
Naar aanleiding van een discussie over het eerste gebruik van rock muziek in speelfilms deze vanavond herzien.
Onze conclusie was dat Easy Rider waarschijnlijk de eerste was, maar Scorsese heeft het wel helemaal eigen gemaakt. Want ook dit vroege gangsterdrama is er mee gelardeerd. Fijne vintage Scorsese waar eigenlijk al zijn Herkenbare stijlelementen al voor komen. Veel lange takes, bewegende camera, weliswaar handheld, want de steadycam moest nog uitgevonden worden.
Een erg fijn DeNiro in een ongewoon frivole rol voor zijn doen steelt de show. Maar ook Keitel zijn een sterk personage neer.
Verder heerlijke sfeer, visueel interessant en een mooi portret over een opportunist die maar niet wil luisteren... Waar hebben we dat nog meer gezien?
Dat het verhaal een marginale rol speelt mag duidelijk zijn, Scorsese mikt op interessante personages, groepsdynamiek en een uitvoerig tijdsdocument. Geen enkel van deze elementen wist mij echter te boeien.
Ik het het sowieso niet op Scorsese's personages. Ik vind ze bloedirritant. Nu is Keitel wel een aardig acteur en van de gehele cast is hij verreweg de beste, maar zelfs Keitel kan z'n personage niet interessant maken. Het clubje idioten dat in deze film 110 minuten schermtijd krijgt is zowet het vervelendste groepje personages dat ik ooit in een film gezien heb, De Niro's personage voorop.
Qua tijdsdocument is het leuk voor mensen die houden van de gritty jaren '70, maar ook dat doet mij compleet niks. De autos, imagos, de muziek (de vanaf minuut één overal onderdoor blaat), ben blij dat ik er zelf niks van meegekregen heb.
Verhaal is er amper, al zit er wel een rode draad doorheen de film. Maar het draait uiteindelijk toch vooral rond de dynamiek van een groepje vrienden. Het einde probeert nog even uit te halen, maar wat mij betreft konden ze niet lang genoeg, hard genoeg en pijnlijk genoeg doodgaan. Zelfs dat was me niet gegund.
Mnee, deze film bevat zo'n beetje alles wat ik haat aan Scorsese. Eén keer en nooit meer.
“You don't make up for your sins in church. You do it in the streets. You do it at home. The rest is bullshit and you know it.”
Eén van de eerste films van Scorsese, en je ziet al duidelijk de hand van de meester. De Niro, de maffiaverhaallijn, het keiharde geweld, de dialogen en uiteraard New York, alle elementen van een Scorsese film zitten in Mean Streets. En New York ziet er nog groezeliger uit dan in Taxi Driver.
Mean Streets drijft op de dialogen en het acteerwerk, en hier excelleert de film. De Niro, Keitel, Proval etc. Allemaal zijn ze voortreffelijk op dreef. Het verhaal is niet al te bijzonder, en er is niets wat Scorsese al niet ontelbare keren eerder heeft gedaan in één van zijn andere films. Maar het is knap dat je als beginnend regisseur al echt een eigen visie hebt en dat weet te vertalen naar het witte doek.
Leuk filmpje eigenlijk. Had hier niet zo'n hoge verwachtingen van; Scorcese is als regisseur absoluut goud waard, maar over dit (quasi) debuut heersen niet de beste meningen. Het viel me echter erg goed mee. Sfeerschepping is ook hier al erg sterk met dat donkere en sombere kleurgebruik, en die barscènes gebaad in een rode gloed zijn een lust voor het oog. Typisch Scorsese al. Een erg jonge Keitel zet hier een heel goede prestatie neer, de rest van de cast was wat gemiddelder. Het begin van de jarenlange samenwerking tussen Scorsese en De Niro ontstaat hier, maar dit moet toch veruit een van De Niro's vervelendste rollen ooit zijn. Degelijk geacteerd wel, maar hij moet een te irritant mannetje spelen.
Maar verder merk je wel echt dat Scorsese een grootse carrière te wachten stond. Het steekt allemaal oerdegelijk in elkaar. Ook interessant om te weten is dat wijlen Gandolfini (Tony Soprano) deze film noemde als een van zijn grootste inspiratiebronnen. Je zou denken dat een film als Goodfellas daar eerder voor in aanmerking komt, maar vind het wel begrijpelijk.
Mooi gemaakt, vooral het typische 70's sfeertje komt sterk naar voren. Maar tegelijk vind ik het verhaal niet overdreven sterk, al doet een prima cast er wel alles aan. Het duurde me allemaal net te lang om er meer dan een gemiddelde score uit te halen. Scorsese wist later in zijn loopbaan wel heel wat meer films te maken die flink wat pakkender waren.
Een mindere Scorsese. Zijn semi documentair verslag over opgroeien in Little Italy zit vol verwijzingen naar de nouvelle vague én naar het neo realisme. Scorsese kon in alle vrijheid deze film opnemen en dat kan bij Scorsese (zeker in zijn beginperiode) wel eens zuur opbreken. Hier is het weglaten van een verhaallijn voor mij een minpunt. Ik vind de film gewoon minder interessant. Zelfs met het gebruik van muziek én met de creatieve filmstijl. Trouwens : de opening nl voorstelling van personages : zou hier Danny Boyle inspiratie uitgeput hebben toen hij Trainspotting aan het filmen was ?
“You know what the Queen said? If I had balls, I'd be King.”
Zeker geen topper van een misdaad prent, of het was gewoon niet mijn ding. Normaal ben ik erg fan van ‘Scorsese’ misdaad films, zeker met een ‘DeNiro’ in de hoofdrol maar ‘Mean Streets’ wist mij gewoon weg niet te pakken. Misschien kwam dit door het vrij trage spel waar we in zaten, of het verhaal wat nergens echt spanning of actie met zich mee wist te brengen.
En toch valt de film met bepaalde dingen wel erg in de smaak. Het gangsterverhaal druipt er echt vanaf, zo zijn de actie scenes ook wel echt keihard bijvoorbeeld wanneer een schietpartij is op het einde gaat het er erg grof aan toe, en ook de cast doet er alles aan om de film nog een beetje te redden, wat hier en daar wel lukt en vooral ‘DeNiro’ is heel sterk in deze film, en ook erg leuk om te zien.
Maar dan vond ik toch het verhaal wel erg mager, hoewel soms leuk te volgen deed het me vrij weinig. Toch gehoopt op wat meer actiescènes, waar de film te vaak in kakt met slome praat scenes die weinig spanning boden, zonde.
Het geeft een sfeerbeeld van het nachtleven in een buurt in de jaren 70 die geregeerd word door de Amerikaans/Italiaanse maffia. Maar meer dan dat is het niet.
Heb de film al paar maal gezien, de film heeft sfeer... Maar daar stopt het helaas.
Als je fan bent van maffia films kun je het een kans geven, maar verwacht er niet teveel van.
Ik bleek deze film nog niet gezien te hebben. Scorsese, dus ik dacht dat wordt genieten. Niet echt. Totaal niet bijzonder. Weinig "mean" aan die straten ook, je verwacht echt meer ervan met zo'n naam.
Ik ben het echter oneens met de mensen die zeggen dat De Niro hier niet zo bijzonder is en juist irritant. Irritant klopt, want hij speelt een hele vervelende nietsnut en dat speelt ie uitstekend.
Maar wat een gek joh, die ene scene dat ie zomaar iemand aanvalt ook. De sfeer was goed verder, maar het boeit allemaal niet heel erg. Taxi Driver is echt van een volledig ander niveau.